Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Normalt med 75 grader i motorn?

Bilfrågan: Normalt med 75 grader i motorn?

Bilfrågan

"Jag har problem med motortemperaturen i min Audi A3 TDI. Det kan väl inte vara normalt med 75 grader vid sträng kyla?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Audi A3 TDI 1,9 -08 som gått 750 mil. När kylan slog till (14 till 20 minusgrader) fick jag inte upp motortemperaturen till mer än 75 grader. Normalt är den 90 grader.

Jag har varit på Audiverkstad och de fick inga indikationer på att något skulle vara fel. De har också ringt till Södertälje och talat med tekniker där som säger att det är helt normalt när det är så kallt ute.

Enligt verkstaden har det med reningen att göra och att de strypt utsläppen av dieselpartiklar och motorn får då svårare att nå upp till rätt arbetstemperatur vid sträng kyla. Vid landsvägskörning i 70 km/tim (2 000 varv/min) når den heller inte full arbetstemperatur.

För att få upp arbetstemperaturen i 90 grader måste jag köra fortare än 90 km/tim enligt verkstaden. Det kan väl inte vara normalt med 75 grader som arbetstemperatur vid sträng kyla?

Kan det hända något med bilen vid så låg arbetstemperatur? Varför har inte alla Audi A3 TDI -08 samma fel?

Gun-Britt Lydigh, Värnamo

SVAR:
Generellt har moderna dieslar i dag så effektiv förbränning att det inte blir så mycket över till värme.

Detta är också orsaken till att vi på dagens dieslar har någon form av tillsatsvärmare antingen via en bränsledriven typ Webasto eller genom någon form av elektriskt element som antingen värmer upp luften in i kupén eller vattnet på väg in i värmeväxlaren.


I detta fall har Gun-Britt ett värmeelement som värmer upp luften på väg in i kupén vilket ska säkerställa att kupén blir uppvärmd oavsett vilken temperatur som motorn har. Motorn blir då varm utifrån hur mycket belastning och varvtal som den körs med.

Detta betyder att om föraren kör väldigt snålt med låga varvtal och låg hastighet kommer inte tillräckligt med värme att alstras för att kylvätskan ska bli riktigt varm – eller att det kommer att ta tid för att den ska bli det. Således kan det vara normalt med låg arbetstemperatur i sträng kyla, utan att det ska hända något med bilen.

Alla Audi A3 TDI med samma typ av motor och utrustning kommer att bete sig likadant. Ibland kan det naturligtvis vara så att det finns ett faktiskt fel, till exempel på termostaten som gör att motorn har extra svårt att få upp värmen, men detta måste i så fall undersökas av en verkstad i varje enskilt fall.

Eva-Maria Elstner, Audi Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Audi, Audi A3

Kommentarer

#1
2010-11-24 08:54

Svaret från Audi låter rimligt och sannolikt. Att inte få upp temperaturen på bilar med moderna dieslar är ett av dagens I-landsproblem. Givetvis är det irriterande att inte få värme i kupén, men man överlever trots allt. Problemet kan vara om inte tillräckligt med värme kommer in i kupén för att hålla rutorna imfria. Ur den aspekten var det faktiskt bättre förr, motorn kom upp i värme mycket snabbt och skapade ett behagligt klimat i kupén. Volvo Amazon var en fantastisk bil på bland annat denna punkten, värmepaketet var dimensionerat för nordiska förhållanden. Vilket de inte är nuförtiden, så vi får helt enkelt lära oss att leva med problemet.

#2
2010-11-24 09:01

Nej Gösta, de flesta bilar idag har tillräckliga värmeanläggningar och speciellt de som har bränsledrivna tillsatsvärmare.
De är många gånger bättre än den i gamla Amazoner.

Men får man inte upp motortemperaturen vid sträng kyla får man väl göra som förr i tiden på gamla Amazoner, sätta en pappskiva framför kylaren.

#3
Lennart.s
2010-11-24 10:59

Att täcka grillen ger även skydd mot paraffinering av dieselbränslet vid extrem kyla även om risken är minder numera eftersom bensinbolagen tillsätter olika tillsatser för att förhindra detta

#4
2010-11-24 11:19

Saabnisse ger här faktiskt ett mycket bra tips. Dock har jag uppmärksammat att det på nyare bilar ofta blivit svårare att sticka ner en pappskiva framför kylaren. Det är helt enkelt för trångt. Man har inte tänkt till när bilen konstruerades och tagit hänsyn till detta behovet. Men att tejpa för grillen utvändigt med silvertejp borde ge samma effekt.

