Bild
Nästa artikel
Tesla planerar 21 nya Superchargers längs svenska vägar

Tesla planerar 21 nya Superchargers längs svenska vägar

Nyheter

Nästan hela det svenska vägnätet ska täckas in under året, om vi får tro Teslas preliminära kartor över kommande snabbladdare.

Teslas eget nätverk med snabbladdare består i skrivande stund av 42 så kallade Supercharger-stationer, och fler ska det bli. 

Tidigare i år skrev vi att Tesla byggde tio nya Supercharger-laddare längs svenska vägar. Nu har Teslas kartor över kommande snabbladdare uppdaterats igen. Totalt planerar Tesla hela 21 nya Supercharger-stationer.

Tesla har tidigare haft som strategi att snabbladdarna ska placeras längs stora vägar och inte mitt i centrala städer. Där kan bilägarna istället använda så kallade ”destinationsladdare” som kan finnas vid exempelvis shoppinggallerior eller hotell.

Men nu verkar något ha hänt. På kartan som visar vilka platser som Tesla planerar att bygga snabbladdare på finns både centrala Göteborg och centrala Stockholm med. De exakta platserna för snabbladdarna är dock inte bestämda, så det återstår att se exakt var ”stadsladdarna” hamnar.

I övrigt planerar Tesla att täcka in nästan hela det svenska vägnätet under 2021, från Riksgränsen till Ystad. I norr planeras nya Superchargers i bland annat Lycksele, centrala Sundsvall och Söderhamn. Den sistnämnda ska komplettera laddarna som redan finns längs E4:an i Gävle, Hudiksvall och Sundsvall.

Tesla planerar 21 nya Superchargers längs svenska vägar

Fler laddnätverk på gång

Tesla planerar även nya laddare i bland annat Örebro, Linköping och Jönköping. För flera år sedan fanns planer på en Supercharger längs E20 i Strängnäs, men den lades på is. Nu är den tillbaka på Teslas karta och planeras öppna under tredje kvartalet 2021.

Förutom den centralt belägna laddaren i Stockholm planeras även en i de södra förorterna. ”Kartpluppen” är placerad där Nynäsvägen möter Örbyleden men det behöver alltså inte betyda att laddaren hamnar precis där. I södra Sverige får Teslaförarna nya laddare i Varberg, Helsingborg, Vetlanda och Ystad.

Teslas kartor är som vanligt bara en fingervisning om vad som planeras och det är inte säkert att alla snabbladdare blir verklighet eller att de hamnar där ”kartpluppen” finns. Men kartan visar ändå att Tesla vill täcka in hela det svenska vägnätet.

Konkurrenten Ionity som ägs av bland andra Volkswagen och BMW har i nuläget 21 snabbladdare i Sverige och ytterligare två är under uppbyggnad. Den nordligaste ligger strax utanför Östersund.

Det händer en hel del när det gäller det svenska snabbladdningsnätverket även i övrigt. Mackkedjan OKQ8 planerar flera nya snabbladdare med kapacitet på 150 kW och ytterligare 21 nya snabbladdare ska täcka in så kallade ”vita fläckar” med statligt stöd.

Läs också: Här hamnar de nya statliga snabbladdarna för elbilar

21 nya Superchargers på gång

Tesla har uppdaterat kartan som visar var märkets nya snabbladdare eventuellt kan hamna. Här är platserna som kan få en Supercharger.

Planerad öppning första kvartalet 2021

Linköping
Mariestad
Varberg
Hogstorp (utanför Uddevalla)

Planerad öppning andra kvartalet 2021

Dorotea
Sundsvall centralt
Stockholm centralt
Jönköping
Vetlanda
Ystad

Planerad öppning tredje kvartalet 2021

Riksgränsen
Ånge
Söderhamn
Malung
Örebro
Strängnäs
Söder om Stockholm
Strömstad

Planerad öppning fjärde kvartalet 2021

Lycksele
Göteborg centralt
Helsingborg

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2021-01-05 08:51

Det tar sig!
Så sjukt smidigt med SuC-nätverket.

När man hör skräckhistorierna från kollegan som kör sin e-Niro runt i Sverige en hel del så baxnar man. Tillförlitligheten på Fortum- och Vattenfall-laddare verkar ju vara riktigt dålig. Och Bee håller fortfarande på att bygga snabbladdare med plats för 1(!) bil åt gången. :D :D

#2
2021-01-05 09:03

För oss som reser är det mycket positivt att de får upp fler snabb-laddstationer jäms med E4 Stockholm-GBG. Samma sak med Ystad, Varberg och centrala GBG.

Nästa bil blir en Tesla!

