Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Minns ni Citroën GS?

Bilfrågan: Minns ni Citroën GS?

Bilfrågan

"För många år sedan hade jag en Citroën GS kombi. Är det någon som kommer ihåg den bilen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
För många år sedan hade jag en Citroën GS kombi. Är det någon som kommer ihåg den bilen? Är det någon som har ett foto? Alla dessa bilar har väl rostat bort.

Skulle vara intressant om ni kunde göra ett reportage om denna bil.

880618

SVAR:
Visst minns vi Citroën GS som förra året firade sitt 40-årsjubileum. Kombiversionen (kallad break) kom 1973 och anses av många vara den vackraste versionen av GS.

Bilen var innovativ på många områden bland annat införde Citroën en något förenklad version av det gashydrauliska fjädrings- och bromssystemet på GS. Vidare hade bilen skivbromsar på alla fyra hjulen och de främre var monterade vid växellådan.

Till de positiva egenskaperna hörde därför enastående köregenskaper, fantastisk fjädringskomfort och utmärkta bromsar. Kombiversionen var också först med att låta bakluckan gå in bit in på taket vilket ökade höjden på luckan i öppet läge.

Till de mindre goda egenskaperna hörde en hel del driftstörningar på motor och fjädringssystem samt omfattande rostproblem. Några exemplar har överlevt och ett svenskt sådant (kört av en medarbetare på Vi Bilägare) står på Citroëns museum i Paris.

Modellen har varit omskriven i de flesta klassikertidningar, till exempel Klassiker.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Citroën GS kombi?

Taggar: Bilfrågan, , Citroën

Kommentarer

#1
2011-06-17 09:21

Det var bättre förr! :)

#2
2011-06-17 10:51

Citroën GS hade många moderna konstruktionslösningar och lite elakt skulle man kunna säga att alla dåliga konstruktioner som finns på en modern bil, redan fanns1971 på en GS. Jag ägde en av de först tillverkade och det var en mycket bra bil och pålitlig bil med fantastiskt mjuk fjädring, otroligt bra vägegenskaper och bromar som kunde doseras exakt. Rosten var inget problem, bara man rostskyddade bilen och förutom fantastisk komfort var nog inköpspriset för en begagnad bil kanske det mest fantastiska. Mer prisvärd bil fick man leta efter!

#3
2011-06-17 11:57

Finns några stycken kvar i alla fall på mobile.de
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?usage=&isSearchRequest=true&editSearch=&lang=de&export=NO_EXPORT&sortOption.sortOrder=ASCENDING&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=5900&makeModelVariant1.modelId=19&maxPrice=&minFirstRegistrationDate=&maxMileage=&fuels=&ambitCountry=&zipcode=

#4
2011-06-18 13:04

Den var inte först (och inte heller sist) med att ha skivorna inne vid växellådan, vilket innebär att de är mer skyddade och att den ofjädrade vikten blir lägre. Dock kan det bli värre med kylningen och drivknutarna belastas hårdare.
Boxermotorn, som faktiskt var luftkyld utan att ha så värst många av VW:s problem, gav en låg tyngdpunkt.
Personligen gillade jag sedanen bättre. Den hade för övrigt en baklucka som gick ända ner till bilens lägsta punkt. Snacka om låg lasttröskel! (Något herr Glenning skulle gillat.)
Den hade inte fullt så många Citroën-excentrisiteter, men en fanns på de första modellerna - en vansinnigt designad hastighetsmätare. Den var utformad exakt som en badrumsvåg! Siffrorna fladdrade förbi under ett förstoringsglas, knappt uppfattbara utom vid mycket jämn hastighet.

#5
2011-06-18 16:16

Mins GS med vemod en fantastisk "bil" det var ett lyft för verkstaden där jag jobbade när vi fick service på den, drivaxeldamasker, drivaxlar, bromsar, oljeläckage, rost ja säg det som inte gick sönder på den.

