Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Skada av för mycket olja?

Bilfrågan

"Har vid oljebyte blivit debiterad sex liter olja. Upptäckte i instruktionsboken att det bara ska vara 4,25 liter i denna modell. Kan motorn ha tagit skada på något sätt av detta?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:

Jag har en Saab 9-3 Sportcombi 1,8 t -06 som nu gått 7 300 mil. Varje år sedan 2008 har jag servat och bytt olja på Mekonomen-verkstäder och varje år blivit debiterad sex liter olja. Av en tillfällighet tittade jag i instruktionsboken igår och upptäckte då att det bara ska vara 4,25 liter i denna modell. Jag har alltså kört omkring med 1,75 liter för mycket olja i motorn! Kan den ha tagit skada på något sätt av detta? Det är tydligen fel uppgift i deras databas. Hur är ansvaret i denna fråga?

ÅJ

SVAR:
Trots modellbeteckningen är motorn i din bil på 2,0 liter och ska vid oljebyte fyllas med 6,0 liter olja. Den mindre mängden olja gäller för motorn 1,8i på 1,8 liter. Den risk man löper om för mycket olja fylls på är att oljeförbrukningen ökar vilket kan skada katalysatorn. Verkstaden har naturligtvis ett ansvar för att rätt mängd olja fylls i motorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-03-14 11:44

Va? "Den risk man löper om för mycket olja fylls på är att oljeförbrukningen ökar vilket kan skada katalysatorn." Det är ju i så fall det minsta problemet ...

#2
2014-03-14 15:17

Motorn drar inte mer olja om det är för mycket olja i en motor, likt den drar inte mindre bara för att oljenivå är för låg.
Det man riskerar vid för mycket olja att vevaxelns diverse delar slår i oljan och därmed kan oljetråget slås sönder...

#3
2014-03-14 17:23

@Bortom, Kan du utveckla ditt svar lite?
Slår i oljan?
Den är väl inte i fast form??

#4
2014-03-14 17:50

@S.Sorensen
Det som händer är samme fenomen som när du gör en magplask när du dyker i en bassäng. Vattnet är flytande, men ganska hård om den inte hinner undan.

Samma sak när det gäller oljan, kan den inte flyta undan så är det som att slå i en vägg.

#5
2014-03-14 18:25

Det är nog inte det vanligaste att det slår hål i oljetråget även om allt är möjligt. Det som troligen händer är att överflödig olja förbrukas fortare är det väldigt mycket olja piskar vevaxeln det till skum och pumpen kan suga luft. Att det trycks ut genom tråget ska väl rimligen ske när man startar det finns ju en massa andra hål i en motor som är rimligare att det åker ut genom först, vevaxel ventilation te.x. och upp genom kolvringarna.

#6
2014-03-14 20:25

Troligen kommer det ut via oljestickan, den brukar ju lossna när det är övertryck i vevhuset, om ventilationen är igensatt.
Sen vevhusventilationen, och upp i rök, oljeförbrukningen ökar, som bd skrev.
Att sumpen skulle gå sönder, näää...
Packningen är nog klenare i så fall!

#8
2014-03-15 01:22

Crister, Av vilken anledning skulle din verkstad suga ur motoroljan? Byt verkstad om det (och den alltid för höga oljenivån) stämmer för det vettigaste är att använda oljepluggen.

Risken med för hög oljenivå är främst att man kan få tryck i motorn och förstöra packboxarna tex mellan motor och växellåda eller bakom kamremmen vilket kan bli väldigt dyrt att åtgärda på moderna bilar så man ska aldrig åka runt med för hög oljenivå.

#9
2014-03-15 06:03

"Återstående oljelivslängd 3%". Verkar vara det senaste, för jag har aldrig sett det på någon bil förut.

#10
2014-03-15 10:25

@sackese
tack för ditt förtydligande.
Motoroljan kan endast ´förbrukas´ när cylindertätningarna (oljeringarna) är slitna. INGA andra möjligheter finns (förutom att man slår hål i motorblocket / oljetråget).
Alla ni andra som tror på nåt annat får lov att kolla hur en bilmotor ser ut / hur den funkar.
Ta inte illa upp men det är skrämmande hur mycket okunskap som florerar ...

