Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Köra trehjuling på B-kort?

Bilfrågan: Köra trehjuling på B-kort?

Bilfrågan

"En kompis har skaffat en trehjuling och påstår att man får köra en sådan med B-körkort. Kan det stämma?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
En kompis har skaffat en trehjulig skoter. Han påstår att man får köra en sådan med vanligt B-körkort. Kan det verkligen stämma?

Tre bättre än två

SVAR:
Visst! Men ett B-körkort utfärdat efter 19 januari 2013 gäller för trehjulig mc med motoreffekt över 15 kW först när innehavaren fyllt 21 år. I övrigt inga begränsningar.

Det gäller dock att kolla att det verkligen är en trehjulig mc. Det såldes för några år sedan en Piaggio MP3 med spårvidd fram mindre än 460 mm vilket innebar att de två framhjulen räknades som ETT hjul (tvillinghjul) och det blev då en tvåhjulig mc med krav på A-körkort.

En motorcykel med sidvagn, även om den är permanent ihopbyggd och kanske till och har drivning på sidvagnshjulet, är inte en trehjulig mc utan kräver A-behörighet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Kan en trehjuling vara ett alternativ till bilen?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2013-10-29 09:40

Skulle vilja ha ett tillägg till alla de (och ibland märkliga ) körkortsklasserna nämligen att man med ett B-kort fick lov att köra en lättare motorcykel med låg effekt.
Det finns motorcyklar som toppar typ 80Km/t men får bara köras med ett A-kort vilket jag tycker är dumt när man samtidigt får köra en 3 eller 4-hjulig motorcykel oavset effekt med ett B-kort.

Själv får jag köra tunga fordon men alltså inte en simpel lätt Mc vilket irriterar mig. Många skulle säkert liksom jag kunna tänka sig ett lättare tvåhjuligt fordon att köra kortare sträckor med. Detta går då bra om man är tillräckligt gammal och har fått sitt Mc-kort "på köpet" men annars krävs alltså ett saftigt dyrt Mc-kort. ....Idiotiskt !!!

#3
2013-10-29 10:40

När det sen kommer nya regler så är körkort som är tagna tidigare undantagna vilket gör det hela väldigt knepigt.
En släkting retade sig på att hans Mc var så dyr att försäkra trots att det rör sig om en motorsvagare version.
Han har kört Mc i 23 år men får en långt dyrare försäkring än den som plötsligt får för sig vilja köra hoj på äldre dagar.

Bara för att man har fyllt 40,50 eller 60 år så kan man ju inte omedelbart hantera en Mc för det.
Skulle kunna tänka mig en version som var något starkare än en moped så 10Hk gissar jag räcker till. En 125cc Mc ( scooter ) kan man få ny från ca 12000kr har jag sett och 200-250cc kan man få för under 20.000kr.
Bra och billiga pendlingsmaskiner när man inte har så långt till jobbet o.s.v

#4
2013-10-29 11:36

Jag håller med, upp till 100-150cc och under 5hk borde få framföras på B-behörighet.
Jag har själv en trehjuling, en 150cc kines med 3 hk som toppar 80 men som går bekvämast i 55-60. Liten "hytt" också likosm BMW:s 400cc för några år sedan

#5
2013-10-29 13:27

Det går att ta B-körkort i en liten skorv på 50 hästar och sedan sätta sig i en Königsegg på 1100 hästar. Men motorcykel... nä nä. Då behövs flera körkort + flera år mellan.

#6
2013-10-29 13:34

Om alla hojåkare körde som folk och inte dog som flugor skulle man inte behöva ha så många olika körkort!

#7
2013-10-29 13:47

politikerna borde omgående tillåta alla m B-körkort att få framföra lätt Mc. detta för att få bort köerna i storstadsregionerna. nollvisioner och annat borde få stå åt sidan här......om 25% skulle byta till MC fr bil så blir ju köerna mindre och miljöaspekten behöver jag nog inte utveckla....

