Nästa artikel
Forskare: Partikelutsläpp kan snabba på coronaviruset
Nyheter

Forskare: Partikelutsläpp kan snabba på coronaviruset

Publicerad 2 april 2020
En rapport som ännu inte är granskad tyder på att partikelutsläpp eventuellt kan göra att coronaviruset sprids snabbare.

Det är känt sedan tidigare att utsläpp från bland annat vägtrafiken är skadligt för miljön och hälsan. Nu kommer uppgifter om att föroreningar i atmosfären eventuellt kan hjälpa till att snabba på spridningen av viruset bakom covid-19-pandemin, skriver The Economist.

Rapporten kommer från forskare vid universitetet i Bologna och har ännu inte granskats av forskarvärlden, så uppgifterna ska än så länge tas med en nypa salt. Men att släppa den här typen av rapporter tidigt är vanligt när det gäller forskning som har med coronaviruset att göra.

Coronaviruset spreds betydligt snabbare i norra Italien än i de södra delarna och en hypotes är att spridningen går snabbare om luften innehåller höga halter av små, luftburna partiklar. Sådana partiklar finns det gott om på Poslätten, ett slättområde i norra Italien.

Forskarna hänvisar även till tidigare forskning som visar att influensavirus, mässlingvirus och andra typer av virus som är andningsrelaterade alla kan spridas snabbare om de ”liftar” på små partiklar.

En annan anledning kan vara att partiklarna i sig bidrar till att kroppen blir känsligare och att personer lättare insjunkar i viruset även om man smittats av det på annat sätt. 

Om uppgifterna stämmer skulle spridningstakten för viruset eventuellt kunna bli långsammare när utsläppen minskar som en följd av karantänreglerna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-04-02 12:31
A.L

Att det finns samband mellan höga halter av partiklar och ökad spridning av virus är bekräftat sedan tidigare. Det har dock visat sig skilja sig åt beroende på partiklarnas sammansättning och fraktion. I de studier som gjorts är det främst de mindre partiklarna som ger störst påverkan på lungor och som också påverkar grupper med underliggande sjukdomar (astma, kol etc). De ultrafina partiklarna (i det här inlägget definierat som fraktioner mindre än PM2,5) härstammar inte från dubbade vinterdäck, eller vägslitage, utan främst från förbränningsmotorer och industriella processer. Dessa stod för 8,84 tusen av de 18,47 tusen ton som genererades under 2018. Den största enskilda källan kommer dock inte från bilar eller från industrin, utan från egen uppvärmning av bostäder (vedeldning). Den senare stod för ett utsläpp om 5,99 tusen ton år 2018, vilket är 34 procent över transportsektorns bidrag om 4,46 tusen ton, eller 36% mer än vad industrin producerar på ett år (4,39 tusen ton).

Så den som känner oro för smittspridning via luftburna partiklar gör alltså en riktigt stor insats genom att släcka brasan hemma.

Sedan kan tilläggas att det här med partiklar, och dess koppling till spridning av Covid-19 inte på något sätt är ett styrkt samband. Det är i nuläget en hypotes som behöver genomgå en sedvanlig vetenskaplig och empirisk prövning. Antalet hypoteser som just nu finns tillgängliga i fallet Covid-19 i världen slår alla rekord. Det rör allt från nya vaccin, mediciner och allehanda behandlingsterapier som av media stundtals vrids till bekräftade sanningar. Så är det dock tyvärr inte. Ingen kan i nuläget säga särskilt mycket om Covid-19:s effekter på folkhälsa (inklusive dess dödlighet), smittospridning eller behandlingsformer. Det är och förblir ett outforskat område med tillhörande tydliga spekulativa inslag.

MVH AL

#c • Uppdaterat: 2021-09-30 05:18
Gäst (ej verifierad)

Köpt av Miljöpartiet.

#d • Uppdaterat: 2020-04-02 13:08
Styggavargen

Jag har lärt mig att endast partiklar ifrån bensinmotorerna är farliga, diesel är ofarligt.

#e • Uppdaterat: 2020-04-02 15:54
A.L

Vargen. Det är inte helt klarlagt vad som är farligast, för partikelsammansättningen skiljer sig åt mellan bensin och dieselmotorer.

Vad du dock bör tänka på är att din Octavia saknar reningsutrustning för att ta hand om partikelutsläppen från din bensinmotor. Sådan utrustning (ett s.k partikelfilter) är dieselbilarna utrustade med. Bensinarna fick det först under detta år då det blev ett EU-krav.

Så utsläppen av partiklar är många gånger högre från din Octavia än från vilken dieselbil som helst. Det är ett faktum. Och med höga utsläpp stiger koncentrationerna av PM 1-2,5 och Vargens Skoda bidrar på så sätt till försämrad folkhälsa och livskvalitet för de medborgare som exponeras.

Kanske dags att byta ut din miljöbov till bil Vargen?

MVH AL

#f • Uppdaterat: 2020-04-02 17:02
Axa

Håller med Mäkinen. Att folk i regioner med ohälsosam luftkvalitet skulle ha högre risk för komplikationer på grund av COVID-19 vore ju föga förvånande. Redan nu är det konstaterat att de med nedsatt lungfunktion, läs rökare, drabbas i större utsträckning.

#g • Uppdaterat: 2020-04-02 17:04
Axa

Dubbel

#h • Uppdaterat: 2020-04-02 17:09
A.L

Axa. Det är inte konstaterat att folk som röker drabbas i större utsträckning av Covid-19. Men det är troligt att det finns ett sådant samband. Dock är det inte verifierat i data än.

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2020-04-02 17:42
Axa

AL
Mnja, det har du rätt i. Det som är konstaterat är att folk med nedsatt lungfunktion löper högre risk vid COVID-19. Å andra sidan är det konstaterat att rökare får nedsatt lungfunktion så det skulle inte förvåna mig om det kommer hittas ett samband så småningom.

#j • Uppdaterat: 2020-04-02 18:00
A.L

Axa: Det är inte konstaterat "att folk med nedsatt lungfunktion löper högre risk vid COVID-19" (#20). Det som man kunnat se är att nedsatt lungfunktion finns överrepresenterat i de fall som man hittills haft inne på IVA. Så ja, det är en trolig faktor. Hur och i vilken grad kan ingen uttala sig om ännu.

Anledningen till att man inte vet kan formuleras med några enkla rader. Först och främst; Panedmin är inte över ännu. För det andra: Långtidseffekterna är inte utvärderade (av uppenbara skäl). För det tredje (den viktigaste): Mörkertalet är enormt. Det är så omfattande att alla skattningar mer eller mindre blir av gissningskaraktär. Vi får intervall om smittade i storleksordningen 100 000-1 000 000 i populationen. Och med så stora mörkertal kan vi inte göra några bra skattningar av riskfaktorer heller.

Men nu skall testandet ökas upp. Och eftersom det är sagt att det skall genomföras slumpmässigt och baserat på OSU så kommer vi snart kunna bilda en trend kring både förlopp, som risker. Då kan vi snart också uttala oss om huruvida rökning är en faktor (vilket det ju nästan är för allt - så även Covid-19), samt eventuella underliggande faktorer (luftföroreningar etc).

MVH AL

#k • Uppdaterat: 2020-04-02 19:23
Axa

AL
Stirra dig inte blind på statistiken från IVA. Det finns redan vissa studier ifråga om riskfaktorer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.