MVH AL

#3
2021-01-05 09:56

Ja ID3 är nog inte kul på långresa

#4
1
2021-01-05 10:16

Borde enligt lag gå att ladda allt i alla.

#5
2021-01-05 10:22

Jag tror att de gör helt rätt med denna satsningen, och man kan ju utöver detta tillägga att de redan bygger ut flera av de tidigare platserna med så det blir både fler laddplatser samt snabbare laddning med V3. Markaryd som jag laddar mest på är nu uppe i 18 platser varav 6 med V3.
Som jag vart inne på innan har detta laddnätverket större betydelse än många förstår som fortfarande inte kör elbil utan sitter och gissar hemma. Därav med att jag tror att Teslas andrahandsvärde kommer fortsätta vara bra då en hel del som kör mycket utanför hemkommun kanske hellre väljer begagnad Tesla än en ny Kia eller liknande just för tillgången till SuC.

#6
2021-01-05 11:29

@1: Kommer snart EU-direktiv i den riktningen.

#7
2021-01-05 11:33

Rätt satsat av Tesla, men av princip tycker jag det är negativt att det inte finns någon typ av vanligt förekommande standard för laddning.

Sedan så tror jag att som de flesta kör ( i snitt 3-4mil om dagen) så spelar detta laddnätverk ingen roll för man ladda ändå det man behöver hemma.

#8
2021-01-05 12:44

Bra gjort av Tesla!

Frågan är dock om inte pandemin kommer ha gjort ett mer beständigt avtryck på hur svenskarna kommer röra på sig i framtiden? Övergången till distansarbete och hemarbete lär väl minska behovet av att transportera sig kors och tvärs genom Sverige.

#9
2021-01-05 13:17

Vaad...? Går inte alla elbilar att ladda i samtliga laddstationer? Vansinne. Tänk om det fanns egna separata bensinstationer för alla bilmärken, typ "här får du bara tanka Volvo" osv. Det skulle inte gå

#10
2021-01-05 16:38

Desmoholic: Vad menar du med att det inte finns någon typ av vanligt förekommande standard för laddning? Det finns bara en aktuell laddstandard och det är CCS2. Så länge du inte börjar frakta bilen med båt över Atlanten eller kör den tvärsöver Ryssland till Kina så är det samma standard. Det är samma oavsett om du är på en Tesla supercharger, Ionity, Vattenfall, McDonalds, FastNed, ElectriCity, E.ON, Clever eller vilket laddnätverk du använder från Nordkap, Algarve, Aten till Vladivostok

Chademo är död, Teslas standard är utbytt mot CCS2 och den kinesiska standarden har ju inte använts av någon utanför Kina.

#11
2021-01-05 16:57

@Svenne60 Tesla har vid ett flertal tillfällen nämnt att de har bjudit in andra tillverkare till att ladda i sitt nät, men de har förmodligen inte varit betalningsvilliga. Ju större nätet blir - ju högre blir sannolikt prislappen på att få vara med. Att bygga laddnät och underhålla dem är inte billigt.

Från början ingick laddningen i bilarna när man köpte dem och Tesla satte undan x antal tusenlappar per såld bil för laddnät och laddning - det var en förutsättning för att kunna sälja bilar och är nog en av de stora anledningarna till att vi idag ser så många elbilar på vägarna.

Det är nog väldigt svårt att på kort sikt få lönsamhet på ett fristående öppet laddnätverk. Vinsten behöver komma från annat håll -t.ex. bilförsäljning eller som i fallet med mackarna - försäljning av korv/kaffe/mackor osv.

Skulle dock (som Teslaägare) helt klart välkomna att andra biltillverkare fick tillgång till nätet - mer intäkter = mer utbyggnad och bättre för omställning till elbilar.

#12
2021-01-05 16:58

Tesla behåller försprånget med egna laddare.

#13
2021-01-05 17:53

Jarl, har du inte varit ute på långresa ännu?

#14
2021-01-05 18:13

Även om dom har världens bästa och största laddnätverket kommer det inte få mig att köpa en så erbarmligt ful bil. Den må vara bra och verkligen fungera för alla behov jag kan tänkas ha av en elbil.
Ungefär som om ett bilmärke byggde egna bensinmackar med billig bensin. Men bilarna är fula och kan bara köpas via nätet.
Hela affärsidén till Tesla kommer vara förbrukad inom tio år, så Teslägare njut så länge det varar :) om ens så länge.

#15
2021-01-05 18:19

Ionity... enda anledningen att de existerar trots sina sinnessjukt höga priser är för att de som inte har en Tesla och vill ladda snabbt inte har så mycket val.

Ser framimot den dag (som verkar komma) När flera bilmärken kan ladda hos Tesla med märkbart lägre avgifter och tvingar Ionity att sluta med dessa fantasipriser som är så höga att man nästan suktar efter en bensinbil för att hålla kostnaderna för drift nere.