#8
2013-10-29 14:41

Tyvärr är motorcyklen oftast inte renare än en personbil och många utav dessa drar också en hel del bensin. En tyngre cykel är därför inte billigare eller renare att pendla med och till allt detta kommer dessutom höga service och försäkringskostnader.
Fördel dock för andrahandsvärdet.

Folk pratar sällan om bränsleförbrukning eller utsläpp för motorcyklar då fokus ligger på prestandan.
Det finns mycket kvar att göra för att även få ner utsläppen för mopeder,motorcyklar,båtar o.s.v

Kan förstå att man vill ha en bra utbildning för att få framföra 200Hk monster på lika många kg men det jag efterlyser är ju som sagt bara att få köra en lightversion utav en sådan. ( typ lätt trimmad moppe ;)

#9
2013-10-29 18:04

Nog har väl reglerna blivit bra mycket bättre än förr. Min mor var behörig att köra vilken motorcykel hon ville vid 80 års ålder.

#10
2013-10-30 07:06

Har läst om ett EU förslag om att tillåta lätt MC på B-kort;

Förslag till EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV om körkort (omarbetning) EUR-Lex 52003PC0621
utdrag;
"3. För körning inom eget territorium får medlemsstaterna dessutom tillåta följande:
a) Körkort för kategori A eller A1 får ge behörighet att föra motordrivna tre- och fyrhjulingar.
b) Körkort för kategori B får ge behörighet att föra lätt motorcykel."

#11
2013-10-30 08:15

Hurra,..ja då får vi hoppas att även våra tröga lagstiftare hänger på !!!

#12
2013-10-30 09:17

Enn fråga då, alla dom som nu kör en Piaggio med tvillinghjul, får dom dispens då? eller det är bara sälja eller ta A-kort??

#13
2013-10-30 09:35

intressant,,,,EU,,,,kanske ändra till 2019 el liknande då...
jag avsåg end 125 cc i min jämförelse. de drar ca 2-3 dl och kan hålla sig i rörelse bra mkt bättre än en bil som drar 1 liter mil i stan , i den jämförelsen kändes den klockren för miljön, låga inköpspriser å drift samt försäkringspremier(till en början varje fall.....

#14
2013-10-30 09:56

Jag hade också åsikten om att man skulle få köra lätt MC typ scooter på B-körkort, fram tills dess att jag var på semester i Thailand.
Där hyr en massa turister dessa lätta MC, på sina B-körkort som om det var helt naturligt.
Bara på den lilla ön var det TRE MC-olyckor OM DAGEN!
Det bevisar att bara för att man kan köra bil, betyder det inte att man kan köra MC med automatik.
Sedan alla dessa quadbikes och trehjulingar har introducerats på marknaden som ett alternativ till bilen, så har olyckorna med dessa skenat.
OM man går på kurser och lär sig hantera dessa fordon, JA. Men det är defensivt inte samma som en körkortsutbildning på MC.

#15
2013-10-30 10:18

Visst vore det en bra idé att t.ex. små motorcyklar som scootrar med låg effekt kunde få köras med B-kort.
Det skulle dessutom vara mer ekonomiskt än moped, då försäkringen är löjligt dyr på mopeder.
I västvärlden är inte motorcykeln i första hand sedd som ett billigt sätt att förflytta sig, utan här är det mer ett fritidsfordon där andra parametrar gäller.
Pratar man om Indien, så är låg förbrukning viktigast, och i alla annonser uppges hur lite MC'n drar. (ofta runt 0,20), och de har nästan enbart små hojar på 110-120 cc. Enstaka 350 och 500 Enfield (med insprutning) och sällsynta snabba utländska MC.

Förresten är det likadant med bilar, inte är det standard med 200 hk, det räcker gott med 70...

Allt fler motorcyklar kommer med katalysator, och blir därmed bra alternativ till bil för pendling. Drar mindre bränsle, minskar köerna och parkeringsproblemen.

