Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Svårt att läsa oljestickan?

Bilfrågan: Svårt att läsa oljestickan?

Bilfrågan

"Oljestickans utformning gör att det är mycket svårt att säkert avläsa oljenivån. Har Vi Bilägares biltestare något knep som gör det lättare?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en VW Golf årsmodell 2008, multifuel. Oljestickans utformning gör att det är mycket svårt att säkert avläsa oljenivån. Har Vi Bilägares biltestare något knep som gör det lättare?

Vid service hos auktoriserad VW-verkstad påfylldes 4,5 liter Castrol SLX motorolja Longlife 3 som var debiterad med 820,80 kr exklusive moms. Måste man ha så högklassig/dyr motorolja?

Åke Nilsson

SVAR:
Den del av oljestickan där avläsningen sker är tillverkad av svart plast. När oljan nyligen bytts, och är transparent, kan det leda till svårigheter med avläsningen. Vi har tyvärr inget gott råd får att avhjälpa detta.

När det gäller priset på oljan till din bil har vi allmänna synpunkter. Vi har inte varit i kontakt med verkstaden då du inte nämner vem som utfört servicen. Den påfyllda oljan är en produkt från Castrol som är framtagen för att passa de flesta VW-motorer, såväl bensinmotorer som dieslar, och uppfyller VW-normerna VW 504 00 och VW 507 00.

Den är även anpassad för kraven för longlife service och är speciellt gynnsam för partikelfiltret i dieselmotorer. Härigenom kan verkstaden klara de flesta oljebyten med en och samma produkt.


Nackdelen är att priset blir högre än om de hade använt en olja bara med den specifi kation din motor kräver, nämligen VW 502 00. För en etanolmotor är det dessutom aldrig tal om longlife service. Svaret är således nej, man måste inte använda en så dyr motorolja.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-07-20 09:05

Det är nog ganska vanligt att verkstan inte enbart fyller på den olja som krävs utan den man tjänar mest på om den också uppfyller kraven.

När det gäller oljestickorna har jag själv svurit över den svarta färgen.
Tidigare var ju stickan blank och på den var det ju väldigt lätt att se nivån.
Jag fick en uppgift att stickan blev svart eftersom även oljan blir svart efter ganska få mil och när vissa bilägare kollade oljan trodde de att den var slut trots att den bara gått några hundra mil.

Det går att lösa den här idiotin med svart sticka genom att trä på en bit vit krympslang av god kemikaliebeständig kvalitet, eller där stickan är av svartbehandlad metall, genom att slipa bort en del av den svarta ytbeläggningen.

#2
2011-07-20 09:48

Anser att jag är duktig på bilar men hade stora problem att avläsa oljenivån på min fd Skoda Octavia 1,6 FSI som förmodligen har samma motor och oljesticka som Golfen nämnd ovan.

#3
2011-07-20 10:10

Det problemet har jag inte med min Toyota !

#4
2011-07-20 16:17

Tryck stickan mot en bit torrt papper!

#5
2011-07-20 16:31

Det spelar inte någon roll hur många gånger man torkar av stickan, så länge motoroljan är ganska ny (1000 mil) är det helt omöjligt att få en riktig avläsning på en Skoda Octavia. Efter påfyllning märkets det inte någon större skillnad. Originaloljan Castrol kostade 250 kr/lit över disk så han fick den billigt. Det var något lättare på SAAB 9 3 även om man ibland fick titta flera gånger.

#6
2011-07-20 18:23

Jag menade inte att torka av stickan raggej, bara trycka den mot ett torrt papper och se på pappret ...

#7
2011-07-20 18:34

Varför kolla oljan när den är ny? Litar han inte på verkstan´?

#9
2011-07-20 23:25

@leifer, oilsludge beror inte på för låg oljenivå utan på dålig oljekvalitet och det har inget med Saab att göra.
Oljenivå via mätare kan ju tyckas vara vettigt, men hur många bilar behöver det?
Flera av mina Saabar har gått 30000 mil utan att förbruka en liter olja mellan byten.
Samma sak med flera Volvo som jag haft bruk av.
Vad är finessen med avläsning i datorn?
Varning vid motorfel får man ju ändå.
Men vill man kolla oljenivån ska det väl för sjutton vara möjligt utan att man ska vara synexpert för att se skillnad på de diffusa skuggor som finns mellan skitig olja och en svart sticka.

#12
2011-07-21 11:43

@leifer Saab ökade volymen på oljetråget 2006 från 4 till 6 liter, inte för att motverka oilsludge, det gjorde man redan 2004, utan för att kompensera för den ökade belastningen som E85 gav.

Men det har egentligen inget att göra med att man idiotiskt nog har svart oljesticka.

