Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: När ska kamremmen bytas?

Bilfrågan: När ska kamremmen bytas?

Bilfrågan

"Finns det någon åldersgräns för kamremsbyte eller är det 18 000 mil, som det står i serviceboken, som gäller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat 2.0 FSI -06 med cirka 12 000 mil på mätaren. Kamremsbyte ska enligt serviceboken ske vid 18 000 mil, ingen åldersgräns. Har väldigt svårt att få ett rakt svar från någon VW-verkstad hur man ska ställa sig till detta, då det börjar kännas lite otryggt efter drygt sju år.

Bilen servades senast i maj 2012, mätarställning 10 700 mil på en auktoriserad verkstad men inget nämndes om detta.

Kan man välja en motorolja som lever upp till kraven VW 501.01/502.00 istället för 503.00/504.00, och göra ett byte efter ett år/1 500 mil istället för två år/3 000 mil? Detta med hänsyn till både priset på oljan och korta körsträckor i kallt klimat.

Osäker VW-ägare

SVAR:
Det finns ingen åldersgräns på kamremsbytet utan det är endast km-gränsen 18 000 mil som gäller här. Däremot ska kuggremmens kondition kontrolleras vid service. Första gången efter 9 000 mil och sedan var 3 000:e mil. Självklart ska remmen bytas om skador upptäcks vid dessa körsträckor.

Ja, det går alldeles utmärkt att ställa om serviceintervallet till 1 500 mil/1 år och använda olja enligt norm 502.00 istället. Ta kontakt med en auktoriserad verkstad så ställer de om serviceintervallet i bilen.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Groupe Sverige

Diskutera: Vad tycker du om gränserna för kamremsbyte?

Kommentarer

#1
2013-10-30 08:26

Jag anser att det är bättre att byta för tidigt än försent. Att vänta tills man upptäcker skador är lite vanskligt.
Min kamrem skulle kollas vid 12000 mil men jag bytte den istället. Det var inga skador på den men det känns ändå bra att få i en ny kamrem. Man bytte vattenpump samtidigt.

#2
2013-10-30 09:04

Frågan är om det är någon ide alls, ett kamrems byte på auktoriserad verkstad kostar multum och en 06a Passat med >12000mil är inte värd några stora pengar.

#4
2013-10-30 09:31

"Frågan är om det är någon idé?"
Konstig uppfattning !
En Passat -06 12000mil kostar mellan 60-80000:-.
Ett kamremsbyte kostar från 2000-10000:- beroende på vem som gör bytet.

Har man den uppfattningen att ingen service lönar sig då är det ju bara att ständigt åka i nya bilar.
Men lönar det sig?

#5
2013-10-30 09:34

Genom att unkvika bilar med denna konstruktion slipper man bry sig.
Om bilen är värd 20 000kr och ett kamremsbyte kostar 12 000kr ska verkstaden upplysa kunden om att det inte finns någon ekonomi i att byta kamremmen då reparationen överstiger halva bilens värde.
Om man har en gammal bil med kamrem kanske det är bäst att köra tills den går sönder, men vem vill ha en bil som får motorstopp när man bäst behöver den?

#6
2013-10-30 10:05

Finns det verkligen bilar där det kostar 12.000 för ett kamremsbyte?

#8
2013-10-30 10:19

På min bil byttes kamrem och vattenpump (man gör tydligen detta samtidigt) kostade det 4550:-. Inte direkt billigt kanske men inte tokdyrt heller.

#11
2013-10-30 12:02

Makalöst dyrt leifer, då är de Renault-modellerna endast för de som planerar att byta bil tidigare än 5 år. Det blir allt mer viktigt att kolla upp kamremsbyte om man planerar att köpa en begagnad bil.

#12
2013-10-30 12:35

Benols @ Hur många mil har bilen gått och är remmen bytt någon gång tidigare?

Du får berätta för oss när remmen gått av. Min gissning är att det kommer ta väldigt många år. Även om ingen skulle byta rem så är det på väldigt få bilar som remmen skulle gå av, också min gissning.

#13
2013-10-30 12:45

Det dyraste kamremsbytet jag hört är Audi A8 med 22.000 kr.
Men, 8.400 på en vanlig Passat kan knappast heller anses billigt.

På min fransyska kostade kamremsbytet 4.400 på märkesverkstad, och då inkluderade det framvagnsinställning (när den ändå var där...).

