Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Skillnad mellan Wolfsburg och Bratislava?

Bilfrågan: Skillnad mellan Wolfsburg och Bratislava?

Bilfrågan

"Finns några kvalitetsmässiga skillnader mellan bilar från Volkswagens fabriker i Wolfsburg och Bratislava?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag undrar om det rent generellt finns några kvalitetsmässiga skillnader mellan en Volkswagen Golf tillverkad i Wolfsburg och en Volkswagen Golf tillverkad i Bratislava.

Anders

SVAR:
Den Volkswagen-modell som tillverkas i Slovakiens huvudstad, Bratislava, är Touareg. Detta är en bil med erkänt hög kvalitet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Finns kvalitetsmässiga skillnader mellan en tillverkares fabriker i olika länder?

Taggar: Bilfrågan, , Volkswagen

Kommentarer

#4
2011-01-14 10:17

Kom igen gott folk, nu höjer vi nivån på diskussionen. Kommentarer borttagna.
--
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#5
Roland P
2011-01-14 10:28

På 80-talet så planerade VW att sälja en Passat som var tillverkad i Brasilien. Det stoppades på grund av att Ford hade så stora problem med den brasilianska Escort LX som såldes i stort antal åren 84-86. Men det var då det, tiderna förändras.

#6
Anonymous
2011-01-14 10:47

Escort LX... en Ford med motor från Renault och kaross gjord av självupplösande plåt.

#7
SiggeN
2011-01-14 10:55

Även VW Fox var ifrån Brasilien. Slopas pga ogynsam valutakurs.

#8
Aleks76
2011-01-14 11:11

Tillverkningsland säger inget om kvalitet. Jämför t ex Golf (Tyskland) med Golf Variant (Mexico) eller varför inte med Toyota Yaris? Anses vara i det närmaste problemfri och byggd i Frankrike (!).

#9
Runsven
2011-01-14 11:17

Toyotabilar tillverkade i Europa är inte riktigt lika felfria som Toyotabilar tillverkade i Japan.

(talar av egen erfarenhet, kört Toyota sen -87).

#10
SiggeN
2011-01-14 11:22

Runsven...är nog snarare så att Toyota har sänkt kvalitetskraven globalt. Se bara på alla återkallningar på sistone. Att skylla på tillverkningsland är fel.

#11
Runsven
2011-01-14 11:22

Aleks76:
Vad det gäller franskbyggda Yaris så håller de mycket riktigt hög kvalite, Valenciennes är förmodligen den bästa Toyota-fabriken i Europa, däremot så är kvaliteten på bilarna från Burnaston-fabriken (Auris, Avensis) inte riktigt på japansk nivå, likaså Kolin-fabriken (Aygo).

#12
Runsven
2011-01-14 11:28

SiggeN:
Vad det gäller Toyotas återkallningar så är det viktigt att komma ihåg att det inte främst handlar om fel på bilarna, utan om att förebygga fel som eventuellt kan uppstå.
Handlade det om fel på bilarna borde Toyotas första åtgärd vara att sätta Burnaston-fabriken och dess underleverantörer i fokus, för där har Toyota haft problem.

#13
Anynomus
2011-01-14 12:01

Runsven, vakna ur Toyota-dvalan!

#14
Einar d
2011-01-15 03:19

Vet att volvos Gent fabrik i Belgien och Hollandsfabriken jämfördes och tävlades... till leda mot torslanda fabriken i Sverige och dess anställda med volvobilar för massa år sen. Ena året var volvo i sverige bäst och det andra året var belgien bäst något som volvo anställda fick höra till leda.. men få som tog det på allvar det handlade ju ändå om så mycket annat att spela ut det ena mot det andra och pressa arbetarna till max att göra guld av skit. så inget att ta på allvar..

#15
Rigward Hawaii
2011-01-15 09:15

Klart det är skillnad mellan fabrikerna! Honda har fabriker i bland annat Turkiet för tillverkning av sina små mopeder, Hondas egen personal menar att det är glädjande att dessa produkter sällan eller aldrig tar sig västerut.
På bilsidan är det intressant att veta att de bilar som tillverkades av Finska Valmetfabriken, Opel Calibra mfl, var de absolut bäst byggda Oplarna.

