Bild
Nästa artikel
BMW utökar EGR-återkallelsen för dieselbilar – bilen kan börja brinna

BMW utökar EGR-återkallelsen för dieselbilar – bilen kan börja brinna

Nyheter

Brandrisken i BMW:s dieselbilar är inte över. Nu måste ytterligare 145 000 bilar tillbaka till verkstaden för att kolla EGR-systemet.

BMW har haft stora problem med den så kallade EGR-ventilen i hundratusentals exemplar av märkets populäraste dieselbilar.

För mer än två år sedan gick BMW ut med den första återkallelsen. Den gällde över 320 000 bilar byggda mellan 2011 och 2016 som måste tillbaka till verkstaden – annars fanns risk för bilbrand, något flera BMW-ägare råkat ut för.

Ett knappt år senare var det dags igen. Den gången gällde återkallelsen 230 000 bilar, och nu utökas återkallelsen igen. Nu gäller den ytterligare 145 000 bilar som måste uppsöka verkstad.

Problemet gäller alltså det så kallade EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation) som finns i moderna dieselbilar. I vissa fall kan glykol läcka från EGR-kylaren och antändas. Det kan i sin tur ge upphov till glödgnistor som smälter insugsröret och i värsta fall fattar hela motorn eld.

BMW-ägare som drabbats vittnar om att det går fort mellan första varningen och utbredd motorbrand.

Läs också: EGR-problemen fortsätter för BMW

”Jag försökte komma ut men då hade dörrarna gått i baklås”
Sleimane Daher körde sin BMW 520d från 2013 på E6 norrut från Kungälv när han drabbades av bilbrand för två år sedan. ”Jag såg att det rök från motorhuven och svängde av så fort jag kunde”, berättar han. Foto: Christian Hagward
Sleimane Daher körde sin BMW 520d från 2013 på E6 norrut från Kungälv när han drabbades av bilbrand för två år sedan. ”Jag såg att det rök från motorhuven och svängde av så fort jag kunde”, berättar han. Foto: Christian Hagward

Totalt över 700 000 bilar

Den senaste återkallelsen gäller alltså 145 000 bilar och de är byggda mellan 2016 och 2017. I princip samtliga BMW-modeller omfattas – du kan se listan i faktarutan här intill – och alla bilar som återkallas har antingen fyr- eller sexcylindriga dieselmotorer. Även flera Minimodeller omfattas.

På verkstaden kontrolleras EGR-kylaren och i vissa fall byts den ut. Reparationen tar drygt en arbetsdag och ägarna ska kontaktas via brev.

Vi har sökt BMW i Sverige för att ta reda på hur många svenska bilar som omfattas av återkallelsen. Det totala antalet BMW-bilar som återkallats för problem på EGR-systemet är nu uppe i nästan 700 000.

BMW har tidigare undvikit ordet ”återkallelse” och istället beskrivit det hela som en ”teknisk kampanj”.

BMW undviker ordet ”återkallelse” och beskriver istället det hela som en ”teknisk kampanj”
Nästan alla BMW-modeller omfattas av återkallelsen.
Nästan alla BMW-modeller omfattas av återkallelsen.

”Fel på drivlina”

En BMW-ägare som Vi Bilägare pratat med drabbades av bilbrand 2018.

– Jag körde just om en husbil när jag märkte att motorn tappade effekt. Jag såg att det rök från motorhuven och svängde av så fort jag kunde från motorvägen. När jag försökte stanna gick växellådan inte att lägga i P-läge. En varning, ”fel på drivlina”, kom upp på instrumentpanelen. Jag försökte komma ut men då hade dörrarna gått i baklås. Det gick inte att öppna med nyckel heller, berättar han.

Till slut lyckades han ta sig ut ur bilen. BMW:n stod i lågor vid sidan av motorvägen och blev till slut helt övertänd.

Vid sidan av EGR-ventilen har BMW också allvarliga problem med batterierna i flera laddhybridmodeller. Även där har BMW tvingats återkalla bilar för att undvika brandrisk.

Läs också: Plötsligt började hans BMW brinna

Modellerna som omfattas

Dessa modeller omfattas av någon av BMW:s återkallelser som gjorts på grund av problem med EGR-systemet.

