Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo återkallar över en halv miljon bilar

Publicerad 22 juli 2019 (uppdaterad 22 juli 2019)
507 000 bilar är drabbade, varav 86 000 i Sverige. Orsaken är en felaktig motorkomponent som kan leda till brand.
Volvo återkallar tusentals bilar världen över då ett insugsrör av plast kan smälta av den värme som utvecklas i motorrummet. I ett fåtal fall har det lett till brand, men inga personskador eller olyckor ska ha inträffat på grund av felet. Totalt rörd det sig om 507 000 bilar globalt och 86 000 bilar i Sverige.

Berörda bilar är fyrcylindriga dieselmodeller av årsmodell 2014-2019. Hit hör bland annat modeller som V40, V60, V70, S80, XC60 och XC90.

Volvo kommer att skicka brev till alla berörda bilägare för att göra dem uppmärksamma på om det förekommer något onormalt beteende i motorn.  

”Vi arbetar fortfarande på en teknisk lösning av problemet. Fram till dess ber vi våra kunder vara uppmärksamma på eventuella felmeddelanden som härrör sig till motorn. Utan felmeddelanden är bilen säker att köra, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström, enligt TT.
 

Kommentarer

#1 • 2019-07-22 07:27
Hackenbush

Tillverka nya bilar, ut på marknaden fort som fan, vid felaktigheter återkalla.
Det är så det funkar idag.

#2 • 2019-07-22 07:48
A.L

Kombinationen av allt högre teknisk komplexitet och marknadens krav på nya modeller och funktioner har resulterat i att bilarna inte är färdiga när de lämnar utvecklingsavdelningarna.

Volvo är inget undantag.

MVH AL

#3 • 2019-07-22 08:52
Grosser

Det låter dyrt detta för Volvo Cars.
Kanske ett tag sedan det skrevs om, men är detta det som orsaken till de plötsliga stoppen flera Volvoägare med VEA-motorn vittnat om?

#4 • 2019-07-22 10:34
FXX

Grosser, har du källa på det?
Annars håller jag med om att sista VED/VEP-motorn från Volvo kanske inte riktigt genomgått alla tänkbara tester innan dom släppte ut den på marknaden. Annars hade ju en sån här sak med insuget kunnat upptäckas. Ska bli intressant hur dom löser det, och OM dom löser det öht. Balansaxlarna verkar dom ju inte hittat nån lösning på ännu av det man läser.
För en lekman så känns det som att plast kopplat direkt på en sak av metall som eldar bränsle inte är den bästa av kombinationer.
Men som sagt, ska bli spännande att se vad brevet från Volvo säger. Det blir väl en hel del övertid på motorutvecklingsavdelningen misstänker jag:)

#5 • 2019-07-22 10:39
J.L

Kanske någon "billig" leverantör i Kina som mixtrat med vilken plastkvalitet som använts för att minska kostnaden utan Volvos vetskap.

#6 • 2019-07-22 15:25
GF

Vad synd att personer som jobbar med Volvo inte kan lära sig för säkerhet är mycket viktigt att ordentlig noga genom plast insugrör inte ska sitter för nära metaller är för varmt som motor arbetar då risk att brinna. Bättre 70 - 80 talet med hållbart och Pehr Gyllenhammar är duktigt för säkerhet att den ska inte hända. Ny personer anställda och andra går på pension som inte skulle tala om viktiga komponenter att den ska inte hända.

#7 • 2019-07-22 15:49
A.L

Hade PG suttit kvar i Volvos ledning skulle bolaget fortfarande haft modell 245 som sin premiumvariant. Hans ovilja att satsa resurser på produkutveckling (både inom PV och LV) hade kunnat knäcka företaget.

Som tur var blev han avsatt i samband med att det uppdagades att han ville ge bort Volvo till Renault.

MVH AL

#8 • 2019-07-22 18:18
Tjalle

Märkligt. Innan man använder plast, gör man självklart stress prov, där man överbelastar komponenten - temperaturmässigt. Om leverantören ändrat specifikation, borde kvalitetskontroll upptäckt, och det borde inte vara så många.

Jag rekommenderar att dom kör uppför Bettybacken i Death Valley med släpkärra - då får dom höga temperaturer.

#9 • 2019-07-22 19:36
Bo Håkansson

Inte undra på att vinsten minskar - trots att omsättningen ökar. Det är sådana här saker som påverkar vinsten. 507000 bilar är inte småpotatis - inte att förglömma tilliten hos dessa ägare.

#a • 2019-07-22 20:30
Guran

Insug i plast är det väl många tillverkare som använder sig av. Kan ju inte vara topplocket som blir så varmt att det smälter i alla fall.
Måste vara någon komponent på insugssidan av motorn som genererar en våldsam värme.
Vart sitter partikelfiltret? Det blir i alla fall enormt varmt vid regenerering.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.