Bild
Nästa artikel
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort

Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort

Nyheter

BMW:s nya eldrivna suv är officiell och den fokuserar mer på bekvämlighet och hållbarhet än prestanda och acceleration. Den klarar över 60 mil på en laddning och börjar byggas 2021.

BMW har visat upp en ny eldriven suv som ska utmana Audi e-tron och Mercedes EQC. Nykomlingen som tidigare gick under namnet iNext har bytt namn till BMW iX och presenterades under onsdagen.

BMW iX är ungefär lika lång och bred som X5, men något lägre. Till skillnad från BMW:s andra eldrivna suv, iX3, bygger iX på en helt ny modulär plattform och ska bjuda på en lyxigare och modernare upplevelse än iX3.

Design är som alltid upp till var och en att bedöma men utseendet på iX skiljer sig rejält från iX3 och märkets övriga modeller. Fronten består av smala strålkastare med LED-teknik och två enorma, stående njurar som devis täcks av registreringsskylten.

Igentäppt grill

Grillen är numera inte ens funktionell – den är helt igentäppt för att sänka förbrukningen och förlänga räckvidden. Den huserar även kameror och sensorer för bilens olika system.

”Grillen har återuppfunnit sig själv som en innovativt, multifunktionellt och högteknologiskt gränssnitt för avancerade förarstödssystem”, skryter BMW.

Längs sidoprofilen löper en blå designrand i nederkant som ska signalera att bilen är eldriven. Bakpartiet liknar ingen annan BMW-modell och består av en baklucka som ”sveper om sidan”. Bilen har karmlösa dörrar och infällda dörrhandtag som fälls ut med ett tryck.

Läs också: Stort test av fyra elsuvar – med en tydlig vinnare

Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort

Lyx och komfort

Till skillnad från vad många kanske gissat väljer BMW inte att marknadsföra körglädje och prestanda som främsta argument, utan ”livskvalitet och välmående för förare och passagerare” med vad som beskrivs som en ”minimalistisk design”.

Passagerarna får ett stort glastak och ett plant golv eftersom det inte finns någon kardantunnel. Föraren får en sexkantig ratt och digitala instrument där skärmen ”växer ihop” med infotainmentsystemet som fått större skärm än i övriga BMW-modeller.

Smala ventilationsutblås och en träplatta på mittkonsolen ska ge ett lyxigare intryck.

En udda detalj är att motorhuven inte går att öppna. Bilen har alltså inget främre bagageutrymme. Spolarvätska fylls på i BMW-logotypen i fronten.

Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort

Mer hållbara elmotorer

BMW iX har två elmotorer – en på varje axel – och blir därmed fyrhjulsdriven. Motorerna ska enligt BMW tillverkas utan vissa sällsynta jordartsmetaller och de kan återvinnas i högre utsträckning än hos många andra elbilar.

Bilen blir dock inte lika stark som tidigare uppgifter tydde på: köparna får ”nöja sig” med omkring 500 hk. Accelerationen till 100 km/tim ska gå på under fem sekunder vilket inte är lika rekordsnabbt som vissa andra eldrivna suvar.

Men här ligger fokus alltså inte på rå prestanda utan hållbarhet och välmående, vilket många säkert välkomnar.

BMW säger sig också ha fokuserat på låg förbrukning. Den ska ligga på under 21 kWh/100 km i WLTP-körcykeln och batteripaketet på mer än 100 kWh ska ge en räckvidd på över 60 mil. De exakta siffrorna är inte klara ännu.

Läs också: BMW:s modellplaner avslöjade – flera nya elbilar på ingång

Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort

Dröjer minst ett år

BMW iX klarar snabbladdning på upp till 200 kW. Teknikmässigt får bilen även ett betydligt mer framtidssäkert system för att hantera all data med 20 gånger mer kapacitet än tidigare modeller. 5G-uppkoppling finns som tillval.

På tillvalslistan finns även ett sportpaket som ger ett annorlunda intryck än grundmodellen, och som du kan se på bilderna nedan.

BMW iX ska sättas i produktion mot slutet av 2021 och det dröjer alltså över ett år innan den börjar byggas och levereras.

Läs också: BMW:s knep – för att få hybridförarna att ladda

Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Här är BMW iX – ny elbil med fokus på förbrukning och komfort
Taggar: Nyheter, BMW iX

Kommentarer

#1
johnkommentar
2020-11-11 14:47

Ännu en batteridriven SUV i mängden. Läge att fortsätta tanka Tesla...

#2
Uffeeh
2020-11-11 15:10

Perfekt att sätta sensorer och kameror där snöslasket samlar sig som mest.
BMW är ute och cyklar som vanligt nuförtiden. Eller så är man ute efter att vinna flera skäms-priser.

#3
Optimus
2020-11-11 15:10

Jisses, va ful den är.
Påminner om flertal Kinesiska modeller som håller på att dyka upp i Europa, tror BMW anpassar sitt utseende för att passa in på den Kinesiska marknaden. Den största bilmarknaden av de alla, för elbilar. Eller kommer vi få se sådana här fula varelser från flera biltillverkare!

#4
Styggavargen
2020-11-11 15:10

Körglädje och prestanda, det går inte att få in i en mening där SUV ordet ingår. Vilket klumpigt monster... är det verkligen vad folk vill ha, en 2,5 ton tung klump som drar massor med energi!?

#5
Raphael
2020-11-11 15:12

Groteskt grill. För mycket helt enkelt.

