Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vilket bränsle är framtidssäkert?

Bilfrågan: Vilket bränsle är framtidssäkert?

Bilfrågan

"Vilka överväganden ska jag göra när jag väljer bränsle till en ny bil? Är diesel eller etanol mest framtidssäkert?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag går i köptankar och svenskhjärtad som jag är så sneglar jag på Saab. De har 9-3-modeller med miljöklassning både för diesel och etanol. I dagsläget sägs etanol vara miljövänligast, men vilket är framtidssäkrast?

Om jag behåller bilen i några år, kommer jag då att finna att dieselbränslet är betydligt dyrare?

Eller kommer det något nytt, miljövänligare bränsle som är lättanpassat till dagens dieselmotorer (likt E85 där efterkonvertering kan göras)? Kommer E85-motorerna vara en parantes som försvinner och bensinstationernas etanolpumpar inom kort lysa med sin frånvaro?

Vilka överväganden ska jag göra när jag väljer? Och kort sagt: vad ska jag välja?

Johan Forssel

SVAR:
Även ett oljebolag som OKQ8 hade önskat att vi visste vad som kommer i framtiden. Egentligen är det inte frågan om teknik utan mer om vad våra politiker vill uträtta. Helt klart är bensin och diesel fortfarande är billigast och andra drivmedel behöver mer eller mindre stödjas via skattsedeln.

Helt klart är också att det de närmaste tio åren inte finns enbart en lösning utan flera och troligen behövs de alla. Ingen motorteknik eller bränsletyp kan ta över hela marknaden utan man kan säga att biltillverkare och oljebolag tillsammans med kunder provar sig fram, precis som kunden i ovanstående fråga.


Jag personligen har i många år hävdat att den som kan packa energin tätast kommer att vinna. Just för stunden är det diesel och de lokala miljöproblem som en sådan motor skapar med NOx-utsläpp och partiklar är någotsånär under kontroll tack vare avgasrening.

Vad kunder ska tänka på är att alltid ta den minsta motorn till den storlek av bil man behöver. Detta är det mest effektiva sättet att snabbt få ner utsläppen.

Till och med stora bilar som Volvo V70 finns med en motor på 120 gram CO2/km och det borde vara förbjudet att tillverka större motorer. Ovanpå detta kan man som konsument också ifrågasätta varje resa man gör, för trots allt är den mil som aldrig blev körd, den mest miljövänliga.

Per-Martin Roos, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
PHME
2010-11-23 08:01

Mycket riktigt: ingen kan svara på frågan - men själv tror jag att etanol är ett stickspår och hade, om inte biogas är ett fungerande alternativ, valt diesel.

#2
McTar
2010-11-23 09:01

Biogas någon?

#3
fdporschefantast
2010-11-23 10:33

Diesel.

#4
j a r l
2010-11-23 11:35

Bensin.

#5
789
2010-11-23 12:06

OM det är sant som alltfler säger att oljan dvs bensinen tar slut om X antal år skall man naturligtvis köpa en bil som kan köras på både bensin och ngt mer. Då är en etanolbil ett utmärkt val eftersom man har valfrihet att välja det som är billigast och - eller - miljövanligast och framförallt det bränsle som har störst framtida potential dvs etanol. Att elbilen med dagens produktionsmetod inte heller är hållbar är också ett faktum. El till bilar som till 60% produceras med kolkondenskraftverk släpper ut 3 gånger så mycket CO2 som fossil olja släpper ut enl. den senaste " sam" rapporten skriver Louise Trygg Teknologie doktor i energisystem vid Linköpings Universitet den 31 oktober 2010. Alltså köp en säker, snygg och trygg SAAB 9-3 Biopower.

#6
simon_d
2010-11-23 12:06

Etanol är en återvändsgränd. Diesel kommer inte att försvinna inom överskådlig framtid

#7
McTar
2010-11-23 12:54

Hur kan det vara hållart att framställa 1liter etanol med 2liter diesel? När väl denna skall "köras upp" så kommer man en mil istället för fyra som man skull gjort med dieseln.

#8
Big Bear
2010-11-23 13:06

Om priset är irrelevant, vilket det verkar vara, skulle jag slopa SAAB och satsa på elbil...

