Bild
Nästa artikel
Polisens bästa tips: ”Kan nästan garantera att du inte krockar”

Polisens bästa tips: ”Kan nästan garantera att du inte krockar”

Nyheter

Det finns två enkla regler i trafiken som gör det näst intill omöjligt att råka ut för en olycka, enligt trafikpolisen Håkan Klingborg. Han avslöjar också en vanlig vintermiss som kan kosta dig körkortet.

Årets jultrafik blir förmodligen inte som vanligt på grund av coronapandemin. Men många kommer ändå ge sig ut på vägarna, och då gäller det att ha koll på hur körningen kan bli så säker som möjligt.

Håkan Klingborg, som är trafikpolis i region Väst, bidrog med sina bästa tips i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna på intervjun här ovan eller läsa den nedan.

– Ett problem som uppstått de senaste åren är autofunktionen på nya bilar som inte känner av när ljusen ska tändas, utan där föraren måste göra det manuellt. Där ser vi ett stort underlag för förbättring, säger han.

Vissa åker runt utan belysning vid gryning och skymning, men andra har snurrat bort sig helt mellan bilens inställningar och åker runt utan någon belysning baktill över huvud taget även i mörker. 

– Jag har två bilar själv, den ena har autoläge och kan själv tända när ljuset blir för dåligt. Den andra har ett autoläge som inte tänder själv, så det kör jag aldrig på. Där har jag alltid på automatiskt halvljus. Det stora problemet är folk som åker omkring och tror att de har automatiskt ljus när de inte har det.

Visst kan det straffa sig för föraren?

– Lagen säger att halvljus ska vara tänt när det råder annat än normalt dagsljus. Så fort ljuset är nedsatt, alltså som till exempel gryning, skymning, dis, dimma eller regn, ska man ha bakljuset tänt.

Men har inte ni andra prioriteringar än att jaga slarvande bakljusbilister?

– Det kan man väl säga. Men jag rapporterade en bilist igår kväll för släckta bakljus. Det var vid sextiden och riktigt dåligt väder. Som förare är du skyldig att veta hur bilen fungerar. Föraren igår fick 1 200 kronor i böter.

Läs också: Hallå alla bilister i vintermörkret – sätt på halvljuset!

Ljusautomatiken fungerar olika på alla märken. Det är inte säkert att din bil sätter på bakljuset bara för att det börjar bli mörkt.
Ljusautomatiken fungerar olika på alla märken. Det är inte säkert att din bil sätter på bakljuset bara för att det börjar bli mörkt.

Vinterdäck i sista sekunden

Många väntar till sista sekunden på att byta till vinterdäck. Hur bestämmer ni egentligen att det råder vinterväglag?

– Det råder vinterväglag om någon del av vägbanan täcks av snö, is eller rimfrost. Det gäller även vägrenen. Om vägen är ren men det finns snö i vägrenen gäller vinterväglag, säger Håkan Klingborg, och fortsätter:

– Många bilister som vi stoppar hävdar att vägen är ren och torr. Men någonstans har man ju också kört ut på vägen och där har det varit halt.

Om man åker runt med en snöhög på bilen som inte är bortsopad – det är väl inte heller särskilt bra?

– Nej, det är inte ens lagligt. Man är skyldig att ta bort snön när man kör. Ligger det snö som kan blåsa av är man skyldig att ta bort det. Det kan bli 1 500 kronor i böter.

Är det ett problem framför allt på suvar för att folk inte når upp till taket?

– Nja, jag skulle säga att det är ett ganska konstant problem som varken ökat eller minskat, oavsett fordonstyp. Det kan ligga lika mycket snö på en Porsche som på en stor XC90. Når man inte upp får man köpa en längre borste. Det är ditt ansvar som förare.

Att bara skrapa upp ett litet titthål i vindrutan är vanligt – och kan kosta dig körkortet
Att åka runt med snö på taket kan ge böter. En ännu värre miss är att bara skrapa upp ett litet titthål i vindrutan. Det klassas som vårdslöshet i trafik och kan kosta dig körkortet.
Att åka runt med snö på taket kan ge böter. En ännu värre miss är att bara skrapa upp ett litet titthål i vindrutan. Det klassas som vårdslöshet i trafik och kan kosta dig körkortet.

