Bild
Nästa artikel
Här hamnar de nya statliga snabbladdarna för elbilar

Här hamnar de nya statliga snabbladdarna för elbilar

Nyheter

21 nya elbilsladdare på gång – men det är inte säkert att de går med vinst, varnar Trafikverket.

Under sommaren kom beskedet att regeringen lägger 50 miljoner kronor om året i tre år på att bygga bort de ”vita fläckar” som finns för elbilister.

Det handlar om vägar med förhållandevis lite trafik, men där regeringen ändå vill bygga snabbladdare för att fler ska överväga att byta till en elbil. Tanken är att bygga ut nätverket med elbilsladdare längs vägar som i dag inte har någon väl utbyggd laddinfrastruktur.

Trafikverket fick i uppdrag att göra upphandlingar med företag som också måste driva snabbladdarna i minst fem års tid – annars måste de betala tillbaka det statliga stödet. Enligt Trafikverket måste det finnas en snabbladdare var tionde mil på större vägar.

Nu är det klart vilka platser som först kommer kunna söka stödet för att bygga snabbladdare. I första rundan handlar det om 21 platser från Riksgränsen i norr till Böda i söder.

– De här snabbladdarna kommer nog inte användas jättemycket i början men det är en viktig pusselbit när vi bygger laddinfrastruktur för framtiden, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, till Dagens Nyheter.

”En nyckelåtgärd”

Enligt honom är det inte säkert att själva snabbladdaren måste gå runt ekonomiskt – de är dyra att bygga och kan även vara dyra att driva – men det kan vara ett sätt att locka kunder till andra verksamheter i närheten.


Den som söker stödet måste driva stationen i fem år. Snabbladdarna måste ha en laddeffekt på minst 50 kW vilket är betydligt lägre än vad många nya elbilar klarar i dag.

– Elektrifiering är en nyckelåtgärd för att nå klimatmålen i transportsektorn och då behövs både elbilar och laddplatser. De flesta laddar hemma och vid arbetsplatsen men snabbladdning är en förutsättning för att fler ska våga välja elbil och för tillgängligheten i hela landet, säger Sven Hunhammar i ett pressmeddelande.

Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen

Här hamnar de nya snabbladdarna

Du kan peka, nypa och svepa på kartan för att panorera och zooma.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-11 13:27

Det lär väl stanna en och annan sportlovstrafikant i Lesjöfors, men annars är det glest där. Hur folk hamnar i Hällefors är svårare att begripa.

#2
2020-09-11 14:17

Just därför som det kanske behövs lite stöd för att etablera en snabbladdare på dessa platser.

#3
2020-09-11 14:21

Detta är den första utlysningen av nya snabbladdare. Det kommer en andra ansökningsomgång i vår där fler 'tomma' vägsträckor kommer att lysas ut.

#4
2020-09-11 16:11

"Det handlar om vägar med förhållandevis lite trafik, men där regeringen ändå vill bygga snabbladdare för att fler ska överväga att byta till en elbil."
Sveriges yta, frånsett den del som täcks av vatten, är drygt 400 000 kvadratkilometer. En snabbladdare på ca 20 000 kvadratkilometer således.
Ja, se vår feministiska samarbetsregering...

#5
2020-09-11 16:26

Det finns väldigt få elbilar på den plats som påstås vara Nikkaluokta!!
Rätta kartan.

#6
2020-09-11 16:54

Ja, Nikkaluokta är felplacerat. ;-)

#7
2020-09-11 20:23

Det är bra att staten ser till att hela landet förses med snabbladdare.

#8
2020-09-12 08:43

Det som gör att många drar sig för en elbil idag är möjligheten att dra släpvagn. Då hjälper det inte enbart med att snabbladdarna ligger tätt i landet utan det måste även fungera att ladda bilen när släpet/husvagnen är påkopplad. Så ser det inte ut idag. Det hjälper inte heller med längre sladdar eftersom de stora ekipagen står i vägen.

Det krävs laddstolpar placerade i höjd med mitten av längsgående långa parkeringsplatser, plus långa sladdar om uttaget hamna på felsida och sitter fram på bilen. Ett önskvärt allternativ är att platserna ser ut som vid pumpen på bensinstationen där man kan köra in på olika sidor och från olika håll och kanske till och med ett tak över platsen.