Sen kan man inte jämföra priser rakt av, i Stockholm lär det vara betydligt dyrare än ute i landet.

#14
2013-10-30 12:57

Kamremsbytet kan ses som en form av försäkringspremie. Att den skall bytas vid 18000 mil betyder inte att den kommer att brista vid 19000 mil. Det finns vida marginaler. Den kan mycket väl hålla ytterligare 18000 mil och sedan är det väl tveksamt om det är någon idé att kosta på ett byte om man bara ser till ekonomin.

Det vore intressant att se resultaten av tillverkarens tester av kamremmarnas livslängd. Eller också låta en konsumentorganisation testa. Vet någon om det redan är gjort?

#16
2013-10-30 13:06

Ja det där med att verkstaden skall upplysa kunderna om att notan kommer att överstiga bilens halva värde är det nog inte många som bryr sig om.
Kamremsbyte är mest ett spel för galleriet men skrämmer skiten ur de flesta.
Hur och när den skall bytas får som sagt gemene man avgöra själv och bara det är ju ett bedrägeri i sig.
På en Passat -06 hade jag bytt remmen på utsatt tid d.v.s vid 18000 mil.
På en mindre och billigare bil ( t.e.x Clio ) som har rullat få mil så hade jag väntat tills åtminstone miltalet når utsatt intervall.

Många bilar är ju knappt värda det som ett rembyte kostar och bara för att man byter remmen så blir ju inte bilen i övrigt i toppskick.
Service+kamrem+vattenpump+bromsbyte+ nya däck+ ??? = inte svårt att utläggen på en bil över ett år blir väldigt höga och man måste som sagt värdera ifrån bil till bil om man anser att den är värd detta.

#17
2013-10-30 13:14

"Benols" Vi hade en Galant utav äldre modell ( -92 ) dock inte med V6 men på den bytte vi kamremmen vid 9,18 och 27000 mil och varje gång var remmen lika fin.
Med facit i hand så var det dumt att byta den senaste gången då bilen senare blev hyfsat kostsam.
Vi spenderade ca 30.000kr på bilen året efter detta och sen såldes bilen för 14000kr. ( då vi fick kalla fötter för vad som mer skulle gå sönder )

Nåja,...räknar man ut kostnaderna på alla åren så var det ju en billig bil ändå men man bör som sagt tänka på att det är långt mer än bara kamremmen som kan gå sönder på en gammal bil.

#18
2013-10-30 15:50

Bytte precis på min Passat 07'a FSI 2.0 .. hade då gått 17500 mil. Kändes olustigt att köra sista tiden mtp att det förekommer kamremmar som brister i förtid. Kostade ca 9 lapp på Autoverkstaden.

#19
2013-10-30 17:20

Mistro skrev precis det jag menade, ingen ide att lägga 10-20k i service totalt när det är 6k mil kvar för en bil som man max får 50k för i slut pris och ännu mindre i inbyte för.

80k för en 06a Passat >12000mil hahaha

#20
2013-10-30 17:38

Fredrik L. Det här är kostnadsläget:
http://www.blocket.se/orebro?q=vw+passat&cg=1020&w=3&st=s&ps=3&pe=9&mys=2006&mye=2006&ms=22&me=23&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=8&is=1&l=0&md=th

#21
2013-10-30 19:52

Vi har haft inne en del Passat 06 där remmen har gått av innan 18000mil. Man kunde inte se på remmen att den skulle vara sprucken utom vid brottet. Man ska inte stirra sig blind på milen utan det är endast en rekommendation så är man rädd om bilen bör man byta tidigare.

#23
2013-10-30 20:42

Naturligtvis önskar vi "underhållsfritt" leifer .. Det vore en julklapp om något men .vissa bilar behöver mer av ditten men mindre av datten .. Och andra tvärtom ..
Köper man en bil med tyst kamrem ... måste den bytas ett par gånger. I stora hela, utom i något extremfall betyder dessa byten ingen märkbar skillnad i totala kostnaden . . . Det Är Kostsamt med bil

#24
2013-10-30 20:42

Konstigt att man använde sig av Solna bilteknik vid den testen. Troligtvis enda gången man bytt allt man ska på bilen. http://svartlista.se/index.php/search/?q=solna+bilteknik

#25
2013-10-30 20:47

som trasten säger så är det nog närmast omöjligt att se på en rem om den är dålig. man måste montera av remmen för att se sprickbildningar och då är det hög tid att byta! likaså har jag hört ett flertal som inte bytt i tid och motorn rasat när remmen gått av. Vanligare än man tror på gamla bilar.

