Nästa artikel
Bilfrågan: Utsläppskrav för extravärmare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Utsläppskrav för extravärmare?

Publicerad 22 oktober 2013 (uppdaterad 22 oktober 2013)
"Jag tycker att avgaserna från extravärmare ofta luktar skit. Finns det några utsläppskrav på värmarna?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Många bilar är utrustade med extra värmare som drivs av diesel, bensin etc. Finns det några krav på hur rena avgaserna ska vara ifrån dessa värmare? Jag tycker ofta avgaserna från dessa värmare luktar skit.

Tommy

SVAR:
Avgaserna från dessa värmare är inte renade på samma sätt som motorns och kontrolleras därför inte. Vi får ibland brev om detta där bilägare tycker att lukten sprider sig ända in i kupén.

Anledningen till att värmaren behövs är ironiskt nog kraven på låg bränsleförbrukning. Motorerna är så effektiva att de inte ger tillräckligt med spillvärme för att värma bilen vid kall väderlek.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du upplevt samma sak med extravärmare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-22 10:09
saabnisse

Man bör ändå tänka på att dessa värmare har en väldigt hög verkningsgrad och en förhållandevis kort gångtid.
Men de släpper ju ut avgaserna i närmiljön, ofta under framskärmen och därför kan det ju upplevas obehagligt.

Det går ju att jämföra med de 100000:tals villabrännare som fanns tills för några år sedan och som släppte ut enormt mycket mera föroreningar, men det skedde ju genom skorstenar högt uppe i luften.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-22 13:02
snabb95

Har sagt det förut: min Eberspächer HYDRONIC B 5 W S monterad på bensinbilen V70 avger ingen lukt i garaget (kom nu inte med att värmaren inte får köras i garaget, jag kan försäkra att det går alldeles utmärkt). Bilen står alltid i garage och värmaren körs före start året runt.

På V70 dieseln luktar värmaren ofullständig förbränning första minuten vid start och kör man inte värmaren så luktar det från avgasröret vid kallstart. Diesel är alltid en sanitär olägenhet och obegripligt att den används i personbilar där den är helt onödig. Utsläppsskillnaden av CO2 är marginell.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-22 18:49
saabnisse

Jes, diesel finns inte i någon ädel form, vissa damer finns och har funnits i ädel form, Alfa har funnits och finns i ädel form liksom Delage, Delahaye och några fler, givetvis några Saabmodeller, men aldrig diesel.
Diesel är en illaluktande och påträngande sörja som illvilligt fastnar på händer m.m. när man tankar.
Har man otur och måste tanka vid en tradarmack är det än värre, då är skor och byxor oftast nersmorda och man stinker i veckor efteråt.
Huga!
Jag håller mig hellre till det ädla fluidumet BENSIN?,

#4 • Uppdaterat: 2013-10-22 19:35
saabnisse

Ursäkta, det blev lite fel.
Jag menade det något ädlare fluidumet BENSIN!

#5 • Uppdaterat: 2013-10-23 00:58
snabb95

saabnisse @ Jag har inte kunnat säga det bättre själv.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-23 18:01
S-E S

Värmare är lite av en paradox. De förbrukar ungefär lika mycket bränsle som bilen gör på tomgång (ca 1/2 liter i timmen), släpper ut orenade avgaser och rekommenderas för sin miljövänlighet!

#7 • Uppdaterat: 2013-10-23 18:50
snabb95

Miljön vinner på 10 minuters körning av bensinvärmaren. Om man inte offrar tid och bensin på att värma upp kupén så spar man hela värmarens förbrukning under den första 0.5 milens körning (så även med 5 minuters värmarkörning på sommaren) samtidigt som värmarens avgaser är renare (från CO mm) än motorns under nämnda vägsträcka.

Så kan det vara även med dieselvärmaren. Troligen blir det mindre kväveoxider av värmaren, men jag är osäker. Är det någon som vet så berätta gärna.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-23 19:22
saabnisse

Nej-nej S-ES, du tänker fel.
En brännare, vare sig den drivs med diesel eller bensin, har långt över 90% verkningsgrad som kan jämföras med förbränningsmotorns 15-20% vid kallstart och på tomgång.
Jämför de villabrännare jag syftade till tidigare som ofta hade 98% verkningsgrad! men de släppte ju ut gaserna högt uppe i det blå.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-24 09:39
Torbo

Et stort problem her er NOX-utslippene, som er store jamført med elektriske og bensinvarmare.
Eksempelvis bil en dieselmotor slippe ut rundt 60 ganger mer NOX enn en bensinbil.
Ved små mengder forbrent drivstoff, som i en effektiv varmer, vil selvfølgelig NOX-gassene bli mindre, også på grunn av bedre virkningsgrad, som nevnt over. Men utslippene er store nok til at bilrorganisasjoner ikke anbefaler bruk i lukket garasje.

#a • Uppdaterat: 2013-10-24 09:41
Torbo

Kanskje lukten er NOX? Sotpartikler? HC? eller CO2+partikler?
Vet noen mer om det?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.