#6
2011-06-18 16:22

En Citroen GS från mitten av sjuttiotalet var min första bil. Fantastiskt lättkörd och bekväm, men rejält motorsvag (drygt 60 hk om jag minns rätt). Rostade svårt, på min 7 år gamla bil (6000 mil) lagades knytnävstora hål både i främre och bakre hjulhus (hålet i bakre hjulhus mynnade i bagageutrymmet, som för övrigt hade formen av brevfack.). Designmässigt tycker jag att den valda bilden (GS Club -84) inte gör modellen rättvisa. Bilen på bilden är utspökad med dörrhandtag, dekorlister och annat i ett försök att "modernisera" bilen. Sjuttitalsmodellerna, och i synnerhet sedanen, ger ett mycket mer balanserat intryck, kan ni inte hitta någon sådan bild !

#7
2011-06-18 17:31

GS var den bil som jag med skammens rodnad på mina kinder köpte en decemberkväll i Göteborg

1) Jag hade läst annonsen för fort och var säker på att jag skulle se en CX..

2) När affären var klar så åkte jag till automatstationen för att fylla bränsle, då är halva bilen silver och resten gränt...

3) jag körde in på den bemannade stationen för att kolla glykolen och det är först då som jag inser att den är luftkyld....

Men allt är preskriberat eftersom jag var en körk-t 19-åring.. :-)

#8
2011-06-18 23:08

En fantastisk vagn med en charm och karaktär som ingen av dagens c-segment bilar i Golf-klassen kommer i närheten av.

Ack, om Citroên vore lika egensinniga idag. Men då märket tjänar mer pengar än någonsin så får väl man inse att de trots allt valde rätt väg när de blev mer "mainstreem". Men nog saknar jag galenskapen..

#9
2011-06-19 00:09

När min folka bagge1200 tog så mycket olja att kostnaden för oljan var likvärdig med bensinen/mil blev det en GS 1220 på 60 hk. Det fanns ytterliggare en mindre motor på drygt 1000 cc. Bilen köregenskaper var bland det bästa som fanns på den tiden liksom rostegenskaperna. Minns speciellt styrningen som var helt suverän man hade total kontroll och känsla. Även bromsarna var bland det bästa som fanns, 47m 100-0 utan ABS och med 145 däck, inte illa.
Har inget minne av att saker gick sönder. Inredningskvaliten var inget vidare men det höll. Att ta sig fram i hög snö eller dåliga vintervägar var den suverän på. En farbror som körde flera olika paddor imponerade på mig så mycket att det blev en Padda DS 23 pallas efter 2 st GS. En modern Padda skulle jag villa ha, med aktiva krängningshämmare och med boxermotor med låg tyngdpunkt och kurvljus. Kaross/chassi i aluminium/kolfiber.

#10
2011-06-19 10:27

@Valant, kolla här:
http://www.google.se/search?q=citroen+gs&hl=sv&prmd=ivnsfd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=SLL9TePDG4jSsgaVhd3uDQ&ved=0CCQQsAQ&biw=1111&bih=767

#11
2011-06-19 16:44

Saabnisses länk visar bilder för fantasterna att dregla över.
En av bilderna, strax nedanför mitten, visar den där märkliga hastighetsmätren á la badrumsvåg som fanns på de första modellerna.
Får erkänna att jag, då det bega, sig, tyckte att bilen var smått genial (om än en riktig rostburk, nästan i klass med Alfasudden).

#12
2011-06-20 00:43

http://www.motorspain.com/wp-content/uploads/2007/05/gsa-01.jpg

Oh my! Jag kan se felkoderna blinka framför mina ögon när jag ser den där instrumenteringen :p

#13
2011-06-20 08:38

Roy, den där typen av hastighetsmätare var ju inte ovanlig på amerikanska bilar i början av 1930-talet och den fanns ju kvar på Studebaker in på 1950-talet.

#14
2015-07-19 14:49

GS/GSA var fantastiska bilar och med en kreativ instrumentering, mycket av idéerna fortsatte sedan in i BX som var den sista Citroën med satellitkontroller kring ratten, enekrad ratt och roterande burkar med siffror på för hastigheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.