#11
2014-03-15 13:24

Bortom,
Nu ska du nog tagga ned litet. Läs på om vevhusventilation och den oljedimma som finns i vevhuset.

#12
2014-03-15 13:45

Okunskap Eller inte, för mycket olja ger högt vevhustryck, samma som slitna kolvringar ger, då tar oljan vägen via vevhusventilationen in i insuget/luftrenaren.
Om det då blir stopp i ventilationen, vilket är troligt, den är ju avsedd för gaser, inte väldigt fet oljedimma, kommer övertrycket troligen att slå ut svagaste punkten, en packbox, att oljestickan ploppar loss för att gaserna ska komma ut är inte heller ovanlig, även vid täppt ventilation.
Om man hypotetiskt skulle hälla i så mycket olja att vevhuset blir fullt, skulle bortoms teori hypotetiskt kunna inträffa, men startmotorn skulle inte orka dra runt motorn.
(man kan inte komprimera vätska i en bilmotor)
En och en halv liter, går troligen upp i rök, men jag hade ju tömt motorn om jag var osäker!

#13
2014-03-17 08:56

Vilka intressanta teorier.

finns det någon här som har felsökt och konstaterat att en packbox lossnat eller att oljestickan hoppat ur på grund av för mycket olja ?

Om vi tar en vanlig rad4a ( inte Yamahas 90graders utan vanliga standardmotorer )

kolvarna rör sig parvis upp och ner och således är det alltså en konstant luftmängd i motorn. Den enda luft eller gas som tillförs vevhuset är den som läcker genom kolvringarna som någon tidigare skrev.

Vevhusventilationen är tänkt att ta tillvara på dessa gaser som läcker via kolvarna då dessa förorenar oljan i motorn ( sot och annat äckligt ).

ska du fylla på olja tills vevaxeln tar krävs åtminstone 2 liter för mycket olja( inte exakt det varierar mellan motorer ) och dessutom gör inte volymen olja att vevhustrycket ökar, den påverkar det faktiskt inte alls.

högt vevhustryck som får slangar, packboxar eller oljestickor att hoppa ur beror snarare på söndervarvade motorer med trasiga kolvar eller möjligen en trasig topplockspackning även om detta oftare ger trasiga slangar till kylningen.

om en packbox läcker är det oftast normalt slitage..

#14
2014-03-17 17:13

I instruktionsboken (den som ofta kallas "världens minst lästa bok") till hustruns bil står det uttryckligen att "för mycket påfylld olja kan leda till svåra motorskador".
Låter tämligen rakt på sak, inte sant?

#15
2014-03-20 20:11

Apropå oljeförbrukning läser att de kan bara hända genom kolvringarna, det är fel, ofta kommern förbrukningen genom insug ventilernas "stavar", dom går upp och ner en gång varannan varv och de behöver smörning, oljan kommer rinnande uppifrån sipprar in mellan ventilstaven och toplocken och ut i insugninsröret,undertrycket i den hjälper till. Detta är en kontrolerat oljeförbrukning, annars skulle ventilstavarnas grippas fast mes topplocket. Detta händer i alla nya och gamla motorer och en så länge går inte att slippa, de gäller att kontrollera den.

#16
2015-06-17 10:01

Mekonomen har nog bara debiterat 6 liter, men jag har svårt att tro att de lyckas fylla på så mycket olja. De har säkert fyllt på med rätt mängd. Hur många kunder ifrågasätter detta? Har personen kollat oljestickan, är den över max nivån så kan jag hålla med om att det är konstigt. Hade själv en SAAB 9-3 2,0 t (vector modellen) av 2004 års modell och denna fylldes på med 6 liter och oljan var dyr kan jag säga. Verkstäderna lägger på rejält på oljepriset, inte ovanligt med 50-100% påslag på literpriset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.