Bild
Nästa artikel

Trög produktion av Model 3

Nyheter

Tillverkningen av Model 3 går långsammare än beräknat, det visar elbiltillverkarens kvartalsrapport.

Enligt Teslas planer så skulle produktionstakten öka stadigt under under kvartalet och under september var tanken att 1 500 bilar skulle byggas. Men på grund av flaskhalsar i produktionskedjan så har bara 260 Model 3 byggts under hela kvartalet. Målet innan kvartalets början var att nå upp i en produktionstakt på 5 000 fordon per vecka innan årsskiftet och 10 000 fordon per vecka innan slutet av 2018. Om det nu är realistiskt åtterstår att se.

Tesla menar att problemen kommer att lösas snart och att produktionen av Model S och Model X visar att företaget klarar av att massproducera bilar. "Det är viktigt att understryka att det inte finns några fundamentala fel i produktions- eller leverantörskedjan. Vi förstår vad som behöver åtgärdas och vi är säkra på att vi kan lösa flaskhalsarna i tillverkningen inom kort", säger Tesla i ett uttalande.

Diksutera: Tror du att Tesla kommer att klara sina produktionsmål under nästa kvartal?

Kommentarer

#1
2017-10-04 10:56

Nej!

#2
2017-10-04 10:57

Nej!

#3
2017-10-04 10:58

Nej!

#4
2017-10-04 11:58

Nej, inte av model 3, däremot så förväntas man leverera mer än beräknat av Tesla S och Tesla X.

#6
2017-10-04 12:05

Inte en chans..............

#7
2017-10-04 12:47

Oh no!

#8
2017-10-04 13:22

Tror nedläggning och konkurs innan år 2020, får se om jag får rätt.

#9
2017-10-04 13:31

Om Tesla klarar det eller inte beror på som ligger i begreppet ”flaskhals”. Jag hoppas att det är ett lätt fel som måste åtgärdas. Min bror har beställt den nya Tesla Modell 3 och han hoppas att den levereras nästa år preliminär leveranstid är vecka 24.

#10
2017-10-04 13:39

Om det är ett lätt fel så borde det varit löst snabbt, men att skala upp produktion från ett par tusen bilar per år till över 100 000 bilar är nog inte helt okomplicerat. Tesla är inte direkt kända för att leverera i tid (iallafall i början) och tror att de flesta som beställt bilen är rätt medvetna om att det kommer bli förseningar.
Men den som väntar på något gott......

#11
2017-10-04 14:57

Benny, det som är problemet, det som levereras är inte så "gott".
Många lär bli besvikna på bilen och konceptet med tiden och köpa nåt annat nästa gång.
Falsk marknadsföring skulle jag kalla det, extremt över-hypad.

#12
2017-10-04 15:48

Vidstige
Jag tror inte man lägger x antal kronor på en förhandsbeställning om man inte vet vad man ger sig in i och inte tycker model 3 är gott nog.
Vet inte varför köparna skulle bli besvikna, deras aktuella modeller lovordas.
Låter mer som att du är bitter.

#13
2017-10-04 16:32

Inte en chans att de klarar det.

#14
2017-10-04 16:47

Att skala upp en produktionslinje av den arten de har tänkt sig, nej det tror jag inte på. Därmed inget sagt om bilarna i sig.

#15
2017-10-04 17:20

Bättre sen leverans och komplett bil, än att plocka in 100.000st i efterhand o fixa till, som vissa andra märken är berömda för. Spelar mig ingen roll om de klarar uppsatta mål - fråga de som väntar. För mig är Tesla en fantastisk bil, väl värd att vänta lite extra på!

#16
2017-10-04 17:26

Axa, är ju en hype nu med Tesla!
Och är glad att jag slipper en Model 3.
Är svårt att vara bitter på nåt man inte ens vill ha.
Men det ingår väl i konceptet att dom som köper tror att alla andra är avundsjuka, är ju hög status med Tesla just nu (ett kort tag till).

#17
2017-10-04 18:09

Vidstige
Att folk börjar intressera sig av elbilar är väl ingen hype? Elbilar är här för att stanna på ett eller annat sätt. Och i kategorin elbilar har Tesla kommit långt då de har erbjudit något som inte övriga biltillverkare har gjort.
Men att model 3 ska floppa tror jag inte på, än. Model S hade även den en seg start.

