Nästa artikel
1 av 4 tror att de kör elbil om 10 år
Nyheter

1 av 4 tror att de kör elbil om 10 år

Publicerad 25 juni 2012 (uppdaterad 26 juni 2012)
I en ny undersökning tror var fjärde svensk att de kommer köpa en elbil inom 10 år. Och var tredje svensk planerar att minska sitt bilresande.

Elföretagens branschorganisation Svensk Energi har publicerat en rapport kallad ”Ladda Sverige” där man undersökt 3 000 svenskars inställning till el i boende, transporter och industri.

Där framgår att 23 procent av svenskarna tror att de själva kommer att köpa en elbil under de närmaste 10 åren. Mest positiva till eldrivna bilar är yngre. 31 procent av 80- och 90-talister tror att de kommer skaffa en elbil medan endast 18 procent av 40- och 50-talisterna tror att de kommer göra det. Sju av tio svenskar tycker också att den egna kommunen ska satsa på elbilar.

Studien visar också att 50 procent av de tillfrågade tror att deras totala resande kommer öka, men samtidigt tänker 35 procent göra färre bilresor de närmaste åren. 35 procent tror också att minskat bilresande är det mest effektiva sättet att minska sina utsläpp på, medan jämförelsevis 22 procent tror minskat flygresande är den mest effektiva metoden.

Mellan 1990 och 2010 minskade Sveriges utsläpp av växthusgaser med nio procent, samtidigt som transportsektorns utsläpp ökade. Idag står transporter för en tredjedel av alla utsläpp.

– En övergång till el som bränsle i transportsektorn skulle innebära det stora klimatklivet. Dessutom är varje eldrivet fordon tre till fyra gånger effektivare än ett fordon med förbränningsmotor, säger Svensk Energis ansvarige för elfordon Henrik Wingfors.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-06-26 16:16
PREVIA

För oss som har bilar med instrumenten placerade i mitten uppe vid vindrutan och andra bilar med instrumenten i rattkransens överdel föredrar att se hastighetsmätaren uppe vid vindrutans nederdel som i Priusen där man inte behöver anpassa ratten för att kunna se hastighetsmätaren utan kan välja en rattinställning som känns bra för körningen.
Roy J. Skriver
"Seriehybrider brukar anses lämpligast för stora fordon som bussar. Har man plats för ett stort batteri som normalt räcker till, så är seriehybriden bra. Parallellhybriden tillåter fler kombinationer med förbränningsmotorn.
Nu är det ju även på gång varianter som kan växla mellan metoderna."
Toyota Prius som kom ut 1997 är både en seriehybrid och en parallellhybrid och kan hela tiden växla mellan dessa framdrivningssystem, Toyotas senare hybridbilar är även dom både seriehybrider och parallellhybrider.
Nu kommer även möjligheten att förse sitt hem med ström från bilen vilket är bra vid strömavbrott, två bilder på denna sidan.
http://www.gizmag.com/toyota-prius-plug-in-emergency-generator/22834/pictures#1
Det går även bra att bygga om dagens hybrider för att klara strömavbrott om man är lite händig.
http://hiwaay.net/~bzwilson/prius/priups.html
Idag går elbilarna som mest 48 mil på en laddning vilket kan bli längre i framtiden, men 0-100 kmt räcker redan i dag ser man här.
http://www.teslamotors.com/models/options
Gasen som är ett fossilt bränsle tar även den slut precis som dieseln och bensinen.

#c • Uppdaterat: 2012-06-26 16:41
saabnisse

PREVIA, när det gäller gasen har du helt fel.
Tänker du på NPG så finns den i oerhörda mängder och det är enbart en miljögärning att omvandla den till energi+CO2 eftersom metangasen är 21 gånger värre som växthusgas än CO2 och den läcker ut i accelererande tempo från Sibiriens tundror.
Svårigheten ligger i att ta tillvara och distribuera den.
BPG däremot kan vi själva framställa av allt vårt avfall och det lär inte heller ta slut.
Sedan har vi den metangas som kontinuerligt produceras i våra världshav genom ruttnande alger och andra organismer och som också förorenar atmosfären.
Också den bör kunna tas omhand.

Sedan kan man ju diskutera vad som är vettigast, att producera el i gasdrivna kraftverk för att låta elbilar använda som drivmedel eller att köra direkt på gasen.
Jag tror att det kommer att dröja väldigt länge innan man får fram så energitäta batterier att elbilen blir ett tänkbart alternativ mer än för korta transporter i tätort.
Då är det nog troligare att både NPG och BPG omvandlas till LG, (alltså inte LPG).

#d • Uppdaterat: 2012-06-26 16:50
saabnisse

Och en sak till PREVIA, gå inte på reklamsnack om att det går att köra en Tesla 48 mil på sina ficklampsbatterier.
Även om någon kunnat göra det någon gång under idealiska förhållanden så har det skett på ett sätt som ingen vettig bilist kör på.

