Bild
Nästa artikel
Bekräftat: Audi A4, A5, A6, A7 och Q5 återkallas – mildhybriderna kan överhettas

Bekräftat: Audi A4, A5, A6, A7 och Q5 återkallas – mildhybriderna kan överhettas

Först på Vi Bilägare

Generatorn i tusentals Audihybrider kan överhettas vilket kan leda till brandrisk. ”Parkera utomhus”, är Audis råd.

Nästan alla stora bitillverkare har lanserat så kallade mildhybrider för att sänka den officiella utsläppssiffran.

De kan sällan köra några längre sträckor på el – tanken är istället att en liten elmotor ska driva bilens finesser och på så sätt sänka förbrukningen.

Audi har stött på problem med mildhybridsystemet i flera modeller, kan Vi Bilägare avslöja. Det handlar om den så kallade integrerade startgeneratorn (RSG) som kan utsättas för fukt och därmed kortslutas. I värsta fall kan det leda till ”lokal överhettning” och risk för brand.

Eftersom startgeneratorn hela tiden har tillgång till ström kan felet även inträffa när bilen stått parkerad under en längre period. Modellerna som omfattas är Audi A4, A5, A6, A7 och Q5 byggda mellan maj 2017 och mars 2020.

Totalt 6 740 bilar av dessa modeller ska nu återkallas och ägarna måste därmed tillbaka till verkstaden för att få felet åtgärdat. Bilarna har antingen dieselmotor (TDI) eller bensinmotor (TFSI) och det som görs är att generatorn helt enkelt byts ut.

”Ägarna ombedes under tiden undvika motortvätt och parkera bilen utomhus tills bilen är åtgärdad”, skriver Irene Bernald, informationschef på svenska Audi, till Vi Bilägare.


Vet du mer om återkallelsen eller problemet? Tipsa oss gärna! Du kan vara anonym.

 

Kommentarer

#2
2020-11-09 08:32

Även om "premium" för mej inte är de tyska finmärkena om nu premiumordet ska innebära felfrihet. Däremot tycker jag inte att detta generatorproblem har med premium eller ej att göra. Vilket märke har inte, eller har haft vissa problem med all elteknik som nu behöver finnas? För min del som kör i tjänsten och har bytt mellan en del märke inkl. Volvo o Audi så är fortfarande den enda helt felfria bilen min förra, en Mazda 6.

#3
2020-11-09 08:38

Det är nästan så man tror att flera tillverkare inte har tagit hybridiseringen på allvar när man läser sånt här.

#4
2020-11-09 08:49

Snabbt ut på marknaden med icke genomprovade produkter.

#5
2020-11-09 09:04

Audi vill verkligen inte vara "premium"... -att upprepade gånger slarva så här, särskilt när man hävdar "vorsprung durch technik", visar att man inte vill ha kvar premiumflaggan.

#6
2020-11-09 09:13

Återigen återigen! de tar aldrig slut.
Vorsprung dursh technik är ett skämt
Ändå så sälgs skiten!

#7
2020-11-09 09:25

Återigen, premium har intet, noll och nada att göra med driftsäkerhet.

Premium handlar om att sälja en känsla, upplevelse och ett mervärde till ett så högt pris som möjligt, ju dyrare desto mer premium.
Det är kunderna, och ingen annan, som avgör detta, för så länge de är beredda att betala dyrt för produkten så behåller den sin premiumstämpel.

Alla bilmärken har gjort återkallelser, så att diskvalificera ett märke p.g.a. den orsaken diskvalificerar per automatik alla bilmärken som vill profilera sig på ett eller annat sätt.
Med samma resonemang så är ett bilmärke som profilerar sig genom driftsäkerhet och felfrihet inte längre kapabelt att göra just detta så fort man tvingats till en återkallelse.

Men skulle det i förlängningen visa sig att Audi förlorar kunder på ständiga återkallelser som gör att förtroendet för produkterna sjunker och att de inte säljer längre så har de förlorat sin premiumstämpel, folk anser då helt enkelt att märket inte längre är värt ett merpris.
Så fungerar marknaden idag.

#8
2020-11-09 09:44

Ja så fungerar väl alla (fungerande) marknader. Men jag håller med om att premium inte främst inte har med driftsäkerhet att göra. Det är ju saker såsom komfort, utseende och prestanda i första hand. Men blir driftsäkerheten för dålig ledsnar nog kunderna oavsett hur bekväm eller snabb bilen är.

#9
1
2020-11-09 09:47

Toyota kan hybrid. Övriga försöker till liten del lära sig, går så där.

#10
2020-11-09 10:45

"Vorsprung durch Technik" som det så fint kallas för, eller det är kanske bara tysk premium ;)

#11
2020-11-09 10:46

Premium kan ju visst ha med driftsäkerhet att göra... Det beror ju på vem man frågar... Var och en har ju olika föreställningar av hur det ska vara.

#12
2020-11-09 17:24

Det är inte bra att ha bilen stående ute, då kan man bli av med katalysatorn.
och det är inget "Försprång genom Teknik".

#13
2020-11-09 17:55

#7 Prestigelös... "Premium" handlar mycket riktigt om känsla numera, men känslan av att köra en brandfara är inte speciellt premium. Bättre om Audi levererar premium rätt igenom, och inte enbart dekaltrim. Att besvära sina bilägare med störningar och återkallelser är inte speciellt premium det heller.

#14
2020-11-09 20:10

Jag noterar en oerhörd ilska emot Audi här. Har kört Audi de senaste 13 åren och flera olika modeller. Jag äger en av de omnämnda bilarna i artikeln. Om den ska återkallas är däremot oklart då min verkstad säger något annat än det som står i artikeln. Om det sker så är det första verkstadsbesöket utöver service jag drabbats av på 13 år. Har ingen planer på att sälja in Audi till er men jag kan inte begära mer av mitt bilägande. Vad som menas med dekaltrim vet jag inte men om jag kunnat köpa den bil jag har billigare med ett annat emblem på så hade jag gjort det.

#15
2020-11-10 18:04

En massa hat här och förståsigpåare och lustigkurrar - lägg av. Alla märken har drabbats av återkallelser och att återkalla i sig är premium. Har haft Audi sedan mitten på 80-talet och detta är 1:a återkallelsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.