Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Nya stolar billigare än att reparera?

Bilfrågan: Nya stolar billigare än att reparera?

Nyheter

"Värmen i framstolarna har slutat fungera i min Toyota Avensis. Reparationen kostar 7 000 per stol, men hur mycket kostar nya stolar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Toyota Avensis -98. Den har varit i min ägo sedan den var ny. Den förvaras i varmgarage, rullar cirka 1 000 mil per år och stolvärmen används inte speciellt mycket.

Efter några år slutade värmen att fungera i båda stolarna. Har nu begärt prisuppgift för att få felen avhjälpta hos Toyota i Härnösand: 7 000 kronor/stol! Hur mycket kostar två nya framstolar till min bil?

Bengt-O. Sundin

SVAR:
Om bägge stolarnas värmeslingor slutat fungera samtidigt är det mer troligt att det är fel i strömmatningen till dessa än att värmeslingorna skulle vara defekta. Priset du fått tyder på att verkstaden vill byta ut bägge stolarna vilket ger en omotiverat hög kostnad för en över tio år gammal bil.

Vi har inte kunnat få priset verifierat av importören men skulle ändå råda dig att lösa problemet på billigare sätt. Först försöker du hitta den eventuella glappkontakten hos en mindre verkstad.

Lyckas inte detta kan du använda en lös värmesits som kan köpas i en tillbehörsaffär för ett par hundralappar. Alternativet är att köpa värmeslingor i ark som man själv syr in i klädseln. Du kan också lägga dem ovanpå klädseln och sedan sätta på överdragsklädsel över alltihopa. En sådan överdragsklädsel kostar exempelvis runt 300 kronor på Biltema.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
357:an
2010-11-29 08:38

Nämn inte Biltema, Bengt. Det är billigt - så är även specen på grejerna man säljer. Det sämsta av det sämsta.

Sedan förstår jag inte varför Bengt-O. Sundin inte frågar sin Toyotaverkstad direkt vad stolarna kostar. Varför omvägen till ViBilägare?

Bengt-O. Sundin, det är bra att stolsvärmen har slutat fungera. Dels kör den slut på batteriet, dels misstänker forskarna att den orsakar prostatacancer genom de elfält den skapar. Anledningen till forskarnas oro är att prostatacancer är mångfalt mer vanlig här uppe i "kalla" Norden (där vi använder stolsvärme) än på varmare breddgrader. En bekant till mig använde stolsvärmen jämt - och dog i just prostatacancer. Lägg in ett fårskinn, Bengt!

Märkligt annars att det är fel på en Toyota... (Det kan man ju inte tro när man läser en del inlägg.)

#2
sweeny
2010-11-29 08:56

Han åt inte kanelbullar ibland då, eller använde schampo med tallbarrsdoft? vilken koppling, "han använde värmesits OCH dog i prostatcancer" ja då måste det ju hänga ihop...

#3
2010-11-29 09:29

Det inte Bengt Dieden verkar reflektera över är att det är ett rätt stort och tidsödande jobb att byta värmeslingorna till stolsvärmen i en bils stolar.
Först och främst ska stolarna demonteras ur bilen sen ska hela klädseln demonteras, samt värmeslingorna och sen ska allt monteras tillbaka rakt och snyggt och klammas fast med klädselklammor vilket tar sin tid och det är lika med pengar på en verkstad.
Sen kan man råda bilägaren att aldrig sätta ett knä i stolsdynan som folk ofta gör om man sträcker sig in efter att hämta en pryl eller liknande då detta är ett säkert sätt att lätt förstöra värmetrådarna i stolen som vid så stor punktbelastning kan bli sträckta och brista.

#4
357:an
2010-11-29 09:49

sweeny, kanske läste du att forskarna misstänker en stark koppling mellan prostatacancer och stolsvärme i våra bilar. Kanske läste du också att min bekant jämt använde stolsvärmen. Sambandet är således inte glasklart, men högst troligt.

#5
sweeny
2010-11-29 10:12

ja, men jag kanske också läste att forskarna kom fram till att vi alla skulle dö av att äta chips med akrylamid, och att samhället skulle haverera strax efter kl 23.59 1999... man ska ta deras "rön" lite kritiskt.
min morfar dog av prostatacancer, körde aldrig bil bara BMW isetta utan stolsvärme...

