Nästa artikel
Bilfrågan: Visst är min bil snål?
Bilfrågan

Bilfrågan: Visst är min bil snål?

Publicerad 19 juli 2011 (uppdaterad 19 juli 2011)
"Jag körde min VW Polo 53 mil på 25,5 liter med vinterhjul plus full packning. Det måste vara bra, eller hur?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en VW Polo av 2011 års modell. Den är jättesnål på bensin. Körde 53 mil på 25,5 liter (4,8 l/100 km) med vinterhjul plus full packning. Detta måste vara bra, eller hur? Det skulle vara kul att höra vad ni säger om denna bil.

Lars Herger, Vingåker

SVAR:
Enligt tillverkaren är förbrukningen 4,7 l/100 km vid landsvägskörning så det stämmer ju bra. Vinterhjulen ger förmodligen en liten sänkning av förbrukningen men det motverkas av lasten. Vi Bilägare hade Volkswagen Polo i långtest (3 511 mil) förra året. Bland omdömena kunde man läsa finfina köregenskaper och åkkomfort, hög kvalitetskänsla, bra utrymmesutnyttjande och sköna stolar. Däremot konstaterades att inköpspriset var högt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-19 10:23
hoggisman

Jag äger också en Polo (1.4 liters bensin) och är väldigt nöjd med den. Den är väldigt snål på landsväg (under 0,5 liter milen) och även på motorväg vilket jag faktiskt inte hade väntat mig. I vanliga fall så får man ju ta de officiella förbrukningssiffrorna med en nypa salt, men i detta fallet verkar de faktiskt stämma bra.

En fin liten bil där den enda plumpen i protokollet är bristen på vridmoment i 1.4:an. Det krävs en hel del växlande för att få fart på åket.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-19 11:05
GubbemedhattNOT

Jag var först inne på en Polo, men tankarna blev historia när jag senare provkörde en Fabia combi.
Trots den lilla 1,2 liters HTP motorn drar den riktigt starkt från låga varv och i 100km/h varvar den bara 2700 och det är tyst som i kyrkan i kupen.
Jag har fåt ned medelförbrukningen till 4,2l/100km enligt datorn med blandad stad och landsväg.
för 145k fick jag en fullutrustad bil med extra ALLT såsom projektorkurvljus,däcktyrckskontroll,parkeringsradar, största stereon, elhissar runt om, 3 ekrar multiratt, sportstolar osv.osv. Den bästa är att den är betydligt TYSTARE än polon på landsvägen. Är överlycklig att jag valde Skoda, vilket ger samma komponenter som VAG/audi men till bättre pris. Jag tycker inte 4,8l verkar vara speciellt lågt. Jag vid enbart landsvägskörning med farthållaren på 80 km/h kommit ned till 0,38l/100km och då är bilen ännu inte inkörd. Ovanstående talar även om brist på vridmoment, något som jag oxå upplevde när jag provade polon, med min 3-cylindriga skoda har rejält bottendrag redan från start. inga problem att göra omkörningar på femman om man bara har lite längre sträcka än en vad en starkare motor behöver.
Det finns ingen anledning att köpa VW när Skoda finns, jag har haft en nyare Golf innan och har aldrig vart så extremt nöjd med en bil som jag är med Fabian. Den är byggd på polos plattform men det känns SÅÅ mycket större och tystare, dessutom finns den som kombi.
Enligt uppgift börjar även tjänstebilsförarna frångå VW till förmån för Skoda. Jag fick en till bristningsgränsen fullutrustad kombi till ett pris som inte ens skulle räckt till snikigaste polon utan vare sig ECC, hissar bak,parkeringsradar eller däcktryckskontroll och premiumstereo. Ni som funderar på ny Polo/golf, gör ett besök på Skoda innan, det tjänade jag både stora pengar och mycket körglädje på. Enligt polofärsäljaren gick det inte ens att få projektorstrålkastare till polon förutom GTI'n, något jag tycker är häpnadsväckande år 2011, på Fabia är det standard, likaså ingår ECC i nästan alla utom de snikigaste versionerna, jag har inte ens sett nån polo med ecc, de har bara den gamla manuella "climatic". däcktryckskontroll gick inte heller att få sa de, något som endast kostade 1400 kr på fabian och kan rädda liv. VD'n för VAG biter nog sina naglar över att Skoda tillverkar bilar som är i samma klass som VW men billigare, dessutom är de bättre ihopskruvade i alla undersökningar. SKODA 4 EVER ! Jag avgudar bilen, och det priset var ett fynd för en bil i denna klass !

#3 • Uppdaterat: 2011-07-19 11:40
N-iklas

Felet men Polo är att den befinner sig på samma nivå som småbilar på 1980-talet.

