Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så mycket service?

Bilfrågan: Varför så mycket service?

Bilfrågan

"Volvos B18-motor krävde knappt någon service. Moderna motorer behöver hela tiden ny mjukvara. Varför?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

KOMMENTAR:
Såg i nummer 9/2013 en läsare som klagade på priset på en strålkastare till en Passat och han jämförde då med en 142. Ni svarar att utvecklingen går framåt och att en B18-motor krävde regelbunden service.

Jag har själv haft flera bilar med B18 och en mindre servicekrävande motor är svår att hitta. Dagens bilar måste man tillföra "mjukvara" för att de ska fungera, och byta glödlampor ska man inte prata om. En del bilar måste då in på verkstad. Skandal!

Allt detta kostar en massa pengar. Jag tycker att ni sitter i knät på denna bilindustri och inte törs kritisera detta vansinne, vilket är rent ocker.

Björn Flodström, Mora

SVAR:
Volvos B18-motor var mycket långlivad och hade hög driftsäkerhet. Däremot krävde den, som alla motorer från den tiden, regelbunden service om man ville att den skulle fungera bra. Det kallades 1 000-milaservice och det var ingen tillfällighet.

Var tusende mil behövde viktiga funktioner i motorn ses över. Brytarkontakterna var mekaniska och behövde justeras eller helst bytas. Tändstiften var också i behov av byte dels för att de var slitna (elektrodavståndet hade ökat), dels för att de hade beläggningar av blyoxid. Motorn hade stötstänger och justering av ventilspelet var ett måste för att motorn skulle gå tyst, men inte för tyst då risken då fanns för brända ventiler. Olja byttes minst var 500:e mil och filter vid vartannat byte. Remmen som drev fläkten och generatorn behövde ofta spännas eller bytas.


I en modern bilmotor kan man i stort glömma allt detta utom oljebytet som görs vartannat år. Kravet på högre effekt, lägre förbrukning och renare avgaser har framtvingat en mängd elektroniska system i dagens motorer. Dessa är vanligtvis gjorda för att hålla bilen ut men kan behöva kontrolleras ibland. Skulle de behöva bytas blir det i allmänhet dyrt.

Här har vi problemet i ett nötskal. En modern motor kräver ett minimum av skötsel men OM det behövs någon åtgärd, då blir det dyrare än på B18-tiden. Å andra sidan är den moderna motorn renare, effektivare och snålare än den äldre.

Att bilarna sedan tappat sin gör det själv-profil är en annan sak. Att man inte ens kan byta en glödlampa är inget annat än idiotiskt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har moderna motorer blivit för komplicerade?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo

Kommentarer

#1
2013-10-25 09:10

Några saker till: i en B18 behövde inte kamremmen eller partikelflltret bytas och den hade inga spridare som krånglade.

#2
2013-10-25 09:10

Det enda fina med gamla konstruktioner är väl att de är billiga och enkla att reparera. Det är få komponenter, och de lämpar sig att renovera.
Jag uppskattar den robusta och enkla motorinstallationen hos äldre bilar, det är helt enkelt trevligt att pyssla med.

På dagens bilar behöver man å andra sidan inte ens fundera på tändningen, ventilspelet (var bara USA-bilar som hade hydrauliska lyftare på B18-tiden), eller slitna förgasare (bränsleinsprutning fanns, men var ovanligt då).

Jämför man sedan prestanda, bränsleekonomi och vikt så blir skillnaden tydligare.
En 1,8 litersmotor idag har runt dubbla effekten, drar 30-40% mindre och är lättare.

#3
2013-10-25 09:26

Det var bättre förr, som insändaren tycker, men...när man kör bakom en gammal bil känner man på lukten att allt var inte bättre förr

#4
2013-10-25 09:36

Till och med förr var bättre förr...
Bakåtsträvare...

#5
2013-10-25 09:45

Stör mig på Volvos serviceargument att "uppgraderad mjukvara" ingår!
Ett oljebyte är en nödvändighet men en uppgraderad mjukvara är oftast bara ändrade/fintrimmade parametrar som varken bilägaren eller motorn egentligen behöver!

