Nästa artikel
Trafikpolisen rustas ned: "Inte tillräckligt sexigt"
Krönika

Trafikpolisen rustas ned: "Inte tillräckligt sexigt"

Publicerad 26 mars 2020
Göteborg har gått från 72 trafikpoliser i yttre tjänst till bara drygt tio.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Åren efter den stora omorganisationen av Sveriges poliskår 2015 duggade rapporterna tätt om en verksamhet i kaos. Många röster påtalade att trafikpolisen var en av de avdelningar som blivit kraftigt lidande och inte längre kunde utföra sitt uppdrag. 

Sedan dess har många larmklockor tystnat men några ljuder ännu. Problemen har nämligen inte försvunnit. När de specialiserade trafikenheterna avlövades och trafikpolisen blev allmänpoliser har arbetet på vägarna prioriterats ned.

Bland alla viktiga uppdrag som polisen ska utföra har trafikövervakningen fått stå tillbaka.

En av dem som varnar för följderna är Håkan Klingborg, trafikpolis med 25 års erfarenhet. I vårt senaste reportage kan du läsa hans vittnesmål om hur förarnas beteende förändras och hastigheterna trissas upp när trafikpolisen inte längre är synlig.

Håkan Klingborg menar att trafikövervakning inte uppfattas som tillräckligt ”sexigt” för att satsa på. I Göteborg har antalet trafikpoliser i yttre tjänst minskat från 72 personer på 1990-talet till cirka tio personer i dag. Detta trots att befolkningen i Göteborg ökat med upp mot 150 000 personer under samma tidsperiod.  

Nedrustningen av trafikpolisen visar sig också i statistiken över återkallade körkort. År 1990 drogs 30 055 körkort i Sverige. 2018 återkallades 34 617 körkort, en ökning med 13 procent. Men under perioden ökade den sammanlagda körsträckan för Sveriges fordon med drygt 24 procent, från 64,3 miljarder kilometer till 84,5 miljarder kilometer.

I förhållande till körsträckan har alltså risken att bli av med kortet minskat betydligt.

Jag tror inte att jämförelsevis färre återkallade kort beror på att svenska trafikanter blivit så mycket bättre på att följa reglerna. Jag tror färre återkallningar beror på att polisen inte längre hittar och stoppar dem som kör vårdslöst och farligt. Det är ingen gynnsam utveckling. 

Jag låter trafikpolis Håkan Klingborg få sista ordet:  

– Det är inte graden på straffet som avhåller från brott utan risken för upptäckt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-26 21:54
JorgenE

Ja ni... nu börjar snart "julgranen stå i brand". De insatta vet vad jag menar.
Totalkraschen av det fungerande samhället kommer, corona eller inte, tack Reinfeldt och Löfven...

#2 • Uppdaterat: 2020-03-26 22:21
Stefan Eriksson

Jag bor i tätort nära Stockholm och kör ganska mycket bil ca 2000 mil per år, pendlar dagligen till jobbet och en hel ärenden på helgerna. Tror nog att jag kan räkna antalet poliskontroller som jag sett på vägarna till 1-2 per år de senaste 5 åren, har inte själv hamnat i någon kontroll under de åren. Och civila polisbilar som stoppat någon drulle efter vägen är nästan lika sällsynt. Uppförandet i trafiken har försämrats under många år. Ett förslag från mig är specialutbildad personal som inte behöver ha en lång och dyr polisutbildning bakom sig som kompletterar polisen vid bevakning och gripande av trafikbrottslingar.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-27 09:43
Pi

Intressant observation Milky - samma har jag gjort och inte sällan gäller det yngre människor som lite väl ofta beskriver sig som nån form av "chef". Har kanske ändå inte så mycket med avsaknaden av trafikpoliser att göra men ändå lite småkul. Tror faktiskt att vi lite äldre inte är lika titelsjuka som många yngre - antagligen beroende på vår betydligt större livserfarenhet.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-27 10:03
LC4ever

