Bild
Nästa artikel
Nyheter

BMW försvarar iX-designen med kontroversiell kampanj

Publicerad 18 november 2020 (uppdaterad 18 november 2020)
Kritiker som inte gillar designen på BMW:s nya iX-modell får svar på tal i sociala medier.

Kritiken lät inte vänta på sig när BMW visade upp den nya elbilen iX. Suv-modellen ska locka köpare som är ute efter nya tekniska finesser och låg förbrukning, men designen lämnade ingen oberörd. Framför allt är det grillen som rör upp känslorna.

Många har uttryckt sina känslor om designen på sociala medier, och BMW har kört igång en särskild kampanj där vissa av kritikerna får svar på tal.

Personer som klagar på att BMW inte gör elbilar som ser ”normala” ut har fått respons av BMW som utmanar dem att svara på frågan om varför de inte är öppna för förändring.

”Började vi på något sätt bli obekväma med det okända? Eller har vi helt enkelt slutat vara öppna för något nytt?”, frågar sig berättarrösten i en reklamfilm BMW gjort som försvar av iX-designen.

Även på Twitter har BMW försvarat designen. ”För att ta nya vägar gäller det att ibland prova ett nytt utseende”, lyder till exempel ett svar, och i ett annat svar skriver BMW att innovativ design ofta först uppfattas som annorlunda och udda.

”Var öppen för det nya utseendet och låt oss omfamna framtiden tillsammans. Du kommer se att den är full av nya möjligheter”, skriver BMW.

BMW:s designchef Domagoj Dukec har beskrivit designen som ”vågad men samtidigt ren och elegant”. 

BMW iX är en eldriven suv med 500 hk och en räckvidd på upp till 60 mil. Den ska börja byggas nästa år.

Läs också: BMW iX mot konkurrenterna – så står sig nya elsuven

Kommentarer

#1 • 2020-11-18 18:25
Styggavargen

Låg förbrukning.. haha!

#2 • 2020-11-18 19:08
L. Mäkinen

Läste att någon var helt övertygad om att grillen fick sitt utseende för att man inte ska titta på resten.
Jag förstår tanken.

#3 • 2020-11-18 19:16
Guran

Jag säger bara att det blir mer och mer likt Edsel, och det blev väl en framgångssaga?

#4 • 2020-11-18 19:18
Stefan Eriksson

"vågad men samtidigt ren och elegant " vågad kan jag hålla med om, men ren och elegant-trams. Jag skulle säga vågad, ful och grotesk! pinsamt och lite skrämmande av BMW att försöka påverka andras åsikter. Tyvärr är väl en del BMWfanatiker märkesblinda och köper den ändå, tror också att de tappar många BMW fans.

#5 • 2020-11-18 19:48
Desmoholic

Försvarsställning direkt från BMW. Tyder nog på att de själva inte riktigt är säkra på sin design.
Chris Bangle bilarna var ju inte direkt snygga, men det gick väl att leva med.
Den här dock...

#6 • 2020-11-18 19:49
mso 1000

Extremt ful.
Är bmw avundsjuk på Lexus.
Ser ut som en bullfi..a framifrån.

#7 • 2020-11-18 20:00
Audi A5 SB

Ja, jag kommer inte köpa en bil som ser ut sådär.

#8 • 2020-11-18 20:17
Henrik-Andersson

Det har varit sånt snack ända sen Chris Bangle stöpte om designen på BMW. Det var några år sedan och går i repris nu när Domagoj Dukec är chefsdesigner.

Grillen är ändå en styggelse, jag lägger inte några djupare värderingar i detta. Jag köper bil med ögat också (inte bara som transportmedel), liksom många andra produkter inte blir köpta av mig för att jag inte gillar färgen, materialet eller någon annan (ibland obetydlig) detalj.

Inga känslostorm alltså, är bara glad att vi lever i en marknadsekonomi så det finns andra produkter att köpa. BMW får göra precis som de vill, det är ett privat företag. Att köra en kampanj för att få konsumenter att ändra uppfattning känns dock mer fånigt än grillen.

#9 • 2020-11-18 20:25
Guran

Mso, Lexus är fulsnygg, faktiskt riktigt läcker i verkligheten. BMW har bara klarat av att få till en extremt ful front som började med nya 7-serien och blir bara värre grotesk för varje ny modell.

#a • 2020-11-18 21:02
bgl

Å varför måste nummerplåten sitta mitt över njurarna. Ta valfri nuvarande eller tidigare modell och tänk nummerplåten rakt över njurarna, snällt uttrycket verkar det bonntrimmat!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.