Bild
Nästa artikel
Antonov ansöker om att bli ägare

Antonov ansöker om att bli ägare

Nyheter

Vladimir Antonov är redo att pumpa in pengar i Saab. Den ryske affärsmannen har nu ansökt om att bli delägare.

En vd som tackar för sig, oroliga underleverantörer, produktionsstopp och obetalda räkningar. Det har blåst upp till storm kring Saab Automobile.

Mitt i denna turbulens lämnade Vladimir Antonov på tisdagen en ansökan till Riksgälden om att få bli delägare i Saab. Eftersom Riksgälden garanterat ett miljardlån från Europeiska investeringsbanken till Saab måste myndigheten godkänna en ny ägarbild.

Antonov – som i dag finansierar Saab via lån till ordförande Victor Muller – säger sig vilja bidra med nytt kapital i storleksordningen 440 till 620 miljoner kronor. Det skulle skapa en buffert som kan användas för att klara den dagliga verksamheten.

Därtill har Antonov tidigare sagt att han vill investera för att ta fram en ny, mindre Saabmodell. En sådan investering skulle kosta 1,7 miljarder kronor, enligt Antonov.

Diskutera: Positivt för Saab om Vladimir Antonov går in som delägare?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-03-30 16:44

Han har ju dissat Saab en del på senare tid, så vad ska man tro?
Ytterligare en pajas?

#2
2011-03-30 16:49

Ser man det lite mer realistiskt så har han sett till att genom sina uttalanden sänka aktierna i Spyker och köpa mer aktier till reapris för att kunna utöka sin kontroll över företaget.
Nu vill han pumpa in €70 mille i Saab.
Varför?
Inte gör man det utan avsikt.
Det här kommer att vara intressant.

#3
2011-03-30 17:02

Han dissar för att få köpa billigt men avsikten är att tjäna pengar, inte driva ett förlustföretag och det kommer nog som sagt snart att visa sig med buller och bång...

#4
2011-03-30 19:08

Denna teater kan vara fiffigare än somliga tror. Konkar SAAB, så blir det långivare (=skattebetalare) som får ta förlusten. Samt att Trollhättan blir av med arbetstillfällen. Så kan den Antonov, som tidigare var nåt katten släpat in, bli en hylllad frälsare. Vi får väl se.

#5
2011-03-30 23:02

Kanske är det så att "Svensson" har rätt??

http://www.zaramis.nu/blog/2011/03/30/antonov-vill-in-i-bankrutta-saab-automobil/

#6
2011-03-31 11:53

Det går inte att "komma åt" några lånepengar; detta är noga reglerat! Och varför skulle inte SAAB kunna överleva? Det handlar inte om volym, det handlar om förtjänst per bil! Jämför med mång mindre men framgångsrika biltillverkare - såsom exempelvis Aston Martin, de har tillverkat kring ett tusen bilar per år - och ändå gått med vinst.....

#7
2011-03-31 12:08

Re Hälsingen
Saab har en fabrik byggd för storpruduktion och då överlever man inte om man säljer liten volym, det sägs att saab förlorar 65 000:- per bil, är det så är det inte länge kvar....

#8
2011-03-31 12:23

Jag skrev det tidigare och frågar er som vet så mycket om Saab och önskar Saabs undergång.

Varför vill Antonov pytsa in €70 mille i företaget om han räknar med att det ska gå i kk?
Har han för mycket pengar som tar plats?
Är det någon form av skatteplanering?

#9
2011-03-31 13:12

Re saabnisse, jag har förklarat hans intresse i en annan tråd, men har har redan idag lånat ur pengar som han givetvis vill få igen, om saab skulle gå omkull förlorar han dom, därför vill han in i bolaget och kan isåfall se till att få tillbaka sina lån.....

#10
Gert Andersson
2011-03-31 13:22

Det är väl bättre att få en mindre summa från ryssen än inga pengar alls?

Saab kommer att gå i konkurrs. Denna gång kommer det gå lite lugnare till än första gången Saab var hotat.

Dumma Maud får ge tillbaka pengarna hon lånat ut till Saab ifall märket går i konkurrs. Jävla kärring som leker med våra pengar!

Simon no 1 äro förövrigt ett troll, bry er inte om en så...

#11
2011-03-31 13:39

Saabnisse varför ringer du inte honom själv o frågar?

#12
Gert Andersson
2011-03-31 13:51

saabnisse: Sluta att försvara skitmärket Saab! Tack och lov går det snart i konkurrs. Tyvärr rullar väl Saabarna vidare några år efter konkurrs. Tack och lov är livslängden och reservdelshållningen till Saabar begränsad...

#13
2011-03-31 13:52

Senaste nytt

http://di.se/Default.aspx?pid=231825__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

#14
Storknut
2011-03-31 16:18

SAAB är ett underbart bilmärke liksom ett par andra fina Europeiska bilmärken. Jag hoppas innerligt att SAAB reder ut denna situation och att de snart kan rulla ut sina nya hett efterlängtade bilmodeller. Har talat med taxiåkare i Norrtälje som har flera SAAB 9-5 Biopower som rullat mellan 40 000 - 70 000 mil med ytterst få problem. Jag tror på SAAB!

#15
2011-03-31 17:42

Gert Andersson: Saab får gärna gå i "konkurrs". ;-)
Men det är inte aktuellt med konkurs! Det är en stor skillnad... :-o

#16
2011-03-31 17:50

Re Erik N tyvärr vet vi inte det, EIB som lånar ut pengar kan ställa till det eftersom Saab inte lyckats hålla den affärsplan de utlovat, så det är inget som är klart..... Det lär visa sig med tiden...

#17
2011-03-31 19:06

Jag tror att Antonov har stora planer men min tro är naturligtvis gissningar.
I Antonovs hemland finns ett stort sug efter bra bilar, de inhemska är inte populära så ett bra märke med rysk anknytning kan kanske bli en stor succé på en stor marknad. ...
"СAAБ" är kanske ett framtida begrepp i bilvärlden?

#18
2011-04-01 00:01

Re. Simon no1
"...EIB som lånar ut pengar kan ställa till det..."

Nej, det är Riksgälden som beslutar. EIB-lånet betalas ut i "portioner" - kvartalsvis. Nu har det gått ett kvartal sedan förra portionen betalades ut... Riksgälden har redan sagt att de kommer att säga ja till en ny utbetalning!

Saab och IAC har dessutom nått en överenskommelse ikväll!
(Schenker gjorde man upp med igår)

#19
2011-04-01 14:55

Re Erik N
Nja riktigt så enkelt är det inte, riksgälden beslutar om ansökan går igenom, det avväger de mot den säkerhet som föreligger, men det är EIB som är den som lånar ut pengarna och för bara nån vecka sen så var Antonov själv ute och varnade för att EIB kan dra tillbaks lånet så det finns alltid en risk att det inte blir nåt lån om man anser att saab inte klarar av affärsplan eller ekonomi....

#20
Ulf Lagerkvist
2011-04-01 19:24

Enda chansen för att Saab skall överleva långsiktigt är att Antonov släpps in i företaget. Det är synd att inte flera har fattat det för det är verkligen bråttom. Senaste tidens händelser visar ju också varför Jan-Åke slutade.

#21
Ulf Lagerkvist
2011-04-01 19:24

Enda chansen för att Saab skall överleva långsiktigt är att Antonov släpps in i företaget. Det är synd att inte flera har fattat det för det är verkligen bråttom. Senaste tidens händelser visar ju också varför Jan-Åke slutade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.