#6
2010-11-29 11:33

Det är knappast vettigt att lägga ut så mycket som 7000:- på en så gammal bil. Bengts tips om att införskaffa värmedynor på eftermarknaden är mycket bra. Har själv mycket goda erfarenheter av dessa 12V värmedynor. Ett annat alternativ är att förvara bilen i varmgarage eller använda kupévärmare. Då slipper man använda stolsvärmen helt och hållet.

#7
Gunnar44
2010-11-29 11:43

Min erfarenhet av Japanska bilar är tyvärr att just stolsvärmen har en benägenhet att inte fungera.
Jag har aldrig under mina över 40 år som bilägare eller förare/passagerare upplevt att värmen inte fungerat i märken som Volvo, Saab och Opel.

#8
357:an
2010-11-29 11:54

sweeny, blanda inte ihop vad forskarna tror sig veta utifrån redan insamlad information (seriös forskning) och spådomar/farhågor grundade på rena spekulationer utan minsta belägg (läs alltså dina exempel om chips med akrylamid [akrylamid är farligt, men skippa pajasskrivningarna av typen att "alla skulle dö..."] och att samhället skulle haverera strax efter kl 23.59 1999). Det är således skillnad på att uttala sig med information i ryggen och att spekulera om vad som kan hända. Att ha ett elektrofält rakt under "apparaten" kan med stor säkerhet orsaka problem, problem som inte så lätt låter sig lösas och som i många fall leder till döden. Så, varför frivilligt ta den risken? Vi tar redan många risker i livet, men varför lägga till flera som inte är nödvändiga? Visst, vi tar en risk redan när vi sätter oss i bilen och kör iväg, men med vakenhet och disciplin kan vi trots allt påverka den risken och upptäcka faror i tid. Men vad som händer inne i din kropp och ploppar upp som en mycket obehaglig överraskning om 20 år är en annan femma. Sådana risker tar jag inte i onödan. Samma sak gäller rökning, den i särklass mest klarlagda sjukdomsframkallande farsoten någonsin. Och varför ställa sig och riva ner asbest? Nästan garanterat att du får lungproblem. Det lömska med de här typerna av sjukdomar är att inkubationstiden är så lång. Men det går att undvika vissa sjukdomar. Det är vad jag försöker säga.

#9
sweeny
2010-11-29 12:57

pajasskrivning? seriös forskning menade ju att det var hälsovådligt ända tills de kom fram till att man behövde äta enorma mängder och att det visst fanns i knäckebröd också. är du någon sorts forumpolis, eller är det bara jobbigt att bli ifrågasatt?
Man har vid det här laget lärt sig att ha en kritisk inställning till de rön som forskare så gärna vill publicera att man med rätta kan avvakta med att svälja det med hull och hår. Din bekant kanske hade fått cancer oavsett om han haft sätesvärmare eller inte, det vet ju inte du?

#10
2010-11-29 14:48

Jag tycker också Bengt ska förvara sin bil i varmgarage. Finns inget sådant i närheten är det bara att bygga. Dessutom bör Bengt att endast åka till parkeringar i form av varmgarage. Eller varför inte flytta till ett land med med varmt klimat året runt? Det finns så många enkla lösningar på detta lilla stjärtproblem. Hoppas vi kommentatorer varit till hjälp.

#11
Citter
2010-11-29 16:36

Varför har ingen öppnat för möjligheten att köpa begagnade stolar? Kanske en tusenlapp styck plus frakt och (i sammanhanget)rätt enkla att montera.

#12
Stefan Svärd
2010-11-29 17:47

Jag gillar verkligen den här tidningen/siten! Tipsen som ges i artikeln ger realistiska möjligheter till en bra lösning för en 12 år gammal bil. Dessutom finns andra goda tips i ett par av insändarna (fårskinn och begagnade stolar)
Sen verkar ju debatten ha blivit snäppet tillskruvad bland flertalet insändare, men herregud, vi kan väl inte få allt!
Kram allihop

#13
gunnar44
2010-11-29 18:27

Det är mera hälsovådligt att sitta på ett kallt säte en ett uppvärmt. Det uppvärmda sätet stängs ju av när stolen blivit varm, eller så kan man stänga av den.
Det är bara det, att är bilen utrustad med sitsvärme, ska den fungera, det är vad man förväntar sig.
För övrigt finns det stolar att köpa på skroten för ca 1000 kr, laga är därför helt onödigt.

