Bild
Nästa artikel

Bensinbil håller värdet bäst

Nyheter

Om du är ute efter en bil som ger mycket tillbaka på andrahandsmarknaden bör du välja en med bensin- eller dieselmotor.

Framför allt bensinbilar, men även dieselbilar, håller sitt värde bäst när de går ut till försäljning på andrahandsmarknaden. Det visar en undersökning av ett finländskt analysföretag, Autovista, som har publicerats av nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta.

Undersökningen är genomförd på prisutvecklingen på den svenska andrahandsmarknaden och hänsyn till ålder och miltal har tagits. Resultatet visar att bensinbillar behåller sitt värde bäst, följt av dieselbilar, biobränslen och med hybridbilar på sistaplatsen.

Det är framför allt på småbilarnas värde som bensinen står sig bra. Köper man en större bil kan diesel vara att föredra, något som Mathias Björkman, vd på Bilpriser.se, bekräftar i en intervju med Tjänstebilsfakta.

Överlag väntas bensin- och dieselbilar fortsatt att ligga i topp när det gäller värdet som begagnad. Dock bör man se upp med cylindrar över 2,5 liter, då de är dyra i förhållande till vad en kund kommer att vilja betala för sin begagnade bil.

Diskutera: Vad tycker du om olika typer av bilars andrahandsvärden?

Kommentarer

#1
2011-12-28 13:06

"Dock bör man se upp med cylindrar över 2,5 liter" cylindrar över 2,5 liter, blir ju en himla stor motor... inte ens RR Merlin V12 har det med sina blygsamma 27 liters cylindervolym...;-)

#2
2011-12-28 13:18

Prius kom sist. Komplicerade varianter av bilar är det ingen som vill ha begagnat.

Det som köper små bilar begagnat kör sällan många mil per år och därför vill de helst ha bensin.

#4
2011-12-28 13:20

Ett tag var Prius väldigt populära. Då hade de mycket högt andrahandsvärde. Idag inser folk att man inte får så roligt för pengarna.

#6
2011-12-28 14:03

Prius designen tar allt emot också. En Golf är en klassiker. Ett begrepp.

#7
2011-12-28 14:23

Faller Auris HSD också som en sten i pris så kan jag tänka mig att "omförhandla" i mitt tänkande och välja en sådan framför en ny och mindre bil!

#8
2011-12-28 14:54

Jag tror detta kommer att svänga inom närmsta åren, hybriderna blir billigare och ett alternativ till elbilar som ännu är väldigt dyra, så snart blir nog även hybriderna mer eftertraktade......

#9
Juppe
2011-12-28 16:15

Jag förstår att hybridbilarna har lågt andrahandsvärde. Folk vet ju vad som händer med batterier efter 2 år i laptops, mobiler och annan utrustning.
Varför skulle det vara annorlunda i en bil som Prius?
Och med tanke på vad ett nytt batteri kostar till en laptop så ...

#10
2011-12-28 17:47

Och efter 32 000 mil är batteriet lika bra som det var när det var nytt!
http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html

#11
2011-12-28 18:47

Men det är dieselmotorn också PREVIA!

#12
Juppe
2011-12-28 18:51

@PREVIA
Men det här är ju en världssensation! Toyota bygger inte bara bilar som aldrig går sönder, de har dessutom tagit fram (köpt in) batterier som inte tappar i kapacitet ens efter 10 år.
Tänk om alla världens tillverkare av mobiler, datorer, leksaker samt alla andra miljarders olika batteridrivna enheter, skulle känna till detta?

#13
2011-12-28 19:35

Att hybridbilar tex toyota mfl med dålig - dyr - osäker - teknik inte e eftertraktat på begagnatmarknaden är förståeligt. Att däremot bensinbilar e mer lättsålt än dieselbilar är förvånande särskilt som bilindustrin lobbat för diesel i så många år å att biodrivmedelsbilar tex biogas och etanol är lättsålt e ju självklart särskilt som det går upp för alltfler att oljan börjar att ta slut den sk "peaken" nåddes visst förraåret...

#14
2011-12-28 19:36

Juppe, de har kört hybridbilar sen år 2000 och lagt ner gigantiska summor på att forska runt batteriteknik, som exempel laddas bara batteriet till 70% för att få lång livslängd...... Så de har stor erfarenhet...