Säger en fabrikant att det INTE är någon skillnad mellan fabriker i de länder utan egen industri, egna innovatörer i modern tid och med samma kvalitetskultur som de land som bilen ursprungligen kommer från ljuger de så skriker!

Det är inte en slump att Japan- eller västeuropeiska bilar toppar kvalitetslistorna. Ja, bortsett från Frankrike då... Men det är alltid en annan historia med dem.

#16
Roger Skagerström
2011-01-15 10:37

En bils kvalitet har väl mer med komponentvalet och konstruktionen än vem som bygger det att göra känns det som. De sätter ju bara ihop komponenterna i bilfabriken. Växellådor, elboxar, kabelpiskor, stötdämpare, karossdetaljer etc kommer ju från samma ställe som de andra fabrikerna får sitt. Undantaget är ju naturligtvis om en fabrik bygger en egen modell för en specifik marknad, då får ju den modellens kvalitetsstandard tala för sig själv.

#17
Rugward Mississippi
2011-01-15 10:41

Roger, enligt den principen är vem som helst en lika bra kock som Erik Lallerstedt bara han väljer lika fina råvaror?

Känsla för kvalitet och mentaliteten att göra ett bra jobb är nog viktigast i detta fallet.

#18
Anonymous
2011-01-15 14:00

Det ÄR stor skillnad på underleverantörer. Se på Toyota som drabbat på en del av de bilar som tillverkas i Europa framförallt i England. Själv skulle jag välja en bil tillverkad i Japan där Toyota har mer kontroll över vad som levereras. Då Toyota själv äger dessa underleverantörer.

Vid Toyotas egna kontroller nyligen i USA hos underleverantörer som ansvarar för kontrollerna av kvaliten visade sig att man inte gjort dessa kontroller så frekvent som Toyota krävt enligt avtal. Därför har Toyota drabbats av problem den senaste tiden.

Fråga en Toyotamekaniker vilka bilar som är felfriast, Europabyggda eller Japanbyggda!

#19
2011-01-15 21:23

Den som är gamal minns när Honda började tillverka bilar i England, dom fick stänga fabriken ganska omgående och tillkalla japaner som lärde upp engelsmännen innan bilarna man kunde släppa ut dom till kunder.
Ändå skillde det på kvaliten, en av Civic modellerna kom från Japan, dom andra 2 från England, och just dom engelska hade några problem, och alla dessa kunde tillskrivas europeiska underlevarantörer.

#20
Har skrotat min Toyota -08
2011-01-16 20:36

Touareg är väl ett dåligt exempel då den bilen kostar en bra bit över halvmiljonen och ändå har den en del el-bekymmer..... Klart tillverkningsland påverkar-eller rättare sagt tillverkande fabrik!

#21
Anonym-ous
2011-01-17 08:03

min nuvarande och min förra Renault Megane (II och III) har båda skruvats ihop i Spanien (Palencia), och jag har haft minimalt med problem med dem. Spanien har i kvalitetsundersökningar ang byggkvalitet kommit högt, kanske därför jag inte känner igen de "franska problem" som tycks finnas för en del...

#22
Aldrig Audi mer
2011-01-17 21:56

Här skrivs ofta om Toyotas återkallelser. Toyota är den ärligaste märket i hela världen som erkänner sina fel.
Helt motsatsen av VAG produkterna. Där är det alltid hyrs hyrs.
De har eller har haft problem med ventilstyrningar, brustna fram fjädrar, spindelleder, styrleder, tändspolar, brustna broms rör, klimat anläggningen, el fel till förbanellse, och dieselbilarna som ej tål snö. m,m. m,m. De är det tyst om.

#23
Uno Lööv
2011-01-17 23:18

VW skulle jag aldrig våga köpa. Har kört diverse nyare med massvis av små och stora fel på nyare årsmodeller.

