Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Risk för sjunkande foder?

Bilfrågan

"Jag känner till risken med sjunkande cylinderfoder i motorn. Hur vanligt är det och vad beror det på?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
I familjen finns en Saab 9-5 3,0 diesel -06, en fantastisk bil med krut i. Jag känner till risken med sjunkande cylinderfoder i Suzuki-motorn. Hur vanligt är det med sjunkande foder? Vad beror det på?

Bilen är väl skött med service på märkesverkstäder. Hjälper det? Ska jag tjata på serviceverkstäderna om något särskilt? Ska jag försöka kränga bilen så fort jag kan? Den har gått drygt 15 000 mil.

Sverker Nyman

SVAR:
Felet är klassiskt och förekommer hos en hel del aluminiummotorer med stålfoder. Cylinderfotspackningen ger sig och fodret sjunker in några millimeter vilket räcker för att ge upphov till vatten- och oljeläckage. Har detta hänt är det motorbyte som gäller även om det finns kortsiktiga reparationsmetoder också.

Kemiska preparat kan hällas i kylvattnet och ibland är dessa förvånansvärt effektiva. Det finns inget du kan göra i förebyggande syfte. Med havererad motor torde andrahandsvärdet bli mycket lågt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-10-23 09:25

Var det inte Isuzu som tillverkade v-6dieselmotorn?

#2
2013-10-23 09:29

Nåja, "några millimeter"...?
Här är tiondelar mycket om packningarna ska orka hålla tätt. Inte är det så vanligt även om det förekommer. Tydligen mest på de tidiga 3,0.
Det är bara att köra, skulle detta inträffa kommer inte en reparation löna sig.

Men, Suzuki-motor? Är det inte Izusu (3.0) och Alfa dieslar?

#3
2013-10-23 11:03

Izuzu låter betydligt troligare än Suzuki.

#4
2013-10-23 12:02

Det är en Isuzumotor, ja. Från början en lastbilsmotor som konverterades för att inte ha så rå gång och vara så smutsig. Alla andra dieslar hos Saab är Fiat-dieslar, och jag tror inte att man behöver vara orolig för sjunkande foder i dem i alla fall, då Fiat gör mycket bra dieselmotorer och har lång erfarenhet av det - liksom PSA, vars 1,6-litersdiesel, som bl.a. tillverkas i Skövde av Volvo, på licens, är världens mest sålda motor.

Jag hade inte köpt en bil med Isuzumotor, men då av andra skäl, som rå gång och ganska smutsiga avgaser och törstig motor. Men jag hade gärna köpt en bil med Fiat- eller PSA-diesel, om jag skulle ha en diesel. Men om sjunkande foder på Isuzus motorer vet jag inget.

/Erik

#5
2015-04-23 11:47

Skulle det hända så är det bara att leta upp en 'ny' motor på skroten, montera den och sedan sälja (?) bilen. För trots allt som beg med skjuten motor så lär man inte få så mycket. Men det gäller naturligtvis åt andra hållet: det kan bli en mycket lönsam affär för den som köper en motorpajad bil och själv byter motor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.