Bild
Nästa artikel
Audis besked: Ska utveckla ”supereffektiv” elbil

Audis besked: Ska utveckla ”supereffektiv” elbil

Nyheter

Audi har startat ett nytt projekt för att ta fram en snål elbil med lång räckvidd.

Audis nya eldrivna suv har fått mycket beröm, bland annat i Vi Bilägares test av Audi e-tron. Förarna uppskattade framför allt komforten.

Men någon snåljåp är knappast Audis elsuv. I testet där den jämfördes mot Tesla Model X, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace var Audi e-tron överlägset törstigast och den fick därmed en ganska kort räckvidd i förhållande till den höga prislappen.

Nästa elbil som ska visas upp är Audi Q4 e-tron, en mindre eldriven suv som förhoppningsvis blir effektivare.

Men vid sidan av den kommer också uppgifter om att Audi utvecklar en supereffektiv elbil där fokusområde nummer ett är just att sänka elförbrukningen och därmed förlänga räckvidden.

Läs också: Audi e-tron mot tre tuffa elbilskonkurrenter

Lansering om fyra år

Audi har kört igång ett projekt som går under namnet Artemis och som innebär att elbilsutvecklingen snabbas på. Första uppgiften för utvecklingsteamet är att ta fram en ”mycket effektiv elbil”, enligt Audi, som ska lanseras tidigt 2024.

Teamet leds av Alex Hitzinger som nu ansvarar för VW-koncernens utveckling av självkörande bilar och som även jobbat på Apple. Hans största utmaning med projektet blir att försöka arbeta bort byråkratin som kan uppstå i en enorm koncern som Volkswagen.


”Vi ska ta fram en mall för agil utveckling av bilar inom Volkswagengruppen”, skriver Audi i ett pressmeddelande, och hänvisar till en hajpad term bland mjukvaruutvecklare som går ut på att använda särskilda arbetsmetoder när produkter utvecklas – till exempel att arbeta i så kallade ”sprintar” och hela tiden utvärdera och förändra sitt arbete med utgångspunkt i data.

Det finns inga tekniska detaljer kring den nya effektiva elbilen, men förmodligen ska tekniken i den även användas i större skala i andra elbilsmodeller framöver.

Taggar: Nyheter, Audi

Kommentarer

#1
2020-06-02 07:34

Lessons learned.. de har allt att vinna på det.

#2
2020-06-02 07:50

Ska man tipsa dem om vad de skyltade med för fakta när tredje generationens Audi 100 dök upp? De kanske även ska studera vad som skiljer en A2 3L från övriga A2?
Drivlinans effektivitet är en liten del jämfört med att spara på motståndet.

#3
2020-06-02 08:54

Lär väl inte vara några problem för dom att utveckla något som är effektivare än E-Tron.
Enklast är väl att dom köper in några olika modeller av Tesla och studerar deras lösningar.
Eller varför inte en Hyundai Kona, då kan dom också lära hur en boxig SUV (om än liten) kan göras strömsnål.

#4
2020-06-02 09:11

Guran, en Kona ligger uppåt 1,7 kw/mil.. inte speciellt bra.. men liten, det håller jag med om. Men skulle man vilja, kunde man nog få ned en bil mot ca 1,25 kw/mil... och en drömgräns hade varit 1 kw/mil. Lite märkligt att man först nu börja bry sig om förbrukningen?? Men bara att skippa SUV förpackningen kommer nog att göra minst 0,3 kw/mil utan vidare, och kanske så mycket som 0,5 kw/mil.

#5
2020-06-02 09:39

Vargen: 1,47 är WLTP för Kona nu, så nej, inga 1,7....och ja, inga större problem åka elbil på WLTP över årsbasis om man kör som folk.

#6
2020-06-02 09:41

Styggavargen,
kWh/mil... Det är energi som omvandlas inte effekt.

