Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vilka vinterdäck till Ford Mondeo?

Bilfrågan: Vilka vinterdäck till Ford Mondeo?

Bilfrågan

"Storleken på sommardäck är strikt reglerad men hur är det med storleken på vinterdäck?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Storleken på sommardäck är strikt reglerad men hur är det med storleken på vinterdäck? Nu har jag fått fem eller sex olika uppgifter om storleken på vinterdäck till min Ford Mondeo.

Jag har skrivit till Transportsstyrelsen som hänvisar till Ford som hänvisar till Transportstyrelsen som hänvisar till verkstäderna och de ger olika svar. Bilprovningen bryr sig inte så de är inte tillfrågade. Men alla har också uppfattningar, bara det att de skiljer sig från varandra.

Är det så att allt går bara det går? Det vill säga bara hjulen kan snurra fritt?

John

SVAR:
Möjligheten att ändra däckens storlek är ganska stor. Efter ett byte så får hastighetsmätaren inte visa för litet och däcken får inte ta i någon karossdel vid maximal fjädring eller styrutslag. De får heller inte gå utanför bilens originalstänkskärmar.

Däcken måste klara maxbelastningen på axeln. Här gör man ingen skillnad på sommar- eller vinterdäck. Sommardäck måste även klara bilens maximala hastighet. I praktiken kan man lagligt ha olika storlekar på alla hjulen på bilen om det inte påverkar bilens köregenskaper påtagligt negativt. Detta är givetvis inget någon rekommenderar.


Tänker man på trafiksäkerhet och miljö så fungerar bilen bäst när däckens storlek är densamma som originaldäcken. Man bör även ha samma mönster och helst även samma mönsterdjup på alla däck för att bilen ska fungera bra.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Ford Mondeo

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-12 15:55

Helt otrolig fråga. Det är väl bara att följa den eller de dimensioner som tillverkaren anger i instruktionsboken. För övrigt har däckverkstäderna all behövlig info i sina datorer när de knappar in registreringsnumret. Jag har lite svårt att förstå vad som är problemet.

#2
Jimmyy
2011-01-12 16:26

Det får skilja max 5% i rullomkrets gentemot originaldimension. Vad det gäller hastighetklassningen så har vi en undantagsregel för detta i Sverige och man får alltså köra med däck som har lägre hastighetsklass än original, det kan däremot bli problem utomlands.

Men vilket trams att skriva "Tänker man på trafiksäkerhet och miljö så fungerar bilen bäst när däckens storlek är densamma som originaldäcken."
Kommer bilen levererad med breda 18"/19" däck så är det nog inget man bör rekomendera till vintern (såvida inte bilens bromsar kräver så stora däck - vilket mig veterligen ingen Mondeo-modell gör).

#3
karl Erik
2011-01-12 17:19

Ja se bror duktig han kan han.Men han vill vara anonym!

#4
2011-01-12 17:53

Storleken på sommardäck är är nog inte mera strikt reglerad än storleken på vinterdäck ...
Eller var hämtar man den informationen?
.
Vanligt är, och kanske ganska klokt också att välja en storlek på vinterdäcken som är snäppet smalare och snäppet högre än sommardäcken.

#5
Anynomus
2011-01-12 19:06

karl Erik: Du syftar väl på mig, misstänker jag. Men är det svårare än att titta i instruktionsboken och se vilka dimensioner som tillverkare har tagit upp? Det här borde vara en självklarhet.

#6
Fredrik_C
2011-01-12 20:16

Konstigt och krångligt svar som vanligt från STRO..

#7
PHME
2011-01-13 07:59

Jimmyy och Jes_ har mer än en poäng: många bilar har sommardäck så breda att den dimensionen alls icke hittar genom modden ner till asfalt. Inte sällan är det lämpligt att vinterdäcken är mer än ett snäpp smalare och högre än sommardäcken.

#8
Fordmek i Norrland
2011-01-13 21:43

Om du läser på dekalen som sitter på vänstra B-stolpens insida ser du vilka dimensioner som Ford rekomenderar inkl. däcktryck. B-stolpe vänster = karossens delning mellan fram- och bakdörr vänster sida i bilens färdriktning. Ju mindre dimension på vinterdäck desto bättre! Smalare/mindre däck desto högre marktryck är att föredra.

#9
SM811
2011-01-13 22:13

"Sommardäck måste även klara bilens maximala hastighet."
Varför inte samma regel för vinterdäck?
Dagens bilar kommer lätt upp i maxhastigheten för vinterdäck.

#11
prästlyckan.
2011-01-14 08:39

Säkraste och bästa däck för vintervägen är smala typ 145-155 som de hade förr!
Smala däck tränger ner i modden, se rallybilars däck!
Fattar inte logiken med breda vinterdäck......

#12
Jimmyy
2011-01-14 11:43

Fast jag tror inte du vill köra en bil i storlek och tyngd som mondeo med 155 däck, det hade blivit väldigt ostabilt.

#13
Swenskurt
2011-01-14 15:48

Till Prästlyckan: Breda vinterdäck ger bättre grepp på alla underlag, förrutom modd, tack vare den större greppytan.

#14
Roland P
2011-01-14 20:53

Till Swenkurt: Breda vinterdäck ger inte bättre grepp förklaringen är det lägre marktrycket. Har du aldrig åkt pulka?

