Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Mercedes dyrare service än BMW och Audi?

Bilfrågan: Mercedes dyrare service än BMW och Audi?

Bilfrågan

"Varför har Mercedes så korta tider och få mil mellan service i jämförelse med andra bilmärken?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför har Mercedes så korta tider och få mil mellan service i jämförelse med andra bilmärken? Upplever också att kostnaderna är höga.

Min bil är en Mercedes E350 -07. Den har varit på service tre gånger inom 15 månader:

23/6 2009: 4 963 mil, kostnad 5 753 kronor
10/2 2010: 6 454 mil, kostnad 4 015 kronor
16/9 2010: 7 986 mil, kostnad 8 198 kronor

Hur ser det ut för andra motsvarande bilar typ BMW och Audi?

Kjell Söderhall

SVAR:
Med undantag av etanoldrivna bilar är det idag ovanligt att biltillverkare föreskriver så korta serviceintervaller som 1 500 mil. Bilar från BMW och Audi indikerar själva när det är dags för service och vad som i så fall behöver göras. Normalt infaller dessa servicetillfällen med ett intervall av 2 000 till 3 000 mil.

När det gäller BMW så har bilarna fri service de första tre åren eller 8 000 mil. Beroende på när din bil togs i bruk så kunde servicekostnaden ha varit 0 kronor. Tre motsvarande servicetillfällen för en Audi A6 skulle ha kostat totalt 12 251 kronor.

Vi har inte lyckats få någon kommentar från Mercedes i denna fråga.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Disktuera: Vad tycker du om Mercedes, BMW:s och Audis servicepriser?

Taggar: Bilfrågan, , Audi, BMW, Mercedes

Kommentarer

#1
Anonymous.
2011-01-21 09:24

Mercedesen har också variabel intervall. Antingen körs bilen bara mycket korta sträckor flera gånger per dag eller bankörning eller så är servicedatorn felprogramerad.

#2
2011-01-21 16:01

Vad jag kan se Anonymous, så körs denna bil inte ovanligt lite för perioden.
Bankörning .. ? Mercedes E 350 och bankörning ... Varför skulle någon vilja köra en sådan bil på bana?
Jag måste förmoda, med hänsyn till fabrikat och servicekostnad att eventuella felaktigheter i bilens dator både upptäcks och åtgärdas vid service.
.
Du får gärna ta Mercedes i försvar men det är absolut det "premium fabrikat" som borde skämmas mest för sin kvalité, service och kundmottagande.
Prisbilden är orelevant, väljer man en så'n här bil så vet man nog att det kostar en del mer än medelbilen men man borde därmed också kunna förvänta sej att "premiumkänslan" består även vid service och verkstadskontakt.
Emellertid ska den inte kosta mer än exempelvis motsvarande BMW ... och med motsvarande kundbemötande. Mercedes ligger universellt över och under dessa faktorer.

#3
Anynomus
2011-01-21 16:31

Premium sitter inte i verkstaden utan i själva bilen - enbart. Mercedes ÄR premium. Mercedes andas appeal såväl interiört som exteriört, designen är flådig, påkostad och i de felsta fall tidlös. Materialvalen är dyrare än i andra bilar. Komforten outstanding. Och - faktiskt - "känslan" är unik. Det är en Mercedes själva uppenbarelse där den står eller rullar som signalerar pondus, klass och elegans. Glöm resten. Det är inte för verkstadens skull vi som köper Mercedes köper just Mercedes. Vi är ute efter något alldeles speciellt osm i vissa fall är svårt att sätta fingret på.

Till Kjell Söderhall vill jag bara säga: Finns det ingen ASSYST på din Mercedes - systemet som självt talar om när det är dags för service? Min säger ifrån själv och det kan gå allt från 1 500 mil till 2 300 mil mellan servicetillfällena - allt beroende på körstilen och årstiden. Dock låter jag den aldrig gå längre än max 1 800 mil innan i vart fall oljan och filtret byts.
Sedan måste jag också säga att du nog får skylla dig själv för servicekostnaderna. Köper du en E350 med påkostad motor och annan dyr teknik får du räkna med dyr service. Det är därför som jag aldrig köper någon annan motor än den raka fyran med numera 184 hk (förr var det 163 hk och kompressor) med förhållandevis måttlig extrautrustning.

#4
Jan 21
2011-01-21 16:59

Har en 350CDI (dvs V6-dieseln) som i morse hade gått 1910 mil sedan maj. Assyst-systemet sa att det var 610 mil kvar till service.