Service idag är för bilfirmorna vad korven är för mackägaren, det är här man tjänar pengarna, att man konstruerar lyktor där lampan bara kan bytas på verkstad kostar ju inte biltillverkaren något, det är ägarna som drabbas.

Förmodligen därför man "slänger" in ett extra oljebytepå en del etanolmotorer mellan servicetillfällena - billigare än att chansa och få en massa garantiåtaganden...

#6
2013-10-25 10:12

Richards, ja, det där med uppdaterad mjukvara kan mycket väl bli neddaterad. En bekanr hade sin XC70 inne på service, och när han fick tillbaka den var tomgången så låg att styrservon inte orkade med, utan högg.
När han klagade på detta sa de att det var hans fel som bytt däck! Vilket han inte gjort, det var samma däck...
Han kör förresten i40 nu. Ska bli kul att höra hur den snurrar i längden. På XC70:n rasade styrservon strax efter han bytt bort den, 20.000 i rep.

#7
2013-10-25 10:18

Man får se till helheten och inte stirra sig blind på en punkt, i det här fallet verkstadsservice.
Tror inte många vill byta ut sin motor i V70:n mot 142:ans bara för att tjäna några kronor vid servicen.
Visst kostar den mer nu än för 40 år sedan, men man behöver inte serva lika ofta och en stor del av den kostnaden vinner man tillbaka på bränsleåtgången som nästan har halverats sedan dess.

För att inte tala om miljöaspekten.

Dock skulle det vara intressant att få reda på vad en Volvo originalservice till en 142:a kostade runt 1973 och vad det motsvarar i dagens pengavärde.

#8
2013-10-25 11:49

Man kan ju gå tillbaka och titta på hur det var i mitten på 1950-talet.
Då Mercedes kom med sin helt nya 180 1954, hade man tagit bort centralsmörjningen och rörmokeriarbetet som var på 170 och ersatt med smörjnipplar. det blev 36 st (!) som skulle smörjas var 100;e mil, dock fuskade de flesta och körde 150 mil eftersom olja skulle bytas var 300:e.
Saab 92 hade 24 nipplar, men behövde ju inget oljebyte.
En duktig smörjare kunde klara 180 på 45 minuter plus ytterligare en kvart för oljebytet.
Då var ju löner och omkostnader ganska låga, men skulle det vara idag hade det säkert kunna röra sig om 1000:-/100mil (!).
Utvecklingen gick snabbt, tio år senare började bilarna få alltmer permanentsmorda leder även om det fortfarande var vanligt med några få smörjnipplar.
Tätningarna till lederna var däremot inte riktigt färdiga och det var vanligt med byte efter4-5000 mil.
Och nu började även finfilter dyka upp istället för de skräpsilar som funnits tidigare som bara klarade att filtrera tallbarr o. dyl. och tillsammans med bättre tillsatser i oljan kunde bytesintervallerna utsträckas till 500 mil.
Sedan i mitten av 1970-talet hade smörjnipplar i princip helt försvunnit och nu var det endast oljebytet kvar.
Den årliga servicen hoppades ofta över och många körde med skramlande motorer tills de inte gick att starta, då först byttes brytarspetsar, kondensator, tändlocket, kablar och stift, något som bara kostade några hundralappar.
Men skulle man sköta bilarna förr så inte sjutton var de servicebefriade.

#9
2013-10-25 12:19

Det finns en annan aspekt här också tycker jag och det är gällande den oärliga aspekten som förr inte fanns på samma vis.
Som vi varit inne på många gånger så finns det ingen anledning att tillverka en strålkastare så att dess lampor blir svåra att byta. Lita på att det finns en anledning till hur precis allt på dagens bilar är konstruerade i syfte till att kunna tjäna största möjliga peng. Delarna får idag helt enkelt inte hålla för länge.

Det kommer också en massa bullshit om allt som måste bytas i förtid så för mig handlar det långt ifrån enbart om att bilarna är så komplicerade idag.
Om det nu faktiskt tar 2 timmar att serva en bil,..fine då är det väl också det som jag skall betala? MEN,..man tar betalt enligt en oftast okänd timpeng samt debiterar efter en helt annan tid än arbetet faktiskt har tagit = kaka på kaka.
Summan av det hela blir ett sjujäkla bedrägeri där kunden måste byta delar som inte behövs samt betala för tid som aldrig är använd.