#9
j a r l
2010-11-23 13:37

Bensin kommer finnas 50 år till. Sen tar elbilen över! Tesla & Toyta kommer dominera helt!

#11
lappen
2010-11-23 14:54

Vi har antagligen redan nått "peakoil" och efterfrågan lär inte minska. Skulle bli förvånad om det finns gott om olja efter 2020. Det är nog läge att satsa på el snart.

#12
2010-11-23 15:24

Jag tror att det inte är någon större fara för att oljan skall ta slut inom överskådlig framtid. Dessa domedagsprofetsior gällande oljebrist har vi hört i 30 år nu. Skulle de haft rätt skulle oljan tagit slut redan på 1990-talet, och så är ju uppenbarligen inte fallet. Nej, vi behöver inte oroa oss för att oljan tar slut på ett bra tag, om den nu någonsin skulle ta slut. Men miljö är "big business" nuförtiden och alla företag inom denna bransch skall ha sin profit. Därav alla lösa och ogrundade rykten om bla klimatförändringen och oljans sinande. Man får som konsument helt enkelt ha ett kritiskt tänkande och inte svälja allt man läser med hull och hår.

#13
Sune S
2010-11-23 16:29

Så länge det finns efterfrågan kommer det att finnas både bensin och diesel. Båda går att tillverka syntetiskt av naturgas. När den också är slut kan man tillverka dem av biomassa.
Kör man mindre än tusen mil per år kan man lugnt köpa en bensindriven bil. Kör man mer än dubbelt så mycket bör man köpa en diesel.

#14
H.K
2010-11-24 04:35

mina 550 häsra vill bara ha BENSIN!!!!!!!!!! BARA KÄRINGAR Å BÖGAR SOM KÖR PÅ ANNAT... Å ELBIL DE KÖR DU INTE DU ÅKER...HAHAHA!!!!

#15
789
2010-11-24 07:34

Jag tror inte heller på att man måste ta hänsyn till miljön... Oljan kommer att räcka hur länge som helst eftersom det finns massor av olja! Det finns ingen växthuseffekt. Det finns inga försurade sjöar i Sverige. Det finns inte alltfler jordar som blivit utarmade i Sverige. Det stämmer inte heller att vi har fått ett allt surare nedfall - regn beroende på bilavgaser. Artrikedomen i svensk flora och fauna minskar inte heller. Forskarvärlden har fel liksom FN miljöorgan IPCC jorden blir inte alls alltmer polariserad beroende på höga CO2 utsläpp. Att olja töms ut i havet dels vid oljeplattformar och då oljetankers går på grund eller spolar sina tankar till havs, är helt OK. Inte beror det på oljeindustrin profithunger? Nä, det är klart man ska blanda ut dieseln med spillolja såsom man alltid gjort, det smörjer ju bättre än den miljövänliga dieseln. Olja är miljövänligt! Tänk om allt detta är fel? Att det visst finns en reell miljöförstöring? Att det inte alls är "big business" med miljöhotet utan är verkligt? Vad ska Johan Forssel göra? Köpa en fossildriven bil och göra sig beroende av bensin - diesel - ytterligare 15 år? Nä Johan F, gör som min fru gjorde för 1,5 år sedan. Hon köpte en ny underbar SAAB 9-3 Biopower Sport kombi MED takreling och du kommer att åka säkert i en vacker, bekväm bil och kör så miljövänligt det bara går genom att tanka etanol där man minskar CO2 utsläppet med över 70% jämfört med bensin - diesel! Läs bla på Naturskyddsföreningens hemsida, på OKQ8´s hemsida eller på www.etanol.nu