Normala serviceintervall är ungefär 2500 mil eller en gång per år.

Har funderat på att byta olja o filter i förväg men det känns inte nödvändigt med tanke på att det finns en oljekvalitetssensor.

#5
Henrik från HH
2011-01-21 17:35

E 200 CDI årsm. 2010. uttagen 26 feb 2010.
Aktuell mätarställning: 4.800 mil.
En A-service utförd i augusti vid 2.600 mil, kostnad c:a 2.300:-.
Enligt Assyst plus är nästa service om c:a 400 mil.

#6
2011-01-21 18:04

Som sagt Anonymous., du får försvara Mercedes bäst du vill. Mercedes blir inte bättre, eller sämre för det. Din beskrivning av bilen är i mina öron mer eller mindre trams. Mercedes har dels betydande kvalitetsproblem och definitivt en av de allra sämsta eftermarknader, i varje fall i Sverige. Som jag upplever Mercedes så accepterar man inte reklamationer.
Mercedes lever högt på sina lyxmodeller som naturligtvis är avsedda för företagseliten, presidenter, kungligheter och när det begav sig "der fürer" ... bilarna Du gillar är instegsmodeller till dessa vagnar.
Vad du beskriver är mera typ Rolls Royce men där hör du väl aldrig talas om missnöjda, eller ens frågande kunder?

#7
2011-01-21 18:09

Verkar snålt att du köper snikmotorn Anonymous.. Varför nöjer du dej med sån't halvdant. Har du ingen känsla för premium?

#9
2011-01-22 01:29

Jag säger så här: Jag känner flera som presterat personlig ekonomisk ruin via service/reparationer på sin merca.
Kan också säga: Skulle jag själv köpa en, så vore det med serviceavtal och förlängd garanti. (Finns, till måttligt pris.)

#8
2011-01-22 09:37

Det låter väldigt lite mil mellan service. Faktum är att ju bättre kvalité på oljan som används desto längre blir intervallen. Du ska fylla i olja med MB koder te x 229.3 229.5. Se instruktionsboken. ASSYST känner av hur bra oljan är. Om du själv går och häller i olja av sämre kvalité blir intervallen kortare. Dessutom känner systemet av om bilen körs hårt och har många kallstarter. Det är flera parametrar som avgör när det är dags för service.

#10
Anynomus
2011-01-22 11:02

Jes: Om min beskrivning av bilen i dina öron är mer eller mindre trams beror på att du inte begriper dig på bilar - vilket ytterst bevisas av att du inte heller förstår att det är BILEN med sina appela som är premium - oavsett vilken motor som sitter i. Den flotta och eleganta Mercan med sina ädla materialval och oslagbara komfort som står där och glänser, glänser vare sig mer eller mindre för att motorn är en 350 eller 200. Den är lika mycket premium oavsett motorn - som den oinvigde betraktaren (läs Jes) ändå inte kan avgöra om modellbeteckningen på bakluckan saknas.

#11
Anynomus
2011-01-22 12:07

Jes, en sak till. Din intelligensnivå verkar låg när du skriver att det verkar snålt av mig köpa snikmotorn och frågar varför jag nöjer mig med sådant halvdant. Efter detta följer den retoriska frågan om jag inte har känsla för premium (vilket jag flera gånger tidigare har talat om var det sitter i en bil).

Och allt detta ska komma från en som åker i en Porsches minst glamorösa modell nämligen hemmabygget 944 - efterföljaren till "Porsche" 924. Har du dessutom den absolut sunkigaste 944:an har du samma inredning som i föregångaren 924 - men med lite tur lyckades du - antagligen helt ovetandes om det - få tag i en 944 från ett visst datum 1985 med den nya inredningen. Och inte är motorn mycket till "premium" (för dem som nu sätter likamedhetstecken mellan motorn och premium). En sketen fyrcylindrig åttaventilare på fjantiga 163 hästkrafter - i en så kallad sportbil! Varför något så halvdant??? En Opel Ascona kör ifrån dig ...

924 och 944 är inga riktiga Porschar. Skäms. Och håll utanför premumsnacket.