F.Ö. har ingen av mina Saabar dragit olja.

#15
2011-07-21 13:38

Normalt sett räcker det gott med 3 - 4 liter motorolja av god kvalité för ett 2000 mils intervall i en vanlig personbilsmotor a' 2 liter. Vad jag har förstått av problemet med oilslugde så beror det på fel i vevhusventilationen och då är det ett problem oavsett mängden olja, oljan blir "dålig" väldigt snabbt. Jag skulle tro att, har man just problem med oilsludge så minskar nivån inte nödvändigtvis, utan rentav ibland tvärtom.
De som är kloka nog att kontrollera oljenivån ska naturligtvis ha en rimlig möjlighet att kunna det, så stickan ska naturligtvis inte vara belagd med plast, speciellt inte svart plast.

#17
2011-07-21 15:00

@leifer, som Jes mycket riktigt påpekar så handlar artikeln om varför stickan är svart!
Inte om oilsludge.

#19
2011-07-21 16:26

Artikeln du hänvisar till Leifer, motsäger väl inte vad jag tror (tror utifrån gamla erfarenheter)?
Om du läser kan du nog notera att oljan kan blandas med både bränslerester men fram för allt med kondensvatten ... därav kan faktisk en förhöjd nivå uppstå vid fel på vevhusventilation.
.
Vidare är det alltid klokt att kontrollera oljan via stickan, även om bilen har elektronisk nivågivare ... En visuell kontroll ger dej en uppfattning om ev. missfärgning och ev. förhöjd nivå.

#21
2011-07-21 17:20

Nja, Leifer ... en större oljevolym betyder bara att det tar lite längre tid ... alltså att fenomenet kan fortgå kanske 500 mil mer innan påtaglig (märkbar) skada. En större oljevolym löser väl inte problemet?
Vevhusventilationen måste fungera!

#23
2011-07-21 20:59

Nja, Leifer. Inte nödvändigtvis, och långt ifrån historiskt vanligast att det är det oilsludge som gör motoroljan obrukbar efter en tid användning. Det ska normalt sett vara att oljans förmåga att smörja upphör genom slitage, inte genom att den blandas med vatten.
En förbrukad motorolja ska normalt sett vara svart och i extrema fall kännas ... om inte sträv så kanske, inte särskilt hal ..
.

Oilslugde uppstår under vissa förhållande oavsett oljevolym. Klart då att affekten av problemet står i relation till mängd olja respektive föroreningar ... Därav bättre med större mängd motorolja men det är fortfarande ingen lösning på problemet.
En korrekt och felfri motor ger ingen, eller omätbar oilslugde (inom föreskriven bytesintervall)!
.
Oavsett nivågivare, är det en konstruktionsmiss att utforma oljestickan så att den är svår att avläsa.

#24
2011-07-22 10:07

Lite OT men eftersom det blev sånt snack om oil-sludge/eller "oljeslam" så vill jag bidra med en informationslänk. http://www.autosafety.org/campaigns/20
De som haft mest problem(störst antal drabbade bilar) är VW-gruppen och Toyota/Lexus men här i Sverige skrevs nästan bara om Saab.

#26
2011-07-22 13:08

@leifer för 50-60 år sedan byttes olja var 200:e mil och då fanns ingen oilsludge, alla motorer hade öppen vevhusventilation.
Men dålig olja och inga oljefilter.

MEN STICKAN VAR ALLTID BLANK!

#28
2011-07-22 16:02

@leifer, har du läst min första kommentar till den här artikeln?

#30
2011-07-22 21:45

Jes tips är enkelt och bra, liksom hans övriga tankar och observationer.

(Ojdå, nu skrev jag om personer i tredje hand igen! Och det får man ju inte göra...? Men nu är det ju så att skriver man om någon eller någonting, så blir det ju oundvikligen i tredje hand - såvida det inte handlar om en direkt dialog, och det behöver ju inte nödvändigtvis vara fallet när man kommenterar saker och ting i en spalt som denna. Se gärna artiklar i tidningar! Där skrivs nästan uteslutande om personer i tredje hand - om det inte handlar om ett "öppet brev" eller liknande undantag. Jag tillhör inte dem som pockar på ett svar, men har heller inget emot ett genmäle.)

Jag gissar att förklaringen till den svarta oljestickorna mest handlar om att på ett enkelt sätt ge stickorna ett visst rostskydd.
Visst skulle det underlätta avsevärt om mätområdet var vitt (med risk för missfärgning över tiden) eller åtminstone blankt. Det handlar ju inte heller enbart om nivåer, utan om en kvalitetskontroll. Färg, grumlighet, konsistens och eventuellt skum (beroende på oil sludge) som lättast ses under påfyllningslocket.