Detta bedrägeri har verkstäderna fått fortsätta med och det blir bara allt värre. Bra vore ju om motortidningarna kunde gjort något stort utav detta men de är för fega och kommer snarare med undanflykter och försvarar branschen liksom insändaren också påpekar.
Inte många bilar har idag 2 års intervaller för oljan utan det är nästan alltid 1 år som gäller samt ett miltal.

#10
2013-10-25 12:50

Man glömmer snabbt, jag tror vi hade blivit tokiga av att gå tillbaka till den gamla tiden. Avgassystem, stötdämpare, brytarspetsar, tändstift, ja allt krävde en helt annan tillsyn, bortsett från själva järnklumpen B18-20 i sig själv som väl gick nästan hur länge som helst. Men allt det andra... Men det klart, inga mjukvaru-uppdateringar var det och det är ju inte så konstigt.

#12
2013-10-25 15:21

Ja leifer och det får mig osökt att tänka på vad som kunnat hända om inte Saab hamnat i händerna på ett så innotativfientligt företag som GM.
Jag trodde i min enfald att när GM tog över skulle man uppmuntra och vidareutveckla det som kommit fram, det gjorde man, delvis, t.ex. Trionic, men en hel del annat ansågs för dyrt.
Tänk bara på Gillbrands geniala variabla kompressionsmotor!

Nåja, de Saab som kommer att tillverkas nu ska ju inte behöva mycket service, åtminstånde inte de som ska tillverkas enligt Nevs ursprungliga affärside'.
Om det nu blir något?

#13
2013-10-25 15:25

Låter som Björn fastnat i 60-talet!

#14
2013-10-25 17:38

I gengäld kunde man nästan anlita vilken smedja eller mekanisk verkstad som helst. De hade heller inget behov av att ta ett par tusen bara för att öppna portarna.
Jag lånade en Volvo med B18 motor för att köra ett ärende. Den gick mycket dåligt så när jag kom tillbaka med bilen synade jag motorn. Fördelarlocket var i två bitar, ingen av klämmorna satt fast på locket som hoppade upp och ner med tre kablar, den fjärde kabeln satt fast i den ena delen av locket som hängde fritt i luften. Vilken bil som byggts efter år 2000 hade klarat detta?

#15
2013-10-25 20:05

Det låter som det bara är en massa bittra gubbar här som ser sig i spegeln och ser att luggen sitter jävligt högt upp nuförtiden och tycker allt var bättre förr.

Om man skulle krocktesta en gammal Amazon i EuroNCAP så skulle det garanterat bara bli skit kvar, ingen skulle överleva. Hur mycket CO2 och annan smörja släpper en B18 ut egentligen? Man kan säkert köra 100-200 mil med en modern bil på samma utsläpp.

Dagens bilar är garanterat hållbarare, jag har t.ex kört min VW från 2009 i över 11000 mil utan att byta en enda pryl, inte ens bromsbeläggen är slitna. Tror inte det var möjligt förr. Bilar som hade gått 10000 mil på 60- 70-talet var helt slut, nu är en modern diesel lagom inkörd vid 10000 mil.

Nä gubbar, skrapa av er mossan och vakna nu, släng NMT-telefonen och ut med tjock-t:v:n.

#16
2013-10-26 01:01

Ojojoj för en gångs skull är jag imponerad över ViB's svar. Han blev rätt ägd han Björn ;) Men det är många många som tycker som honom. Tror man romantiserar över äldre dagar väldigt mycket. Som nån skrev innan - förr var också bättre förr ;)

Har för mig om att Jes en gång för ett tag sen översatte nån gammal Volvo-reservdel till dagens penningvärde, och det visade sig att den inte var så jäkla billig då heller.

#17
2013-10-26 09:28

Ja, körde man 10.000 mil utan motorbyte med en bubbla på 60-talet så hamnade man i VWs kundtidning...:) Så allt är inte sämre idag - speciellt inte bilar. Dock mera komplicerade och när nåt går sönder så kan det kosta multum tyvärr...