#12
2011-01-22 12:15

Lite skoj och lite allvar. Det är inte svårt att driva med din fanatism Anynomus.
Men, nej. MB blir inte, varken bättre, sämre eller glänser mer eller mindre bara för att du säjer så.
Din beskrivning av bilen är mångfald överdriven, rentav patetisk.
Skulle emblemet saknas bak på din Merca kan jag ändå avgöra om du har snikmotorn, jag har väl öron också :o)

#13
Carll
2011-01-22 13:40

I dag kör jag Volvo V70, och har haft Volvo i många år. Nu är jag ute efter en lite mer "Premium bil". Jag var inne på Mercedes i Danderyd, och tyvärr måste jag säga att lokalen inte andas premium. Mercedes blandas med billiga USA-bilar, och säljarna upplevde jag som lite arroganta. Som att det var dom som stod i centrum, inte jag som eventuell kund. Bilarna var dock fina, och det var ju dom jag var där för att titta på (E-klass). Var sen in på Lexus i Täby. Där det var en helt annan atmosfär. Där fanns premium känslan både i lokalen, och säljarnas uppträdande. Inte påflugna, men väldigt kundorienterade och tillmötesgående. En helt annan värld. Jag har dock BMW och Audi kvar att titta på.

#14
Anynomus
2011-01-22 14:05

Jes är en väldigt intelligent man... Han påstår ha öron för att avgöra om det sitte en "snikmotor" i t.ex. en E-klassmerca utan modellbeteckning på bakluckan. Undrar hur Jes gör när han blir omkörd eller om Mercan står parkerad. Och tänk om han möter en. Men det klart, "Einstein-Jes" fixar tydligen biffen ändå. Smart grabb, det där.
Dessutom skrev jag om den där flotta och eleganta Mercan med sina ädla materialval och oslagbara komfort som står (STÅR!) där och glänser. Inte ens det kunde Jes läsa sig till. Står den där står den oftast parkerad och avstängd. Gå en grundkurs i svenska.

Men så var det det här med Jes låtsas-Porsche - den där vidareutvecklade 924:an med en sketen fyrcylindrig åttaventilersmotor på 163 hk - i en "sportbil". Tillåt mig skratta. Och ägaren till denna fattigmansbil mästrar andra. Men vad kan man begära.

#15
Anynomus
2011-01-22 14:11

Carll, men köp en Mercedes. Varför låta några arroganta säljare få dig att överge den - som du ändå tyckte - fina bilen? Det är väl inte säljarna du ska ta med hem och "åka" med? Att det sedan står USA-bilar i hallen var väl inte mycket att hänga upp sig på - det blands ju friskt hos de felsta handlare nu för tiden. Men å andra sidan syns de fina Mercorna desto bättre i den risiga USA-skaran av bilar.
Vill njuta av dyra materialval och oslagbar komfort kombinerat med perfektion - ja, svälj då säljarna arrogans eller åk åtminstone till en handlare på en mindre ort. Där är de betydligt mer tillmötesgående.

#16
2011-01-22 14:56

Anynomus, du är en egendomlig kommentator.
Vad har mina bilar med Mercedes kvalitésnivå att göra?
Vilken inredning min bil har är, för mej totalt ointressant, jag har inte bilen för att njuta av inredningen.
.
Du har nog totalt missuppfattat vad som vanligtvis omtalas som premium. Porsche har förvisso, på senare år byggt några modeller som hör hemma i premiumsegmentet men Porsche som fabrikat brukar vanligtvis inte omtalas när premiumfenoment diskuteras.
.
Möjligt att du kan köra ifrån en standard 944;a med en trimmad Ascona .... men bara så länge vägen är rak!
.
Dina övriga funderingar kring folks intelligens ska nog inte bemötas, det talar på något sätt för sej självt :o)

#17
Jagaren småland
2011-01-22 15:06

Heja Anynomus. Klart att MB är finast med mest ädelträ. Alla som inte tycker som vi är ointelligenta, dumma och fula. Dessutom har dom sunkiga bilar.

#18
2011-01-22 15:30

Nä, trista dåliga arroganta försäljare får inte mig att byta bilmärke. Då byter jag försäljare. De är ju inte anställda av tillverkaren. Jag köper bara av kunniga försäljare där personkemin stämmer.

Dåliga försäljare finns det tyvärr. En försäljare på Mercedes sa till mig att man inte kan sätta dragkrok på en C-klass, samt att spolarmunstycket på kombibakrutan var backkameran. Då gick jag därifrån. Men det byter inte att jag vänder märket ryggen. Tänk bara hur många som blir lurade som inte kan bättre själva. En tidigare granne till mig trodde att Volvo 740 var framhjulsdriven, för det hade säljaren sagt när han köpte bilen.