#16
Ante Svensson
2010-11-24 08:04

Jag tycker att man ska läsa på om etanolen innan man bestämmer sig, när man vet vad framställningen av den kostar miljön så vill man inte gå nära etanolen! Naturligtvis finns det globalt olika metoder men ingen av dem är bra för miljön när man sammanställer ekvationen. Etanolen är bra efter att den har kommit i tanken på din bil men vägen dit är lång!
Man kan välja om man vill köra 120 + mil på 60 liter eller endast 50 – 60 mil! Om jag har förstått det rätt så säger de nya reglerna (från årsskiftet) att dieselskatten blir 360 kr + 20 kr/gram CO2 över 120g och sedan multiplicerat med 3,15. Det är en bra start men det borde vara 100 kr/g över 120g istället. Anledningen är enkel, den som har råd att köpa t ex en smutsig Volvo SUV har också råd att köpa sig fri från miljön med 8000 kr i årsskatt. Med 100 kr i stället för 20 kr skulle troligtvis bilvalet åtminstone övervägas med miljön som segrare. Det skulle samtidigt tvinga biltillverkarna att göra något åt den då kraftigt sjunkande försäljningen av vissa modeller!
Valet är ganska enkelt, bensin om man kör lite upp till ca 1500 mil/år annars en diesel med 120gCO eller lägre.
El-bil väljer man om man har eget vindkraftverk eller solceller så att man vet hur mycket man ”egentligen” släpper ut! Annars är man troligtvis en gris!

#17
789
2010-11-24 08:39

Ante:
Etanolen är det enda bränslet som på kortsikt kan göra skillnad. Alltför många tror tex att genom att köra på etanol ökar svälten. FEL! Biobränsle inkl etanolproduktion upptar ca 0,5% av världens åkerareal medan produktion av kaffe och tobak tar ca 17% av världens åkerareal. Ska vi också sluta köpa ekologiskt eftersom eko bondens skörd minskar med ca 30 - 40% jmf med den "giftbesprutande" bonden?

#18
Walter 71
2010-11-24 08:41

Ett evigt gnäll om etanol. Ingen som ens nämner om all odlingsmark och resurser som går åt till tobaksindustrin? Etanolen är ett bra alternativ till bensin/diesel.

#19
2010-11-24 08:52

Gösta L du har rätt i att oljan inte kommer att ta slut inom överskådlig tid och förmodligen aldrig.
Men den kommer ganska snabbt att bli så dyr att den blir olönsam att använda som bränsle.

Vi kommer att bli tvungna att gå över till mer kostnadseffektiva bränslen och här kommer etanol och metanol att vara bäst lämpat för den existerande bilparken, de flesta bilar går att bygga om till spritdrift.

Sedan har man ju gas som det finns oändliga mängder av och el för de som inte behöver köra så mycket, under förutsättning att elbilspriserna blir mer normala.

#20
2010-11-24 10:06

Det här tycker jag var en intressant artikel som behandlar en del av det här :
http://www.dn.se/motor/eldrift-kom-med-nat-nytt-1.1213047

#21
789
2010-11-24 10:21

Auto Motor unt Sport jämförde "nya" Toyota Prius mot snålversionen av Volvo´s motsvarighet "Drive" där Volvon slår Toyota Prius med hästlängder. Toyotan fick bara 117 poäng mot Volvons 149! poäng. För den som inte kör mer än runt 1500 - 2000 mil per år är en etanolbil att föredra tex SAAB 9-3 Biopower.

http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0920/092002.pdf

#22
Mythbuster
2010-11-24 10:23

Hehe det här är ju riktigt kul. Mest poäng får Jarl som vanligt som klarar av att spå vilken biltillverkare som är störst om 50 år. McTar har nog fått det om bakfoten lite med energiårgång. I de etanolexperiment som gjordes i USA på 70 talet (de som var rejält dåligt) gick det ungefär jämt ut med energitillskott och energi ut. I dagsläget är naturligtvis förhållanden långt bättre. 1-6 i utbyte eller bättre. Men framför allt används i första hand bioenergi för att producera biobränslen och aldrig diesel (utom till skördemaskiner).

Synd är det den viktigaste frågan missas. Kan vi ursprungsmärka bensin och diesel? För vem vill ha in Kanadensisk oljesand? Där är det förmodligen bättre att köra på stenkol och ånga. Det är dessutom allt mer av denna rejält skitiga olja i oljan i världen och det är den som kommer dominera om 10 - 30 år om inget görs.