#6
gmogmo
2020-11-11 15:26

Verligen ett utseende bara en förälder kan gilla...

#7
Gunnar Lindberg
2020-11-11 15:32

Vad är det för fel på rund ratt och harmonisk färgsättning på inredningen?

#8
Panopticon
2020-11-11 15:53

Påmålade bävertänder, ungefär lika vackert som dom där påmålade ögonbrynen som en del tjejer hade mitt i pannan för ett gäng år sen.

#9
K_Klabbe
2020-11-11 16:08

Gillar faktiskt interiören, men skulle aldrig kunna köpa en bil som ser ut sådär på utsidan..

#10
Apex
2020-11-11 16:14

Ser ut som något Ssanyong skulle sälja

#12
hultarn
2020-11-11 16:34

Förskräcklig design, lika vulgär som Lexus. Men, den går nog hem i USA.

#13
Carl Trefalt
2020-11-11 16:41

60 mil, det är bra räckvidd.

#14
marauder
2020-11-11 17:22

Inledning påminner om Levis edition bilar som fanns på 70 talet med blå Jeans inredning. Inget man trodde att man skulle få se i en BMW. Måste va utvecklad för Kinesiska marknaden och deras unika smak.

#15
thulo
2020-11-11 17:53

grotesk

#16
Hasse-e
2020-11-11 18:02

Ser ut som en ful Edsel..,illa

#17
Sabud
2020-11-11 18:03

Snygg.......................inte!

#18
Grosser
2020-11-11 18:39

När BMW i3 ser harmonisk och konventionell ut bredvid denna iX, ja då förstår vi att BMW verkligen anstränger sig för att INTE sälja några elbilar framöver.

#19
Världens vackra...
2020-11-11 20:13

Det är helt underbart när det dyker upp nya dyra leksaker som är så fula att man inte ens tänker tanken att göra av med pengar på dem. Tack BMW;-)

#20
mso 1000
2020-11-11 20:20

Hemsk både på utsidan och insidan.

#21
Guran
2020-11-11 20:28

Ja detta var nog BMW:s fulaste skapelse hittills. Undrar vad som skall övertrumfa denna groteska bil. De flesta tidigare vulgära kinesiska bilarna framstår som riktiga skönheter gent emot denna.

#22
saabnisse
2020-11-11 22:13

Fantastiskt att man behöver en sådan grill på en batteribil.
Men det är ju mycket mer som är osmakligt i formerna här.
Och vilken vidrig ratt, usch!

#23
Raywave
2020-11-11 22:26

Hm, nu när så många är så negativa börjar jag nästan gilla den lite - men bävergrillen är ju lite mycket förstås, speciellt på en elbil. Inredningen ser ju dock riktigt najs ut! Märkligt att det inte finns nån frunk, trots den enormt långa huven? Vad har BMW gömt där?!

#24
Axa
2020-11-11 22:46

Bland det fulaste jag sett i bilväg. Övriga modeller från BMW blir ju tyvärr också fulare för varje generation.

#25
Styggavargen
2020-11-11 23:20

Är detta en SUV, det liknar ifrån sidan mer en kombi? Något klumpigare än en XC70..

#26
Hybridnörd
2020-11-12 08:05

20 eller 21 tums hjul! Bredden lär även den vara grotesk om man ska hålla den så omhuldade låga profilhöjden LOL.
Förr fanns det något som kallades ofjädrad vikt som man inte ville ha för mycket av. Har de inte det ämnet på dagens deignskolor?

#27
K_Klabbe
2020-11-12 09:30

@Styggavargen, korrekt benämning är nog crossover, men SUV används väldigt gärna av tillverkarna ännu.. Tycker nästan det är lite MPV vibbar från sidan för markfrigången ser inte ut att vara så värst hög och bagaget ser väldigt "tungt" ut. Fast riktigt samma proportioner som en XC70 har den väl ändå inte?

#28
Rålle G.
2020-11-12 10:16

Trodde BMW skulle få svårt att "toppa" X6 men den här är fantastiskt nog ännu värre!

Grillen är givetvis den detalj som jag och alla med normal syn tycker sticker ut mest i negativt hänseende men resten?

Vad är det med de utsvängda hjulhusen? En klumpig och baktung och väldigt oharmonisk design och totalt utan någon elegans öht.

Skulle kunna vara en Great Wall, Ssangyong eller dylikt skräp.

Har tyskarna tappat det totalt?

#29
Roger Skagerström
2020-11-12 13:07

BMW testar marknaden ;) Folk köper våra bilar trots att de har tveksam kvalitet, dyr och tveksam service, kort garanti och kraftigt saltade bilpriser. Kan vi även göra bilen ful? Kommer de dumma jävlarna gå på det ändå? ;)

#30
Rålle G.
2020-11-12 13:52

Precis Roger.

Den store Clarkson sa nåt i stil med:
"This is a plate of sick, but if you put a BMW-badge on it you could sell it at Harrod's for 50 pounds."

#31
Hackenbush
2020-11-12 19:38

BMW brukar kallas för bimmer ofta men nu är det dags att byta till " bävern".

#32
John2008
2020-11-12 20:46

Beställa en iX? Nej, verkligen inte.

#33
Irvor
2020-11-13 08:07

Lösningen är enkel:
Om få eller ingen köper så försvinner den från marknaden.
Och dessa fula blå detaljer....som fler elbilar har tyvärr !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.