Bild
Nästa artikel
Teslachefen: Paniken är värre än coronaviruset

Teslachefen: Paniken är värre än coronaviruset

Nyheter

Elon Musks försök att hålla fabriken öppen stoppades av polisen.

Nästan alla stora biltillverkare påverkas allvarligt av coronavirusets spridning. BMW och Volvo har fortfarande fabrikerna öppna, men Volkswagen, Ford, Toyota, PSA-koncernen, Fiat/Chrysler och Renault har alla tvingats stänga en eller flera anläggningar.

Stängningarna görs dels för att minska risken för smittspridning och dels eftersom komponenter från underleverantörer inte levereras i tid när tillverkarnas lager börjar sina.

Så sent som igår hade Tesla inga planer på att stänga Fremontfabriken i Kalifornien, trots att området där fabriken ligger har bestämt att invånarna tillfälligt ska hålla sig hemma för att minska smittorisken. Bara sjukvårdspersonal och räddningstjänst får arbeta, men Tesla ville alltså hålla fabriken öppen.

Nu har dock polisen gått in och krävt att fabriken stoppas. Nästan alla anställda skickas hem och bara de allra mest grundläggande arbetsuppgifterna får utföras: säkerställa lagervärdet, upprätthålla säkerheten, betala ut löner och se till att alla som jobbar hemma kan göra det.

Alla anställda måste hålla ett avstånd på knappt två meter mellan varandra. Teslas aktie sjönk efter beskedet och har tappat nästan 33 procent de senaste fem dagarna. Det senaste året har dock aktiekursen ökat med 60 procent.

Teslachefen Elon Musk skickade på måndagkvällen ut ett mejl till de anställda där alla som känner sig sjuka eller obekväma med att jobba beordras att stanna hemma. Men själv tänkte han dyka upp på jobbet som vanligt och hävdade att paniken kring viruset är värre än själva sjukdomen.

”Min ärliga uppfattning är att skadorna av viruspaniken är mycket större än viruset i sig”, skriver han i mejlet.

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-03-18 10:09

Det är ju klart han tycker det. Han ser ju sin dröm, alla sina miljarder och hans namns försörjning för all framtid försvinna upp i rök. Klart att han känner så. Individen på golvet som bara drar i bultar som ett kneg åt Tesla skiter nog i fullständigt i Tesla. Personen i fråga vill bara känna sig trygg.
Men det är klart, kollapsar världen så är det ju ingen som mår bra av det.

#2
2020-03-18 10:30

Kan nog hålla med om att viruspaniken har blivit oerhört stor och säkert i de flesta fall har den blivit farligare än själva viruset - trots att jag själv tillhör en av riskgrupperna. Trots allt är det mängder av människor som avlider varje år även av den "vanliga" säsongsinfluensan men det har knappast skapat en sån här panikartad situation.

#3
2020-03-18 11:57

BMW har också meddelat att de stänger fabriker.

#4
2020-03-18 12:06

"”Min ärliga uppfattning är att skadorna av viruspaniken är mycket större än viruset i sig." Detta är väl det enda vettiga som Musk någonsin har sagt!

"Så sent som igår hade Tesla inga planer på att stänga Fremontfabriken i Kalifornien, trots att området där fabriken ligger har bestämt att invånarna tillfälligt ska hålla sig hemma för att minska smittorisken. Bara sjukvårdspersonal och räddningstjänst får arbeta, men Tesla ville alltså hålla fabriken öppen." Ständigt detta Tesla. Gång på gång visar Tesla sin arrogans. Jag kommer inte ligga sömnlös om Tesla konkar.

#5
2020-03-18 12:31

Pi
Det finns ingen anledning till panik men nog tycker jag det finns anledning till att man tar detta virus på allvar. Skillnaden mot den vanliga influensan är att där finns ett vaccin och dödligheten därav ligger på en lägre nivå. Den nu förväntade dödligheten ligger betydligt högre för coronaviruset enligt WHO.

#6
2020-03-18 12:44

Vilken panik? Vanliga friska personer har ingen anledning till panik. Alla, åtminstone 80%, av befolkningen kommer att smittas av Corona. För 98% av alla dessa innebär det ingen livshotande fara. Den som är frisk för övrigt kommer att uppleva influensaliknande symptom i några dagar upp till en vecka.
Äldre och multisjuka personer är de som är i riskgruppen för att avlida. Därför är det viktigt att dessa hålls separerade från övriga samhället så långt det är möjligt tills sjukvården har kapacitet att ta hand om dessa, alternativt till ett vaccin finns tillgängligt. Det innebär tyvärr karantän och inga besök av andra.

