Bild
Nästa artikel
Aggressiv körning allt vanligare: ”Går åt fel håll”

Aggressiv körning allt vanligare: ”Går åt fel håll”

Nyheter

Den allmänna trafikrytmen trissas upp, enligt trafikpolisen Håkan Klingborg.

Antalet bilförare som ägnar sig åt det polisen kallar ”aggressiv körning” – alltså att köra betydligt snabbare än hastighetsgränsen och väja mellan filerna – blir vanligare, enligt trafikpolisen Håkan Klingborg i polisens region Väst.

Det säger Håkan Klingborg, trafikpolis i region Väst, i Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna på avsnittet här ovan eller läsa intervjun nedan.

– Det går inte åt rätt håll. Det blir inte bättre, det tycker jag inte. Aggressiv körning är ett problem. Vi siktar in oss på de bilister som kör betydligt över än gällande hastighet, korsar körfält och beter sig. När den allmänna trafikrymten trissats upp blir nästa steg ännu en ”upptrissning”. 

Bilförare som kör för fort har alltid kört för fort och kommer alltid göra det, enligt Håkan Klingborg. Men många gör det också av misstag. 

– Om snitthastigheten på en 70-väg är 80 km/tim måste de som kör fortare ligga i 90 km/tim. Om snitthastigheten höjs till 90 måste fortkörarna ligga i 100. På det viset trissas hastigheten upp, det blir en ond spiral. Får vi ned snitthastigheten sänks den högre hastigheten som fortkörarna ligger i.

Polisen stoppade nyketerhetskontrollerna tidigare i år på grund av coronaspridningen. Nu inför jul, är ni tillbaka till vanliga rutiner igen?

– Nej, det är vi inte. Slumpmässiga nykterhetskontroller kan vi inte syssla med under pandemin, men de fordon vi stoppar där det finns en misstanke gör vi kontroller på.

Läs också: Trafikpolisens varning: Vanlig miss kan kosta dig körkortet

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-04 09:06

Ett uttryck för det det egna egot att vederbörande anser sig viktigare och måste jaga genom att köra vårdslöst. Självkörande bilar kommer sätta P för detta vad det lider.

#2
2021-01-04 09:28

Importerad trafikrytm.

#3
2021-01-04 11:24

bra att sick-sack körning med snabba filbyten och betydligt snabbare fart beivras, men låt bli Svensson som kör lite för fort på fina vägar med fri sikt och bra väglag, eftersom hastighetsgränserna är på sina håll för lågt politisk bestämda, inte efter trafiksäkerhet och framkomlighet

#4
2021-01-04 16:01

Det är ”Svensson” som kör för fort, oavsett var och väglag!!

#5
2021-01-04 16:26

Pendlar var vecka Stockholm-Linköping-Stockholm och märker detta beteende mycket utpräglat Södertälje-Stockholm så vill man studera slalomkörning så är det där. Även den tunga trafiken verkar `få spel´ och utmanar rejält.

#6
2021-01-04 17:50

Det är väl upp till trafikpolisen att försöka sänka hastigheten.

#7
2021-01-04 17:58

Hetsig, närmast aggressiv körning sprids nu även på landsvägar där maxfart sänkts från 90 till 80 km/h.
På R50 där maxfarten sänkts från Lindesberg och norrut börjat trafiken nu allt tydligare delas upp i två grupper.
Vanligt folk accepterar fartsänkningen och håller tradarnas fart, samtidigt som främst ´lådbilar´på väg till fjällen tydligare än förr hetsar för att tjäna några minuter!

#8
2021-01-04 19:35

Håller helt med Tuckers inlägg, och värre kommer det att bli.

#9
2021-01-04 20:10

Att det blivit vanligare med aggressiv körning kan jag hålla med polisen om, men det gäller inte bara bilar utan även lastbilar.

#10
2021-01-04 21:07

"Importerad trafikrytm"? Tydligen dags för besök hos optiker! = )

#11
2021-01-04 21:12

Allt mindre bilförare kan köra bil, det visar sig inte minst genom att de regler som finns inte respekteras. När folk kan vara så korkade att man t.ex. kan köra i 60 km/tim förbi en skola/förskola där det är skyltat 30, genom att inte kunna lära sig den enkla konsten att ge tecken åt höger när man skall ur en cirkulationsplats eller när man skall svänga i en korsning bara för att ta ett fåtal tillfällen där man struntar totalt i säkerheten så vitt det inte finns en trafikpolis i närheten. Tyvärr finns dessa endast i storstäderna, i övrigt indragna p.gr.a. att de behövs till andra former av polisarbete och därför skapas anarki i trafiken.

#12
2021-01-04 21:58

Etiken och moralen degenereras på flera områden inte bara i trafiken tyvärr. Det finns många fördelar med att hålla stipulerad hastighet. Mindre miljöpåverkan genom lägre förbrukning, bensin, diesel, el, mindre slitage på däck, lägre stresspåslag, minskade konsekvenser vid en olycka vilket allt resulterar att alla, individ och samhälle sparar pengar. Lägg ner besserwisser attityd och prestige!

#13
2021-01-04 23:26

Svårt att hålla avstånd och hastighetsbegränsningen idag, man blir automatiskt en "bromskloss"

#14
2021-01-05 06:43

Inför poliskontroller igen, både uniformerade och civila poliser samt öka straffen för trafikbrott. Som det är nu vet lagbrytarna att chansen är väldigt låg att åka fast och straffen är låga.

#15
2021-01-06 14:26

varför blir folk aggressiva när dom sitter bakom bakom en ratt? är det så hemskt att köra era fina dyra bilar? varför se andra bilister som fiender som till varje pris måste köras om å gärna måste stänka ned genom att efter omkörning sväng in precis framför när vägen är saltblöt. till alla aggressiva förare: hur mår ni egentligen

#16
2021-01-06 16:01

thulo, jag håller med dig, varför måste man "jaga" andra bilar och köra så nära som möjligt? Jag tänker precis tvärtom, försvinn så jag slipper se er är min första tanke om alla andra bilister. Vägen rymmer alla, så det går att hålla avstånd ifrån alla så MYCKET det bara går. Det borde inte vara så svårt tycker man, men som vanligt så blir det dessa "kö kollisioner" som är vardagsmat numera, för att folk är arga och kör omdömeslöst och nära varandra helt i onödan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.