#27
2013-10-30 22:14

Leifer, "livstid" är ju den reella tid remmen håller. Går den av efter 5000 mil är det ju det som är livslängden. "Livstid" är alltså den tid det tar tills remmen går av!
Jag har haft en bil med kamrem, en Golf II, en GT som jag var väldigt nöjd med och som fullföljde sina åtaganden långt över 30000 mil.
Jag bytte rem vid 12000 mil, rem från Biltema, tid ca 1 timme, kostnad ca 70:-, men det var några år sedan. Vid 17000 mil bytte jag igen, dels för att det var så billigt och så enkelt och dels för att så många talade om för mig att Biltemas remmar var skräp. Ok, det var faktiskt inga synliga fel på den remmen och spännrullen behövde inte heller bytas. Sedan vet jag bara att ingen rem byttes före 30000 mil.
Men den bilen var väl lite speciell, nu håller jag mig från bilar med remdrivna kamaxlar.

#28
2013-10-31 08:17

"leifer": Från när är det 24000 mil som gäller för Volvos motorer?
Vad jag vet så är det 18000 mils intervaller.
Men vad spelar denna intervall för någon roll om man ändå inte kan lita på dessa?
PSA hade 24000 mils intervall på sin 1.6 liters Hdi motor men om man frågade verkstaden så var de osäkra men föreslog 10-12000 mil.

Idag är det 18000mil/10 år som gäller på "samma" motorer men åter igen,...om det inte är någon garanti för att remmen håller så länge så varför då ha en så hög intervall.

Att sen lägga över detta på kunden och tvärvägra ansvar vid ett haveri är bara bedrägligt.
Men vi skall kanske minnas den tiden då en kamrem på vissa bilar bara höll 6000 mil och ville man vara säker så skulle den helst bytas långt tidigare.
Flera tillverkare hade 9000 mils intervall men remmen gick av vid ca 6000 mil och få fick ersättning för detta.

16-18.000 mil är helt ok enligt mig.

#29
2013-10-31 08:30

En gång har jag råkat ut för att ett kamrem blivit tandlös, och det var en kamrem från Biltema för några år sen.
Det var frugans gamla Kadett E, som plötsligt stannade. Jag blev verkligen förvånad över att se att kammen stod still när man körde på startmotorn!
När jag fick loss kemremmen, hade tänderna helt enkelt lossnat, aldrig sett något liknande innan (eller efter..)
Som väl är, så tål de där motorerna detta, det blev ingen ventilsallad...

När det gäller Solna bilteknik kontra märkeverkstaden är det intressant läsning. Nog för att Solna bilteknik har många klagomål, men här skötte de sig, medan märkesverkstadens kommentarer är pinsamma! Snacka om att försöka hitta fel, de allra värsta konstigheter lades fram. Till och med saker som inte hörde till ämnet...

#30
2013-10-31 10:51

Saabnisse , det beror ju såklart vad man menar med värd, hos bilhandlare med inräknad stor prutmån så är så klart priset är väldigt annorlunda mot vad man skulle få om man säljer den själv privat och än mindre om man byter in den.

#33
2013-11-03 12:22

Instämmer helt med trasten och enanders att det oftast inte går att se när en kamrem kommer att gå av och än mindre säga hur länge till den kommer att hålla. Därför är det ganska oansvarslöst av Vw att lägga detta på verkstäderna och säga att dom ska kontrollera kamremmen och byta vid behov, för vilken verkstad vågar garantera hur mycket längre en kamrem kommer att hålla om inte tillverkaren provat ut detta och angett en intervall man står för då den verkligen ska bytas?

Vi hade in en Golf på mitt jobb som inte hade hunnit in på sin 9000 mila service än (där kamremmen ska 'kontrolleras' första gången enligt Vw) då kamremmen gick av med dyrt haveri som följd. Bilen var då ca 9 år och hade gått 9000 mil, detta hade ju undvikits om Vw angett tex 9000 mil eller Max 8 år för sitt kamremsbyte i stället för att ignorera åldern och bara säga att den ska kontrolleras från vissa miltal. Än farligare blir det ju med att ange 18 000 mil oavsett hur gammal bilen är då givetvis även åldern sliter på remmen.