#19
Anynomus
2011-01-22 18:36

Jes, dina bilar har ingenting med Mercedes kvalitésnivå att göra. Diskussionen - som DU började föra den - gick ju ut på att min E-klassmerca inte var premium för att jag valde en "snikmotor" eller något "halvdant" i motorväg som du uttryckte det. Då passade jag på att göra klart för dig att du kör en låtsasporsche med - milt utrryckt - mopedmotor. Premium är det ju överhuvudtaget inte tal om i den där pappkartongen. Dessutom lät jag dig förstå att du inte förstår innebörden i premium på något vis.

Tack för mig för den här gången.

#20
2011-01-22 20:30

Man tackar för ditt tillbakadragande Anonymous, du för ganska många kommetarstrådar in i löjest skimmer.
Kör du din snikmerca och tro att du är nå't förmer .. , stackare.
.
Ädelträ? Vad ska man säja? :o)

#21
Anon y mous
2011-01-22 22:23

Klart att Mercedes E-klass är premium oavsett motorstorlek. En Skoda blir ju inte premium med större motor. Mercedes är bilar för folk med pengar. Betalar de mer så får de mer.

Ädelträ får de som betalar mer men ändå inte väljer aluminium. Standard har de enklare varianterna tyg eller plastpaneler. De lite dyrare har andra träsorter som standard. Att Mercedes skulle vara någon bil som översållats med ädelträ stämmer inte. Dock anser jag att det är de snyggaste panelerna. Det fulaste är andra bilmärkens imitationer av ädelträ i plast. Sådant sysslar inte Mercedes med. Det är bara äkta vara av icke utrotningshotade bestånd. Trät är faner som fästs på aluminiumstommar för att inte flisar vid en olycka, men ändå kunna deformeras vid islag.

#22
Uno Lööv
2011-01-22 23:56

Mercedes välter, kör man sakta så undviks det.

Däremot rosten är läskig, en rostig bil är en krockfarlig bil.

#23
Uno Lööv
2011-01-23 00:04

Trevligaste bilförsäljaren jag råkat ut för var hos Toyota i Motala. Pinsamt men tyvärr sant.

#24
Uno Lööv
2011-01-23 00:05

Eftersom Uno inte gillar Toyota känns det fel att försäljaren var så trevligh.

#25
Rune som vet allt.
2011-01-23 00:08

E-klass ser konstig ut. C-klass ska de va!

#26
...
2011-01-23 00:33

Bästa bilar i Sverige kommer från Japan! Vakna ni!

#27
Runars askopp
2011-01-23 00:37

...: Håller med dig Jarl!

#28
2011-01-23 10:49

Naturligtvis är Mercedes E-klass premium Anon y mous. Det har inte varit frågan. Lite tjatigt med fanatiska kommentarer bara.

#29
hahahahah
2011-01-23 18:31

E coupe är en riktigt fin bil

#30
Jan 21
2011-01-24 10:28

Tråkiga bilförsäljare finns det gott om.

Var hos Toyota för att titta på en RAV4-diesel. Försäljaren dömde snabbt ut mig genom att tala om att den var dyr. Tack och lov för det, när jag nu insett att dess drivlina inte duger till mina behov. Det blev en Mercedes GLK istället, som trots dubbfria vinterdäck tar mig upp för backar med svallis toppat med pudersnö.

#31
Uno Lööv
2011-01-24 12:06

Haha, tråkigt att höra att det finns bilförsäljare som dömmer ut. Jag har haft god ekonomi emellanåt och lite sämre emellanåt. Men jag har alltid "samma" enkla kläder då kläder inte intresserar...

#32
2019-08-22 10:42

Har kört 2 MB som tjänstebilar, e C-klass och nu en E (sista generationen) bägge diesel. Mina service intervall enligt ASSYST har varit 1800 mil upp till drygt 2300 mil för dessa. På min E så har jag fyllt på 1 liter olja före de två första servicarna, men inte inför denna som nu pekar på 2300 mil, drygt 10000 mil nu. Har haft 2 Audi tidigare, A4, A6 och fyllde på olja flera gånger mellan intervallen, (bensinturbo, 2.0). Så mycket nöjd med MB och i mina ögon den mest attraktiva "premium" modellen. Förbrukningen är 4.5 - 5.6 liter diesel per mil för E, för min C var det något högre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.