#5
lubos
2010-11-24 12:05

Fysikens lagar har knappast ändrats på grund av tidens gång! Redan på 50-talet var det välkänt att för låg motortemp leder till katastrofal förslitning pga syrabildning i förbränningsrummet vilket är speciellt påtagligt med dieselmotorer. Så se till att Din motor håller föreskriven temperatur enligt instruktionsboken som tillverkaren har utfärdat.
Om Audi försöker krypa ur kostnadsansvaret för en dålig temperaturreglering är det bara att beklaga!
Att laborera med pappskivor framför kylarpaketet kan leda till kokning med värre följder än kall motor om du inte är på alerten och ger akt på temperaturmätaren, egen erfarenhet!
Det bästa är en annan vinteranpassad termostat,
men förmodligen svindyrt på en VW-bil!

#6
McTar
2010-11-24 14:12

Kanske skulle en Sovjet-motorvärmare hjälpa - formsydd fårfäll?

#7
2010-11-24 16:37

lubos, har man de här problemen och täcker för kylaren är man naturligtvis inte så korkad att man inte håller koll på tempmätaren.
Förr i tiden fanns ett utmärkt tillbehör som passade många bilar, det kallades kylargardin, men idag går det som Gösta påpekar knappast att montera p.g.a. utrymmesbrist.

#8
2010-11-24 21:06

Det här är ett vanligt problem och en stor nackdel med dagens dieselbilar som det konstigt nog pratas tyst om och knappt skrivs om.
De dieselvärmare som ska se till att man får någon värme i bilen på vintrarna strular dessutom väldigt ofta och har dålig driftsäkerhet samtidigt som dom kan vara väldigt dyra att laga.
Pratade senast förra veckan med en ägare till en VW Passat-07 där man bytte värmaren på garantin första gången men när den sedan havererade igen bara ett år senare (när bilen var två år gammal) så fick ägaren stå för hela kalaset själv och han var inte direkt nöjd när värmaren lagom till den här vintern började strula nu igen för tredje gången!

#9
Wall Enberg
2010-11-24 21:10

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#10
Wall Enberg
2010-11-24 21:10

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#11
Wall Enberg
2010-11-24 21:10

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#12
Wall Enberg
2010-11-24 21:10

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#13
2010-11-24 21:13

En annan fråga som helt tycks glömmas bort i miljödebatten med dagens dieselbilar är att utsläppen från diesel-värmaren ju släpps ut i det fria i ett eget litet avgasrör helt utan katalysator samt partikel-rening vilket inte verkar redovisas i utsläpps-deklarationen på dieselbilarna, hur kan detta accepteras och var delkareras diesel-värmarnas avgasutsläpp?

#14
Peder Pan
2010-11-24 21:16

Tycker du ska vara glad för att din bil håller 75 grader vid så sträng kyla, min sprillans nya dieselbil (Mitsubishi) klarar inte ens att hålla 90 grader vid -3 och 50km/h på mätaren.

#15
esadh
2010-11-24 23:12

Sätt en skiva innanför grillen istället för att sätta den direkt framför kylaren. Då slipper du den direkta kalluften från fartvinden genom kylaren samtidigt som fläkten kan dra kall luft genom kylaren om den vill.

#16
789
2010-11-25 08:44

Hanzzon:
Intressant inlägg om strulande dieselvärmare. Kan man förebygga att värmare på dieselbilar riskerar att krångla genom att köra den på sommaren eller tillföra ngt additiv i bränslet etc? Det är också underligt att värmaren inte har avgasrening. Är det lika på bensindriva bilars värmare?

#17
Aldrig Audi mer
2010-11-25 09:18

Det är inte bara diesel som har bekymmer med värmen.
Jag är missnöjd Audi A4 ägare en 3.2 bensin som har exakt samma problem.
Är det kallare än ca 16-17 grader så håller motortemperaturen ca 70-75 gr.
Och verkstan säger att det är helt normalt, och det säger dom alltid oavsett vad det är för fel när det gäller garantitiden .