Beträffande Renault så stämmer det att de flesta modeller har dyra och struliga kamremsbyten, intervallen är också vanligen bara max 5 år vilket för många som kanske bara åker max 1000 mil per år innebär väldigt dyra milkostnader. Även i det fallet har vi varit med om haverier på två bilar där kamremmen bara var 4,5 år och gått under 12000 mil (som är milintervallen) utan att Renault tagit det minsta ansvar för haveriet vilket i mina ögon är uselt, så jag skulle personligen inte köra längre än intervallen anger i det fallet.

Saabnisse: Du lyckas ganska bra om du får ett kamremsbyte på en modernare Passat för 2000 kr då man inte ens får delarna man behöver för dessa pengar. Den verkliga snittkostnaden för detta byte ligger nog snarare mellan omkring 6500-10 000 kr beroende på verkstad så en modernare Vw har inte många likheter med din Golf från -80 talet.

#34
2013-11-03 13:31

Hanzzon, jag skrev 2000-10000:- beroende på verkstad och det måste väl ändå vara värt att kosta på?
Vad är alternativet?

#35
2013-11-03 18:59

Med tanke på att bilen i fråga ändå är värd en del pengar än och att FS faktiskt undrar om man kan ställa om instrumentet till tätare serviceintervaller också så känns det som att det är en person som inte direkt ser servicekostnader som det största problemet.
En del ser sin bil dessutom som sin ögonsten och lägger gärna stora pengar på det som de tror är nödvändigt.
Hade absolut bytt remmen om man går och är orolig men man måste ju inte byta den hos märkeshandlaren om man inte vill.

Kolla runt lite,..summera kostnaderna för annat som ev. också behöver fixas och ta ett beslut är mitt tips till FS

"leifer" . Hittade något om att 2 liters dieselmotorn har en intervall på 24000 mil och det redan -08 men jag vet som sagt inget mer konkret...Vill som sagt minnas att det åtminstone är 16000/18000 mil som gäller för de större bensin/dieselmotorerna men det verkar som att det skiftar lite mellan åren.

#36
2013-11-03 21:35

Jag såg vad du skrev Saabnisse, det jag reagerade på var att från 2000 kr inte var direkt realistiskt med tanke på att man inte ens får delarna för dessa pengar på en Passat.
I övrigt så har bilägaren inte så mycket att välja på så länge bilen är värd en del pengar och då är det självklart lönsamt att byta kamrem i förhållande till ett mycket dyrare haveri. Båda dessa alternativ ger dock mycket jobb till oss verkstäder. :)
Det man kan göra om man vill bespara sig dessa pengar är som några påpekar att välja en bil med kamkedja och skött servicehistorik i stället.

#37
frb
2013-11-03 22:22

Även kamkedjor kan gå av, även om det är ovanligt. För ca 15 år sedan körde jag en Chrysler Grand Voyager som taxi, fyrcylindrig diesel med kedja som gick av flera gånger. Tursamt nog höll motorn vid alla tillfällen men det är trist att bli stående.

#38
2013-11-03 23:23

Visst är det ovanligt som du säger även om det finns sämre konstruktioner även där, och med en kamkedjekonstruktion som inte håller blir det lätt klart dyrare än ett kamremsbyte.
På de allra flesta bilar med en bra kamkedjekonstruktion håller dock kamkedjan åtminstone 20-30 000 mil eller längre så länge tillverkaren har vettiga serviceintervaller och servicen skötts hyfsat rätt (då kamkedjan smörjs av oljan). Kedjan är heller inte känslig för åldern som en gummirem är.

#39
2014-01-19 17:54

Nu har jag låtit byta remmen på bilen frågan gäller. Dock lät jag en bekant mekaniker med mångårigt förflutet på en VAG-verkstad göra bytet. Remmen, vattenpump, löphjul, spännare och generatorrem byttes, allt till en kostnad av 5000, vilket jag tycker är ett bra pris. Remmen var i bra skick, spännare och löphjul lika så. Ett mindre läckage av kylvätska kunde skönjas vid vattenpumpen, tyckte den var aningen kärv i rörelsen, men det kanske är normalt. Bytet kanske var överkurs, men nu färdas man i alla fall lite tryggare ett tag till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.