Nästa artikel
Batteri på släpvagn ska öka räckvidden
Nyheter

Batteri på släpvagn ska öka räckvidden

Publicerad 22 juni 2015 (uppdaterad 22 juni 2015)
Släpbatteriet ger BMW i3 upp till 600 km räckvidd.
Företaget Nomadic Power får två miljoner euro i anslag av EU för att utveckla en räckviddsförlängande batteri-trailer. Men har de verkligen tänkt på allt?
Nyligen beviljades det tyska företaget Nomadic Power ett anslag på två miljoner euro från EU Kommissionen. Detta för att fortsätta forskningen kring ett batterisläp för mindre elfordon.
 
Se ett videoklipp med batterivagnen här
 
Prototypen som tagits fram är en släpkärra med strömlagringskapacitet på maximalt 85 kWh. Det ska kunna ge en liten elbil, exempelvis BMW i3 eller Nissan Leaf, en räckvidd på cirka 600 km. Dessa bilar tar sig under gynnsamma förhållanden cirka 150–200 km mellan laddstoppen.

Vagnen ska kunna laddas med solceller, i garaget eller på laddstationer och fungera som strömkälla i hemmet vid strömavbrott. Prototypen har dock en vanlig kulkoppling, något som oftast inte förekommer som tillval till elbilar. I dagsläget kan varken BMW i3 eller Nissan Leaf utrustas med dragkrok från fabriken.
 
Diskutera: Tycker du att det här verkar vara en bra lösning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-22 11:28
KF93

Ett batteri på taket hade nog varit bättre?

#2 • Uppdaterat: 2015-06-22 12:00
L. Mäkinen

En sån lösning med hyrsläp vore helt perfekt. Man slipper släpa med sig onödig kapacitet de dagar man inte ska så långt och kan ändå köra elektriskt på långresorna.
Att ha full kapacitet konstant är lika dumt som att köra omkring i en bil anpassad för semestern hela året runt.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-22 12:05
Swemba

@Khaled, inte med tanke på hur mycket batterier väger.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-22 12:14
Thommys

Bra idé men att bilen som den är avsedd för inte har dragkrok... Det är nästan komiskt. Hur tänkte de? Annars kan detta vara framtidens lösning på räckviddsångest. Inte att var och en alltid äger en vagn men att man har ett bytessystem längs de stora vägarna med vagnar som man hyr på en tapp för tillfället. Runt midsommar lär de vara uppbokade så de gäller att vara ute i god tid.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-22 12:28
Styggavargen

Hmm, hade det inte varit enklare att haft en liten bensin motor som genererade ström. Den hade kunnat vara hyfsat liten bara för att täcka upp underskottet av energi. Om dessa bilar kommer köra omkring med släp hela tiden känns det som en stor förlust på många fronter, parkering, säkerhet osv.. det ger väldigt många nackdelar.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-22 13:01
L. Mäkinen

Att ha en bensinmotor med sig kräver ett betydligt mer komplext system och dessutom behöver bensinmotorer servas mest hela tiden.

Ingen elbil är idag typgodkänd med dragkrok såvitt jag vet. Det kan dock inte vara det största problemet att lösa, speciellt inte om man kan ha en släpkärra med känd vikt på. Till Nissan Leaf har jag sett krokar som används för exempelvis vedkärror eller båtkärror.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-22 13:44
KF93

Tänkte mig ett batteri på upp till 50-100 kg

#8 • Uppdaterat: 2015-06-22 13:53
Swemba

@Khaled, Det blir ett fjuttigt batteri i så fall. Batteripacket i Model S (också 85kWh) väger 540kg ...

#9 • Uppdaterat: 2015-06-22 14:13
L. Mäkinen

Batteriet i en VW e-up! är på 18,5kWh och väger ungefär 220-230 kg. I en sån bil räcker det till 7-15 mils körning ungefär.

#a • Uppdaterat: 2015-06-22 15:01
keoh

Känns enklare att utveckla ett standardbatteri som man enkelt kan byta ut...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.