Nästa artikel
Bilfrågan: När ska kamremmen bytas?
Bilfrågan

Bilfrågan: När ska kamremmen bytas?

Publicerad 30 oktober 2013 (uppdaterad 30 oktober 2013)
"Finns det någon åldersgräns för kamremsbyte eller är det 18 000 mil, som det står i serviceboken, som gäller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat 2.0 FSI -06 med cirka 12 000 mil på mätaren. Kamremsbyte ska enligt serviceboken ske vid 18 000 mil, ingen åldersgräns. Har väldigt svårt att få ett rakt svar från någon VW-verkstad hur man ska ställa sig till detta, då det börjar kännas lite otryggt efter drygt sju år.

Bilen servades senast i maj 2012, mätarställning 10 700 mil på en auktoriserad verkstad men inget nämndes om detta.

Kan man välja en motorolja som lever upp till kraven VW 501.01/502.00 istället för 503.00/504.00, och göra ett byte efter ett år/1 500 mil istället för två år/3 000 mil? Detta med hänsyn till både priset på oljan och korta körsträckor i kallt klimat.

Osäker VW-ägare

SVAR:
Det finns ingen åldersgräns på kamremsbytet utan det är endast km-gränsen 18 000 mil som gäller här. Däremot ska kuggremmens kondition kontrolleras vid service. Första gången efter 9 000 mil och sedan var 3 000:e mil. Självklart ska remmen bytas om skador upptäcks vid dessa körsträckor.

Ja, det går alldeles utmärkt att ställa om serviceintervallet till 1 500 mil/1 år och använda olja enligt norm 502.00 istället. Ta kontakt med en auktoriserad verkstad så ställer de om serviceintervallet i bilen.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Groupe Sverige

Diskutera: Vad tycker du om gränserna för kamremsbyte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-10-30 08:26
Hackenbush

Jag anser att det är bättre att byta för tidigt än försent. Att vänta tills man upptäcker skador är lite vanskligt.
Min kamrem skulle kollas vid 12000 mil men jag bytte den istället. Det var inga skador på den men det känns ändå bra att få i en ny kamrem. Man bytte vattenpump samtidigt.

#2 • 2013-10-30 09:04
Fredrik_Langvall

Frågan är om det är någon ide alls, ett kamrems byte på auktoriserad verkstad kostar multum och en 06a Passat med >12000mil är inte värd några stora pengar.

#3 • 2013-10-30 09:31
saabnisse

"Frågan är om det är någon idé?"
Konstig uppfattning !
En Passat -06 12000mil kostar mellan 60-80000:-.
Ett kamremsbyte kostar från 2000-10000:- beroende på vem som gör bytet.

Har man den uppfattningen att ingen service lönar sig då är det ju bara att ständigt åka i nya bilar.
Men lönar det sig?

#4 • 2013-10-30 09:34
Meganmannen

Genom att unkvika bilar med denna konstruktion slipper man bry sig.
Om bilen är värd 20 000kr och ett kamremsbyte kostar 12 000kr ska verkstaden upplysa kunden om att det inte finns någon ekonomi i att byta kamremmen då reparationen överstiger halva bilens värde.
Om man har en gammal bil med kamrem kanske det är bäst att köra tills den går sönder, men vem vill ha en bil som får motorstopp när man bäst behöver den?

#5 • 2013-10-30 10:05
Hackenbush

Finns det verkligen bilar där det kostar 12.000 för ett kamremsbyte?

#6 • 2013-10-30 10:19
Hackenbush

På min bil byttes kamrem och vattenpump (man gör tydligen detta samtidigt) kostade det 4550:-. Inte direkt billigt kanske men inte tokdyrt heller.

#7 • 2013-10-30 12:02
Hackenbush

Makalöst dyrt leifer, då är de Renault-modellerna endast för de som planerar att byta bil tidigare än 5 år. Det blir allt mer viktigt att kolla upp kamremsbyte om man planerar att köpa en begagnad bil.

#8 • 2013-10-30 12:35
snabb95

Benols @ Hur många mil har bilen gått och är remmen bytt någon gång tidigare?

Du får berätta för oss när remmen gått av. Min gissning är att det kommer ta väldigt många år. Även om ingen skulle byta rem så är det på väldigt få bilar som remmen skulle gå av, också min gissning.

#9 • 2013-10-30 12:45
hultarn

Det dyraste kamremsbytet jag hört är Audi A8 med 22.000 kr.
Men, 8.400 på en vanlig Passat kan knappast heller anses billigt.

På min fransyska kostade kamremsbytet 4.400 på märkesverkstad, och då inkluderade det framvagnsinställning (när den ändå var där...).

Sen kan man inte jämföra priser rakt av, i Stockholm lär det vara betydligt dyrare än ute i landet.

#a • 2013-10-30 12:57
Gunnar Lindberg

Kamremsbytet kan ses som en form av försäkringspremie. Att den skall bytas vid 18000 mil betyder inte att den kommer att brista vid 19000 mil. Det finns vida marginaler. Den kan mycket väl hålla ytterligare 18000 mil och sedan är det väl tveksamt om det är någon idé att kosta på ett byte om man bara ser till ekonomin.

Det vore intressant att se resultaten av tillverkarens tester av kamremmarnas livslängd. Eller också låta en konsumentorganisation testa. Vet någon om det redan är gjort?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.