Jag förstår inte varför man inte kan dela upp och ha olika poliser med olika utbildningar, precis som Storbritannien, Italien, mfl.
Enklare och mer specialiserad utbildning till ex trafikpoliser, och en längre och mer omfattande till kriminalare.
Jag kör ca 4000mil/år och ser aldrig någon trafikpolis på vägarna.
Räcker med att hålla hastigheten förbi kamerorna, sedan är det fritt fram att köra hur illa som helst.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-27 10:21
Panopticon

Milkylainen och Pi: "Chefssjukan" har åtminstone till viss del sin förklaring i utlandet. För dom företag som handlar internationellt så måste alla som har rätt att ta beslut ha ordet manager eller liknande i sin titel. Detta för att det i "alla" länder utom Sverige bara är cheferna som får ta beslut helt enkelt. Står det inte "manager" på en britts visitkort så är det en knegare som måste gå till närmaste chef för att få lov att gå på dass. Och detta blir ju då ett problem när man handlar med Sverige för här får varenda knegare ta beslut (så länge det är bra beslut), vi till och med uppmanas till att bli självgående.
Så lösningen för svenska företag som handlar med utlandet är att alla får ordet manager i sin titel.

På mitt företag är vi 10 anställda. 8 av oss är managers av olika slag. :) När jag anställdes så fick jag titeln "Service engineer", men så fort min provanställning tog slut så ändrades det till "product manager". Vilken produkt som jag är manager för är inte riktigt klarlagt. :)

#6 • Uppdaterat: 2020-03-27 10:25
Panopticon

Inte tillräckligt sexigt? Det handlar såklart om prioriteringar. Och helt rätt prioriteringar på det. Eller tycker dom att vi ska ta bort poliser som har hand om organiserad brottslighet och peta över dom till trafiken? Färre poliser som sköter skjutningar och sprängdåd för att vi behöver folk som jagar fortkörare? För det är väl där som polisen har hamnat nu för tiden..

#7 • Uppdaterat: 2020-03-27 12:57
Svenne60

Helt rätt att prioritera skjutningar och annan allvarlig brottslighet istället för att jaga "svensson" i trafiken

#8 • Uppdaterat: 2020-03-27 14:45
Elbilisten

#8: Ja, det är ju hemskt att även Svensson ska få blåsa och fiska fram körkortet. Bäst att fortsätta blinka med helljuset och gå med i Facebookgruppen "Vi som inte klarar en poliskontroll". Eller?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/polisens-fynd-vid-stora-trafikkontrollen-vapen-droger-och-dopningspreparat

#9 • Uppdaterat: 2020-03-27 15:07
Farbror Blå

Hade man rekryterat så pass många poliser som behövs för uppdraget hade Polimyndigheten sannolikt haft råd med att ha fler trafikpoliser på vägarna. Nu är det tyvärr så att staten inte velat lägga tillräckligt med pengar för att man ska ha råd med sådan "lyx".
Att ha en speciell polisutbildning för trafikpoliser tror jag inte på då det är fördelaktigt om trafikpoliser kan hantera andra ärenden också när trafikpoliser är de som finns närmast en akut uppkommen händelse. Det händer också att trafikpoliser självmant tar extra pass eller periodvis behöver stötta iningripandeverksamheten. Att skapa någon form av ordningsvakter som jobbar i trafiken (som nu är under utredning) tror jag inte heller på bl.a. därför att man ska vara medveten om att grovt kriminella individer sannolikt kommer att bli svåra att hantera för en sådan yrkeskår.

#a • Uppdaterat: 2020-03-27 17:59
Bilräven

On man förutsätter att svensken inte vill följa trafiklagar och inte att lagarna är fel satta, kommer man aldrig att lösa problemen.. Har man inställningen att Sverige ska ha en nollvision, men inte lära barn (och vuxna) trafikvett, så kommer man aldrig att lösa problemen.. Har man inställningen att politikerna vet mer än yrkestrafiken, så kommer man aldrig att lösa problemen, etc, etc...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.