BMW 1-serie
BMW 2-serie Active Tourer F45
BMW 2-serie Gran Tourer F46
BMW 3-serie
BMW 4-serie
BMW 5-serie
BMW 6-serie
BMW 7-serie
BMW X1
BMW X3
BMW X4
BMW X5
BMW X6
Mini Clubman F54
Mini Countryman R60
Mini 3-dörrars/Cabrio/Coupé/Roadster R56/R57/R58/R59
Mini 3-dörrars/5-dörrars/Cabrio F55/F56/F57
Mini Paceman R61

Återkallelserna gäller bilar med fyrcylindriga dieselmotorer byggda mellan mars 2011 och mars 2017 samt bilar med sexcylindriga dieselmotorer byggda mellan augusti 2010 och januari 2017.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
Thommys
2020-12-28 10:51

Tänk om detta gällt elbilar. Vilket ramaskri det skulle blivit. Men nu gäller det bara bensinbilar och de kan fortsätta att säljas utan protester.

#2
Pi
2020-12-28 11:20

Inte bensin men väl dieselbilar som jag fattat det, Thommys.

#3
Thommys
2020-12-28 11:41

Pi: Ja du har rätt.

#4
LeifV
2020-12-28 11:54

Så går det när man väljer "premium" (snygg fasad, utan innehåll)... -kanske vore det bättre att inte bara fokusera på dekaltrim, utan kräva att det där bakom håller en nivå över "kina-kvalitet".

#5
SnookerPro
2020-12-28 12:41

Thommys: Fast BMW har ju problem också med brandfarliga elbilar.

#6
Henrik M
2020-12-28 14:39

Snooker: Vilken av BMW:s rena elbilar har haft problem med bränder pga. konstruktionsfel? Googlade och hittar inget direkt om det....däremot massvis med artiklar om deras fossil och hybridbilar.

#7
Uffeeh
2020-12-28 14:46

Riktigt oerhört allvarligt att dörrarna inte gick att öppna. Sådant får bara inte hända när någon sitter i bilen. Skandal.

#8
Carl Trefalt
2020-12-28 17:11

Har det inte varit många bränder i bilar på senaste tiden.

#9
Johan Winbladh
2020-12-28 22:17

Insugningsrör i plast! Dumsnålt. Värme, kyla, värme. Även utan brand hur spröd blir plasten med tiden? Tar en arbetsdag. Om insugningsröret var i aluminium så skulle det inte vara lika fatalt med en läckande EGR kylare. Robust design kallas det för.

#10
SnookerPro
2020-12-29 00:02

Henrik: Du får tolka mitt inlägg hur du vill, men bland annat i artikeln ovan står det om brandrisken i BMW:s elbilar.

#11
Henrik M
2020-12-29 00:31

Snooker: Då får du gärna påpeka på vart det står, för jag kan inte se ett enda ord i artikeln ovan att det skulle vara problem med BMW:s elbilar. Enbart bilar med fossilmotor vad jag kan se.

#12
SnookerPro
2020-12-29 02:14

Längst ner: "Vid sidan av EGR-ventilen har BMW också allvarliga problem med batterierna i flera laddhybridmodeller. Även där har BMW tvingats återkalla bilar för att undvika brandrisk." Och ja ... Jag inkluderar laddhybrider i begreppet elbilar - det är ju liksom eldrift även i de bilarna (alltså elbilsbatterier som riskerar att ta eld).

#13
Henrik M
2020-12-29 09:51

Snooker: Med andra ord som jag skrev, det är inga elbilar det berör som du försökte få det till i ditt första inlägg......att du försöker få elbilar att låta negativt genom att inkludera en fossilmotorförsedd dellösning i epitetet elbilar är bara lågt.
Varför inte bara ta helt enkelt att BMW har riktigt stora problem med sina hel eller delfossilbilar och att det tvärtom är deras elbilar som klarat sig denna gång.

#14
ALDRIG mer AUDI
2020-12-31 08:42

Vi Bilägare tyx;
Ex; När bromspedalen lossnar och blir bromslös på VW då är rubrikerna i normal storlek,
men när det gäller ex; Att även BMW har problem med att de kan börja brinna,
då är rubrikerna dubbelt så stora.
Man får signaler att V.I.B, är lite köpt av VW.
De ser man även på annonserna i tidningen de har flera sidor varje nr, reklam från VW (VAG)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.