#18
2010-11-25 13:09

Att som AUDI påstå att "Generellt har moderna dieslar i dag så effektiv förbränning att det inte blir så mycket över till värme." Kan jag inte hålla med om då energin i Priusens bensinförbrukning inte är högre än snåldieselbilarnas, och i Priusen är det bra värme enligt VB test i låga temperaturer. I Priusen stängs bensinmotorn av redan vid 50 grader om inte behovet gör att den måste arbeta längre. Det är nog snarare för dåligt tilltagna cupeellement som gör att man inte tillvaratar värmen i kylvattnet bättre.

#19
MX-Anders
2010-11-25 13:50

Håller inte med om att bränsledrivna värmare krånglar.
Vi har kört två V50 2.0 D -06 och nu en -08 med Webastovärmare under 5 år och ca: 26500 mil och de har aldrig krånglat.
Dessa är otroligt effektiva då de värmer upp motorn och kupen på mindre än 30 minuter. Kanon bra.
Volvon har heller inga problem att komma upp i riktig arbetstemperatur, inte ens under mycket kalla dagar.

Har även en V 70 med Bensinvärmare 7,5 år där jag har renoverat värmaren 1 gång för att brännkammeren var utbränd efter mycket användande.

#20
Adam.B
2010-11-26 10:23

Håller med dig denna gång Previa. Allt detta snack om att dieselmotorn är så effektiv att den inte skulle leverera nog med värme till kupen är bara strunt, vilket jag också skrivit om tidigare.
Det räcker med att räkna lite på bilmotorns effekt och verkningsgrad för att komma fram till att den levererar mer spillvärme än värmepannan i en normalstor villa.
Problemen idag beror på två saker.
1. Effekten på värmepaketen idag dimensioneras ursprungligen efter den spillvärme som bensinmotorn avger och dessutom för kontinentalt klimat. Det innebär att den värmeavgivande ytan är för liten för att överföra värmen till kupeluften med den lägre kylvätsketemperaturen från dieseln(billigare att konstruera och tar mindre plats).
2. kylvätkeflödet genom paketet är för litet, det mesta av den varma vätskan går direkt till kylare istället för till värmepaketet.
När biltillverkaren sedan monterar en dieselmotor i bilen så är det mycket enklare för dem att sätta dit en tillsatsvärmare i efterhand eller som VW, en elpatron, än att göra rätt från början. Dessutom får man ett bra försäljningsargument i att;"våra dieslar är så effektiva att de inte levererar nog med värme", fastän det egentligen är skitsnack.

#21
Adam.B
2010-11-26 10:38

->Ett tillägg till Hanzzon är att en dieselvärmare arbetar annorlunda än en dieselmotor. I dieselmotorn sprutas bränslet in under högt tryck för att bilda extremt små bränsle droppar. Det är när dessa droppar förbränns ofullständigt som de omstridda partiklarna bildas. i en värmare förbränns diesel eller bensin vid atmosförtryck på ett mer homogent sätt som liknar bensinmotorns. Därav borde dylika utsläpp uppstå. exakt hur det förhåller sig vet vi inte då man inte mäter partikelhalter från varken bensinmotorer eller bränsledrivna vämare.

#22
lubos
2010-11-26 10:55

Saabnisse, stannar Du efter kanten på motorvägen om kylartempen ser ut att rusa pga en pappskiva eller vad?

#23
2010-11-26 11:13

Här är i alla fall en bensinbil där man mätt partikelhalter och några dieselbilars partikelutsläpp.
Här ser man även förklaringen till att en del stater i USA inte godkänner dieselbilar på grund av deras stora NOx utsläpp som innebär hälsorisker.
http://www.toyota.nu/aktuellt/rekordlaga-utslappsnivaer-for-lexus-ct-200h

#24
2010-11-26 14:55

lubos, nu är jag så priviligierad att jag kör en bil som inte behöver några pappskivor för att hålla motortempen vid sträng kyla, men på den tiden jag hade de bilar som skulle behövt pappskiva hade jag gjort det.
Men som jag skrev tidigare fanns det kylargardiner som kunde manövreras från förarplatsen utan att man stannade.
Men jag tror att man ganska snabbt lär sig hur mycket av kylaren som behöver skärmas vid en specifik lufttemperatur för att motorn ska hålla rätt temperatur.

