Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Fjäderbrott på garantin?

Publicerad 15 juli 2011 (uppdaterad 18 juli 2011)
"Fick besked vid service av min BMW X3 -07 att bägge bakfjädrarna var avbrutna. Ska detta kunna ske med en kvalitetsbil som BMW?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en BMW X3 -07 som gått cirka 4 000 mil. Fick besked vid service av bilen att bägge bakfjädrarna var avbrutna. Ska detta kunna ske med en kvalitetsbil som BMW? Fick besked från BMW i denna fråga att bilen är för gammal för att de skulle ersätta denna kostnad. Tycker detta en garantifråga även om bilen är från 2007.

Bo Sundberg

SVAR:
Bilen registrerades i december 2006 och Bo Sundberg köpte den av Tisnar Bil AB, i september 2009. I april i år hade Bo lämnat in bilen, då den körts cirka 4 400 mil, för service hos auktoriserade BMW-verkstaden Bilcentralen i Nacka. Då upptäcktes att sensorerna för parkeringshjälpen bak var ur funktion samt att bakfjädrarna behövde bytas. På goodwill fick Bo nya sensorer värda cirka 6 000 kr. Kostnaden, cirka 2 500 kr, för de brustna bakfjädrarna ersattes dock inte. Bo, som alltså är andra ägare till bilen, kan naturligtvis rikta anspråk på säljaren, Tisnar Bil AB, om han kan göra det sannolikt att fjädrarna var brustna redan då han köpte bilen.

Michael De Geer, BMW Sverige


SVAR:
Brustna skruvfjädrar är inte så ovanligt som det egentligen borde vara. Vanligtvis sker dock brotten senare än i detta fall. Att visa att de inträffat redan innan du köpte bilen är mycket svårt. BMW:s garantitid är endast två år och när den har passerats är du utlämnad åt importörens goodwill-policy.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2011-07-15 09:14
1 Tysken (not verified)

Köper man en bil som är tre år, då kan man nog inte förvänta sig att fabriksgarantin gäller när bilen närmar sig 5 års sträcket.
Sedan kan man ha synpunkter på fjädrarnas hållbarhet..men BMW stod ju för kostnaden för P-sensorerna..det var väl bra att buga o tacka.

#2 • 2011-07-15 09:19
amoC

Givetvis borde fjädrarna hålla, att flera tillverkare har samma problem är ju ingen ursäkt - snarare bara ett bevis på att man överlag snålar för mycket på säkerhetsdetaljer. Men att kräva garantiåtagande på en bil som är 3 år över gränsen är väl inte rimligt det heller.

#3 • 2011-07-15 09:53
Raymond K (not verified)

Sen tycker jag även att folk som köper Bmw tycks tro att det är evighetsbilar som aldrig går sönder. Detta skall man inte inbilla sig för Bmw går sönder precis lika mycket som vilken bil som helst.
Även "kvalitetsbilar" går sönder.

#4 • 2011-07-15 09:56
amoC

Sant, biltillverkarna har ju samma underleverantörer.

#5 • 2011-07-15 11:01
Juppe (not verified)

@ Stoor,
Det beror även på att många SUV'ar är byggda på personbilschassien som inte riktigt står pall för den högre vikten.

#6 • 2011-07-15 12:40
amoC

Jag menade ju i första hand europeiska tillverkare naturligtvis. Själv kör jag dock en europeisk bil, vars fjädrar har hållt i 43.000 mil hittills. Verkar som att kvalitén var bättre förr :)

#7 • 2011-07-15 12:40
Hanzzon

amoC, Det är en sanning med modifikation att alla bilar skulle ha samma underleverantörer, hur förklarar man annars att det i princip aldrig uppstår fjäderbrott på tex Toyota Rav-4 eller tunga Landcriuser och Hiace (som även de har spiralfjädrar) innan de är åtminstonde 10 år och har gått över 20 000mil?
Även vi har för övrigt varit med om flera relativt nya fyrhjulsdrivna Bmw med brustna bakfjädrar, senast en 325IX-05:a förra veckan där båda bakfjädrarna var av efter 11 000 mil men det gäller ju många andra bilmärken också som Renault, Mercedes och VW tex så dessa kanske i och för sig har samma underleverantör som Bmw då... :)

#8 • 2011-07-15 12:44
Hanzzon

Du kör Volvo va? Tänkte faktiskt tillägga att Volvo har åtminstonde haft väldigt bra fjädrar då man byter dessa lika sällan som på Toyotorna nästan hur gammal än bilarna blir, men det verkar som om nyare volvo är sämre då vi tex bytt fjädrar på 2000-talets XC70 mfl fler än på alla äldre Volvobilar tillsammans som man aldrig bytte fjädrar på.

#9 • 2011-07-15 12:49
amoC

Haha, ville inte nämna det med risk för att folk ska tro att jag är märkesfanatisk :)

#a • 2011-07-15 14:50
Granlund (not verified)

Svaret på läsarfrågan är enkel: BMW är ingen kvalitetsbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.