#18
2013-10-26 10:50

Jag är inte avundsjuk på er som håller Sverige rullande och struntar i vad det kostar bara man har en ny ögonsten att visa upp för grannen och som man inte kan fixa någonting själv på.Det är bra för BNP.

#19
2013-10-26 14:31

Focus, å andra sidan finns det inget fördelarlock som kan gå sönder längre.
I övrigt håller jag med dig, vi som inte har behov av att visa upp det senaste lever bekymmersfritt.
Att det inte går att göra något själv på nyare bilar är en myt!
Det kräver bara en större verktygslåda, och att man tar reda på hur man gör innan man skrider till verket.
Mjukvaruuppdateringar och felkodsavläsning är väl största problemet för en hemmapulare, men det finns lösningar på det också.
Att lämna in på verkstad för att byta glödlampa låter idiotiskt, har ännu aldrig sett en bil man inte kan göra det själv på, men det är oftast mer komplicerat nu.
Köper själv bilar som är runt tio år gamla, och har gått så långt att alla slitdelar är utbytta en gång, på det sättet kör jag bil till en totalkostnad som motsvarar servicekostnaden på en ny bil.
Har en citroen från 2001 nu, köpt för 10.000, för 10 år sen hette det likadant, moderna bilar kan man inte pula med.
Ok, jag får skruva av strålkastaren för att byta lampa, men för en timlön på 500 spänn gör jag det.
Har haft den typen av bilar alltid, och förr klabbade en 10 år gammal bil alltid, idag funkar den klockrent, oavsett märke, skulle nåt dyrt gå sönder skrotar jag och köper en annan, billigare än första veckan i ny bil!
Om 10 år har jag en bil som är ny idag, och tänker byta lampor själv!

#20
2013-10-28 08:34

Bilindustrin koncentrerar sig på att bygga utrymmeseffektiva bilar med allt fler finesser och komplicerade aggregat. Då blir utrymmet under huven så fullproppat att man inte kommer enkelt åt någonting, utom påfyllning av olja och kylarvätska. Ovanpå allt läggs en stor plastblaffa för att signalera," här kan du inte göra något, lämna in på verkstad" Tror faktiskt att bilägandet skulle bli betydligt billigare om man konstruerade bilarna så att service och vanliga reparationer gick att utföra snabbare och enklare. Och "uppdatering" av programvara är som regel rent bondfångeri för att få oss att lämna bilen till svindyr auktoriserad verkstad.

#21
2013-10-30 16:31

Bästa kompromissen mellan gammalt och nytt var Volvo 940-serien. Visserligen hade den kamrem, men konstruktionen var enkel och det var lättåtkomligt så kostnaden för byte (om man inte gjorde det själv) var högst överkomligt.

#22
2015-02-26 16:19

En fråga om övervägande elektronik mot övervägande mekanik. Man kan verkligen diskutera om en T-ford-motor är bättre än en modern motor. Det där med "gör-det-själv" försvinner ju inte bara från motorerna, utan även från bilkörningen överhuvudtaget, med alla diverse hjälpmedel som elektroniskt modifierar din körning. Tror inte att många idag skulle uppskatta bromsar utan ABS, eller en bakhjulsdriven bil utan ESP...

#23
2015-03-20 17:14

ABS och ESP är för fruntimmer. Har aldrig sett dem i funktion! Kör man lugnt och med eftertanke så går det bra utan.

#24
2016-03-10 06:15

Och alla smörjnipplar som skulle ha fett, var det vid 250 mil eller kanske 500 mil.

#25
2016-10-13 11:52

@jete. De som du kallar fruntimmer kör lungt med eftertanke och avstånd. De som kör som "män" orsakar olyckor och trafikstörningar (läs trängning i köer och liknande).
Så jete, om alla körde som fruntimmer skulle vi har färre olyckor och en bättre fungerande trafik. I de flesta fall vore det bästa att männen inte körde bil alls. Speciellt de män som kommer från machokulturer där förtryck av kvinnor är kutym.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.