#7
2020-03-18 14:44

Axa - håller absolut med om att det inte finns nåt vaccin - det är helt sant. Men jag har sett siffror på runt 300.000--600.000 döda årligen world wide i den "vanliga" säsongsinfluensan. Och man är högst oense om att dödligheten verkligen är högre i corona-influensan. Och givetvis skall man alltid ta influensor på allvar men ingen av oss här har väl upplevt maken när det gäller konsekvenser - inte minst ekonomiska och som kan bli långvariga. Och som sagt - jag själv tillhör riskgruppen men ändå...

#8
2020-03-18 15:10

Pi
Dödligheten för influensan ligger runt 0,1%. För coronaviruset är siffran för närvarande runt 3%. Därtill verkar det som att fler får svårare symptom pga coronaviruset jämfört med influensan.

Jag tror situationen i Italien borde signalera att det är allvarligare än influensan.

#9
2020-03-18 15:11

Håller med ovanstående. Konsekvenserna av paniken vi ser nu kommer bli mångdubbelt alvarligare än viruset självt.

#10
2020-03-18 15:20

Elon Musk är vid sina sunda vätskor, han försöker rädda sitt företag som i sin tur försöker ställa om bilindustrin till ett alternativt drivmedel. Ett hedervärt uppdrag minst sagt.

#12
2020-03-18 15:24

Jag tror också att vi ser en överreaktion från den politiska sidan. Men absolut hellre det än tvärt om.
Läste just ett öppet mail från Jonas Stenberg, VD på hotellkedjan ESS Group som har många fina hotell och som nu lider ordentligt. Han kom med en kommentar som jag tycker det ligger oerhört mycket i:
"När blir det som vanligt igen? - Aldrig tror jag. Det kommer bli bra, men en det blir en annan sorts bra."
Jag håller med, tror vi kommer att få en annan typ av samhälle efter detta. Inget ont som inte har något gott med sig.

#13
2020-03-18 15:38

Axa - det finns en väldigt stor osäkerhet runt hur stor andel av smittade som avlider så vi skall nog ta de siffror som florerar med en mycket stor nypa salt. Men givetvis skall man ha mycket stor respekt för corona men ibland tycker man att det går lite för långt med alla skriverier och konsekvenserna av denna hausse.

#14
2020-03-18 16:43

Bill Gates höll ett tal redan 2015, “The next outbreak? We’re not ready” , där han tar upp att chanserna att dö är större i ett större virusutbrott än i ett omfattande krig. Han varnade också för att världen är oförberedd på virusutbrott, och ville se att vi blev mycket bättre förberedda typ så som regeringarna arbetar för att inte hamna i krig.
Kan väl inte annat än att ge honom rätt. Det som kan komma ut från Corona, är väl att regeringarna(och vi andra) lär oss något av det som hänt och hur vi förbereder oss bättre framgent.

#15
2020-03-18 16:59

Elon har rätt.... denna panik och hamstring av toapapper (som jag inte ens förstår varför man behöver 1 ton toa papper hemma???) har större påverkan än själva viruset. Rädsla är vår tids största problem... SUV trenden är ett direkt avstamp på detta, en konsekvens av att folk är rädda!

#16
2020-03-18 17:11

Pi
Osäkerheten ligger i att det finns ett mörkertal, det finns en andel av befolkningen som är smittad med inte testad.
De siffror som du anser florerar är antal döda i relation till antal konstaterade fall. Om man har testat större delen av en population och det samtidigt finns en hög andel avlidna pga covid så bör man nog vara orolig.

#17
2020-03-18 19:11

Eftersom inte ens de som är betydligt mera insatt i detta med dödlighets-graden är överens så är det nog rätt betydelselöst vad vi skribenter här tycker. Det är så många variabler som även varierar mellan olika länder och inte minst mellan åldersgrupper vilket säkert är orsaken till att det är svårt att ange en tillförlitlig siffra. Samt som sagt det säkerligen stora mörkertalet avseende antalet smittade.

#18
2020-03-18 23:20

Elon har helt rätt. Coronapaniken är helt pantad. Dödligheten är ungefär densamma som för vanlig säsongsinfluensa. Sydkorea har masstestat sin befolkning och hamnar då på 0,7% dödlighet. Samma har vi hittills här i Sverige. Vanlig influensa ligger på 0,2-0,5%, trots att det finns vaccin mot det, vilket inte finns mot Corona. Så Corona är förmodligen mindre farligt. Och hela världen stänger ner... Ska vi göra samma resa för säsongsinfluensan varje år i fortsättningen? Masshysterin har fått alla makthavare att tappa huvet.

#19
2020-03-18 23:26

Raywave
Du glömde två saker. Mot Corona finns inget vaccin eller annat läkemedel. Mot Corona finns heller ingen immunitet efterkommet är ett nytt virus. det skiljer det mot ”vanlig säsongsinfluensa”
Att sedan Elon vill tjäna pengar - är en annan femma......

#20
2020-03-19 04:58

Går Tesla i konkurs nu?