#23
789
2010-11-24 10:27

En länk till:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080815-prius-vs-patriot/index.xml

#24
Ante Svensson
2010-11-24 13:17

789:
Jag har inte nämnt svält eller arealer och det är inte det som är de största problemen när det gäller miljön eller framtiden för bränslet i fråga. Det är tillverkningen från odling av råvara t ex sockerrör till att soppan finns i tanken på din bil! Förutom energi som åtgår i olika led och till olika maskiner och transporter så finns andra mycket värre saker.
När man (i t ex syd/mellan Amerika) hugger sockerrören nästan en halv meter ovanför marken för att sockerhalten ändå är olönsamt låg i den nedre delen och sedan bränner stubben så att de som bor i närheten inte kan se solen på flera dygn! Men det kommer ju inte ut någon skit ut ditt avgasrör i och för sig.
Javisst, det är långt borta från oss i Europa men vi bor ju alla på samma klot. Etanolen är en samvetes/moral fråga som ju är upp till var och en att sova på.

Eftersom jag var hård mot vissa Volvomodeller förut är det väl inte mer än rätt att jag berömmer en mindre bil som det står Volvo på! S40 som har ett Ford chassi med en fransk dieselmotor är ett bra ”snål” & miljö alternativ. Den är inte snabb men som tur är har inte alla bråttom.
Priusen är mest en ”pryl” som t ex en Smart eller en Swatch klocka, inte seriös. Pratade med en bekant som kör Taxi med en Prius, han påstår att hans tidigare taxibil en Skoda Octavia TDI var betydligt billigare (dock inte skatten) att köra med och hade lättare att hänga med i trafiken!

#25
789
2010-11-24 13:51

Ante:
Det just därför att vi bor på samma planet och andas samma luft som vi måste se över vilka energibärare vi ska använda oss av då oljan sinar. Det snabbaste sättet att konvertera dagens bilpark är att övergå till etanol. Antingen direkt genom tex etanolbilar eller genom att ytterligare öka etanolhalten i all bensin. Idag har vi 5% etanol i all bensin inom kort ökas den till 7% för att inom ett par år bli 12 - 15% etanol inblandning. Vad gäller Amazonas där skog huggs ned tillförmån för sockerrörsfält är det inte många som vet att sockerplantagen ligger ca 300 mil nordväst om Amazonas djungler dels att Amazonas skövlas inte alls för att odla socker utan för att bli marker varpå man driver upp biffdjur så att vi kan köpa billig entrecote på ICA och Willys!!!! Socker går nämligen INTE att odla i Amazonas eftersom klimatet lämpar sig inte för sockerbetor. Läs på INNAN du och andra "förstå-sig-på-are" uttalar sig!

#26
2010-11-24 14:19

Ante Svensson du har rätt i att det krävs för mycket energi att utvinna etanol, men vilken ägare till etanolbil tänker på det? Sedan ska den fraktas från Brasilien på tankfartyg som spyr ut mängder med svavelhaltiga dieselavgaser, vilken etanolbilsägare tänker på miljön då? Nej det är helt fel man slagit in på. Metanol är framtiden! Den kommer att vara närproducerad av skogsråvara här i Sverige.

Samma är lögner om Etanolens förträflighet som Andreas Carlgren kört in på och är en återvändsgränd fortsätter 789 att skriva om i tron att han är en miljökämpe med sin Saab . Detta kommer att uppdagas mer och mer framöver om etanolens energi krävande tillverkningsprocess.

Man skulle satsa på Metanol istället som är bättre än etanol som upptar mark från matproduktion!

http://www.varmlandsmetanol.se/PM%20april%2007.pdf

Dessa etanol bilar som finns ute på marknaden kommer att rasa i andrahandsvärde mer och mer när det kommer att skrivas och uppdagas om etanolens brister. Morgondagens bilar kommer att drivas med elmotorer, som får sin el från
bränsleceller. Metanol är det tveklöst bästa flytande bränslealternativet för
drift av bränsleceller. Etanol är i sammanhanget värdelöst.

Så att lovorda etanol är att föra presumtiva bilköpare bakom ljuset. Då etanol kräver mer energi för att utvinnas, vart är miljötänket då?

