Nästa artikel
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt
Nyheter

Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt

Publicerad 21 september 2020 (uppdaterad 21 september 2020)
Det är ”inte vettigt” att kriga för maximal räckvidd i en elbil, påstår Porsches utvecklingschef.

Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan. Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.

Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.

Men att erbjuda så lång räckvidd var inte målet för Porsche, hävdar utvecklingschefen Michael Steiner.

– Räckvidd är förstås relevant. Men frågan är: hur viktig är räckvidden jämfört med andra egenskaper? Vi ville aldrig bli världsmästare i räckvidd med Taycan, men vi ville vara referensbilen när det gäller kördynamik, säger han i en intervju med Redaktionsnetzwerk Deutschland.

Enligt Michael Steiner siktar Porsche på omkring 40 mils räckvidd. Mer räckvidd än så skulle innebära ett större och tyngre batteri med högre förbrukning, större miljöpåverkan och sämre köregenskaper som följd.

– Enligt mig är det inte vettigt ur hållbarhetssynpunkt att kriga för längsta möjliga räckvidd, säger Michael Steiner, som tycker snabb uppladdning av batteriet är mycket viktigare.

Läs också: Porsche Taycan överraskar: ”Väger den verkligen 2,3 ton?!”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-09-21 12:06
Henrik M

Glimma: Nämn någon som behöver dubbla körsträckan mellan pauserna? Ditt resonemang är tvärtom galet, självklart bör/ska man pausa med max ett par timmars mellanrum när man är ute och kör. Jag kör 6000 mil om året, mycket långkörning både inom och utanför Sverige med på min fritid, och jag ser absolut ingen som helst behov att någon någongång ska köra mer än max 3-4 timmar utan att ta en hyfsad paus. Ditt resomang är helt enkelt farligt! Jag är övertygad om att skulle fler bli "tvingade" till att pausa lite mer och oftare än vad de gör idag skulle vi få en säkrare trafik med mindre olyckor.

#c • Uppdaterat: 2020-09-21 12:16
Pi

Kan inte annat än hålla med Henrik i inlägget ovan och är det nån som är världsfrånvänd så är det "Glimma" när han påstår "Mängder av bilister behöver åtminstone dubbel körsträcka mellan "tankningarna" och dessa får dessutom max ta 10-15 minuter. "...

#d • Uppdaterat: 2020-09-21 12:46
Axa

Kan hålla med om att 40 mil bör räcka för majoriteten. Sedan vill man ju att de 40 milen även stämmer någorlunda på vintern, dvs att tillverkarna har bilar som har låg förbrukning och inte bara stort batteri.

#e • Uppdaterat: 2020-09-21 14:00
Styggavargen

Hmm, jag delar nog inte glimmas värld, de gånger man kört Malmö-Stockholm (ca 60 mil) har jag alltid stannat en stund, för att ta kaffe ...eller äta något. Halva sträckan är min gräns, att man kan köra 30 mil (ca 3 timmar) utan att ladda är kravet för mig, då kommer jag att byta bil till en elbil. Jag vill kunna köra ca 90 - 110 km/h hela den sträckan beroende på vad vägen har för hastighet satt.

#f • Uppdaterat: 2020-09-21 14:29
JohanWong

Snabb laddning duger nog bra om man nu kan köra 40 mil i kontinental motorvägsfart. När jag var ung körde vi, Stockholm - Kitzbuhl på 16,5 timme. 40 mil, tanka 70 liter, 40 mil 70 liter usw. För att jag skall byta fosilbilen måste det gå att åka undan 40 mil på 2,5 max 3 timmar. Senast i Augusti körde vi 80 mil non-stop på 6 timmar. Däremot vår andra bil kan gärna vara elektriskt med mycket kort räckvidd. Den går aldrig mer 6-7 mil på en dag i ytterst sällan mer än 80km/h.

#g • Uppdaterat: 2020-09-21 16:27
glimma-48

Det var väldigt vilken reaktion jag fick. Jag har kört många turer från Skåne till Härjedalen, där vi länge hade ett par veckoandelar vår och höst i en fjällstuga. Hela sträckan var 86 mil och vi rastade oftast en gång ca 15-20 minuter. Vidare har vi bl.a. kört till Saalbach- Hinterglem-området i Österrike ett flertal gånger (125 mil) och till Moseldalen i Tyskland också detta ett antal ggr. Österriketurerna varade ca från 4.30 på morgonen till 20.00 på kvällen. Motorvägssträckor på 50-60 mil mellan raster var normalt och absolut inte för långt. Jag har skrivit det tidigare men kan ändå upprepa att jag jobbat som långtradar- och busschaufför i ca 43 år och då kört ca 500.000 mil. Till ToRy och andra kan jag upplysa om att jag inte har någon smartphone och planerar inte heller att skaffa någon.

#h • Uppdaterat: 2020-09-21 16:30
Arne Nilsson1

Elmotor OK då. Men lagring av drivmedlet? Så länge "tanken" väger 2 - 300 kg vare sig den är full eller tom så kommer inte elbilar att bli nån hit överhuvudtaget. Dagens elbilar på runt två ton eller mer för en hyfsad bil är ju huvudlöst. Dessutom, materialet till dagens batterier verkar inte finnas i obegränsad mängd till rimligt pris. Han som kom på dagens bästa batteri, Mr. Goodenough, fick Nobelpris för upptäckten/uppfinningen. Vi behöver en Mr. Betterthanthat först innan jag skaffar elbil. Om nånsin.

#i • Uppdaterat: 2020-09-21 16:49
Henrik M

Glimma: Att du bara skriver hur otroligt korkat du betett dig och hur mycket risker du utsatt andra för med det riktigt omdömeslösa beteendet. Skäms gamle man....
Kan denna omställningen få människor som inte kan tänka själva att bli lite tryggare i trafiken för sina medmänniskor så är bara där en stor framgång!

#j • Uppdaterat: 2020-09-21 16:52
Peter E

Tror nog Porschechefen ligger ganska rätt.
40 kanske max ca 50 mil för de flesta.
Batterierna kommer bli mindre/lättare men räckvidden kommer nog ligga där för de flesta.

#k • Uppdaterat: 2020-09-21 16:58
tjabo44

Lite märkligt att alla här förutsätter att bara en person i bilen har körkort?? Jag har tillsamman med en kompis kört Umeå-Stockholm-Umeå på samma dag med några korta bensträckare och byte av förare. Ingenting särskilt upphetsande. (Men det var väl också en livsfarlig resa enligt många här.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.