#24
2011-01-19 11:18

Det kan ha betydelse i vilket land fabriken ligger. Här i Australien sålde Toyota för några år sedan Corolla som tillverkats i Sydafrika med mycket stora kvalitetsproblem. Och vem minns inte med fasa de Brasilientillverkade Ford Escort som såldes i Sverige på 80-talet. Själv hade jag en finsk Saab 99 och det är den absolut sämsta bil jag har haft. Under de tre år jag hade den var den aldrig felfri. Om de svenska Saabarna var bättre vet jag inte. Men å andra sidan så verkar alla Hondamodeller, Mazda 2 och Ford Fiesta som tillverkas i Thailand helt OK.

#25
lubos
2011-01-20 22:27

Angående kvalitet så minns jag en skröna om den annars mycket trevliga Ford Cortina som var tillverkad i GB. Ett exemplar lär ha levererats till Gotland med skivbroms på det ena framhjulet och trumbroms på det andra! Den mänskliga faktorn kan onekligen ställa till med en del!

#26
2014-10-30 12:32

En modern bilfabrik är fylld av robotar, och robotar agerar likadant oavsett land de står i. Att Ford Escort LX från Brasilien fick dåligt rykte i Sverige på 80-talet, ja en av anledningarna var att den inte var anpassad efter den europeiska marknaden och heller inte efter det svenska klimatet, utan man gjorde nödtorftiga modifieringar i Sverige. Det blev inte särskilt lyckat. Exempelvis elsystemet var dimensionerat och anpassat efter den sydamerikanska marknaden, det höll inte tillräcklig kapacitet för det svenska klimatet med full fart på fläkt, värme och elbakruta... Dock så var bilarna bra mekaniskt och den äldre och enklare motorn (ursprungligen en Renault som tillverkades av Ford på licens) höll faktiskt bättre än europamotorerna som hade problem med ventiltätningar och kamremshaverier.

#27
2018-01-28 09:34

Jag tror att skinaderna kan bro på vilka är underleverantörerna, vilken marknad är bilen tänkt till, , vilken status och vilken pris nivå har bilen i just den marknaden, ... jag har haft två Megane en sedan tillverkad i Turkiet som var riktigt eländig med problem nästan varje dag och en halvkombi från Frankrike eller kanske Spanien med väldigt få problem. Toyota Corola sedan som fanns runt 2005-2008 var bland Toyotas mest problematiska bilar enligt bilprovningen och tillverkad i Sydafrika (man kunde faktisk välja japanskt tillverkad hos handlaren, om man bara hade frågat). Inte för länge sen , när VW anställda ville ha löneförhöjning, kom ledningen med motkrav, bara om de tyska fabriken kunde höja kvaliteten till den polska nivån. Min sista bil tillverkas i 4-5 olika länder, för olika marknader med olika utrusnings nivå och motorer. Om samma model tillverkas i olika fabriker/länder eller bilen skall säljas enbart i Väst Europa och Nord Amerika har de oftast bättre kvalitet. Mazda med 10-årsgaranti har modeller enbart tillverkad i Mexico....... Helt enkelt det beror på!

#28
2018-01-28 09:44

Peter, Ford Escort i Brasilien hade en egen mekanik och elektronik, även om bilarna såg likadana ut som europeiska Ford Escort så var det i praktiken en annan bil på flera tekniska områden. Brasilien-Escort hade en i Brasilien utvecklad motor etc, så det var inte alls samma som i Europa. Så det går inte att jämföra. När det gäller europeiska fabriker så har de i princip samma kvalitet - de är intrimmade på samma sätt, de använder samma utrustning för tillverkningen och kvalitetskontroller och det mesta görs av robotar ändå. Det som skiljer är att det finns en del lokala underleverantörer som mest handlar om enklare saker som plastdetaljer, plåt och så vidare. Motorer, mekanik och elektronik samt stolar är samma och skickas till de olika sammansättningsfabrikerna i Europa. Min bil är gjord i Slovakien och den fungerar väldigt bra.

#29
2018-01-28 09:56

Raphael - att den är tillverkad i Slovakien kanske är orsaken till att din Cittra fungerar bra...:) Är det bara vissa PSA-modeller som tillverkas i Slovakien eller är det mer eller mindre en slump var det enstaka exemplaret tillverkas ?

#30
2020-08-29 10:18

SiggeN
Återkallelse på Toyota är ett utmärkt seriöst bevis på att de vill åtgärd brister och felen.
Medan bedrägeri märket Volkswagen döljer sina brister.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.