#25
C-J
2010-11-27 16:12

Som jag uppfattade frågan så rör det sig inte om huruvida kupévärmen skulle vara tillräcklig eller inte utan enbart ifall det är "normalt" för motorn, d.v.s skadligt med en så "låg" temperatur som 75 grader. Nu vet ju inte jag vad som står i instruktionsboken men det känns ju inte som att det skulle vara något konstigt om motortempen en vinterdag håller sig 15 grader under det som är normalt en sommardag. Visst borde spillvärmen räcka för kupébehovet med en tillräckligt väldimensionerad värmeväxlare, men nu var det väl inte det som frågan eller svaret från Audi gällde. Att motorns verkningsgrad är så pass hög att motorn inte når upp till samma arbetstemperatur som under en sommardag tycker jag låter helt rimligt. Sedan skriver frågeställaren om att motorn gör 2000 rpm i 70 km/h vilket jag tycker låter rätt mycket. Kör du inte på högsta växeln då eller och varför inte då i så fall? Givet samma laddtryck från turbon (typ 0 vid lugn landsvägskörning) så borde luftflödet genom motorn sjunka om man kör med ett lägre motorvarvtal. Ett lägre massflöde av kalluft in i motorn borde leda till att mindre värmeenergi försvinner i avgaserna och att motorn eventuellt orkar upp lite högre i temperatur. Detta samtidigt som bränsleförbrukningen sannolikt sjunker.

#26
Adam B
2010-11-28 12:23

C-J.
Frågan kanske inte direkt handlade om för låg temperatur på kupevärmen men det gjorde svaret från Audi;
" Generellt har moderna dieslar i dag så effektiv förbränning att det inte blir så mycket över till värme.

Detta är också orsaken till att vi på dagens dieslar har någon form av tillsatsvärmare antingen via en bränsledriven typ Webasto eller genom någon form av elektriskt element som antingen värmer upp luften in i kupén eller vattnet på väg in i värmeväxlaren."
Anledningen är förstås att arbetstemperatur och avlämnad temperatur från värmepaket är intimt förknippade med varandra.
Och nej, det är inte nomalt med en sådan skillnad i motorns arbetstemperatur mellan sommar och vinter.
Anledningen till att man överhuvudtaget har vätskekylning av bilmotorer är just för att ha kontroll över och erhålla en jämn arbetstemperatur oavsett väderlek, samt för att bättre komma åt och kyla motorns interna delar. Luftens direkta kylande verkan på motorn är således väldigt liten.
Kontentan är därför att det är normalt att det tar LÄNGRE TID för motorn att komma upp i arbetstemperatur en kall dag jämfört med en varm, men det är inte normalt att arbetstemperaturen ligger på en lägre nivå vintertid än sommartid.
Problemet med dessa bilar och andra som drabbas av för låg kylvätsketemperatur ligger i att för mycket kylvätska skickas genom bilens kylare, hade detta inte gjorts så hade ju temperaturen på denna sjunkit.
Detta i sin tur beror i bästa fall på en felaktig termostat, i värsta fall på ett felkonstruerat kylsystem, vilket är troligare.
Många har också varit inne på att en dieselmotor har ett högre massflöde av luft genom som vid låg last kyler mer än hos en otto. Det är till viss del sant då gasflödet genom en diesel i vissa situationer är större än för bensinare, men all gas tas inte heller utifrån, utan internt från motorns avgasåterledning, annars hade man drabbats av problem med höga halter av NOx. Och avgaser är som bekant varmare än uteluft.

#27
j a r l
2010-11-28 16:42

Köp aldrig AUDI värre smörja finns inte.

#28
Martini
2010-11-29 19:57

Adam.B: Tänk på att om man skulle sätta dit en större radiator för kupevärmen, eller öka flödet till den "kulle man bara sänka motortemperaturen ännu mer. Du antar att motorn har en massa spillvärme ytterligare att ta av, men det är ju det som är problemet!

#29
Martini
2010-11-29 20:00

Hur miljövänligt är det förresten att först stoppa i en snåldiesel med jättebra avgasrening och partikelfilter och sedan montera en tillsattsvärmare som är HELT ORENAD förbränning av diesel med öppen låga där avgaserna går rakt ut i luften!?
Oj, de mäter visst inte utsläppen från denna vid avgastestet, som görs i +20C...

