Nästa artikel
Bilfrågan: Borde Saab stå för kostnaden?
Bilfrågan

Bilfrågan: Borde Saab stå för kostnaden?

Publicerad 4 oktober 2010 (uppdaterad 4 oktober 2010)
"Jag har en Saab 9-5 2,3 Biopower vars slang till servon gick av. Och bilen har bara gått 4 500 mil! Står Saab för detta?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Saab 9-5 2,3 Biopower -08. Vid en körning Ludvika–Arlanda ”rasade” servon? Olja läckte ut, det rykte som attan. Fick idag reda på att det var en slang till servon som gått av. Bilen är 2,5 år och gått 4 500 mil! Kostnaden är uppskattad till 2 000 kronor.

Jag tycker att Saab borde stå för detta! Ett fel som beror på undermålig kvalitet ska leverantören stå för, även om garantitiden gått ut, eller hur?

Lars Strandberg, Ludvika

SVAR:
Saab Sverige tillämpar ingen generell reklamationsrätt utan förpliktar sina återförsäljare på den svenska marknaden att följa Köplagen (KL) gällande en kund som är näringsidkare och Konsumentköplagen (KKL) samt Konsumenttjänstlagen (KTjL) när det gäller en konsument som är kund.

Utöver den lagstiftning som finns har återförsäljaren alltid möjlighet att själv besluta om så kallad goodwill i sitt kundomhändertagande men det är inget som Saab Sverige har del i.

I det aktuella fallet har Saab Sverige, efter att fått kännedom om fallet, kontaktat den aktuella återförsäljaren som återkommit till Saab Sverige och meddelat att reparationen sker utan kostnad för kunden, som ett goodwillåtagande från deras sida.

Margaretha Högström, Saab Automobile AB

Diskutera: Vad tycker du om felet och Saabs agerande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-04 13:13
spliff (ej verifierad)

men vad tusan, 2000 spänn... är det nåt att bråka om när garantin ändå gått ut för 6 månader sedan? man kan ju resonera så att alla delar i en bil borde vara gjorda för att hålla bilens livslängd förutom rena slitdelar. Men nu är det ju en viss skillnad på vad man tycker och hur det ser ut i verkligheten, betala och var glad att det inte var 20000 istället.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-04 13:58
jarl s (ej verifierad)

Undermålig kvalitet gäller väl allt som har med Saab att göra :-)

#3 • Uppdaterat: 2010-10-04 14:03
Jägaren (ej verifierad)

Alltså, "Jag tycker att Saab borde stå för detta! Ett fel som beror på undermålig kvalitet ska leverantören stå för, även om garantitiden gått ut, eller hur?" Lars Strandberg (och övriga 99 procent av befolkningen): Precis som svaret säger så finns det lagar i Sverige som reglerar reklamationesrätten. Gör dig själv en tjänst Lars och insup vad KKL säger och acceptera detta. Vad du sen än tycker "borde gälla" är fullständigt irrelevant. Bollen ligger helt hos dig och det upp till dig att förhandla med din Saabhandlare om goodwill. Men garantitiden har gått ut. Så är det bara.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:15
MR X (ej verifierad)

Om det visar sig at det är Saabs eget fel så ja då tycker jag de skall ersätta Lars. Men om han har haft inne bilen på en oauktoriserad verkstad blir svaret nej tycker jag.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:15
MR X (ej verifierad)

Om det visar sig at det är Saabs eget fel så ja då tycker jag de skall ersätta Lars. Men om han har haft inne bilen på en oauktoriserad verkstad blir svaret nej tycker jag.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:25
nuppe

Men nu står ju Saab för kostnaden.
Vad är problemet?

#7 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:30
SiggeN (ej verifierad)

Jägaren...väl talat. Det räcker nu ViB med dessa insändare som tror de har livstidsgaranti på sina bilar.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:44
Aldrig mer Toyota (ej verifierad)

Jarl:
OM du visste vilka fel jag haft på min snart 4 år gamla Toyota Avensis 06:a. Den ligger ute på Blocket sedan flera veckor tillbaka. Inte såld än... Har själv inte SAAB men skulle gärna vilja ha en SAAB också eftersom jag vet från en bekant som kör taxi att SAAB är väldigt bra bilar även om jag föredrar Audi och avskyr numera Toyota. Du Jarl, glöm inte att ta din kvällsmedicin!!!

#9 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:48
Gösta_L

Jägare, SiggeN och spliff: Ni måste vara bilfabrikenternas drömkunder. Maken till överseende med fel och brister har jag inte skådat på länge. Givetvis skall en bil inte gå sönder efter 2,5år och 4500 mil. Oavsett kostnaden bör självklart tillverkaren stå för notan. Vi har blivit så vana vid nya bilars dåliga kvalitet att det numer anses helt normalt att de går sönder alltför ofta. Jag kommer ihåg på den tiden då bilarna kunde gå både 50 000- 60 000 mil utan större problem. På 60- och 70-talet kunde en Mercedes eller Volvo rulla länge och väl med bara normalt underhåll. Säg den bil som klarar detta idag.

#a • Uppdaterat: 2010-10-04 15:53
1storstark

Garantin har gått ut. Jag skulle inte bråka för 2000:- Ifall det hade kostat 20000:- hade jag nog vädjat ödmjukt, med mössan i handen.
Men snyggt av SAAB att ta kostnaden

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.