Nästa artikel
BMW M6 Gran Coupé – bilder och fakta
Nyheter

BMW M6 Gran Coupé – bilder och fakta

Publicerad 13 december 2012 (uppdaterad 13 december 2012)
Här är nya BMW M6 Gran Coupé – bilen för dig som vill ha kupékaross med fyra dörrar och rejäla motormuskler. Se 26 bilder här.

Under huven på BMW:s senaste prestandabil återfinns en åttacylindrig V-motor som vässats av den bayerska tillverkarens trimdivision M GmbH. Motorn, som är försedd med dubbla turboladdare, utvecklar inte mindre än 560 hästkrafter och ger ett maximalt vridmoment på 680 Newtonmeter.

Kraften levereras till bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda och givetvis finnas paddlar på ratten för den som vill växla den vägen.

Med en sådan kraftkälla blir prestandan förstås därefter. BMW M6 Gran Coupé accelererar från noll till hundra på 4,2 sekunder och för den som väljer tillvalet ”M Driver’s Package” är toppfarten 305 km/tim, andra får nöja sig med 250 km/tim.

Jämfört med vanliga 6-serie Gran Coupé får M-varianten en mer aggressiv framtoning med nytt kjolpaket, 20-tumsfälgar, kolfibertak och målade bromsok. I kupén noterar vi bland annat den treekrade ratten och de rejält skålade stolarna.

Nya BMW M6 Gran Coupé blir en utmanare till Mercedes CLS 63 AMG och Porsche Panamera Turbo och den kräver förstås sin plånbok. I Tyskland börjar priserna på 128 800 euro, vilket motsvarar 1,1 miljon svenska kronor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW M6 Gran Coupé?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-12-13 11:20
Hackenbush

Den ser väl ok ut men inte mer. Antar att den däremot är kalas att köra.
Är det inte att ta i att kalla den Coupe?
Karosstypen Coupe brukar ju betyda en 2 dörrars täckt vagn, denna har ju 4 dörrar och är en "fuskcoupe"

#2 • 2012-12-13 21:31
Hackenbush

Jodå Jes, jag har ju haft en Bmw 540i förut och den var superb att köra. Denna M6 skulle inte jag heller säga nej till inte ens om den hette Bmw Aygo.

#3 • 2012-12-14 11:48
Roger Skagerström

Något som förundrar lite är hur samma företag som har den goda smaken att designa den här, samtidigt gör bilar som 1-serien, X3 och X6.

Hacke, det har ju pågått länge. En fyrdörrars coupé är ett annat namn för "så här borde sedanen egentligen sett ut, men nu kan vi ta 200 000 kr extra för det så då gör vi det så klart" ;)

#4 • 2012-12-14 12:13
Hackenbush

Vet att det är så Roger.
Tycker bara det är synd att de lägger beslag på det fina namnet "coupe" som så länge stått för en viss bilmodell.
Här hade de ju chansen att komma på ett nytt klatschigt modellnamn istället och så tar de inte chansen.

#5 • 2012-12-14 17:06
S-E S

Precis vad vi behöver i dagsläget?

#6 • 2012-12-14 21:08
Roger Skagerström

Det är nog skit samma vad vi behöver i dagsläget. Folk som vill ha den kommer köpa den och vi som inte har råd får titta på :P Vad det gäller miljödebatten så släpper troligen en gammal 240 ut mer skit än den här så det känns som ett ickeproblem.

#7 • 2012-12-17 04:07
Roy J

Jodå, Hackenbush, det finns många som anser att en coupé absolut inte får ha mer än två dörrar. Har en morbror som kör runt i en tvådörrars Audi-coupé av just det skälet.

Men nu har alltså BMW sällat sig till det växande fyradörrars coupé-gänget.
Och visst är den snygg.
Samtidigt kan jag inte låta bli att förundra mig över hur lätt det är att lura på någon en mer opraktisk bil till ett högre pris...

#8 • 2012-12-17 09:10
Hackenbush

Roy J!

bilar idag som är opraktiska och /eller dyra eller har extrem design (läs ingen sikt bakåt eller snett bakåt) kallas idag för "livsstilsbilar" då man inte kommit på något annat namn för dem.
Det är bättre att kalla dem för livsstilsbilar för att folk skall ha överseende med diverse dumheter.
Vem behöver 560hk idag för att köra till jobbet? Ingen.
Men en livsstilsbil vill man kanske ha.
Vem behöver en bil där folk får vika sig dubbla för att sitta i baksätet? Ingen, men en livsstilsbil vill man kanske ha.

#9 • 2012-12-17 13:09
Roger Skagerström

Men om vi säger så här - om man har pengarna och kanske är en eller två i familjen - varför inte? Att bilen skulle vara billigare bara för att den är mindre praktisk fattar både du och jag inte kommer hända. Isåfall skulle en Caddy Life kosta en 2 mille. Och en 911 Turbo 100 000kr.

Du får det att låta lite som att man är dum om man köper en sån bil. Kan ju vara så att man tycker om den väldigt mycket och skiter i hur bra de som sitter bak sitter (kanske sitter nån där 6-7 gånger per år i vissa fall). Just 6 Gran Coupe tycker jag är en rätt bra kompromiss ändå. Snyggare än den snygga 5-serien, men i princip samma sportiga utstrålning som en Rapide. Tusen gånger mer attraktiv än en A7 eller vi och fasa - Panamera.

#a • 2012-12-17 13:18
Hackenbush

Roger, jag tycker bilen är snygg men jag skulle aldrig köpa den. Köper hellre en vanlig M5 då eftersom det är aningen mer praktisk om man vill använda den till vardags plus att den har prestanda som även den räcker mer än väl till.
Detta är alltså vad jag tycker. Att det finns människor som gärna slantar upp för denna bilen och är nöjda är inget jag har något emot. Jag bara skrev utifrån min egen synvinkel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.