Jag menar vem vågar idag köpa en etanoldriven Saab? Vem vågar överhuvudtaget köpa/investera i en Saab idag mer än entusiaster för märket? Eller en etanolbil av vilket märke som helst är en gentjänst mot miljön om man tänker stort. De är väldigt få.

#27
789
2010-11-24 14:32

Shogun:
Spyr man ut mer avgaser då oljetanker fraktar "ren" etanol jmf med om samma fartyg fraktar skitig råolja??? Tror du att oljekällan ligger precis under bensinmacken... För din information: Oljekällan ligger INTE under bensinmacken! Jag kör inte SAAB heller men har inget emot att köpa en etanolbil tex SAAB, Ford, Opel, Audi, VW, Citroen, Peugot förutom alla de amerikanska etanolbilmodellerna etc. De stora bilmärkena har etanolmotoralternativ. Vad gäller SAAB så undrar jag snarare vem 17 vågar köpa en till riskokare? Såg en trasig Toyota Prius av taximodell i Stockholm som stod i vägkanten. Igen. Bilen tillhörde en åkare på "Taxikurir" som inte alls gillar sin Toyota Prius. Han skall köpa en VW eller en Opel vid nästa bilbyte om två år. Har den på 3 års leasing. Conny, hur är det med dina lögner om trasiga XC70 på din fru jobb där du ljög vitt och brett. Ska vi leta upp den tråden och kanske tala med dem så att sanningen tillslut kommer fram? Nä, lägg ned! Är det du som tagit mitt nick och skriver under 789.?

#28
2010-11-24 15:08

789,Surabaron,Aldrig mer Toyota, Kenneth eller gud vet vilket namn du använder för dagen. Skulle aldrig falla mig in att använda ditt namn som bara sprider lögner ändrar namn fram och tillbaka. Skriver att man kör Toyota Avensis när man kör Volvo XC 70 utan fungerande fyrhjulsdrift. Och Saab 9-3 etanol. Varför ljuga om vilken bil man kör?

Tål du inte din egen medicin om lögner? Du måste vara sjuk! Så nej jag använder inte ditt så kallade namn.

Vad gäller Etanol så fraktas den från Brasilien med fraktfartyg som spyr ut svavelhaltiga avgaser. Medans om man satsat på Metanol istället för etanol då metanol finns runt omkring oss i Sverige i skogen. Vi sitter på egna resurser i form av skog och importerar istället etanol från Brasilien i tron att det är miljövänligt. Så varför gå över ån (oceanen) efter vatten (etanol) när vi har skogen i Sverige och kan producera metanol? Vi sitter på vår egen bensinmack! Men det har Andreas Carlgren och du totalt missat!

Därför är Etanol en stor felsatsning som är en återvändsgränd och som är på väg mot graven. Se omröstningen som pågår om etanol på denna sida Vibilägare hur många som skulle välja etanol som drivmedel. Bluffen om etanol är på väg att avslöjas med rätta.

Synd bara om de som gått på bluffen och köpt sig en bil som snart är värdelös. Men man har nu fått upp ögonen får man hoppas om vi får tro denna omröstning som pågår här på vibilägare.

#29
Ante Svensson
2010-11-24 15:43

789:
Du svamlar ju och blandar ihop saker hela tiden. Jag bemöter endast seriösa debattörer inte sådana som du. Blanda inte in mer miljöförstörande (framställningsmässigt) etanol i bensinen, ställ om motorerna istället. JAG har inte sagt något om Amazonas, var fick du det ifrån? Och inte biffdjur eller ICA, OCH det är DU som bör läsa rätt i inläggen först och sedan göra din läxa innan du svarar!

Jag ser ingen anledning att fortsätta ner på den nivån, och tack för efterslängarna i förskott!