#30
Martini
2010-11-29 20:02

Att värma kupeluften med elpatron innebär också uppvärmning av kylvätskan indirekt.
Om elpatronen tar 1kW måste ju motorn ge minst 1,3kW på vevaxeln vilket betyder ungefär lika mycket i kylvätskan. Skillnaden är att kupen får värme direkt, medan om man skulle koppla elpatronen till motorns kylvätska skulle den få 2kW och värmas upp snabbare, temperaturen i stationärt tillstånd vore dock detsamma!!! Eftersom man ändå skulle ha plockat ut den där kilowatten till kupen.

#31
Martini
2010-11-29 20:02

Att värma kupeluften med elpatron innebär också uppvärmning av kylvätskan indirekt.
Om elpatronen tar 1kW måste ju motorn ge minst 1,3kW på vevaxeln vilket betyder ungefär lika mycket i kylvätskan. Skillnaden är att kupen får värme direkt, medan om man skulle koppla elpatronen till motorns kylvätska skulle den få 2kW och värmas upp snabbare, temperaturen i stationärt tillstånd vore dock detsamma!!! Eftersom man ändå skulle ha plockat ut den där kilowatten till kupen.

#32
Göran Lilja
2010-12-02 20:12

Det är enkelt att kolla om termostaten är dålig, använd en infraröd "pistol" som man mäter temperaturen med. "skjut" på topplocket när temp.mätaren visar ca .70 C och avläs temp. gör likadant på kylaren. är kylaren okså 70C är termostaten felaktig. Eller är temp. på motorn 75C när du kör, stanna bilen låt motorn gå på tomgång, går temp upp till 90C efter en stund (ca5 min.) är termostaten felaktig. GL

#33
Adam.B
2010-12-05 13:22

Suck Martini....:(
Du fattar visst fortfarande inte.
Vet du ens hur kylsystemet i en bil fungerar?

Det är nämligen så att det finns två olika kretsar för kylvätskan att passera när den kommit ut från motorblocket. Dessa två ligger inte i serie som ditt antagande bygger på utan parallelt.
Den ena kretsen är den som går genom kylaren. Innan motorn hunnit komma upp i arbetstemperatur så är denna helt stängd (av termostaten).

Den andra är den som går genom motorns kupevärmarelement.

Vätsekflödet genom dessa styrs av bilens termostat som är (ska vara) helt stängd vid kallstart. All vätska skall då passera genom värmeelementet.

När motorn uppnått arbetstemperatur öppnas denna sedan succesivt för att leda mer eller mindre vätska genom bilens kylare och det är detta som är problemet med bilen i artikeln.

Fattar du nu?

Btw ang utsläppen från parkeringsvärmare så beror det på vilka ämnen du syftar på men både partiklar torde vara lika mycket som för en bensinbil och samma gäller kväveoxiderna då temperaturen är lägre än i bilmotorn samt förbränningen sker med öppen låga vid atmosfärtryck.

#34
Günter Voss
2011-01-03 10:03

Hej, will Ni vara så gott og säger me adressen från
Fru Gun-Britt Lydigh, Värnamo (e-post eller phon).
Jag är en gammal vän från henne.

Tack så mycket!

(Jag tycker mycket om AUDI A5 Sportback)

#35
Audi-a4
2011-02-15 00:22

Har en A4-08
Problemet med dessa är inte cupéluften utan motortempen som inte gärna vill upp till 90grader där den skall vara. -20, 90km/h = 75gr. Tror inte jag vill äga denna efter 5-6år.....

#36
2015-03-17 16:52

Hur kan man veta att motorn är 75 grader varm? Har bilen oljetemperaturmätare? De flesta bilar idag har bara kylvattentemperaturmätare.
Har haft två bilar med oljetemperaturmätare;
VW 1500 årsmodell 1970, luftkyld motor, motor/oljetemperatur temperatur låg alltid mellan 120-140 grader. Vattentempmätaren visade alltid ca 90 grader.
Seat Alhambra disel, årsmodell 1998, motor/oljetemperatur låg alltid mellan 100-120 grader. Vattentempmätaren visade alltid ca 90 grader.
Allt beroende på farten förstås!!!

#37
2020-03-15 19:56

Heriog @ I de 36 inläggen ovan finns det ingen annan än Du som pratar om oljetemperaturen, alla andra pratar om vatten- eller kupétemperaturen. Så varför Du plötsligt blandar in oljetemperaturen är obegripligt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.