Bild
Nästa artikel
BMW försvarar iX-designen med kontroversiell kampanj

BMW försvarar iX-designen med kontroversiell kampanj

Nyheter

Kritiker som inte gillar designen på BMW:s nya iX-modell får svar på tal i sociala medier.

Kritiken lät inte vänta på sig när BMW visade upp den nya elbilen iX. Suv-modellen ska locka köpare som är ute efter nya tekniska finesser och låg förbrukning, men designen lämnade ingen oberörd. Framför allt är det grillen som rör upp känslorna.

Många har uttryckt sina känslor om designen på sociala medier, och BMW har kört igång en särskild kampanj där vissa av kritikerna får svar på tal.

Personer som klagar på att BMW inte gör elbilar som ser ”normala” ut har fått respons av BMW som utmanar dem att svara på frågan om varför de inte är öppna för förändring.

”Började vi på något sätt bli obekväma med det okända? Eller har vi helt enkelt slutat vara öppna för något nytt?”, frågar sig berättarrösten i en reklamfilm BMW gjort som försvar av iX-designen.

Även på Twitter har BMW försvarat designen. ”För att ta nya vägar gäller det att ibland prova ett nytt utseende”, lyder till exempel ett svar, och i ett annat svar skriver BMW att innovativ design ofta först uppfattas som annorlunda och udda.

”Var öppen för det nya utseendet och låt oss omfamna framtiden tillsammans. Du kommer se att den är full av nya möjligheter”, skriver BMW.

BMW:s designchef Domagoj Dukec har beskrivit designen som ”vågad men samtidigt ren och elegant”. 

BMW iX är en eldriven suv med 500 hk och en räckvidd på upp till 60 mil. Den ska börja byggas nästa år.

Läs också: BMW iX mot konkurrenterna – så står sig nya elsuven

Taggar: Nyheter, BMW iX

Kommentarer

#1
2020-11-18 18:25

Låg förbrukning.. haha!

#2
2020-11-18 20:17

Det har varit sånt snack ända sen Chris Bangle stöpte om designen på BMW. Det var några år sedan och går i repris nu när Domagoj Dukec är chefsdesigner.

Grillen är ändå en styggelse, jag lägger inte några djupare värderingar i detta. Jag köper bil med ögat också (inte bara som transportmedel), liksom många andra produkter inte blir köpta av mig för att jag inte gillar färgen, materialet eller någon annan (ibland obetydlig) detalj.

Inga känslostorm alltså, är bara glad att vi lever i en marknadsekonomi så det finns andra produkter att köpa. BMW får göra precis som de vill, det är ett privat företag. Att köra en kampanj för att få konsumenter att ändra uppfattning känns dock mer fånigt än grillen.

#3
2020-11-18 19:08

Läste att någon var helt övertygad om att grillen fick sitt utseende för att man inte ska titta på resten.
Jag förstår tanken.

#4
2020-11-18 19:16

Jag säger bara att det blir mer och mer likt Edsel, och det blev väl en framgångssaga?

#5
2020-11-18 19:18

"vågad men samtidigt ren och elegant " vågad kan jag hålla med om, men ren och elegant-trams. Jag skulle säga vågad, ful och grotesk! pinsamt och lite skrämmande av BMW att försöka påverka andras åsikter. Tyvärr är väl en del BMWfanatiker märkesblinda och köper den ändå, tror också att de tappar många BMW fans.

#6
2020-11-18 19:49

Extremt ful.
Är bmw avundsjuk på Lexus.
Ser ut som en bullfi..a framifrån.

#7
2020-11-18 19:48

Försvarsställning direkt från BMW. Tyder nog på att de själva inte riktigt är säkra på sin design.
Chris Bangle bilarna var ju inte direkt snygga, men det gick väl att leva med.
Den här dock...

#8
2020-11-18 20:00

Ja, jag kommer inte köpa en bil som ser ut sådär.

#9
2020-11-18 20:25

Mso, Lexus är fulsnygg, faktiskt riktigt läcker i verkligheten. BMW har bara klarat av att få till en extremt ful front som började med nya 7-serien och blir bara värre grotesk för varje ny modell.