#30
789
2010-11-24 15:50

Shogun:
Så ditt svar är alltså att man spyr inte ut lika mkt svavel etc från en oljetanker oaktat vad man fraktar? Du menar också att det är bättre att satsa på metanol trots att det inte finns att köpa idag? Dessutom menar du att jag kör en XC70 utan fungerande 4 hjulsdrift? Shogun: Du höll nästan på att bli polisanmäld här på forumet i höstas beroende på förtal edy av en skribent som inte uppskattade din retorik - propaganda eller hets mot en annan skribent som inte höll med dig i ngn fråga... Har du förresten ringt till den Lexus ägare vars bil har gått 18 000 mil där motorn har "skrotat ihop". Jag länkade den annonsen här i forumet. Lexus / Toyota måste vara bra bilar eller hur? Hur är det med XC70 bilarna på din frus jobb där du ljugit om att deras 4 hjulsdrift gått sönder på alla bilarna. Det kom visst fram att du ljög och att din fru riskerade jobbet. Du måste vara en präktig och hedersvärd man, Shogun?

#31
789
2010-11-24 16:00

Hejsan Ante:
I mitt inlägg ville jag förtydliga och belysa fler argument som man möter i etanoldebatten bla de ekologiska konsekvenserna avs odlingslokaliteter, monokulturer, transporter, arealutnyttjande dvs sockerrör vs boskapshjordar vs tobak - kaffe - odling etc. För övrigt håller jag verkligen med dig att el bilen är endast och endast intressant då man kan producera elen på ett för miljön hållbart sätt tex vind och sol el som du skrev. Helt rätt! Du känner säkert till att om man i stor skala skulle satsa på el bilar idag med den för dagen rådande teknik skulle CO2 utsläppen 3 dubblas beroende på att 60% av Europas el produceras via kolkondenskraftverk. Alltså håller jag med dig, fullt ut, med avseende på el bilens miljönytta så som det ser ut idag.

#32
2010-11-24 16:14

En liten försiktig kommentar till Shoguns inlägg som handlade om det förfärliga med etanol och det förträffliga med metanol.

En bil som är modifierad för etanol går givetvis lika bra att köra på metanol.

Det finns dock en skillnad, etanol är inte på långa vägar lika giftig som metanol.

#33
2010-11-24 16:39

Svaret är att det en helt felaktig satsning man gjort på etanolen från Andreas Carlgrens sida. Man skulle ha satsat på metanolen då det finns natur resurser inom Sveriges gränser att producera metanol. Hade man gjort det så har man sluppit alla frakter med etanol från Brasilien som går med fartyg som spyr ut svavelhaltig diesel. Är detta så svårt att förstå?!

Men folk har fått upp ögonen för etanolens brister, BRA!

Hur vet du att jag höll på att bli polisanmäld? Det är väl inget konstigt du är ju den personen! Om du tänkt anmäla mig, gör det! Anmäl mig du om du vill eller försöker du hota mig ? Som sagt du är själv en mycket hedervärd person utan lögner.....

Skillnaden är att jag inte ljuger och byter namn om vart annat. Utan klickar du på mitt "namn" Shogun" som kommer allt fram vad jag heter, vad jag är intresserad av etc. Jag har inget att dölja, vad döljer du ?

XC 70 bristande fyrhjulsdrift måste vara ett hemskt känsligt ämne för dig trots att du inte äger en sådan bil ;o) Hahaha.

Etanolen är snart död i Sverige. Leve metanolen!

#34
789
2010-11-24 16:54

Shogun:
Du vet mkt väl vad som höll på att hända eftersom du bytte identitet eller tyckte att marken blev för "het" varför du avstod att debattera under ett par veckors tid tills stormen kring dig lagt sig och framförallt för att inte riskera din frus jobb... : - O Hur som haver detta är historia dvs är glömt. Anmälan skulle för övrigt ngn annan på detta forum göra men klokt nog realiserades aldrig detta, tror jag. Att debattera är sunt om det görs med schyssta metoder. Det gäller oss alla, Me included! Vad säger du om "Saabnisses" intresseväckande inlägg. Metanol är bra men betydligt giftigare än etanol men att det går bra att köra en etanolbil på metanol, om man så vill. Dessutom är det så att det finns troligen inte ngt energibärare som ensam kan driva världens fordonsflotta. Men ett är säkert. Bensin, diesel fordon är på väg att fasas ut tillförmån för en ny fordonspark driven av etanol, metanol, RME, DME, Ecopar, el etc

#35
S-E S
2010-11-24 17:03

Kolla vad övriga Europa kör på, (om du inte endast använder bilen lokalt).

