Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så dyr gas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så dyr gas?

Publicerad 7 oktober 2010 (uppdaterad 7 oktober 2010)
"Jag har förmånen att köra en gasdriven Volkswagen Passat Ecofuel, men omgående uppstod frågor kring bränslet. Hur motiveras de höga priserna?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har sedan några månader förmånen att få köra en gasdriven Passat. Ganska omgående uppstod det frågor kring bränslet, energiinnehållet och kostnaden.

1. Varför har vi Normalkubikmeter, Nm3, på macken när övriga Europa har kg vilket också färddatorn är kalibrerad för?

2. Vad är det jämförelsepris på 10:40 som FordonsGas skyltar med i västra Sverige? Jämförpriset är 10:40 oavsett gaspris, exempelvis i Vänersborg 13:50 och i Lidköping 11:45.

3. FordonsGas motiveras sitt höga gaspris, 13:50, i Göteborgsregionen med att det är naturgas med högt energiinnehåll, men min bil går längre på biogas från Västerås för ett betydligt lägre pris och allra längst på biogas från Trollhättans kommuns mack där den kostar 9:80.

Peter Sandström, Vänersborg

SVAR:
1. Fordonsgasbranschen i Europa är ung – Tyskland och Italien säljer sin gas i enheten kg. Vi och ett antal andra länder i Europa säljer den i Nm3. De personbilar som idag säljs mest i Sverige är Volkswagen och Mercedes vilka är utvecklade i Tyskland och därför använder de kg som enhet.

När det började säljas fordonsgas i Sverige runt 1990 så var det naturligt att välja Nm3 eftersom skatten på gasen i Sverige var och är uttryckt i den enheten.

2. Vi säljer svanenmärkt fordonsgas. På vissa stationer levereras den som gas med högt energiinnehåll (11,0 kWh/Nm3) och då kostar den idag 12,75 kr/Nm3. På vissa av våra stationer, exempelvis i Lidköping, levererar vi den med ett lägre energiinnehåll (9,77 kWh/Nm3) och då har vi ett lägre pris på pumpen (11,20 kr/Nm3) men jämförpriset blir detsamma det vill säga 10,20 kr/liter bensin-ekvivalent.

Vi jämför mot bensin eftersom det historiskt sett varit det dominerande drivmedlet för personbilar och våra kunder har lång erfarenhet av användningen av bensin.

3. För oss låter det som ett mysterium att du verkligen kommer längre med lågenergigasen än med den gas vi levererar i ledningsbundna stationer i Göteborgsområdet. Det har vi aldrig hört talas om tidigare. Du får gärna kontakta oss så kan vi kanske resonera oss fram till en förklaring.

Bo Ramberg, FordonsGas Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-07 16:54
christer2 (ej verifierad)

Jaha... Och svaret på frågan då. Varför är det så dyr gas? Är det lika dyrt att framställa "avfallsgasen" som det är att framställa bensin där man även köper oljan för dyra péngar. Jo det kostar ju några miljoner till rötanläggningen och reningen men att följa bensinpriset! Kan det inte få vara både billigt och miljövänligt?

#2 • Uppdaterat: 2010-10-07 16:56
Staffan Olsson (ej verifierad)

Mycket bra fråga! Jämför gärna med gaspriserna i tyskland - det handlar om ca 60% av lägsta priset i Sverige. Helt obegripligt - gasen kommer väl från samma källor? Det handlar väl helt enkelt om att man tar ut precis det pris man kan ta ut.

Medelpriset i tyskland under sommaren var ca 0,90 euro /kg = 8,40 kr/kg. Nästan utan undantag energirik H-gas. Snäppet lägre i italien.