#16
2021-01-05 20:30

Men idén med en elbil är väl att man laddar hemma och har ”full tank” i bilen varje dag.
De få gånger man tvingas tanka annorstädes så vill så klart distributören ha betalt för sin investering. Slå ut den dyra ”reservtanken” du köper på Ionity på årsbasis och lägg på det på inköpspriset, eller köp en Tesla där du betalar för subventionerad ”tankning” inbakat i bilens pris.
Det är väl så du skall se det snarare än att stirra dig blind på konstlad per kWh för de snabbladdningar du har behov av. Kanske blir betydligt dyrare att ”köpa in dig” på Teslas erbjudande.

#17
2021-01-05 20:40

Guran, eller så tänker du, hur mycket kostar det hos Tesla, hur mycket kostar det hos Ionity och hur mycket kostar det att tanka bensin.

Sedan räknar man på inköpspris, bränslepris och ja, hela uträkningen... Känns som att det i vissa fall kan bli så dyrt att aldda hos Ionity, speciellt om man inte har tillgång till laddning hemma, vilket majoriteten av de som INTE bor i villa inte har, då blir det kanske mer lönsamt att köpa en ny bensinbil.

Är det så vi vill ha det? Ska inte utvecklingen gå från fossila bilar till eldrift och annan fossilfri drift?
Ionity hjälper till att fortsätta den fossila driften genom att ha så höga priser att det knappt är värt att skaffa elbil om man inte bor i villa. Jag menar kolla på Teslas priser i Sverige och jämför med Ionity.

Sen jämför du priserna för motsvarande i Norge och Sverige.
Tänk dig att jämföra en Tesla i Norge med en Peugeot i Sverige. Priserna blir ju ofantligt högre för den lilla bilen i Sverige.
För det fösta, Peugeon (e208 i Sveige) kostar nästan som en billigare Tesla i Norge och för det får man en sämre bil och ofantligt mycket dyrare laddningskostnader mycket tack vare Ionity som jag hoppas går i konkurs ärligt talat. De skämmer ut Sverige och Europa i helhet med att ta så ofantliga priser att man tappar hakan.

Det ska bli billigare att ha elbil än fossilbil, men så blir det inte om man måste ladda ofta på Ionity. Då lönar det sig att köra så smutsligt som möjligt.

#18
2021-01-05 21:42

Bejje
Ungefär 5,4 miljoner (52%) av svenskarna bor i småhus. Med andra ord är det ganska många som har möjlighet att ordna med laddning hemma. Jag tror att de flesta som köper sin första elbil i större utsträckning läser på och fattar mer välgrundade beslut jämfört med vid köp av fossilbil. Däri ligger att kartlägga eget körmönster samt noggranna överväganden kring hur ens laddbehov kommer se ut. Jag föreställer mig att önskvärd elbilsmodell kommer prioriteras före laddnätverk.

#19
2021-01-05 21:56

Axan, statistik blir väldigt snabbt skev när man inte tänker efter.

Man kan inte räkna invånare.

Tänk mer, antal invånare som har en bil registrerad på sig. Annars kanske du tar en familj i villa med 2 vuxna och 4 barn vara 4 av dom inte kör bil eller kanske 5 t.o.m..

Samtidigt har du enmans/kvinnors hushåll där bara en person bor och den personen har en bil. Bar tror du dessa personer bor? Inte i en villa i alla fall.

Så även om 52% av befolkningen bor i hus så är är det nog en mycket MYCKET högre grad antal vuxna människor med en bil registrerad på sig som bor i lägenhet.

#20
2021-01-05 22:26

Jag konstaterar bara efter att MSO1000 har leasat en laddhybrid att han nästan uteslutande kör på el. Trotts att han bor i lägenhet med ett motorvärmaruttag.
Jag har konstaterat, efter att ha frekvent bott i Oslo innerstad, hur många elbilar som finns.
Möjligheterna är troligen betydligt större än problemen. Bejje jag tror snarare att många storstadsbor i lägenhet inte ens äger en bil. Bara att parkera bilen är ofta ett dyrt problem i en storstad. Och du kan väl inte jämföra med Norge, du bor väl inte där? Där är fortfarande elbilar momsbefriade och därmed kan du räkna 20% lägre pris jämfört med Sverige, där man i stället valt att ha 60.000kr rakt av oavsett inköpspris. Sen att elbilarna inte har den dyra ”Malusen” i Norge driver även på försäljningen av elbilar. Skulle gissa på att din 308 GT skulle ha en Malus på ca. 150.000kr i Norge och skulle vara dyrare än en Tesla 3. Och därav ej heller saluförts då ingen vill köpa en sådan bil.
Olika länder olika förutsättningar.
Men oavsett ligger en del av kostnaden för laddnätverket inbakat i priset, och att avgöra om det är värt det är upp till köparen, ta bilen som den är och få tillgång till ett koncept med både bil och bra prisvärda laddmöjligheter. Det är hela idén som Elon drivit, och det har onekligen fått fart på övriga tillverkare. Är väl Hyundai som flåsar i hasorna och kanske kör om med sin nya 800V plattform.
Jag ser verkligen fram emot vad Ioniq 5 och Ioniq 6 kommer att ha att bjuda på och kommer att kosta.
Magkänslan säger att som tekniskt kommer köra förbi Tesla, det finns betydligt större muskler i Hyundai koncernen och dom har bevisat att dom kan bygga prisvärda, energisnåla och väl fungerande elbilar.