#18
2017-10-04 18:37

Axa, jag tror det är en hype med just såna här elbilar med enbart batteri.
Tror mer på laddhybrider på kortare sikt och vätgasbilar på längre sikt.
Hela idén med att ha ett gigantiskt batteri i bilen är feltänkt och blir fel vilken storlek du än stoppar i.
Återstår att se om Tesla kan vända till vinst och sen göra miljardvinster, jag ser det inte hända alls.
På länge sikt kan möjligen ett genombrott i batteriteknik ske som förändrar spelplanen, men det vet vi inget säkert om nu.

#19
2017-10-04 18:54

Om man ser till bilar generellt skulle jag aldrig köpa en bil jag inte kan provköra. Hur vet man att man kommer sitta bra och trivas med bilen? När man väl kommit till beslut och beställt en bil vill man ju dessutom ha den så fort som möjligt. Helst samma dag! Att gå o vänta på en bil som ständigt blir försenad skulle göra mig oerhört frustrerad. Nä, när den står i en hall nära mig ska jag överväga en. ;)

#20
2017-10-04 21:17

Fast man har inte köpt bilen, man har reserverat en plats och är inte tvingad till köp.
De flesta motorjournalister som fått testa bilen verkar gilla det som testat med en reservation på att priset springer iväg när man väl lägger på lite lull-lull.
Men det är ju inte ovanligt få någon tillverkare idag som försöker lira i vad som kallas "premium" ligan.

#21
2017-10-04 21:54

Det som Rutger skriver om, att vänta kanske sex månader på en bil är ju inte ovanligt i Sverige, men i trumpland vill man ha bilen omedelbart.
Där har man svårt att acceptera lev.tid!
Åker man hemifrån på morgonen och får för sig att byta till en ny bil, så ska den med hem på kvällen!

#22
2017-10-04 22:17

Håller fullständigt med Rutger
Köpa en bil man inte provkört, trivs man med känslan
Suttit en god stund i, är komforten bra i mer än en timma.
Min förra BMW byttes bort i förtid på grund av okomfortabla stolar, min långa rygg klagade våldsamt av tryck från någon idiotisk valk uppe mellan skulderbladen.
Men har kommit på att om man köper en asiatisk bil så slipper man kryssa i en massa extratillbehörsrutor, finns ju mest färdiga paket och gott om diverse olika lagerbilar man får på en vecka. Behövs mer val, olika rattar, extra 12v uttag mm
Skall jag byta bil, trivs med bilen på alla punkter, efter noggrant genomförd provsittning och genomförd långkörning. Då vill jag nog ha bilen så fort som möjligt.

#23
2017-10-04 22:25

saabnisse - jag har aldrig väntat 6 månader på en ny bil i Sverige. 2 månader är nog max vad jag väntat. Sen kan man ibland ha tur och det står nån ny bil hemma, så man får den någon dag senare. :) Skulle aldrig palla vänta 6 månader på en ny bil.

Sen är komforten viktig för mig. Precis som Guran vill jag vara säker på att jag står ut med bilens stolar mer än en timme. Så en längre provtur är avgörande för om det blir köp eller inte.

#24
2017-10-05 12:08

Typiskt stressamhälle. Vill man ha något som vill man ha det NU, helst IGåR.

#25
2017-10-05 12:33

Ser man till alla fel Tesla verkar ha med sina bilar så blir det nog inte lättare med tiotusentals bilar som inte alla verkstäder kan skruva med.
https://www.consumerreports.org/cars-tesla-reliability-doesnt-match-its-...

#26
2017-10-05 18:08

Tesla har tappat moment.. och går man så mycket minus som dom gör så dröjer konkursen inte länge..

#27
2017-10-05 18:17

Rutger, jag skrev inte att du hade väntat sex månfader, men det finns de som har!
Går man långt tillbaka kunde det vara ett års väntetid, det fanns de som beställde två bilar och när de fått den första sålde de kontraktet på den andra till ockerpris!

#28
2017-10-05 21:46

Saabnisse - Nä jag vet, du skrev att det inte är ovanligt i Sverige. Därför jag svarade att jag aldrig behövt göra det. Kan inte säga hur vanligt det är att vänta 6mån eller längre idag, men jag har aldrig hört talas om nån som gjort det. Men förmodligen är det vanligare med helt nya modeller av mer exklusiva och eftertraktade bilar. Är väl även såna man kan sälja kort kontrakt på till ockerpris. Tesla mod 3 är säkert en sån. ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.