Bild
Nästa artikel
Nyheter

1 av 4 tror att de kör elbil om 10 år

Publicerad 25 juni 2012 (uppdaterad 26 juni 2012)
I en ny undersökning tror var fjärde svensk att de kommer köpa en elbil inom 10 år. Och var tredje svensk planerar att minska sitt bilresande.

Elföretagens branschorganisation Svensk Energi har publicerat en rapport kallad ”Ladda Sverige” där man undersökt 3 000 svenskars inställning till el i boende, transporter och industri.

Där framgår att 23 procent av svenskarna tror att de själva kommer att köpa en elbil under de närmaste 10 åren. Mest positiva till eldrivna bilar är yngre. 31 procent av 80- och 90-talister tror att de kommer skaffa en elbil medan endast 18 procent av 40- och 50-talisterna tror att de kommer göra det. Sju av tio svenskar tycker också att den egna kommunen ska satsa på elbilar.

Studien visar också att 50 procent av de tillfrågade tror att deras totala resande kommer öka, men samtidigt tänker 35 procent göra färre bilresor de närmaste åren. 35 procent tror också att minskat bilresande är det mest effektiva sättet att minska sina utsläpp på, medan jämförelsevis 22 procent tror minskat flygresande är den mest effektiva metoden.

Mellan 1990 och 2010 minskade Sveriges utsläpp av växthusgaser med nio procent, samtidigt som transportsektorns utsläpp ökade. Idag står transporter för en tredjedel av alla utsläpp.

– En övergång till el som bränsle i transportsektorn skulle innebära det stora klimatklivet. Dessutom är varje eldrivet fordon tre till fyra gånger effektivare än ett fordon med förbränningsmotor, säger Svensk Energis ansvarige för elfordon Henrik Wingfors.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-06-25 14:22
saabnisse

Jag hör inte till de som tror att jag kör elbil om 10 år.
Eller rättare, jag vet att jag inte kommer att göra det.
Däremot är det fullt möjligt att det blir en hybrid.
T.o.m.. en Prius om de bara flyttar instrumenten till framför ratten!

#2 • 2012-06-25 15:01
Roy J

Jag tror inte heller att det räcker med 10 år för att få en acceptabel räckvidd på rena elbilar. Hybrider av olika slag blir nog det som gäller. De kan mycket väl ha tagit över helt bland nyproducerade vanliga bilar.

Längre tillbaka var det någon här i spalterna som gjorde sig lustig över elbilar och menade att de spelat ut sin roll redan vid förra sekelskiftet.
Det finns mycket som återupptäckts och då fått stor användning. Ta turbon, till exempel.

#3 • 2012-06-25 15:46
saabnisse

Shogun, jag har kört åtskilliga mil med bilar som har mittplacerade instrument, tro mig, jag vänjer mig aldrig, jag tycker det är avskyvärt och korkat.

Roy, det kan mycket väl bli så att mängden elbilar för transporter i tätort kommer att öka väsentligt om tio år, men det är nog för kort tidsrymd för att de på något sätt ska bli dominerande.
Jag tror att det som kommer att utvecklas mer är seriella hybrider d.v.s. typ Volt/Ampera, elbilar med räckviddsförlängare.
Det behöver ju inte vara ett kraftaggregat som kan motsvara bilens prestanda med laddade batterier, men det måste fungera så att man inte blir stående.
Ungefär som ett reservhjul gjorde förr i tiden vid punktering.

Men egentligen tycker jag hela iden med elbilen är ganska onödig, vi har ju gas som ju är en överlägsen energibärare, ren, relativt väl utbyggda tappställen (i södra Sverige!) och i princip en outtömlig energikälla.
Dessutom får vi avsevärt enklare och billigare fordon än med el.

#4 • 2012-06-25 16:08
Hackenbush

Tror också att hybrider är vad som gäller de närmaste 10-15 åren.
Funderade lite på vad som händer om det blir storm och som vi vet kan en del områden bli utan elström flera dagar och upp till en vecka och då är ju en elbil helt obrukbar, detta blir en drastisk förminskad räckvidd då :-)

#5 • 2012-06-25 16:21
saabnisse

Hacken, det är därför jag håller på gasen, den fungerar även vid elavbrott.
Det gör inte el eller bensin eller diesel när tanken är tömd.

Men gengas!
Det är kanske inte det trevligaste drivmedlet, men det skulle nog ändå vara intressant med lite modern forskning om detta.
Det är ju trots allt åttio år sedan tekniken togs fram.

#6 • 2012-06-25 18:55
Roy J

Jag har endast kört bil med mittplacerad hastighetsmätare vid ett tillfälle och märkligt nog tänkte jag inte mycket på det, trots att jag tycker att det egentligen är bra korkat. Fast jag hade då mycket annat att tänka på. I längden tror jag att den placeringen bäddar för fler missar i trafiken. Kanske marginellt, men varför välja en lösning som trots allt inte är bättre?

