Nästa artikel
Bilfrågan: Tvätta partikelfilter?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tvätta partikelfilter?

Publicerad 25 mars 2014 (uppdaterad 25 mars 2014)
"Går det inte att tvätta partikelfiltret? Om det går är det ju en stor skillnad på pris, även mot ett begagnat från skroten". Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Läste just om partikelfilter på er webbsida. När jag köpte vår Peugeot 407 Diesel -10, frågade jag bilhandlaren, just om byte av partikelfilter, när det är dags att byta detta filter, fick till svar att det behöver du inte byta det fungerar så länge bilen går. Men nu har jag läst att det brukar vara dags när bilen har rullat ca 18 - 20000 mil, och en kostnad på ca 20 000 kr. Min fråga nu, går det inte att tvätta partikelfiltret, med vatten t. ex. högtryckstvätt eller blåsa rent med luft, eller låta det ligga i en vätska och lösa upp sotpartiklarna. Om det går är det ju en stor skillnad på pris, även mot ett begagnat från skroten. 

Jan Danielsson

SVAR:
Det finns inget angivet bytesintervall på partikelfiltret. Bytet skall ske vid behov eftersom miltalet kan skilja beroende på körsätt. På servicen vid 18 000 mil, och efterföljande servicetillfällen, ingår det en kontroll för att se hur igensatt filtret är. Detta för att kunna avgöra när det är dags för utbyte.

Peugeot rengör använda filter och erbjuder dessa till kunden som får välja mellan att köpa ett nytt eller återvunnet. Filtret rengörs  i speciella maskiner och det utförs enligt kvalitets- och miljönormer och säkerställer att det har den kvalitet som Euro 5- och snart Euro 6-normerna kräver.

Ett nytt filter till denna bil kostar 7 637 kr hos en auktoriserad Peugeot-verkstad. Återvunna filter kostar mellan 60-80% av nypriset.
Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Skulle du köpa ett nytt eller återvunnet partikelfilter? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-03-25 15:40
duccedriver

Jes, det skulle jag också!
Men du och jag är kanske av typen, den tiden den sorgen.........

#9 • Uppdaterat: 2014-03-25 16:03
PREVIA

Eftersom dieselbilsägare ofta kör miljöbilar så rengör man självklart inte partikelfiltret i köket där miljön kan ta skada utan gör rent filtret utomhus.
http://youtu.be/nbFB5DWd9Sg

#a • Uppdaterat: 2014-03-26 07:55
Henrik-Andersson

additiv(eller eolysvätska som det rätta namnet är)/adblue/urea

Oavsett namn - Kontrollera att det verkligen blev påfyllt på servicen. Låter som en självklarhet, men min brorsas bil (mazda 323 diesel) vars bil började gå sämre och sämre fick ett pris på 15 000 kr för att partikelfiltret var slut efter att bilen som han ägt som ny rullat ca 12 000 mil.

Vi satt och letade utbytesfilter begagnade på bildelsbasen.se och andra alternativ.

Av en slump begärde han att firman skulle kontrollera att det verkligen blivit påfyllt additiv på servicen - Efter visst motstånd kontrollerade de detta och konstaterade att han hade rätt i sina aningar - där var snustorrt - Additiv fylldes på och bilen gick bättre och bättre för att efter en tid bli helt återställd.

Kostnad NOLL KRONOR ............Är man lite konspiratoriskt lagd skulle man kunna tro att firman medvetet gett fan i det för att få sälja en svindyr reservdel. Nu tror jag inte att det förhåller sig på det viset. Men stalltipset är.........

ÄR DET ADDITIV I TANKEN ????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.