#15
2011-12-28 19:38

@ Swensson, du vet som vanligt inte vad du pratar om, Hybridtekniken funkar klockrent.....

#16
2011-12-28 20:07

OK, så varför fattar inte beg köparna det då dvs marknaden? Du e väl - vet väl - bättre än alla bilköpare tillsammans.... Tjena!

#18
2011-12-28 20:16

@ Swenssons, det handlar givetvis om en hel del okunskap, sen är ju hybriden dyrare att köpa så därför tvivlar säkert många köpare... Dessutom var de ju väldigt förmånliga som tjänstebil tills regeringen ändrade reglerna, det gjorde att det plötsligt fanns väldigt många hybrider till salu.....
vilket i sin tur påverkar andrahandsvärdet, idag tycker jag det är stabiliserat,,,,

Men jag tror det vänder snart och det kommer ju bara fler och fler hybridbilar på marknaden..... Nya tider på G....:)

#19
2011-12-28 20:29

Toyotas hybridsystem är oerhört driftsäkert. Hör efter med vilken Prius-"droskägare" (Taxiägare) som helst. I Stockholm finns många Prius-taxi som rullat 50000 mil och mer. Mycket på bilarna är bytt, men både hybridbatterier och elmotor fungerar felfritt, även i längden.

#20
2011-12-28 20:40

Fy tusan vad jag ogillar sådana uttalande leifer.
citat; " folk är rätt okunniga. Men som sagt det är deras förlust, vi som vet kan göra lysande affärer. Kunskap är makt." -- citat slut!
.
Köp du dej din Prius och känn dej klok ...men låt oss andra gärna få slippa begrunda dina funderingar i våra europeiske dumskalle-bilar!

#22
2011-12-28 21:07

Men då måste det väl vara Toyota som drar ner förtroendet för hybriderna leifer?
Eller hur ska man tolka det här svammlet annars?
.
Nu har du dock i andra och tidigare sammanhang uttryckt dej i liknande ordalag .. och jag finner det synnerligen som väldigt nedlåtande med "synd om de .." gällande folk som inte tycker eller värdesätter saker, i detta fallet bilar enligt dina principer.

#23
2011-12-29 15:50

Men vad hjälper det när partikelfitret inte håller ens 20 000 mil JES.

#24
2011-12-29 21:41

Nu finns det väl oåndligt många komponenter i dagens Hybrider som inte heller mår så bra efter 20000 mil, i likhet med nymodigheten "partikelfilter" PREVIA.
Tycker kanske att batterierna ska jämställas med bränsletankar, de utför ungefär samma uppgift ..

#25
2011-12-30 09:21

Tror nog inte att batteriet i en Prius är det första som går i sönder som många tjatar om,..utan snarare allt annat.
Mycket elektronik borgar inte för en bättre driftsäkerhet på sikt.
Rullar bilarna idag 20.000 mil utan dyra rep. så räcker det länge för mig då jag tycker att det är löjligt att sitta och tjafsa om vilka kostnader som kan komma efter 30 eller 40.000 mil.

Att Prius har ett dåligt andrahandsvärde tror jag uteslutande handlar om "att den inte liknar en bil" framför alla andra argument om tron på att den inte skulle hålla.
Är väldigt övertygad om att bilar som t.e.x Auris HSD kommer att hålla ett betydligt bättre värde.

En del refererar till Taxibilar men jag tycker inte att det fungerar,då många kostnader är dolda här.
Senast jag var på Bilia så stod en mekaniker och höglutt beklagade sig över att han hela veckan BARA hade bytt växellådor och Toppar på V70......Säkert var detta Taxibilar men vem pratar om att Volvo har sådana problem?
Tror nog inte att Taxibolag tar sådana rep lika illa som den privatperson som köper bilen efteråt.

På tal om Taxi så har jag hittat en hel del V70 2.5FT till salu vilket innebär att en del Taxibolag faktiskt kör med Bensin/Etanol drivna bilar!!? ( kanske p.g.a att det var i Stockholm...? )
Om även denna kår som kör så mycket väljer Bensinbilar så är det kanske en antydan till något? ( Håller inte Dieselbilarna längre?,..för höga kostnader? ...)

