Bild
Nästa artikel
Nyheter

BMW skjuter upp självkörande bil – Honda smiter före

Publicerad 12 november 2020 (uppdaterad 12 november 2020)
Den eldrivna toppmodellen saknar systemet som BMW lovade skulle finnas på plats. Nu kan utmanarna komma ikapp.

BMW har tidigare lovat att kommande modeller ska bli självkörande på nivå 3. Det innebär att föraren fortfarande till viss del behöver vara uppmärksam på vad som händer, men att bilen ändå kan ta över delar av körningen under vissa förhållanden.

Många hade förväntat sig att den nya eldrivna toppmodellen BMW iX som presenterades under onsdagen skulle bli först ut med självkörning på nivå 3. Det har BMW också lovat för två år sedan.

Men så blev det inte. BMW har tvingats backa och skjuta upp lanseringen av systemet, skriver Automotive News. Ingenjörerna har inte lyckats utveckla ett system som är tillräckligt pålitligt.

Ett problem som BMW ställs inför är att det är biltillverkaren som måste ta ansvaret om något händer när systemet är aktiverat.

”BMW iX har utvecklats för att vara kapabel för nivå 3, men vi kommer inte erbjuda det förrän vi är helt säkra på att det möter våra krav”, säger en talesperson för BMW.

Läs också: BMW:s nya elbil officiell – se bilderna på nya suven

Konkurrenter smiter före

Audi har tidigare sagt att lyxlimousinen A8 skulle bli först ut med självkörning på nivå 3. Men när modellen lanserades stod det klart att systemet inte fanns på plats och att det heller inte skulle hinna utvecklas klart under hela modellens livstid.

Mercedes gjorde nyligen klart att koncernen ska prioritera ned utvecklingen av helt självkörande bilar. Nya generationen S-klass ska dock lanseras med självkörning på nivå 3 under andra halvåret 2021.

Däremot meddelar nu Honda att den japanska biltillverkaren siktar på att bli först med att massproducera en bil som är självkörande på nivå 3. Det handlar då om lyxbilen Honda Legend som ska börja säljas i slutet av mars 2021.

Läs också: BMW iX mot konkurrenterna – så står sig nya elsuven

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-11-12 17:31
Raphael

Skjuter upp? Det är väl bara Tesla som skjuter upp bilar i sitt rymdprogram.

#2 • 2020-11-12 18:33
Bilräven

Raphael# Bra svar! Den bilen är väl snart på Mars..
Nivå 3? Trodde vi pratade högre nivåer (..kanske bara i Tesla världen)..

#3 • 2020-11-13 06:48
Boxer

Jag vill påstå att jag som tidigare flygkapten, har stor erfarenhet av autopilot och dess brister. Boeing 737 NG har en avancerad autopilot med många funktioner för att avlasta piloterna. Men den ska hela tiden övervakas! Ett exempel är landning i dimma (heter kategori 2 eller kategori 3-inflygningar) som görs med autoland, d.v.s. flygplanet landar själv. Då är det två oberoende autopilotsystem som flyger flygplanet helt ner till sättning. Men de mänskliga piloterna sitter hela tiden fokuserade på vad flygplanet gör och är beredda på att avbryta inflygningen. Ändå har dessa piloter ett ganska stort antal sekunder på sig att ta beslutet.
Om vi i stället ser på självstyrningsfunktionen i bil.....
Bara en "autopilot". Som får information från väldigt opålitliga källor. Det mest avancerade systemet är nog Tesla som tar information från radar, ett antal kameror och i viss mån sensorer. Långt ifrån de pålitliga system som flygplanet har, av myndigheter godkända källor som ILS-signaler, GPS/RNAV-information...
Jag kopplar ibland in "autopiloten" i min Tesla för att försöka vänja mig. Men det är en skrämmande upplevelse. Jag vet att det är inte fråga om sekunder utan bråkdelen av sekunder som jag har till förfogande för att ta över om "autopiloten" gör fel.
Jag älskar min Tesla, en fantastisk bil. Men jag kör själv!

#4 • 2020-11-13 09:35
Panopticon

Henrik Andersson, det är väl lite oklart vad Tesla har för nått. Det är autopilot, fast inte. Nivå 3. Fast inte.

Och nivå 3 är väl helt självkörande "under vissa förutsättningar", så varje tillverkare kan ju sätta sina egna förutsättningar. Så dom allra första kan vi ju räkna med blir väldigt begränsade, enbart under 60 km/h på motorväg eller enbart på vissa speciella vägavsnitt eller nått sånt lär det starta med, sen utökas det efter hand.
Rent tekniskt är väl dom som har automatisk parkering redan nivå 3..

#5 • 2020-11-13 17:26
Henrik-Andersson

Vadå "siktar på att bli först med att massproducera en bil som är självkörande på nivå 3."
Är inte Tesla på nivå 3 redan nu ?

Sedan måste de där nivåerna klargöras för oss bilister. Om jag skulle köpa en bil med nivå 3 och efteråt få reda på att det är nivå 3 "upp till 60 km/h" så hade jag inte ansett det som en nivå 3-bil. Jag kan sträcka mig till nivå 2.5. De flesta tar antagligen för givet att nivån gäller landets högsta hastighetsgräns, men det är inget man kan vara helt säker på och då blir det ett försäljningsargument utan något egentligt mervärde för bilisten annat än i bilköer.

Frågan är alltså om Hondas nivå 3 täcker hela spannet eller om det är en lightversion av nivå 3 som Audi A8 tänkte sig med sitt så kallade "traffic jam" system. Alltså nivå 3 upp till 60 km/h.

#6 • 2020-11-13 17:55
Carl Trefalt

Biltillverkarna till självkörande bilar, blir ansvariga om något händer.

#7 • 2021-03-05 17:04
Hasse-e

Självkörande bilar? Snart finns inte en vanlig person med bilintresse. Att inte köra, då kan man lika gärna åka buss. Att äga och köra sin bil är ju grejen med bil. Snart är bilintresserade och motorjournalister ett minne blott.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.