Har inga finesser, inga snillrika lösningar, ingen avancerad teknik och saknar massor av intelligenta utrustningsdetaljer.
Intrycket är att den kommer från en totalt dum tillverkare som inte lägger ner någon energi alls på bilarna därför att de mycket väl vet att människor köper dem ändå bara för att det står VW i grillen.

Så fullständigt deprimerande.

Och Skoda… stackare…

#4 • Uppdaterat: 2011-07-19 11:42
Pender

Lustigt hur olika man kan uppleva ditt och datt omkring sej. Teknikens Värld (okt.-09) ansåg att Polo var klassledande ifråga om ljudkomfort. Medan Fabian släppte in mer vägbuller än acceptabelt.
Även jag har provat både Polo och Fabia (på samma grova asfalt). Upplevde Polon tyst som en större Volvo. Medan Fabian var plågsamt bullrig. Min ljudmätare instämde i denna subjektiva upplevelse. Fast det är väl ungefär som med det egna barnet. Även om hela världen tycker ungen är ful som stryk, så kanske man själv den är vackrast på jorden. (OBS jag har ingen av ovan nämnda modeller. Utan en "mellantyst" Yaris.)

#5 • Uppdaterat: 2011-07-19 11:45
cadillachasse

Jag körde häromveckan en Volvo V70 och 2007 års modell tur och retur Gamleby-Tranås-Gamleby. Det blev 26,3 mil och den drog då bara 12,1 liter diesel. Detta gör 0,46 l/mil. Men då var det farthållare på och inga onödiga omkörningar. Han som äger denna V70 sa att ingen lyckats köra så snålt någon gång.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-19 11:51
cadillachasse

Och då är ju V70 en BETYDLIGT större och TYNGRE bil. Det går att få ner bilar i förbrukning med rätt däcktryck, rätt lastat, rätt planerad körsträcka, fart hållare och ett gott och glatt omdöme. Det hänger INTE bara på tillverkaren. En del förare gnäller på att bilen de köpt inte håller vad tillverkaren utlovat i bränsleförbrukning och sen kör de som biltjuvar. Det håller inte. Till sist är det ALLTID jag som förare som har det yttersta ansvaret.

#7 • Uppdaterat: 2011-07-19 12:55
hoggisman

GubbemedhattNOT:

Att Fabian skulle vara tystare än Polon håller jag som rent trams.. Jag har ägt fem Skodor sedan tidigare varav två Fabia och de är inte tystare än Polo det kan jag lova. Vindbrus, väg- och motorbuller är markant i Fabia.

Dessutom har jag oerhört svårt att tro på dina förbrukningssiffror för HTP-motorn. Har själv ägt en likadan och upplevde då snarare att förbrukningen var omotiverat hög (0,6-0,7 l/mil) för motorstorleken trots lätt gasfot. Däremot är TSI 86-hästaren en fin motor och det är en gåta att den ännu inte går att få i Polo.

Visst är Fabia en bra bil inget snack om det, men att den skulle vara tystare och mer bekväm än Polo köper jag inte (och inte många andra heller skulle jag tro).

#8 • Uppdaterat: 2011-07-19 16:51
Simon no1

Måste bara kommentera inlägget, full packning....:) I en Polo, innebär det 4 matkassar.....:) Det är ju ingen laståsna precis.....He, he....

När jag åkte till Öland med Rav4:n drog den 1,24 L/milen fast med 1900 kg husvagn och full packning även i bilen.... Det tycker jag är bra för en bensinare, utan husvagn fullastad 0,68.....:)

#9 • Uppdaterat: 2011-07-19 17:52
Kandidat

Den bensinförbrukning Lars anger är i nivå med tillverkarens förbrukning för landsvägskörning. Eftersom man måste räkna med att vinterhjulen höjer bränsleförbrukningen med cirka 10 procent (Bengt Dieden: Sedan när sänktes bilens bränsleförbrukning av vinterhjul?? Vad är det för trams!?) och lasten (som är betydligt mer än 4 matkassar kan tilläggas) som mycket väl kan lägga till 10 procent och slutligen det klimat där vinterhjul passar som lägger till några procent (dock inte så mycket på en så lång resa) "borde" bilen ha dragit lite mer än vad den gjorde.

Väl kört Lars!

Har själv kört en Skoda Fabia med 1,4-litersmotor på 4,7 l/100 km. Fast när den bogserade en bil på 1000 kg drog den typ en liter milen...

#a • Uppdaterat: 2011-07-19 18:13
hondatorsk

Innan jag skriver något mer skulle det vara önskvärt att få förklarat hur Bengt Dieden har kommit fram till att vinterhjulen kan sänka förbrukningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.