#36
Henr1k
2010-11-24 17:07

789 har rätt om du frågar mig, myten att det skulle gå åt en liter fossilt bränsle för att tillverka en liter etanol faller ju på pumppriset på en liter etanol. Frågeställningen blir: vem pröjsar i så fall för den där litern fossilt bränsle? Supertankers transporterar olja eller etanol från alla världens hörn, dessutom blir miljöpåverkan per fraktad liter mycket liten. Därför kan man lämna den aspekten dähän. Förutom mig och 789 så tycker även naturvårdsverket liknande, men det spelar ju ingen roll, dessa argument kommer fortsätta att ploppa upp har erfarenheten visat.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Transporter-och-trafik/Vagtrafik/Branslen-och-hur-de-paverkar-miljon/Hur-miljovanligt-ar-etanol/

#37
2010-11-24 17:30

Jag har aldrig bytt identitet. Heter Shogun/Conny Karlsson det är ingen hemlighet.

Men du har bytt namn mellan Surabaron@hotmail.com, Aldrig mer Toyota, Kenneth. Och nu har vi fått 789 istället ! Varför?

Har min fru riskerat sitt jobb! Jaha, men hon tycker att det känns olustigt att det ringer en idiot och frågar om en bil som någon haft problem med flera gånger då det var min fru som berättade det. Sedan tycker de inte om att företagets namn nämndes men det är en annan sak. Men dagens sanning finns ingen anledning att ljuga om något det ligger inte för mig. Och jag tjänar inget på att göra det.

Det är inte bara jag som tycker att du svamlar om du läser i inläggen.

Etanolen är snart begraven. Och kommer att ersättas med metanol i framtiden. Men detta borde Andreas Carlgren mfl ha listat ut istället för att bara lyssna på lobbyister för etanolen. Man skulle ha satsat på metanolen istället som även skapat jobb här i Sverige där vi har skogen att producera metanol av så har vi sluppit alla fraktfartyg som spyr ut svavelhaltig diesel att frakta etanolen hit.

Erkänn att du har fel 789 och gjort en blunder som köpt en etanolbil. Men du är inte ensam att gå på denna lögn.

#38
Henr1k
2010-11-24 17:54

Det hade varit förträffligt att ersätta etanolen med metanol, men inte på grund av fartygstransporterna som är försumbara, utan för att det ger svenska arbetstillfällen, plus att det är fördelaktigt säkerhetspolitiskt att vara självförsörjande på bränsle.
En flexibil som går att köra på etanol och bensin går säkerligen utmärkt att köra på metanol också.
Dock kommer nog oljelobbyn snart att hitta myter mot metanolen också, skogsararbetarnas utsatthet ser jag som en möjlig angreppspunkt.

#39
esadh
2010-11-24 23:17

EL är framtidssäkert, så köp en elhybrid och installera laddanslutning istället.

#40
Mythbuster
2010-11-24 23:36

Stor del av världens metanol görs av stenkol. Inte så mysigt kanske. Går man mot metanol kommer det bli mer stenkolsmetanol. Det är billigt att tillverka och finns massor av stenkol. Dessutom mycket billigare än den förnyelsebara varianten. Fast självklart kan man även göra metanol av naturgas och olja.

#41
Ante Svensson
2010-11-25 07:17

För att återgå till frågeställningen, råd vid val av bilmodell:
Om etanolen i framtiden globalt kan framställas på ett miljömässigt bättre sätt så kan man idag välja en Saab 9-3 med miljödiesel med gott samvete. Dessa motorer går tydligen enkelt med hjälp av ny programvara att köra på etanol med en tändförbättrande tillsats och ger då möjligheter att byta mellan de båda bränslena om/när prisbilden ändrar sig. Det är ganska enkelt att byta programvara själv, det tar bara någon minut. BSR påstår att man dessutom kommer ner i betydligt i förbrukning jämfört med bensinmotorer som går på E-85 ungefär till samma nivå som med diesel och ändå får ut mer effekt och moment.
Ser ut som ett mycket bra alternativ!

#42
789
2010-11-25 08:54

Ante S;
Här kommer länken till BSR.
http://sv.bsr.se/news/world-news-from-bsr/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.