Vid strömavbrott blir det till att handveva vid vanliga mackar och hur det funkar med gas vet jag inte. Men visst är det ytterligare ett argument för hybrider.
Saabnisses tanke att ha en liten förbränningsmotor som nödhjälp kan kanske vara en bra tanke framöver när elräckvidden blivit längre.
Seriehybrider brukar anses lämpligast för stora fordon som bussar. Har man plats för ett stort batteri som normalt räcker till, så är seriehybriden bra. Parallellhybriden tillåter fler kombinationer med förbränningsmotorn.
Nu är det ju även på gång varianter som kan växla mellan metoderna.

Gengas är däremot inget alternativ.
Man kan säkert öka säkerheten och troligen också få upp verkningsgraden en del, men det kommer alltid att vara ineffektivt och kan aldrig bli annat än en nödlösning. Bara detta att hantera ved...

Ck, du skriver att hybridbilar är framtiden och verkar förutsätta att de då inte kommer att drivas av diesel och etanol. Dieselhybrider finns ju redan och etanolhybrider vore utmärkt om man kan framställa etanol i de mängder (utan att det går ut över annan gröda) som behövs till rätt priser. En motor som optimeras för etanol (som Saab hade på gång) blir effektiv och ger liten miljöpåverkan.

#7 • 2012-06-25 19:10
Hanzzon

Jag som redan kört hybridbil sedan en tid kan knappt tänka mig en annan teknik i en framtida bil inom de närmaste åren trots att jag sällan kör stadskörning.

Saabnisse, Du kanske skulle prova en ny Prius-12:a (eller en -09:a för den delen då detta kom) och upptäcka Hud-up displayen där man kan välja att bla. få upp hastighetsmätare m.m som kommer upp direkt i vindrutan mitt framför näsan innan du dömmer ut bilen pga instrumentplaceringen?
Det är i alla fall mitt råd.

Förra modellen (-03-09) som däremot saknade Hud-up display har ju inte heller instrumenten direkt i mitten utan närmare föraren än i mitten vilket åtminstonde fungerar utan några problem för mig och det ligger bra i mitt eget synfält.

I övrigt om man nu ska diskuttera detta område så är det betydligt säkrare att hantera de flesta andra funktioner i Priusen än i de flesta andra bilar då man reglerar allt från klimatanläggningens tempinställning/återcirkulation m.m till defroster, färddatorn, GPS:en samt det mer vanliga som stereo, volym, cd-växlare, telefon m.m. allt direkt via knapparna ratten som man snabbt lär sig utantill utan att behöva släppa blicken från vägen överhuvudtaget och leta knapparna på klimatanläggningen m.m.
Allt detta liksom instrumenten på gamla modellen kan man se rätt bra här: http://www.google.se/imgres?q=prius+instrument&start=205&hl=sv&biw=1366&bih=673&gbv=2&tbm=isch&tbnid=M0LDAn9iMP2-3M:&imgrefurl=http://cars.about.com/od/toyota/ig/2007-Toyota-Prius-Touring-pics/2007-Toyota-Prius-dashboard.htm&docid=OuPqPWP-gLUylM&imgurl=http://0.tqn.com/d/cars/1/0/3/m/ag_07prius_dash.jpg&w=1280&h=960&ei=dpboT7fbBer_4QTWsfCiAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=866&vpy=291&dur=103&hovh=194&hovw=259&tx=145&ty=120&sig=117958096171661188405&page=11&tbnh=148&tbnw=197&ndsp=20&ved=1t:429,r:3,s:205,i:85

#8 • 2012-06-25 21:23
Mattse

Om 10 år är min förstabil helt klart en elbil. Redan idag finns elbils-alternativ som täcker mitt jobbpendlande på 10 mil ToR/dag. Om 10 år är förhoppningsvis priserna också mer humana än idag.

Min andrabil kommer dock nog att vara dieseldriven. Även om elbilarna får längre räckvidd känns långresor mer säkert med konventionell bil. Men vem vet. Om 10 år kanske den värsta räckvidds-ångesten är botad genom snabba utbytessystem av batterier på stationerna.

#9 • 2012-06-26 08:23
kurrewi

Det är väl ett måste att elbilarna tar över, priserna måste dock ner vi har ingen konkurans där.

#a • 2012-06-26 09:02
Förstikön (ej verifierad)

Full tank i min c:a 2 ton tunga bensindrivna bil väger c:a 80 kg. Tom liksom full tank i motsvarande elbil skulle väga c:a 500-600 kg. För en hybridbil tillkommer dessutom vikten av dubblerade motorsystem och den ökade förbrukningen vid långkörning för att släpa runt på ett halvt ton eller mer extra "dödvikt". Framtiden? Tror inte det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.