Nästa artikel
Snabbladdare var sjätte mil
Nyheter

Snabbladdare var sjätte mil

Publicerad 7 juni 2012 (uppdaterad 8 juni 2012)
Elbilar ska kunna laddas på 20 minuter var sjätte mil längs vägarna mellan storstadsområdena. Byggandet ska börja i sommar.

OKQ8 planerar att installera snabbladdare från Siemens var sjätte mil längs de hårt trafikerade vägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Byggandet av laddningsstationerna börjar i sommar och först på tur är sträckan Stockholm-Göteborg längs E4 till Jönköping och via Borås till Göteborg. Därefter ska E6 mellan Göteborg och Malmö bebyggas och slutligen sträckan Malmö-Stockholm.

Projektet ska vara klart under 2015.

Längs sträckorna ska laddare installeras på befintliga bensinstationer så att man var sjätte mil kan stanna och ladda sin elbil fullt på 20 minuter.

På OK-macken i Häggvik strax norr om Stockholm finns redan de första snabbladdarna från Siemens. Dessa kan dock inte mäta sig med de snabbladdare som planeras.

– Nej det är 400 volts ”semisnabba” växelströmsladdare på 32 ampere, där en laddning tar närmare två timmar. Men vi har förberett för snabbare laddning med 80 ampere när bilarna är redo för det, säger Peter Morath som är projektledare för OKQ8:s utbyggnad av snabbladdningsstationerna till tidningen Ny Teknik.

Diskutera: Vad tycker du om snabbladdningsprojektet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-07 17:37
Hackenbush

Mja en rast var sjätte mil känns lite påtvingat tycker jag men det är ett steg i rätt riktning. Bättre man utvecklar batterierna till längre räckvidd. 20 mils räckvidd är en gräns för mig.

#2 • Uppdaterat: 2012-06-07 17:51
KaptenOberkommando

Måste (tyvärr, Hacke) säga att min gräns går vid de vanliga typ 80 milen för en större bensinare som jag är van vid. Om ca tio år räknar IBM med att ha nya superbatterier redo som ska ge just de där 80 milen. Det finurliga med de där nya batterierna är att de till stor del laddas av - luft!

#3 • Uppdaterat: 2012-06-07 18:03
Förstikön (ej verifierad)

Fantastiskt! Upp till ett halvdussin stopp à 20 minuter mellan Stockholm och Trelleborg. Bara ett par timmars kaffe- och toapaus på en sträcka som normalt tar ca. sex timmar att köra. Tekniken går framåt! Vad blir nästa steg i utvecklingen? Trampbilar?

#4 • Uppdaterat: 2012-06-07 18:21
Roy J

Och vem har påstått att man måste stanna vid varenda laddstation? Jag brukar inte stanna vid alla bensinmackar jag ser.
Det verkar ju faktiskt som att räckvidden så sakteliga förlängs för elbilarna. Kapten antyder en av vägarna dit.
Dock är väl laddhybrider än så länge det optimala. Och då är det ju bra att det finns någon laddstation i närheten.

Man får hoppas att batterierna tål denna laddning utan att det går ut över livslängden.

#5 • Uppdaterat: 2012-06-07 18:36
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Med en elbil som klarar kanske 12 mil på en laddning när batterierna har använts ett tag, blir det nog nödvändigt att stanna vid varje laddningsstation längs vägen om de ligger med 6 mils mellanrum. Så Hackenbush kommentar är nog rätt relevant.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-07 18:40
KaptenOberkommando

Men Roy, om du nu ändå har elbil med skral räckvidd lär du i princip behöva stanna vid just varje laddstation - om du nu bums måste ta just elbilen från Stockholm till Trelleborg. Som Förstikön skriver, det blir ett jäkla kaffedrickande och bensträckande - och toabesök. Och apoteksbesök för att köpa fler piller mot halsbränna och sur mage. Annars är det väl ok att det finns gott om laddstationer. Likaväl som att man efter 80 mil måste stanna och fylla på bensin lär man ju behöva stanna och "fylla på" el. Enda skillnaden lär ju bli att "eltankningen" kommer att ta lite längre tid än vad som är fallet med tankningen av bensin. Det stora flertalet eltankningar lär ju dock ske hemma på garageuppfarten så så värst många besök hos till exempel OKQ8 lär det ju inte bli. Fast det klart, det är ju aldrig fel med en sådan där French Hotdog med kaloririk vitlöksdressing ... =)

#7 • Uppdaterat: 2012-06-07 19:10
Audi A5 SB

Med dagens krav på kommunikation fungerar en elbil.... inte. Att stanna en gång i timmen för att "tanka" kommer aldrig att bli accepterat. Undantag är naturligtvis pendling inom en tätort. Men för att det ska fungera för mig, så krävs det omfattande investeringar i mitt garage. Eller analogt på mitt jobb; d.v.s. en laddstation. Det finns inte varken här eller där.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-07 19:40
Audi A5 SB

20-30 mil; ja det var ju just en utopi. När det kommer så kan även jag vara med på tåget (möjligen). Nån kan gärna höra av sig när det inträffar, typ sannolikt när jag är mull. Det är då så dags;-)

#9 • Uppdaterat: 2012-06-07 19:50
cZuLLL

Hmm, varför bry sig om sådant här? För miljöns skull??? En hel hoper med forskare har nu konstaterat att vi nu har passerat "Point of No Return" vad gäller klimatet, Så nu är det väl fritt fram att bränna olja igen?

#a • Uppdaterat: 2012-06-07 19:55
Förstikön (ej verifierad)

Vad få tänker på är att denna infrastruktur kommer att kosta. Idag är det få fordon som stannar någon längre tid vid pumparna på mackarna längs vägen. Några minuter för tankning, och kanske fem minuter för snabbfika, glass och besök på muggen. Sedan är det dags för nästa kund. Det finns ett begränsat antal platser att tanka fordonen på. Nu ska vi plötsligt ha fordonen stående i 20 minuter eller mer. Det kräver en helt annan planering av utrymmet på mackarna. Och det kräver mer markutrymme. Även om mackarnas alla parkeringsplatser utrustas med en "sladdstation", kommer det att krävas mer mark. Det kostar. Vem betalar? Roy?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.