Nästa artikel
Audi vill köra om Tesla med eget laddnätverk
Nyheter

Audi vill köra om Tesla med eget laddnätverk

Publicerad 8 februari 2021
Audichefen Markus Duesmann avslöjar att han planerar ett nytt laddnätverk i ”premiumklass”. Tanken är att göra elbilsladdning i storstäderna enklare.

Ingen biltillverkare har hittills kommit ikapp Tesla när det gäller att bygga snabbladdare. Nätverket av så kallade Superchargers närmar sig nu 600 laddstationer i Europa och har passerat 2 200 i hela världen.

Volkswagen, BMW, Mercedes och flera andra bilmärken har gått ihop för att bilda konkurrenten Ionity. Målet är att bygga 400 laddstationer runt om i Europa, öppna för alla märken.

Men Ionity har fått kritik för den höga kostnaden och att laddplatserna inte alltid är lika väl tilltagna som Teslas Superchargers. Det kan innebära risk för kö när det rullar ut fler elbilar på vägarna.

Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla

Nu uppger Audichefen Markus Duesmann att han överväger att bygga ett eget lattnätverk i stora städer – eventuellt i samarbete med något annat varumärke inom VW-koncernen. Det säger han i en intervju med Handelsblatt.

– Vi vill inte att försäljningen av våra elbilar misslyckas på grund av avsaknaden av laddstationer. Vi undersöker om vi kan bygga ett eget premiumladdnätverk i stora städer, säger Markus Duesmann till tidningen och beskriver satsningen som en sorts ”Ionity för städerna”.

”Vi undersöker om vi kan bygga ett eget premiumladdnätverk i stora städer”

Det är oklart om Audis nya laddnätverk – om det blir verklighet – öppnas för andra märken.

Målet med det nya laddnätverket, om det blir verklighet, är att underlätta elbilsladdning i storstäder. Tesla har hittills mest byggt snabbladdare längs stora vägar men i de senaste planerna finns även några mer centralt placerade snabbladdare med.

Handelsblatt uppger att Audis planer innefattar 200–300 laddplatser för tio miljarder kronor. Eventuellt kan laddnätverket utvecklas tillsammans med Porsche, och det är oklart om det öppnas för andra bilmärken.

Markus Duesmann har varit chef för Audi i drygt ett år och har kört igång ett nytt projekt under namnet Artemis som ska resultera dels i en supereffektiv elbil med lång räckvidd och dels i snabbare beslutsvägar när det gäller elbilsteknik och mjukvara.

Läs också: VW-chefen erkänner: ”Jag har varit orolig för Audi”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.