#14
2010-11-29 18:41

Det finns knappast något som vettigt kan ersätta original sätesvärmare. Dessa är numera så ingjutna i det material som gör stolarna mjuka att sitta i, att det som Hanzzon påpekar gör att det ta mycken tid att reparera dem. Lösa stolvärmare är en styggelse, de rullar ihop sig och viker sig oavsett om man har överdragsklädsel Vad säger att begagnade stolar skulle vara felfria? Hur lätt är det att skaffa varmgarage (Ca 2000 kr/månad i storstäderna) eller ens el till motorvärmare (Omöjligt)? Skrämselpropaganda vad gäller cancer i alla delar av kroppen tycks aldrig ebba ut, forskare vill ju gärna visa att de behövs. Hemmoröjder kan också vara ett gissel.

#15
Sålde bilen
2010-11-29 19:14

Problemet är ännu värre när en Citroen C4 som 5 år gammal får en kostnad på 15.000 per säte för ett byte. Då har ingen vad jag vet satt ner knäet. Men folksam tar det på maskinskada.

#16
357:an
2010-11-29 20:21

Det absolut bästa och enklaste är ett snyggt, äkta fårskinn. Det genererar värme redan efter några sekunder - faktiskt fortare än vad stolsvärmen hinner med (först ska tändningen slås på, motorn startas, knappen manövreras och slutligen värmen hinna ut i sätet så att det märks - ska vi gissa på totalt 30-60 sekunder beroende på handhavaren och bilen?). Under den här tiden har man för länge sedan suttit sig varm i fårskinnet! Jag har ny bil men med någorlunda färganpassade fårskinn. Varmt och mjukt. Elvärme? Nä, nä.

#17
Gunnar Jansson.
2010-11-29 21:06

Vilka problem ?. På med ett par långkalsonger och med dito fodrade byxor.
Eller köp ett par Gore-Tex brallor för säkerhets skull.
Har aldrig använt stolsvärme. Vill inte riskera nån risk för cancer helt i onödan.

#18
Jan Erlandson
2010-11-29 22:19

Jag har en Avensis -98 där stolsvärmen i förarsätet har gett upp för några år sedan. Detta är tydligen ett mer eller mindre standardfel! På vintern har jag en sits köpt på OK och det fungerar bra...
Visst kan man köpa via skroten men problemet är bara att dess elslingor förmodligen inte är mycket bättre.

#19
Curt
2010-11-29 23:09

Har i åratal suttit på ett vanligt sittunderlag och verkligen uppskattat komforten. Mina bilar har köpts nya - den senaste en -08:a - och ändå har jag inte funnit någon som helst anledning att använda bilarnas inbyggda sätesvärme. Jag bor f ö i den allra nordligaste delen av Norrbotten med normala vintertemperaturer på - 20/-30.

#20
Torwald
2010-11-29 23:56

Det är allt gött för röven med lite sätesvärme. Fårskinn är bra det hade jag alltid i VW bubblan på sextitalet inte är det värt att kosta 7000 på nya elslingor

#21
Uno Lööv
2010-12-03 21:49

1000 kr att laga värmen i en Volvostol hos ett seriöst företag. Med andra ord inte Toyota...

#22
2010-12-04 00:43

Oj, ja det måste vara en seriös verkstad som lagar stolen för 1000:- med tanke på material och timpenning så kan det ju inte ta mer än 10 minuter för dom att byta... Inte dåligt...

Har du adressen till denna seriösa verkstad för jag kan tänka mig att det är många som vill hitta en så billig och seriös verkstad......

#23
Uno Lööv
2010-12-04 10:38

Simon: Bil och Marintextil i Linköping.Rätt kända för sin kunskap. Vet inte felet men värmen var pajj i stolen, de skulle byta något. Tänker dock inte fixa det. Behöver ingen mesig stjärtvärme i andrabilen.

#24
Uno Lööv
2010-12-04 10:41

Simon: De gick dessutom igenom kompisens förarstol (för att se om allt var okej för det tog de 300 kronor.) Har dessutom haft volvon inlämnad hos skobes i tranås, massor jobb utan äcklig räkning. alla delar och reparationer ligger inte i samma summor Toyota tar.

#25
2010-12-04 15:21

Re Uno
Kännert till företaget och skulle de hålla dom priser du upgger hoppas jag att många kunder vänder sig dit, tyvärr tvivlar jag lite på dina uppgifter, först kostar det 1000:- att laga värmen i din Volvostol, sen kommer det fram att du dels inte vet vad det var för fel och till sist att de inte ens har utfört reparationen.....

Lite svårt att jämföra detta med ett arbete där man ska byta ut slingorna i stolarna.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.