Nästa artikel
Bilfrågan: Smuts i dieseln?
Bilfrågan

Bilfrågan: Smuts i dieseln?

Publicerad 4 oktober 2013 (uppdaterad 4 oktober 2013)
"Vi ska köra i Polen och undrar om dieseln där är smutsig? Är de som fått sina motorer förstörda." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vi ska köra i Polen och undrar om dieseln där är smutsig fortfarande? Har hört att är de som fått sina motorer förstörda.

Göte Nilsson

SVAR:
Polen är med i EU och då ska dieseln som säljs där uppfylla standarden EN 590. Det är en teknisk bra diesel som alla fordonstillverkare godkänner. För säkerhets skull bör du kanske hålla dig till de större tankställena.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-04 11:50
erifog

När jag var i Polen 2007 så osade det från samtliga dieselbilar, även nya Citroen, som har bra motorer. Vet inte om dieslar säljs utan partikelfilter i Östländerna, man jag tror det.

Hur som helst så var bensinen så kass, liksom bensinen i Slovenien 2009, att bilen knappt orkade någonting. På tomgång höll motorn på att stanna, så bilen kopplade ur AC:n. Den orkade inte driva den med den usla bensinen.

Jag tror inte det är skadligt att köra på bränslena i Polen, men det är skitigt bränsle, så jag tror att partikelfilter och avgassystem kommer att sota igen mer av det. Enligt min vän som är mekaniker så smörjer dock de bränslena bättre än vår MK1-diesel, så motorn kommer nog inte ta skada. Det är mest det efter motorn som påverkas; avgassystem och P-filter. Sen får det kallas för Euro 1-diesel eller vad det vill. Du kommer se själv när du kommer dit. Det finns en anledning till att bränslet är billigare i öst. Man får vad man betalar för.

/Erik

#2 • Uppdaterat: 2013-10-04 17:34
S-E S

Visst, en jädrans massa ovidkommande grejer blandas i, speciellt i Sverige!

#3 • Uppdaterat: 2013-10-05 19:47
John2008

Dieseln i Polen ger förmodligen större utsläpp än den svenska och på längre sikt kan det lättare bildas avlagringar i motorn. Men det var ju den s.k. europadieseln som större svensk kedja ville sälja som ett bra miljöval, då man påstod att man kom längre med den i tanken p g a högre energivärde i bränslet.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-06 11:10
S-E S

John 2008, den dieseln du talar om är möjligtvis ett bra miljöval för de motorer där den funkar, med det är inte därmed sagt att de dieselmotorer som var nya år 2010 och konstruerades runt 2005 automatiskt ställer om sig till det nya bränslet år 2013 utan problem. Där har dieselleverantörerna missat grovt. Du har en diesel till som kallas "EVO" där man påstås komma längre på varje droppe. Så var inte fallet med min bil, men däremot knackade den mera högljutt! Så gäller även för dieseln som kallas "bio+". Konstigt att dieselkvaliteten "mk 1" inte finns att köpa hos de "stora leverantörerna". De kanske struntar i de "små" kunderna? Måste man verkligen förlägga sin semester till kusterna för att kunna tanka ren diesel på båtmackar?
Min bil kommer INTE längre på Miles därför att spridarna sätts igen, varmed förbrukningen ökar med 5-10 %i stället.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-06 15:31
John2008

Europadieseln har miljöklass 3 (MK3), medan den svenska för det allra mesta har miljöklass 1 (MK1). Jag har själv tankat Preem Evo och kört 1000-tals mil utan några som helst problem. Statoils Miles Diesel innehåller "multifunktionellt additiv" och ska kunna sänka förbrukningen med 2%.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-07 15:56
S-E S

John2008, jag har kört i 5 månader på Preem EVO och fick knackande motor vid lätta gaspådrag och långsam körning (80 km/t). Jag har kört 1 år på Statoil diesel och på Miles sedan den kom i handeln fram tills i juli i år. Trots rengörande tillsatser och "multifunktionella additiv" knackar motorn vid körning på Miles på samma sätt som för EVO.
Började sedan köra på Jet som har en "renande tillsats", som bör vara det samma som Statoil mk 1 (då Statoil har köpt Jet). Enda skillnaden mellan Statoil Miles och Jet är sålunda en tillsats av ca 17 % biologisk "sörja" som min motor inte tycker om. Om det är "sörjan" i sig eller det förhöjda cetantalet (lättantändligheten) hos biotillsatserna vet jag inte, men skillnad är det. Verkstäderna säger när jag frågar att det är skillnad på diesel och diesel.

På frekventa resor mellan Mälardalen och Helsingborg drar mil bil (automat) på Statoils diesel ca 6,4 l per 100 km. Med Preem EVO och OK bio+ är det samma sak. Med Jet drar den ca 5,8 liter per 100 km. Detta är en besparing när jag kör på Jet så som jag tolkar betydelsen av ordet "spara". Fast jag hade väntat mig att det var när jag körde på Miles/EVO som "besparingen" skulle komma!

Hur man definierar "smuts" i dieseln bör man kanske ta reda på?

#7 • Uppdaterat: 2014-06-01 12:39
Raphael

Jag kör på Preem och får med det något lägre förbrukning än med Statoil och OKQ8, så jag delar därför Teknikens Världs uppfattning som i tester visat att Preems diesel är snålast i Sverige. Nu provade Teknikens Värld detta med en Citroën C6, och franska dieselmotorer är sedan länge förberedda för upp till 30 procent inblandning av biodiesel. Jag har själv en fransk dieselmotor och kan intyga att Preems diesel med inblandning av biodiesel från tallskog plus rapsolja fungerar utmärkt. Motorn i min Picasso går bäst på Preem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.