När det gäller olyckor med MC är det tråkigt att läsa att gamla fördomar och talesätt forfarande finns.
Visst finns det de som kör för fort och på fel ställen med MC, men det är ju samma med bilar...
I verkligheten är antalet skadade/döda nere på rekordlåg nivå, och har sjunkit rejält genom åren.
Får man bara bilisterna att vakna till och upptäcka vad som finns runtom bilen, så kommer siffrorna bli ännu bättre,
Får man sedan de som är obehöriga och onyktra att låta bli MC så blir det mycket bättre (samma med bil förstås).
Sedan har vi de lömska 4-hjulingarna, typ ATV, de orsakar mycket olyckor. De är inte självstabiliserande, snarare tvärtom...

#16
2013-10-30 12:35

Anser ju inte riktigt att Thailands trafik går att jämföra med vår trafik här men jag förstår ju att det inte går att utesluta att olyckor kan hända.
Hörde om många olyckor på Rhodos också med utlänningar inblandade men oftast hade de inte förstått trafikbilden och var dessutom onyktra.
Dessa olyckor stod oftast dessutom ungdomarna för då de lekte med sina hyrda mopeder. ( som går betydligt bättre där )

En släkting hyrde en moped i Thailand och råkade ut för en olycka och det blev ingen rolig historia. Små fysiska skador men det blev väldigt dyrt då felet alltid tillskrivs turisten. Så trots att han som körde var +45år, har Mc kort och nästan stod stilla vid olyckan så inträffade den ändå.
Därmed inte sagt att det inte förekommer vansinneskörning också men det gör det ju även här hemma utav de som HAR körkort och borde förstå bättre.
På Rhodos redan -94 så kontrollerade i alla fall uthyrarna att man faktiskt hade rätt körkort om man ville hyra en Mc men jag vet att det tidigare gick att lura dom. ( typ B = Bike )

Själv funderar jag som så att man får köra moped på ett B-kort och det är få som inte klarar av detta. Man får även köra 3 och 4 -hjuliga motorcyklar samt väldigt mycket tyngre fordon än en personbil. ( t.e.x tung husbil )
Till detta får man även koppla ett släp.
Men om då fordonet blir ett par Hk starkare än en moped så är det stopp!

De som i första hand skulle ha nappat på detta är ju de som är lite äldre och som med detta har ett bättre trafikvett.
Vi pratar dessutom att effekten i så fall skall vara högst begränsad.
Tror inte att olyckorna skulle öka för att man lagligt fick framföra en "moped i kanske 70-80km/t ) ( Även mopederna är idag byggda för högre hastigheter än så )

Vill man sen köra ett R-exemplar utav 125CC som kanske toppar 160-170km/t ja då är det ju precis som nu ett A1 kort som gäller.

#17
2013-10-30 14:01

Såg att Thailand nämndes i ett par inlägg.
Svenskt körkort gäller inte i Thailand, vilket kan bidra till att man då "får skulden" vid ev. olycka. Detta talar förstås inte uthyrningsfirman om, då missar de kanske affären.
Där krävs internationellt körkort.
Mvh

#18
2013-10-30 15:02

Mycket möjligt att det även är så att vårt körkort inte gäller i Thailand men för moped krävs inget körkort och de flesta olyckor utomlands sker med just moped.
De har ett konstigt system men det drabbar alltid turisten som måste stå för alla kostnader vid en olycka. Såg ett program på TV som styrker detta också även vid andra händelser. Någon kanske blir full och bråkar med någon invånare och får sedan alla emot sig. lättaste och enklaste sättet att slippa undan fängelse är att betala det "den kränkta" vill ha.

Bilden utav den snälle och ödmjuke Thailändaren är "något" förvanskad då allt handlar om pengar egentligen.

#19
2013-10-31 08:27

Mistro: Från Motormännens sida:
För resor i Norden eller inom EU krävs inte internationellt körkort.
Däremot bör eller måste du ha det i de flesta länder utanför EU.

I Thailand är det speciellt krångligt: 3-årigt internationellt kort godkänns inte, bara 1-årigt.
Enl. Thailandguidens hemsida krävs körkort även för moped.

Fast detta har ju inte med denna tråd att göra....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.