Nästa artikel
Bilfrågan: Köra trehjuling på B-kort?
Bilfrågan

Bilfrågan: Köra trehjuling på B-kort?

Publicerad 29 oktober 2013 (uppdaterad 29 oktober 2013)
"En kompis har skaffat en trehjuling och påstår att man får köra en sådan med B-körkort. Kan det stämma?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
En kompis har skaffat en trehjulig skoter. Han påstår att man får köra en sådan med vanligt B-körkort. Kan det verkligen stämma?

Tre bättre än två

SVAR:
Visst! Men ett B-körkort utfärdat efter 19 januari 2013 gäller för trehjulig mc med motoreffekt över 15 kW först när innehavaren fyllt 21 år. I övrigt inga begränsningar.

Det gäller dock att kolla att det verkligen är en trehjulig mc. Det såldes för några år sedan en Piaggio MP3 med spårvidd fram mindre än 460 mm vilket innebar att de två framhjulen räknades som ETT hjul (tvillinghjul) och det blev då en tvåhjulig mc med krav på A-körkort.

En motorcykel med sidvagn, även om den är permanent ihopbyggd och kanske till och har drivning på sidvagnshjulet, är inte en trehjulig mc utan kräver A-behörighet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Kan en trehjuling vara ett alternativ till bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-29 09:40
Mistro

Skulle vilja ha ett tillägg till alla de (och ibland märkliga ) körkortsklasserna nämligen att man med ett B-kort fick lov att köra en lättare motorcykel med låg effekt.
Det finns motorcyklar som toppar typ 80Km/t men får bara köras med ett A-kort vilket jag tycker är dumt när man samtidigt får köra en 3 eller 4-hjulig motorcykel oavset effekt med ett B-kort.

Själv får jag köra tunga fordon men alltså inte en simpel lätt Mc vilket irriterar mig. Många skulle säkert liksom jag kunna tänka sig ett lättare tvåhjuligt fordon att köra kortare sträckor med. Detta går då bra om man är tillräckligt gammal och har fått sitt Mc-kort "på köpet" men annars krävs alltså ett saftigt dyrt Mc-kort. ....Idiotiskt !!!

#2 • Uppdaterat: 2013-10-29 10:40
Mistro

När det sen kommer nya regler så är körkort som är tagna tidigare undantagna vilket gör det hela väldigt knepigt.
En släkting retade sig på att hans Mc var så dyr att försäkra trots att det rör sig om en motorsvagare version.
Han har kört Mc i 23 år men får en långt dyrare försäkring än den som plötsligt får för sig vilja köra hoj på äldre dagar.

Bara för att man har fyllt 40,50 eller 60 år så kan man ju inte omedelbart hantera en Mc för det.
Skulle kunna tänka mig en version som var något starkare än en moped så 10Hk gissar jag räcker till. En 125cc Mc ( scooter ) kan man få ny från ca 12000kr har jag sett och 200-250cc kan man få för under 20.000kr.
Bra och billiga pendlingsmaskiner när man inte har så långt till jobbet o.s.v

#3 • Uppdaterat: 2013-10-29 11:36
Luke

Jag håller med, upp till 100-150cc och under 5hk borde få framföras på B-behörighet.
Jag har själv en trehjuling, en 150cc kines med 3 hk som toppar 80 men som går bekvämast i 55-60. Liten "hytt" också likosm BMW:s 400cc för några år sedan

#4 • Uppdaterat: 2013-10-29 13:27
1storstark

Det går att ta B-körkort i en liten skorv på 50 hästar och sedan sätta sig i en Königsegg på 1100 hästar. Men motorcykel... nä nä. Då behövs flera körkort + flera år mellan.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-29 13:34
trasten

Om alla hojåkare körde som folk och inte dog som flugor skulle man inte behöva ha så många olika körkort!

#6 • Uppdaterat: 2013-10-29 13:47
vv.13

politikerna borde omgående tillåta alla m B-körkort att få framföra lätt Mc. detta för att få bort köerna i storstadsregionerna. nollvisioner och annat borde få stå åt sidan här......om 25% skulle byta till MC fr bil så blir ju köerna mindre och miljöaspekten behöver jag nog inte utveckla....

#7 • Uppdaterat: 2013-10-29 14:41
Mistro

Tyvärr är motorcyklen oftast inte renare än en personbil och många utav dessa drar också en hel del bensin. En tyngre cykel är därför inte billigare eller renare att pendla med och till allt detta kommer dessutom höga service och försäkringskostnader.
Fördel dock för andrahandsvärdet.

Folk pratar sällan om bränsleförbrukning eller utsläpp för motorcyklar då fokus ligger på prestandan.
Det finns mycket kvar att göra för att även få ner utsläppen för mopeder,motorcyklar,båtar o.s.v

Kan förstå att man vill ha en bra utbildning för att få framföra 200Hk monster på lika många kg men det jag efterlyser är ju som sagt bara att få köra en lightversion utav en sådan. ( typ lätt trimmad moppe ;)

#8 • Uppdaterat: 2013-10-29 18:04
Focus

Nog har väl reglerna blivit bra mycket bättre än förr. Min mor var behörig att köra vilken motorcykel hon ville vid 80 års ålder.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-30 07:06
Richards

Har läst om ett EU förslag om att tillåta lätt MC på B-kort;

Förslag till EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV om körkort (omarbetning) EUR-Lex 52003PC0621
utdrag;
"3. För körning inom eget territorium får medlemsstaterna dessutom tillåta följande:
a) Körkort för kategori A eller A1 får ge behörighet att föra motordrivna tre- och fyrhjulingar.
b) Körkort för kategori B får ge behörighet att föra lätt motorcykel."

#a • Uppdaterat: 2013-10-30 08:15
Mistro

Hurra,..ja då får vi hoppas att även våra tröga lagstiftare hänger på !!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.