#15
Swenkurt
2011-01-15 00:06

Till Roland P: En pulka är byggd för att ge så lite friktion som möjligt mot snön och glida ovanpå. I det fallet skapar du lägre friktion ju större yta du har tack var lägre tryck per kvadatcentimeter. När det gäller att _behålla_ friktion/grepp är det bättre att sprida ut momentet. Ju bredare däck dessto högre friktion, precis som fyra hjul ger bättre grepp än ett. Det finns en anledning varför F1-bilar inte kör med cykelhjul...

#16
Roland P
2011-01-15 05:49

Till Swenkurt: Suck

#17
Rugward Mississippi
2011-01-15 09:30

Om bredd av däck var allenarådande avgörande för grepp eller ej skulle pulkor och sparkstöttingar glida olika bra.
Det handlar om rätt bredd, rätt materialflexibilitet och rätt ytstruktur för respektive underlag.
Rallyfolk kör inte med särskilt breda däck på is och snö, de har all anledning att veta vad som är bäst för just sin sak.
Ditt bildäck skall hålla en hel säsong, annars blir du arg, därför är det bredare, hårdare och skapat för att kompromissa väggreppet för livslängd och pris.

Kör du mest slaskig och blöt asfalt - välj brett
Kör du mest packad snö ich is - välj smalt

#18
2011-01-15 10:14

Utan att ha funderat mycket tidigare kunde jag också ha uppfattningen, i likhet med "swenskurt" att bredare däck ger mer friktion/grepp. Omedelbart är det nog lätt att tänka så!

#19
Swenkurt
2011-01-15 10:55

Till Roland P: Sucka bäst du vill. Du har fel hur som helst. Ett bredare däck skapar mer friktion mot marken. Det är därför bredare däck rullar trögare.

När det gäller modd går det inte att skapa friktion mot modden utan däcket måste ner mot det fastare underlaget. Ett bredare däck planar lättare än ett smalt vilket gör att det smalare däcket har större förutsättningar att skapa friktion för över huvud taget.

Alltså, på plogade vägar och vägar med packad snö eller is är ett bredare vinterdäck bättre. På oplogade vägar är ett smalare däck bättre.

#20
2011-01-15 11:38

Har lite svårt att släppa tanken ... fann lite info från illustrerad vetenskap
http://illvet.se/fraga-oss/varfor-har-formel-1-bilar-sa-breda-dack
.
Där påstås dock att bredare däck ökar friktionen/greppet !!

#21
Roland P
2011-01-15 12:03

Jes: Bra artikel, den ger svaret på frågan. Inga breda däck på vanliga bilar, varken på sommaren eller vintern.

#22
prästlyckan
2011-01-15 18:54

Till alla som kommenterat mitt inlägg.
Ja bredare däck ger bättre grepp på ren asfalt och isvägar men absolut inte på snö och modd!
Prova att åka vattenskidåkning, börja med vanliga smala skidor sedan med riktiga vattenskidåknings-skidor. Vilket planar bäst??
Vet att det blir svajigare med smala däck men min kommentar bygger på bättre grepp på just snö och modd.
Normala vintrar normala däckdimensioner, onormala vintrar smala däck.....
Kör lugnt alla!

#23
Swenskurt
2011-01-16 10:04

Roland P, du är lustig du. Eftersom vi diskuterade grepp och din slutsats är att man inte ska ha breda däck så kan du ju inte ha läst artikeln du berömmer?

Som sagt, breda däck ger bättre grepp på alla underlag utom modd (vinter) och vatten (sommar).

Nackdelen med breda däck är att de är dyrare, slits snabbare och rullar trögare, vilket ökar bränsleförbrukningen .... men det var inte det vi diskuterade här.

#24
hahaahaha
2011-01-16 13:39

Jag kör 225or på sommaren och 205 på vintern. 17 tum på sommar och 16 på vintern det funkar bra på en Audi A4 B8 iaf. Dubbat på vinterdäcken.

#25
Roland P
2011-01-17 10:03

Greppet/friktionen bestäms av flera saker bland annat kontaktyta och marktryck.
Ett sätt att öka marktrycket är att montera en eller flera vingar på bilen som trycker den nedåt. Detta kräver att man kör ganska fort.
Ett annat sätt att öka marktrycket är att montera på smalare däck men då förlorar man lika mycket grepp/friktion i minskad kontaktyta, men inte mer.
När man kör i en kurva så har däckets yttre kontaktyta längre sträcka att färdas det inre. Skillnaden blir större ju bredare däcket är, fördel smala däck.

#26
Swenskurt
2011-01-17 22:41

Roland P: Du har rätt när det gäller själva friktionen. Men när man talar om "grepp" så är det inte bara friktion man talar om, utan även Adhesion.
När det gäller Friktion så stämmer det att kontaktyta och marktryck har en mer eller mindre linjär relation och där det högre marktrycket vinner på lösa underlag p.g.a att det kan jobba med däckmönstret/dubben mer på djupet.

Men på fasta och torra underlag så är Adhesionen - dvs greppet på däcket _innan_ det slirar - mer beroende av kontaktytan än av marktrycket.

#27
Roland P
2011-01-18 15:08

Det var länge sedan som vi hade torrt underlag på vägarna och det kommer nog att vara så några månader till.
Adhesion är ett annat ord för vidhäftning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.