Bild
Nästa artikel

Volvo återkallar över en halv miljon bilar

Nyheter

507 000 bilar är drabbade, varav 86 000 i Sverige. Orsaken är en felaktig motorkomponent som kan leda till brand.

Volvo återkallar tusentals bilar världen över då ett insugsrör av plast kan smälta av den värme som utvecklas i motorrummet. I ett fåtal fall har det lett till brand, men inga personskador eller olyckor ska ha inträffat på grund av felet. Totalt rörd det sig om 507 000 bilar globalt och 86 000 bilar i Sverige.

Berörda bilar är fyrcylindriga dieselmodeller av årsmodell 2014-2019. Hit hör bland annat modeller som V40, V60, V70, S80, XC60 och XC90.

Volvo kommer att skicka brev till alla berörda bilägare för att göra dem uppmärksamma på om det förekommer något onormalt beteende i motorn.  

”Vi arbetar fortfarande på en teknisk lösning av problemet. Fram till dess ber vi våra kunder vara uppmärksamma på eventuella felmeddelanden som härrör sig till motorn. Utan felmeddelanden är bilen säker att köra, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström, enligt TT.
 

Kommentarer

#1
2019-07-22 07:27

Tillverka nya bilar, ut på marknaden fort som fan, vid felaktigheter återkalla.
Det är så det funkar idag.

#2
2019-07-22 07:48

Kombinationen av allt högre teknisk komplexitet och marknadens krav på nya modeller och funktioner har resulterat i att bilarna inte är färdiga när de lämnar utvecklingsavdelningarna.

Volvo är inget undantag.

MVH AL

#3
2019-07-22 08:52

Det låter dyrt detta för Volvo Cars.
Kanske ett tag sedan det skrevs om, men är detta det som orsaken till de plötsliga stoppen flera Volvoägare med VEA-motorn vittnat om?

#4
2019-07-22 10:34

Grosser, har du källa på det?
Annars håller jag med om att sista VED/VEP-motorn från Volvo kanske inte riktigt genomgått alla tänkbara tester innan dom släppte ut den på marknaden. Annars hade ju en sån här sak med insuget kunnat upptäckas. Ska bli intressant hur dom löser det, och OM dom löser det öht. Balansaxlarna verkar dom ju inte hittat nån lösning på ännu av det man läser.
För en lekman så känns det som att plast kopplat direkt på en sak av metall som eldar bränsle inte är den bästa av kombinationer.
Men som sagt, ska bli spännande att se vad brevet från Volvo säger. Det blir väl en hel del övertid på motorutvecklingsavdelningen misstänker jag:)

#5
2019-07-22 10:37

Fulpremium; (

#6
2019-07-22 10:39

Kanske någon "billig" leverantör i Kina som mixtrat med vilken plastkvalitet som använts för att minska kostnaden utan Volvos vetskap.

#7
2019-07-22 15:25

Vad synd att personer som jobbar med Volvo inte kan lära sig för säkerhet är mycket viktigt att ordentlig noga genom plast insugrör inte ska sitter för nära metaller är för varmt som motor arbetar då risk att brinna. Bättre 70 - 80 talet med hållbart och Pehr Gyllenhammar är duktigt för säkerhet att den ska inte hända. Ny personer anställda och andra går på pension som inte skulle tala om viktiga komponenter att den ska inte hända.

#8
2019-07-22 15:49

Hade PG suttit kvar i Volvos ledning skulle bolaget fortfarande haft modell 245 som sin premiumvariant. Hans ovilja att satsa resurser på produkutveckling (både inom PV och LV) hade kunnat knäcka företaget.

Som tur var blev han avsatt i samband med att det uppdagades att han ville ge bort Volvo till Renault.

MVH AL

#9
2019-07-22 18:18

Märkligt. Innan man använder plast, gör man självklart stress prov, där man överbelastar komponenten - temperaturmässigt. Om leverantören ändrat specifikation, borde kvalitetskontroll upptäckt, och det borde inte vara så många.

Jag rekommenderar att dom kör uppför Bettybacken i Death Valley med släpkärra - då får dom höga temperaturer.

#10
2019-07-22 18:19

AL:
Nu är du väl lite för hård mot PG eftersom det var ju han som initierade / satsade närmare 200 miljoner kr då Volvo 850 kom till 1991? Den satsningen var ju de facto den enskilt största satsningen ever i svensk fordonshistoria.

#11
2019-07-22 19:36

Inte undra på att vinsten minskar - trots att omsättningen ökar. Det är sådana här saker som påverkar vinsten. 507000 bilar är inte småpotatis - inte att förglömma tilliten hos dessa ägare.

#12
2019-07-22 19:47

Det är väl några värdelösa konsulter som återigen inte gjort sitt jobb när man försökt att spara några kronor, och nu fått sparken ....

#13
2019-07-22 20:30

Insug i plast är det väl många tillverkare som använder sig av. Kan ju inte vara topplocket som blir så varmt att det smälter i alla fall.
Måste vara någon komponent på insugssidan av motorn som genererar en våldsam värme.
Vart sitter partikelfiltret? Det blir i alla fall enormt varmt vid regenerering.

#14
2019-07-22 22:15

@FXX
Läste den nyheten jag tänkte på och det var mjukvarurelaterat.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-aterkallar-24-000-bilar

#15
2019-07-23 00:52

VW, Volvo, Toyota och ungefär alla andra... Kan någon komma på ett bilmärke som inte drabbats av återkallelser?

#16
2019-07-23 23:05

Min Folka har klarat sig hittills. Min fd. Seat klarade sig också under dom drygt 4 åren jag hade den. Däremot Hondan hade Takatakrockkuddar, så den åkte in. Det är väl det nya sättet att bygga bilar på idag. Fort ut med skiten på marknaden så får eftermarknad jobba med lite reklamationer istället. Ligger nog ganska mycket pengar i att få ut en ny modell 1-2-3 månader tidigare istället för att sluttesta ordentligt.

#17
2019-07-24 21:59

Tydligen åter igen ett EGR-ventil problem.
I Volvos fall underdimensionerad och kan sota igen och vålla brand. Är väl ett led i jakten på att kapa kostnader. Och inte första märket med dessa problem. Är väl även boven i dramat på dom BMW som fattat eld helt ”utan anledning”
Undrar om inte en bilbrand släpper ut mer skadliga ämnen än bil under hela dess levnadstid?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.