#21
2020-03-19 06:26

@Bo Håkansson - läs igen, jag glömde inte att vaccin saknas, men det minskar snarast dödligheten i Corona i jämförelse mot influensa. Om det inte fanns vaccin mot influensa, skulle dödligheten vara mycket högre. Du har fel om immunitet mot Corona. De som genomgått infektionen blir immuna. Det är därför man talar om "flockimmunitet", att smittan kommer självbegränsas när tillräckligt stor del av befolkningen haft sjukan och blivit immuna. I Kina t ex inga nya inhemska fall senaste dygnet.

#22
2020-03-19 08:15

Vad hände egentligen Shogun? Som sagt förr skrev du oftast hyfsat vettigt och viss insikt i verkligheten även om man inte alltid höll med dig, men nu är det enbart rent jädra trollande från din sida för att provocera så mycket du bara kan. Vad fick dig att spåra ur? Självklart kommer inte tillverkaren av världens mest sålda elbil gå i konkurs för ett fabriksstopp vilket även de flesta andra fabrikanter drabbas av. Är man världsledande i dagsläget på både eldrivlinan samt semiautonom körning vad gäller bilar på marknaden samt har världens mest utbyggda sammanhållna laddnätverk så tror jag inte man behöver vara så orolig, även OM deras biltillverkning av egna bilar skulle gå omkull, vilket jag inte tror är nån större risk, så kommer de leva kvar genom att sälja sin teknik och tjänster till några andra tillverkare som leverantör.
En fråga som dök upp du som kan Toyota, i deras batterier, vilken koboltnivå ligger de på, samma som VW och de flesta andra, eller på den lägre nivån som t.ex. Tesla ligger på? Dvs bara en fjärdedel så mycket? Varifrån kommer Toyotas kobolt? Kör de med enbart från certifierade leverantörer som garanterar att ingen kobolt kommer från Afrika, eller iaf inte från de "dåliga" gruvorna? Tacksam för sakliga och rationella svar. Annars behöver du inte bemöda dig med att svara alls.

#23
2020-03-19 08:50

Rayware
En stor anledning till åtgärder är att inte överbelasta vården. Oavsett dödligheten så innebär ett nytt virus som sprids snabbt att sjukvården kan bli överbelastad. Eller snarare, sjukvården blir överbelastad.
Den vanliga influensan belastar inte sjukvården på samma sätt.

För övrigt har Sydkorea haft 1% dödlighet vilket är betydligt högre en vanliga influensan.

#24
2020-03-19 10:45

Jag drack en Corona igår. Smakade mycket bra!

#25
2020-03-19 15:38

Henrik M.

När du gjort en kalkyl hur en Tesla blir billigare i milkostnad än en Rav4 hybrid som du lovat tidigare, men nu inte har tid...? Men ändå skriver massor av inlägg här, då först då ska jag svara på ditt inlägg.

Tesla har inte starka finanser själva, därför oron om kk om detta blir långvarigt, är det då konstigt att undra över det Men Trump kan ju stödja med pengar så det undviks i denna tid. Varför uttalar sig Elon Musk som han gör i artikeln, jo han är orolig för sitt företag.

Troll kan du vara själv du upptagna VD. Om jag ska svara eller ej bestämmer inte en "upptagen" VD.

#26
2020-03-19 17:12

Paniken sprider sig, såg på tv att stockholmarna plötsligt blivit skitnödiga så toapapperet har tagit slut , men döm om min förvåning när jag gick på affären i byn och upptäckte att Norrlänningarna, också tvärt blivit skitnödiga det var slut toapapper, borde inte börsen gå upp när dom får sälja så inni helvete med toapapper.

#27
2020-03-19 17:45

hans antnas.

Stockholmare är alltid lite skitnödiga vad det verkar ;o)

#28
2020-03-19 21:56

Håller med Musk att paniken kring det hela är mycket, MYCKET värre än virus självt.

#29
2020-03-20 22:22

Det är uppenbart att samhällshaveriet och masspsykosen är långt mycket värre än viruset. Numera kan man simulera det mesta, så jag har frågat Folkhälsomyndigheterna hur deras ekonomiska- och samhällsmodellers prognoser ser ut, dels ekonomiskt (kommer vi ha så mycket pengar kvar till någon vårdapparat sen?), men även i människoliv (dvs hur många kommer dö pga samhällshaveriet?).
- Har tyvärr inte fått något svar, vilket skrämmer en hel del då det ser ut som om de inte vet vad de gör. Skall man fimpa ner ett samhälle så bör man åtminstone ha ett hum om konsekvenserna för att kunna ta ett korrekt beslut. Kommer fler dö av haveriet än av coronaviruset så är ju inte beslutet en självklar nedstängning... -visst, det suger, men av 2 dåliga ting får man välja det minst sämsta.
Spontant är jag inne på Musk's linje -det jag hunnit se om samhällshaverier har inte varit någon rolig läsning.

#30
2020-03-24 17:40

Masspsykos. Inte att leka med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.