#21
2021-01-05 22:47

Jag tror fortfarande på Tesla även framöver Guran.
Jag inser också att andra tillverkare kommer med mer och mer elbilar, men det är rätt dåliga (i min mening) jämfört med vad Tesla erbjuder. På samma gång förstår jag att Tesla är dyrare än många andra som erbjuder rätt tråkiga elbilsalternativ, men det är i alla fall alternativ som är billigare.

Jag förstår också varför inte Tesla lägger sig på den nivån. Tänk om Tesla helt plötsligt skulle erbjuda en enkel elbil med 130 hk, liten klen skärm, inga appar, värdelös ljudanläggning, dålig räckvidd etc etc. Visst, de skulle kunna sälja den säkert billigare än vad konkurrenterna säljer sina enkla bilar för eller till samma pris, men varför? Finns inga pengar att tjäna på det, inte idag i alla fall.

Men Tesla lovar ju 25 000 dollars bilen om några år.
Då förväntar jag mig en mindre bil, men fortfarande hygglig prestande jämfört med andra i samma prisklass och fortfarande stor skärm och fortfarande samma typ av appar och möjlighet till självkörning osv.

#22
2021-01-07 00:40

Guran: Vi vet att du inte gillar Tesla men du behöver inte skriva falskheter för att få det att verka mer negativt. Du kan visst köpa Tesla på annat sätt än på nätet, du kan gå in på valfritt Teslacenter och beställa din bil med eller köpa en lagerbil. Det gjorde jag bland annat jag.

#23
2021-01-07 08:42

Okej då Henrik, men rent geografisk så är det inte så jäkla enkelt att hitta ett av de fem Tesla center. Dvs stora delar av presumtiva köpare behöver köpa den på nätet eller frakta sig 25 mil för att kunna provköra, klämma och känna. Vem vet, jag kanske skulle kunna acceptera den fula formen om möjlighet funnits till ett besök hos den lokala handlaren. Inte ens en popupp ”butik” har jag sett röken av. Lika befängt med Polestar, dom kunde åtminstone ställt ut någon bil hos några av Volvos stora handlare. Men dom skall väl Volvo också göra sig av med.
Men jag är väl för gammal och trångsynt för att köpa en dyr bil utan att noga ha fått provkört och känt på bilen.

#24
2021-01-07 10:42

Guran: Att hitta dem är inte ett dugg svårt, adresserna står på Teslas hemsida. ;) Att ta sig till dem kan däremot vara jobbigare beroende på vart man bor i landet och hur ens övriga rörelsemönster ser ut. Men jag tror att även du har förståelsen att ett nytt bilmärke inte kan etablera sig på alla platser på en gång utan att det börjar där det finns mest folk och sen sprider sig utåt.
Jag håller dock med dig om att man såklart vill provköra och klämma på bilen innan man beställer, jag själv lånade även hem en Model S över ett dygn för att verkligen kolla noga och provlasta barnvagn och allt som jag hade då med. Men jag tror väl samtidigt att är man seriöst intresserad och ska skaffa en bil man kommer använda i kanske 2-3 år att de flesta ser det som värt att då ta sig till ett Teslacenter för detta. Sen vet jag flera som ställt frågan på Teslaklubbens forum om provkörning lokalt och fått napp snabbt och möjlighet att inte bara få provköra utan även prata med en som faktiskt äger och brukar bilen och höra hur det fungerar i praktiken. Kan ibland bara bättre än en märkesrepresentant...

#25
2021-01-07 21:18

Om jag hade haft en elbil som tog emot lite rejäla KW så skulle jag absolut kunna tänka mig att ladda på Ionity om tiden är en faktor, även att det kostar extra.
Med min stenåldersbil så har jag ju ingen nytta av laddare på över 50KW, så inget Ionity för mig just nu

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.