#10
2020-11-18 21:02

Å varför måste nummerplåten sitta mitt över njurarna. Ta valfri nuvarande eller tidigare modell och tänk nummerplåten rakt över njurarna, snällt uttrycket verkar det bonntrimmat!

#11
2020-11-18 21:04

Alfaromeo skall ha en liknande grill, med den lilla nummerplåten på sidan.
Denna löning ser bara löjlig ut.

#12
2020-11-18 21:05

Herre min je vilket kadaver till bil, får drömma om en Mercedes istället.
Min sista BMW var en E32, diskret raket. Kan tänka mig att köpa en 840/850 till pensionen sen är det stop vad gäller Bayern. Jag får allt hosta runt med mina Volvosar ett tag till.

#13
2020-11-18 22:13

Jag ska snickra på cv:t och den 3a i betyg för teckning jag fick i 9an borde väl göra mig aktuell som ny designchef hos bayrarna?

För Demagoj sitter nog inte så länge till och kunde han bli så kan väl jag...

#14
2020-11-18 22:31

Längesedan nya bilar var snygga. Nu gäller bara för tillverkare att väcka uppmärksamhet, men uppmärksamhet behöver inte alltid leda till försäljningsframgångar.
Men visst, negativ reklam är reklam det också.

#15
1
2020-11-18 23:07

Jag är öppen för förändringar. Kommer aldrig mer bli en bmw.

#16
2020-11-18 23:23

Motorhuv, strålkastare, den lilla övre vinklade delen av grillen och bakluckan, är inte helt utan en tillfredsställande nivå av design, men som helhet ser inte detta ut som en BMW.
Det är enkelt att göra något nytt och annorlunda, men att göra något nytt och annorlunda som ändå ser ut som det egna bilmärket och inte något annat, är betydligt mer krävande.
Söker man efter någon intrikat och avancerad designdetalj, så finns det endast en mycket obetydlig sådan i D-stolpens övergång till bakluckan.
Proportionerna är också helt fel, hela partiet bakom bakdörren är en enda kluns.

Som helhet är detta en dåligt utförd design och att den skulle vara ny och annorlunda ändrar inte det på något sätt, bara det räcker inte.

Det förefaller som en dålig designer försöker försvara sitt bristfälliga arbete med struntprat.

#17
2020-11-19 06:18

Gick detcså dåligt för BMW att man i panik varit tvungen att helt ändra sin design? Annars brukar ju bilmärken vara rädda om sin märkesidentitet och utveckla den genom evolution snarare än revolution? BMW har helt släppt sin märkesidentitet och radikalt ändrat designinriktning så att man inte känner igen den här som en BMW. Det är det jag tror folk reagerar på, man blir arg över att det här inte känns som en BMW.

#18
2020-11-19 08:27

Svaret är.. Kina.
Där hyllar man groteskt stora frontblaffor och den marknaden är mycket viktig för BMW. Att vi i Europa är mer "traditionella" på den punkten och att en del kunder, precis som under Bangleepoken, väljer något annat har BNW bedömt som en mindre risk.

#19
2020-11-19 10:20

Nu har BMW tappat det fullständigt, inte bara inom design utan även på kvalitet. Synd på ett märke som var känd för kvalitet på från 70-, till 90-talet.

#20
2020-11-19 12:13

Den fula grillen fyller ju ingen funktion

#21
2020-11-19 14:22

Undrar just hur länge det dröjer innan man kan "styla" om sin BMW och ha ett hjärta som grill istället för originalet.

#22
2020-11-19 14:53

Tycker faktiskt inte att det är nåt större fel på grillen, och inte på aktern heller. Däremot från c-stolpen och bakåt om man ser den från sidan. Fult som gamla SsangYong-bilar.

#23
2020-11-19 17:20

Bilen är grymt ful. Punkt.

#24
2020-11-20 08:46

Grotesk. Kan inte BMW ha olika nylle på olika markander? Om Kina gillar blaffor, låt BMW ha blaffor i Kina men något mer sofistikerat och elegnt i Europa?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.