Fordonsgas får gärna försöka förklara den prisskillnaden.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-07 17:00
JB (ej verifierad)

Det är uppenbart att det är starka ekonomiska intressen stödda av regeringen som ligger bakom detta system. Regeringen vill snabbt visa att den åstadkommer landvinningar inom alternativa bränslen. De stöder kapitalbolagen för att få en snabb utbyggnad. Naturligtvis skall bilisterna inte låta sig nöja med Nm3 systemet. Vi skall alltid kunna prisjämföra med övriga Europa. Konsekvensen av detta borde vara att begära vårt utträde ur unionen. EU är idag en helt öppen gemensam marknad! Frågan är hur det är möjligt att leka med begreppen för att lägga priserna på en nivå som vida överstiger priserna i ex; Tyskland.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-07 17:51
christer2 (ej verifierad)

Jo de är så klart "rotary-bröder" (eller annat sällskap) och håller varandra om ryggen precis som i alla andra sammanhang Politiker-massmedia-finans.
Det är tråkigt att det är billigare (om man kör många mil) att köra diesel. Eller rättare uttryckt : Det är tråkigt att det är dyrare att vara miljövänlig och inhemsk. Detta det lägre förmånsvärdet på gasbilar till trots.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-07 18:23
G Rosengren (ej verifierad)

Vår nya tids oljeshejker, helt enkelt.
Samma sak med pellets för villauppvärmning, den har bara blivit dyrare och dyrare. Nu har jag gått tillbaka till elpatroner. Jag förlorar några hundringar i månaden men slipper bära på en massa tunga och skrymmande säckar...

#6 • Uppdaterat: 2010-10-08 09:55
nuppe

Det är ju inte riktigt rätt att jämföra med Tyskland där fordonsgasen mest består av importerad naturgas.
Det blir givetvis dyrare att producera biogas, men det är miljövänligare.
Sedan är det ju så att regeringen kan styra prisutvecklingen på bränsle som den behagar genom skattesystemet.
Det enda som är relativt skattebefriat när det gäller drivmedel är väl generatorgasen, men den tror jag inte många vill köra på.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-08 19:04
Staffan Olsson (ej verifierad)

Nej, så kan man inte riktigt resonera. Även om man jämför exakt samma mix, t ex Eon:s biogas50 - dvs hälften biogas så blir motsvarande produkt i tyskland avsevärt billigare. Skatteregler är en möjlig förklaring, men som jag förstått det beskattas inte längre biogas på samma sätt som naturgas.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-09 17:52
ArneA (ej verifierad)

Det finns 2 huvudförklaringar till att fordonsgaspriset är högre i Sverige än i Tyskland

1) Svensk fordonsgas innehåller alltid minst 50 % biogas - som är avsevärt mycket dyrare att framställa och investeringskostnaderna för uppgraderingen måste betalas tillbaka. Kommuner som exv Trollhättan subventionerar genom att inte ta ut investeringskostnaderna i kundpriset.

2) Tyskland har ett fixt och färdigt distributionssystem i form av ett gasnät - i Sverige måste vi komprimera biogasen och frakta ut den på flaska till gasstationerna.

Sen tillkommer det att vi redan har brist på biogas - vi ska inte sänka priset förrän vi ökat produktionskapaciteten - annars får vi ju ännu större brist.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-09 20:50
Staffan Olsson (ej verifierad)

Arnea - även om man jämför samma produkt, dvs biogas 50 - som finns på åtskilliga stationer i tyskland, är priset avsevärt lägre ändå. Jag har svårt att tro att tyska gasmacksägare säljer det med förlust.

Gasnätet i tyskland är betydligt mer utbyggt, det är helt rätt - men varför är gasen så dyr i västsverige och viss mån i skåne - där det sen länge finns ett väl utbyggt gasnät?

#a • Uppdaterat: 2010-10-11 00:41
Trött på eländet. (ej verifierad)

I Stockholm har gaspriserna strikt följt bensinpriset. 1 Nm2 kostar 90% av 1 l bensin. AGA motiverar det med att gasen transporterar gasen med lastbil (?!)...ja, sug på den! Vilka lastbilar går på bensin?!

Nu verkar de dock ha släppt på 90%-regeln och hänger med bensinpriset uppåt men väldigt sällan nedåt vilket gjort att det är närmare 100%...

Som tur är påverkar inte gaspriset oss stockholmare så mycket eftersom vi nästan aldrig kan få tag i gas då pumparna oftast är stängda...vi kör ändå på bensin större delen av tiden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.