Titthål kan ge indraget körkort

När det gäller igenfrostade rutor skrapar vissa bilägare bara upp ett litet hål och kör sedan igång defrostern. Det kan väl straffa sig rejält?

– Det stämmer. Då blir det rapport till åklagare för vårdslöshet i trafik. Det kan bli dyrbart med både dagsböter och indraget körkort. Det är riktigt allvarligt, det finns fall där bilföraren bara haft ett litet titthål och kört på fel sida av vägen och krockat.

Ser ni också bilar med registreringsskyltar som är smutsiga eller igensnöade, som ni stoppar?

– Ja, det händer. Oftast brukar föraren få gå ut och göra ren skylten. Men ibland är skylten så genomsmutsig och kanske inte tvättad på två månader. Då kan man få böter på 1 500 kronor.

Visst ska även bilens strålkastare fram och bak vara fria från smuts och snö?

– Ja, det har man ju sett många gånger, att förarna inte gör rent baklamporna framför allt. De säger att det tinar upp av värmen, men nya bilar har ofta diodlampor som inte blir varma. De måste göras rent. Ofta har vi bara ett samtal om det, vi skriver inte alltid ut böter. Men om det är mycket som är galet, då blir det böter. 

Vad skulle du tipsa bilisterna om inför jul?

– Det finns två saker man kan göra som bilist som minskar risken för att råka ut för trafikolyckor till nästan noll. Det är att hålla avståndet och hålla hastigheten. Gör man de två sakerna kan jag nästan garantera att man inte krockar, och gör man det är det för att man har gjort något riktigt galet eller kör på vilt.

Läs också: Trafikpolisen ryter ifrån: Vi går på knäna

Taggar: Nyheter

Årets jultrafik blir förmodligen inte som vanligt på grund av coronapandemin. Men många kommer ändå ge sig ut på vägarna, och då gäller det att ha koll på hur körningen kan bli så säker som möjligt.

Håkan Klingborg, som är trafikpolis i region Väst, bidrog med sina bästa tips i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna på intervjun här ovan eller läsa den nedan.

– Ett problem som uppstått de senaste åren är autofunktionen på nya bilar som inte känner av när ljusen ska tändas, utan där föraren måste göra de

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-18 09:20

Om nu det tvunget ska vara så att bakljuset inte ska vara tänt vid all färd och vissa bilfabriker inte vill kosta på en tillförlitlig automatik borde inte instrumentbelysningen vara tänd när bara DRL lyser fram. Då kanske de helt oinsatta/ointresserade märker att något är fel och att de ska slå på ljuset. Fast alla tittar nog inte på instrumenten heller så det faller väl på det då. Tycker oftast det är Kia/Hyundai, Ford och vissa billigare Toyotamodeller som kör i bakljusmörker utan att automatiken tänder.

#2
2020-12-18 10:44

Ja det stämmer bra quattron men samtidigt att dessa bil ägare är så korkade att dom inte fattar när dom ser så många likadana bilar med svart bakdel.
Jag kan inte tycka annat än att det är konstigt att inte ägare fattar och lägger ihop ett och ett.

#3
2020-12-18 13:32

mso 1000. Ja, ibland tar man sej för pannan, men många vet inte ens om hur det funkar utan man är så helt säker på all automatik fixar allting så man förutsätter att man inte ska behöva tänka.

#4
2020-12-21 11:08

Alla automatiska funktioner gör bilägarna lata. Handen på hjärtat, vem tycker att det är betungande att använda vevar för sidorutorna, spakar för sidospeglarna, höja framstolarna med spak, vicka backspegeln, öppna/stänga bakluckan med handkraft? Det är biltillverkarna som kommer på alla onödiga finesser som de motiverar med högre priser. Däremot så börjar de ta bort viktiga funktioner som lyktspolning och stänklappar. För även om EU-bilar är befriade från stänklappar, så betyder det inte att biltillverkarna MÅSTE ta bort dessa.

#5
2021-01-12 20:15

Yngve, du frågade vem som tyckte det var betungande med det du räknade upp?
Jag!
Jag älskar alla de funktionerna.
Men jag håller med om lyktspolningen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.