#32
2011-07-22 23:52

Jisses..

#33
2011-07-23 09:49

Min bil har ingen oljesticka och jag kan enkelt kontrollera oljenivån via MMI (bildatorn), även under färd.

#34
2011-07-23 10:59

@leifer, det var just oilsludge som du observerade som skum och det visar sig inte på stickan utan just på locket.
Och det stora problemet kan uppstå vintertid då skummet fryser i ventilationsledningen och övertryck uppstår.
Sedan intressant om man skulle gjort stickan svart för att moverka korrosion som Roy J söreslår.
Varför då i hela världen välja svart, det finns ju många ljusa färger som ger korrosionsskydd.
Min gamla gräsklippare med B&S-motor har blank sticka, fri från korrosion trots många år med billig olja.
Heller aldrig någon oilsludge, men så har den inte heller sluten vevhusventilation.

#36
2011-07-23 11:59

Leifer, en nedbruten, nedsliten oförorenad motorolja är inte drabbad av oilsludge. Den är inte seg utan tvärtom tunn.
Det värsta exempel jag har upplevt var en två år gammal Golf -87;a ... med 11000 mil på mätaren. Innehavaren hade den på leasingkontrakt där service ingick, han tyckte då att sådant borde skötas automatiskt och hade endast lyft huven för spolarvätska under denna tid. Oljan var kolsvart, ofantlig tunn och med en obeskrivbar konsistens som inte påminner om något som ska smörja, men det fanns inte tillstymmelse till skum eller brun sörja där jag kunde kontrollera. Jag minns det för vi hade livliga diskussioner om motorns skick och för att jag konsulterade "Verkaren" på VAG i Helsingborg.
Numera är oljorna nog mera sofistikerade på gott och ont, möjligt att de är mera benägna att dra till sej kondens, det vet jag inte. Sluten vevhusventilation har tydligen stor betydelse men det är uppenbart att oilsludge är betydligt vanligare idag än för 25 år sedan (det förkom dock) men ska inte förväxlas med naturlig/normal nedbrytning .
.
Många moderna motorer förbrukar lätt en liter mellan intervallen, inte minst när de är nya så att kolla stickan, där en sådan finns är hur klokt som helst och självklart ska den vara läsbar ... Vem har ett armbandsur med svarta visare och svart boett? :o)

#37
2011-07-23 12:27

vad det är för färg på boetten spelar väl mindre roll... svarta visare mot svart urtavla däremot är ungefär lika korkat som svart oljesticka. Skönt med automatisk kontroll via färddatorn, dock;-) där syns det också hur mycket det sjunker mellan full och lägsta acceptabla nivå, enkelt och smidigt.

#39
2011-07-24 20:37

Köra in!?

Trams!

Men kör försiktigt tills oljan kommer upp i temperatur.
Sen är det bara att gasa oavsett bil, motor och aktuell körsträcka.

Och har någon att invända mot detta så kom med något sakligt.

"Gubbkörning" förstör mer än friskt gasande...

#40
2011-07-25 10:38

Ja det är en väldigt bra fråga varför vissa tillverkare envisas med att guta fast nån plastbit i slutet av stickan, när en blank metallsticka är det bästa, dom skulle ju dessutom spara några kronor i tillverkningen om dom hoppade över den.

#41
2011-07-26 03:14

Mina tankar kring att den svarta färgen på oljestickan skulle vara något rostskydd behöver naturligtvis inte vara korrekt, utan är mer ett försök att hitta nåtminstone någon motivering. När stickan väl är på plats i motorn så är det nog mest ögglan som kan rosta, men stickorna mellanlagras väl någonstans och den där typen av ytbehandling är enkel, billig och mekaniskt hållbar.
Den där plastbiten Rikard skriver om alldeles härinunder, är åtminstone ett försök i rätt riktning.

Den flitige spaltläsaren kan kanske ana att det jag i mitt förra inlägg skrev om detta att skriva i tredje person, var riktat till leifer, som ju har haft synpunkter kring detta. Vår moderator tog dock bort det övriga jag skrev om leifers svårighet att släppa en överbevisad åsikt, trots att jag uttryckte mig tämligen hänsynsfullt.

Att förutsätta att nybilsägare aldrig kollar oljestickan är väl (åter) att generalisera, leifer.
En olja förbrukas inte i egentlig mening. Den kan tunnas ut med tiden genom en viss bränsleinblandning och additiverna förbrukas förvisso, varav de vattenbindande bildar det där gula skummet, medan andra binder småpartiklar och gör lite annat smått och gott
Att använda sina egna sinnen till att kontrollera hur motorn mår kan väl aldrig vara fel?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.