#9
2020-09-12 10:01

Blev vittne till problemet för något år sen i Örebro och skrev ett kort inlägg i lämplig tråd.
En cityklädd kvinna tvingades koppla av en vägsmutsig, till synes tungt lastad, släpkärra för att kunna ladda.
Hon var nära att bryta samman, elbilen gick inte ens 15 mil på en laddning så färden mot Stockholm var och förblev en plåga.
I något Teslaforum har skrivits att räckvidden med större husvagn är ca 14 mil!

#10
2020-09-12 11:53

Hällefors, Lesjöfors och Fredriksberg är ju tre ställen, relativt nära varandra geografiskt sett, som "gud glömde", så det är ju bra att staten inte har glömt dem i alla fall.

#11
2020-09-12 11:56

Thommys: De större av Teslas Superchargeranläggningar är ett föredöme i detta avseende, då de har ett antal laddare placerade som du förespråkar, dvs de går att använda med släpvagn påkopplad.

#12
2020-09-12 12:17

Bgl: Är det byngligt att hantera en tungt lastad släpvagn är den fellastad. Sen som Tobo nyss skrev, rätt utformade laddplatser, som de flesta av Teslas så kan du ladda även med släp tillkopplat utan större problem.
Och ja, räckvidden minskas med släp, precis som för en fossilbil stiger förbrukningen, inget konstigt med det. Men nej, så lite som 14 mil blir det inte med någon Tesla. Sluta sprid dynga och myter. En av mina UE har en Model X och en Hobby 720, den drog runt 70% mer med vagnen bakom i somras.

#14
2020-09-12 15:23

Vi kommer att få se bättre utformade laddplatser (för genomfart) allt eftersom det blir det "nya normala". Bland annat bygger Ionity som regel på det viset.

#15
2020-09-12 17:10

Bgl: Ja, en X60 får en kort räckvidd i Norges backighet enligt Björns uppskattningar. En bil som såldes ett litet tag i få antal för att få ner priset på instegaren.
Björn Nyland gör en hel del bra tester, men ibland blir det även mycket uppskattningar och teorier baserat på ett test och så räknar han om enligt sina teorier hur det blir även med andra bilar. Då kan det bli lite snett. Länken du skickade var just till en lista med uppskattningar.
Som sagt, det har visats vid flertalet tester att merförbrukningen med släp efter elbil blir ungefär densamma som merförbrukningen för en fossilbil. Så knappast nåt revolutionerande men du tillhör väl de negativa som bara måste vända lite extra på allt för det ska låta kasst. ;)
Den X du köper idag går uppskattningsvis, om du nu anser det vara fakta, runt 30 mil med stor husvagn.

#17
2020-09-13 10:02

Problemet är i första hand inte bristande infrastruktur för långresan utan den bristande möjligheten att ladda varje dag. Ungefär 50% av landets befolkning har inte egen uppfart och kan alltså inte sätta upp en laddare. Detta påverkar denna halvan av befolkningen varje dag. Inte bara på semestern.

#18
2020-09-13 14:06

Mythbuster: Samtidigt är "kravet" av hemmaladdning för att få det att fungera lite överdrivet. Ja, för oss som kör mycket är det svårt utan, men ser vi till normalbilisten med en vettig elbil behöver de ladda en gång i veckan vilket går utmärkt att göra vid veckans storhandling, restaurangbesök, träningspass eller vad det nu kan vara.....
Men ja, med hemmaladdning är allt smidigare, men det är lite snett att dra upp det som ett krav för elbil som många gör.

#19
2020-09-13 14:06

Grosser: Din länk fungerar inte, iaf inte för min del...

#20
2020-09-14 15:40

Henrik M. OM du snabbladdar en gång i veckan kommer du nog bli en ledsen bilägare med ett lite ledset batteri. De är inte gjorda för det. Skall du få livslängden att hålla bör du långsamladda. Och helst inte över 80%.

#21
2020-09-14 18:38

Jodå, elbilbatterier med antingen aktiv luftkylning eller vätskekylning klarar av upprepad snabbladdning utan något större bekymmer. Som regel är det inte en full cykel (urladdning - återladdning). Däremot att hålla batteriet laddat till 80% i normala fall är klart rekommenderat.

#22
2020-09-14 20:17

Mythbuster: Jag snabbladdar min elbil en gång i veckan i snitt, den har nu gått drygt 9000 mil och har tappat hela 1,5% av sin räckvidd sen ny. Så nej, man blir inte en ledsen bilägare bara för att man snabbladdar! ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.