Som ett exempel körde en Anderson Electric 34 mil redan 1911!

http://www.forneymuseum.org/FE_Detroit_Electric.html

#e • Uppdaterat: 2012-06-26 23:02
PREVIA

saabbnisse. Nu kommer inte vår naturgas från läckande tundror i Sibiriens utan från Danska gasfält under havet i nordsjön där gasen skulle varit kvar om vi inte tog upp den och förbrände den med utsläpp av CO2 vilket inte är så bra för vår globala uppvärmning av jorden. Gasen från Danska gasfält tillsammans med biogas täcker idag behovet hos ca:40 000 bilar i Sverige som har över 4 000 000 bilar.
"Naturgas är ett fossilt bränsle som dock medför en minskad miljöpåverkan jämfört med bensin och diesel." Skriver dom på denna sidan. http://www.gasbilen.se
Angående reklamsnacket om att Tesla inte går att köra 48 mil på en uppladdning så kan man här själv uppskatta hur långt man kommer beroende på vilken hastighet man håller med bilen.
http://www.teslamotors.com/blog/roadster-efficiency-and-range
En nog så viktig upplysning för oss Svenskar som kör 4 mil per dag i snitt om vi är män, kvinnor kör något kortare när dom tillåts låna familjens bil.
Många av dessa mil körs för övrigt i tätort där 86 % av oss bor och 89 % av oss arbetar. Här i Stockholm ligger väl medelhastigheten strax under promenadhastighet eller 5 km i timmen vilket även en elbil klarar tror jag.

#f • Uppdaterat: 2012-06-27 07:13
Paddan 21

När batterierna blir bättre och billigare, då köper jag en elbil. Främsta skälen är för miljön och att det kostar skjortan att underhålla och reparera en vanlig motor

#g • Uppdaterat: 2012-06-27 09:45
saabnisse

PREVIA, jag skrev aldrig att vår gas kommer från Sibirien, läs gärna mitt inlägg en gång till.

Gasdrivna bilar finns, de kostar marginellt mer än bensin/dieseldrivna bilar och de väger marginellt mer än dessa.
Det är inga problem att leverera gas till åtskilligt flera bilar, infrastrukturen finns det är mest den politiska viljan som fattas.

Om man jämför med eldrivna bilar blir dessa upp till tre gånger dyrare än konventionella bilar och ändå subventioneras de av biltillverkare och genom skattemedel.
Ännu har ingen tillverkare av elbilar eller hybrider gjort detta med förtjänst.
Den mest tillverkade, Prius, har gått med förlust under alla år tillverkningen pågått och är subventionerad av lönsamheten i att tillverka konventionella bilar.

Om det nu skulle bli en större mängd elbilar och om man tänker ett steg till hur ska energi till alla dessa bilar framställas och distribueras.

Hur ska den framställas?
Vindkraft?
Många vill ha vindkraft bara inte kraftverken placeras så att man själv ser dem!
Dessutom finns det här problemet:
http://www.sourze.se/Vindkraften_ger_inga_milj%C3%B6vinster_10661134.asp

Utbyggd kärnkraft?
Säkert det vettigaste, nya verk kan ta tillvara på mycket av den energi som finns kvar i det bränsle som nu ska upparbetas och slutförvaras, men här finns ett många gånger konstigt politiskt motstånd.
http://www.iva.se/Projektverksamhet/Projekt/Energiframsyn/260/265/

Utbyggd vattenkraft?
Går inte enligt MP, fiskarna kan skadas.

Vågkraft?
Säkert möjligt, men dyrt och har ungefär samma nackdelar som vindkraften.

Solenergi?
Kanske kommer den främsta utvecklingen här, men det är nog säkert något som hör hemma på mer "upplysta" breddgrader.
Det spekuleras om att tillräckligt många solpaneler i Sahara skulle kunna svara för huvuddelen av Europas (?) energibehov.

Återstår det som används till största delen idag.
Fossileldade kraftverk!
Det är ju ingen bra lösning, men här skulle den kunna bli CO2-neutral om det gick att ta hand om all utläckande metan och omvandla till energi.

Om elen går att producera tillräckligt energivänligt och om det går att distribuera den på ett tillräckligt bra sätt och om det går att få lönsamhet i elbilar, utan subventioner, och om det går att få fram tillräckligt energitäta batterier med nödvändig livslängd, ja då skulle jag kunna tro på elbilen.

Men jag tycker att det verkar vara för många om!

#h • Uppdaterat: 2012-06-28 10:38
PREVIA

saabnisse. Var har du fått den uppgiften ifrån? "Den mest tillverkade, Prius, har gått med förlust under alla år tillverkningen pågått och är subventionerad av lönsamheten i att tillverka konventionella bilar." Toyota har 18-19 modeller av hybridbilar och som dom säger 2020 skall alla deras bilar vara hybridbilar. Då måste Toyota gå med jätteförlust 2020.Vinsten för sålda Priusbilar 2009 var en miljard $ står det här.
http://www.greencarcongress.com/2009/04/report-honda-toyota-earning-profits-on-hybrids.html
Att få ut elen till alla bilar som går helt eller delvis på el är inga problem i Sverige där vi redan har ett väl utbyggt elnät. De ca: 450 Watt i snitt under de 23 timmar medelbilen står ansluten för laddning per dygn motsvarar ett par handukstorkar i ett vanligt hushåll.
Ett vindkraftverk av den här storleken genererar el per dygn som räcker att ladda upp 3600 eldrivna fordon för en körsträcka av fyra mil var.
http://www.metaefficient.com/news/new-record-worlds-largest-wind-turbine-7-megawatts.html

#i • Uppdaterat: 2012-06-28 21:18
Roy J

Toyta och Lexus hybridbilar (laddbara eller inte) räknas som parallellhybrider eftersom de huvudsakligen drivs av bensinmotorn som ibland får hjälp av elmotorn (en eller två). Överskottet från bensinaren laddar batteriet. Det här fördelas via en planetväxel och det går inte köra bilen som en seriehybrid - bensinaren kan aldrig enbart ladda batteriet.
Men, som jag skrev tidigare, en så smart utformad parallellhybrid tillåter fler variationer än en renodlad seriehybrid och kommer ju i praktiken ibland ganska nära en sån.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.