Skulle förvåna mig väldeliga om det finns bilfabrikanter som inte köpt en och annan Tesla att demontera vid det här laget.

#7
2020-06-02 09:42

Det kan ju vara ett sätta att sticka ut och kanske ge lite kraft åt sin slogan "Vorsprung Durch Technik" som de inte riktigt har inom elbilar. När det gäller räckvidd så krävs en lätt och hal bil. Frågan är om någon vill köpa en sådan eller om det just bara handlar om att bygga image.

#8
2020-06-02 10:23

Audi kan enkelt nå "effektiv" redan i morgon om de slopar sitt förlegade förbränningsmotor-SUV-tänk med kantiga karossformer och hög stående grill, och istället satsar på något som liknar Model 3. För "supereffektiv" kommer det krävas något i stil med VW XL1. Vågar Audi ta det steget? Tiden är alla fall mogen och det lär garanterat finnas köpare till en lätt och strömlinjeformad bil som drar långt under 10 kWh/100km och där räckvidden kan bli upp mot 1000 km/laddning med nuvarande 95 kWh batteri.

#9
2020-06-02 20:16

Mycket snack :)

#10
2020-06-02 22:28

Nya sorts batterier skulle hjälpa, men det tror inte Audi har.

#11
2020-06-03 08:19

Snålast/effektivast av alla elbilar är Hyundai Ionic.
Det är bara att titta på den karossen.
Den har 38 kw/h batteri som räcker till 31 mil, och väger endast 1495 kg.
Den borde sälja som smör, men gör inte det.

#12
2020-06-03 09:35

Carl: Huruvida en elbil är effektiv förbrukningsmässigt har inte speciellt mycket med batteriet att göra.

#13
2020-06-03 11:33

Mattse, det är kontraproduktivt att först bygga en slim och hal bil för att sedan stoppa in 95KWh batteri i den, det räcker med 35 om den kan klara att suga i sig under 1KWh/mil för även vikten spelar roll

#14
2020-06-03 13:22

Enannan: Förstår hur du tänker men ditt resonemang skapar bara ytterligare en elbil med 300-400 km räckvidd. Det börjar finnas 13 på dussinet av dessa modeller nu. Dags för biltillverkarna att gå vidare om nu dagens konservativa fossilbilister ska ta klivet över till el och kunna köra ”normalt” utan att få räckviddsångest.
Med en hal och effektiv karossform i kombination med ett stort batteri har Audi möjlighet att skapa en riktig långdistansmissil som kan ta fem personer+packning 80-100 mil i en stint utan att tänka på laddning under vägen.
Det finns säkert många tyskar som kör Hamburg-München eller svenskar som ligger på med moms mellan Malmö-Stockholm som gärna skulle slippa stanna för att ladda. Visst behövs det pauser under sånna resor men dessa kan då göras i betydligt mer trevliga miljöer än vid laddstationer utefter motorvägen.

#15
2020-06-03 13:55

Mattse, i en sekunden ser du en XL1 framför dig men helt plötsligt är du inne på en Autobahn-kryssare som skall klippa 100-mils stinter.
En XL1 tar inte direkt 5 pers plus packning, då är det en annan historia

#16
2020-06-03 14:23

Det är en droppformad karossform som typ XL1 som är nyckeln till lågt luftmotstånd. Sedan kan den skalas upp beroende på hur många som ska färdas i bilen, utan att motståndet blir mycket högre. Audi har redan varit och nosat på ett mer slimmat konceptet med sin Aicon, som presenterades 2017 och som då sades ha en räckvidd på upp till 80 mil. Till 2024 borde de kunna slipa till karossformen för att få den mer ”supereffektiv”.

#17
2020-06-04 01:16

Man kan hoppas att VAG:s utveckling av ”mycket effektiv elbil”, inte blir en parantes i historien som var fallet när det gällde mycket snåla dieselbilar. Ett tips är att undvika suv, för den biltypen har en mängd handikapp redan på ritbordet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.