#26
2012-01-01 10:38

Bilpriser.se:
V70 II 2.0D -08 aut. taxi 48000mil = 40.400:-. Nypris 317.000:-
Prius -08 taxi 48000mil = 66.200:-. Nypris 276.000:-

#28
2012-01-02 08:45

Så du menar att Bilpriser.se har fel i sin statistik (en källa för artikeln) genom att plocka ut 2 _begärda_ priser på Blocket. Nå låt oss åtminstone göra ditt exempel mer relevant genom att plocka en V70 från samma handlare som har Priusen. Denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_II_2_4D_SKNN_SVART_FIN_SKICK_36808743.htm?ca=23_15&w=0
Visst 79.900:- är mer än de 59.900:- som de begär för Priusen, men prisfallet för V70 är ändå mycket större än för Priusen.

#29
2012-01-02 13:01

Jepp "Bilpriser.se" har ofta en felaktig prisbild eftersom att priserna kan diffa väldigt extremt mellan samma modeller.
Då jag har försökt att skriva in bilar tidigare utan regnr så går det inte att välja modell e.t.c
Sist då jag skrev in ett regnr. så gick det inte att ändra miltalet o.s.v.

Nu fanns det ju bara en Prius varpå det då ju inte gick att ta något annat exempel,..men det finns numera gott om bilar på marknaden som visar på att Prius rasar mer än "betänkligt" i värde.
( skillnaden mellan en -08:a och en -10:a hos märkeshandlaren är drygt 100.000kr p.g.a "modellskifte" )

Nu är ju V70 ll inget bra exempel då den är i en helt annan klass och det faktum att det är en kombi utav den nyaste modellen gör också sitt.
Man kan inte heller jämföra Taxibilar för att fastställa en bils goda eller dåliga värde då en bil som har rullat 30.000 mil inte direkt alltid kostar mindre än en bil som har rullat 60.000 mil.

I ditt eget exempel så pekade "Bilpriser" på ett skyhögt pris för Prius,...som ingen skulle ha betalat,...samtidigt som priset för V70 angavs mycket lägre än det går att hitta en sådan bil för och därav mina exempel kryddade med egna erfarenheter.

Ser man på värdet på Bensin kontra Etanol så har inte jag kunnat se på någon modell att bensinversionen skulle vara dyrare,..snarare tvärtom!
på motorstarka bilar tillkommer ju dessutom en hög fordonsskatt på Bensinbilen!

#30
2012-01-02 14:49

Misstro: Din postning är lång, men utan några konkreta fakta som stöder att Bilpriser.se skulle vara systematiskt fel.

Att använda taxi är ett bra sätt att se hur värdet ändras på lång sikt. Inte ens med dina egna exempel klarar sig Volvo mot Prius. Att V70 är större och nya modellen medan Priusen är gamla modellen och inte kan dra släp, gör det hela ännu mer markant.

#31
2012-01-03 12:44

Tycker att t.e.x Blocket fungerar utmärkt som "mätsticka på mina teorier"
Där ser man hur priserna diffar både på privatmarknaden och hos handlaren.
Du får gärna visa ett exempel på en handlare som använder "Bilpriser.se" som grund för att sätta sina priser.
Det är marknaden som sätter priset idag,.."Gröna/vita listan",Blocket mfl köpsajter fungerar tillsammans som en mall.
Handlaren använder helt enkelt "redskapen" som det passar honom,..

Har själv antytt till att min bil har ett högre värde baserat på vad "Bilpriser" anger hos flera handlare,..dock utan framgång! ;)

Vet inte anledningen till dina inlägg eller vad de skall bevisa men min sak står INTE i att Volvo är "bättre" än Toyota eller vice versa.
Däremot vet jag att om någon handlare skall ta i din bil ens med tång som har rullat som Taxi,..så blir det absolut inte på dina eller "Bilprisers" vilkor!

#32
2012-01-03 14:04

Vilka är de. "oåndligt många komponenter i dagens Hybrider som inte heller mår så bra efter 20000 mil" Jes_
Alla komponenter i min Prius mår bra efter 11 år, om man räknar bort oljefilter torkarblad luftfilter och en glödlampa, och den har aldrig varit på någon service, bara på OKQ8 lyften. Till och med klädseln som skulle vara så värdelös enligt VB ser alldeles ny ut vilket inte alla andra bilklädslar gör efter så många år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.