Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Åldras oljan när bilen inte körs?

Bilfrågan: Åldras oljan när bilen inte körs?

Bilfrågan

"Åldras oljan så snabbt att den måste bytas varje år ifall jag inte kör så ofta med min bil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Citroën Picasso. Serviceintervallet är 2 000 mil eller ett år. Då jag numera kör väldigt lite så är min fråga: åldras den helsyntetiska oljan så snabbt att den måste bytas varje år?

Gunnar Stenberg, Säter

SVAR:
Motorolja åldras inte så länge den är oanvänd i förpackningen. Så snart du börjar använda den i motorn påbörjas en gradvis försämring av oljan (oxidation, viskositetsförändring, slambildning, bränsleutspädning med mera) vilket motiverar regelbundna oljebyten.

Det kan till och med vara så att vissa oönskade restprodukter bildas i större utsträckning om du kör lite än om du kör flera tusen mil per år. Ta därför för vana att byta oljan en gång om året, oavsett körsträcka.

Vissa motoroljor är mer resistenta mot exempelvis "black sludge" och viskositetsförändringar men om oljan kallas syntetisk eller ej har för det mesta ingen betydelse.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Uno Lööv
2011-01-14 11:33

Har bara kunskap om äldre bilar där man normalt och vid normal körning byter var 1500e mil eller en gång om året, det som inträffar först. Kör man mindre än 500 mil om året ska man faktiskt byta 2 gånger om året. I många äldre turbobilar ska man byta var 500e mil, samma sak med etanonkonverterat. Oljebyte är ingen stor operation men det viktigaste i hela bilen. Fast en bil som körs under 500 mil om året brukar bara användas under halva året så då räcker ett byte till varje säsong så oljan är färsk och fin och inte åldrats under vintern genom att man kört lite med den på hösten så vårbyte rekommenderas i hobbybilen.

#2
2011-01-14 14:17

Det är helt riktigt.
Oljebyte var 3000.e mil som många tillverkare rekommenderar är helt förkastligt.
Det går utmärkt på bilar som körs långa pass per dag, t.ex. taxi och liknande, de kan ju klara den sträckan på ett par månader.
Men för genomsnittsbilisten gäller absolut minst en gång per år och precis som Uno Lööv skriver, oftare om man kör på etanolinblandning.
Men det gäller ju att använda rätt olja också.

#3
2011-01-14 16:48

Oljebyte höst eller vår? Därom tvistar de lärde.
.
Själv byter jag i samband med avställning, alltså höst. Argumenten för det lät mest rätt men ska man vara en riktig pedant borde man nog byta vid båda tillfällen.

#4
kentudor
2011-01-14 17:09

Glöm inte bort att byta olja i växellådan också (manuell låda) trots att tillverkaren aldrig brukar ha detta i serviceboken ca 4000 mil mellan gångerna skulle jag rekomendera,jag har jobbat 25 år som bilmek så jag vet hur oljan brukar se ut!

#5
SiggeN
2011-01-14 17:16

Ni som klagar på 3000-bytesintervall. Vad har för kunskaper som biltillverkarna saknar?

Egna erfarenheter eller bara antagande? Naturligtvis vet bil-/oljetillverkarna vad som är rimligt.

Gamla sanningar ang. oljebyte gäller inte längre.

De långa intervallerna gynnar åtminstone inte verkstäderna.

PS Etanolbilarna har alltid föreskrivet kortare bytesintervall (1500).

#6
444
2011-01-14 17:36

håller med SiggeN. så klart vet tillverkarna själva vad som är bäst och inte amatörtyckare på nätforum... visst byt olja varje gång ni tankar, själv följer jag tillverkarens rekommendationer. Utom vad gäller däcken förstås, jag byter luft en gång i veckan för det gjorde farfar, vad vet däcktillverkarna? ingenting så klart...

#7
2011-01-14 17:41

Byte varje 3000 mil är ren idioti. Jag vet bäst.

#8
2011-01-14 21:43

Bytesintervallen är avhängd av kvalitén på oljan. Du kan köra olika långt beroende på vilken kvalité du kör på. De högst kvalitéerna finner man sällan på enkla bensinstationer. Men det är dessa som krävs om den längsta bytesintervallen skall gälla. Olika biltillverkare har olika koder på oljorna. Om oljorna uppfyller biltillverkarnas kvalitéer står dessa koder på förpackningen. Oftast hittar du koderna i bilens instruktionsbok.

#9
Olivolja
2011-01-15 08:47

Ni som hävdar att tillverkaren vet bäst. Problemet är att det är ett försäljningsargument för biltillverkarna att ha långa serviceintervall och därmed låga servicekostnader. Jämför oljebytesintervallet på PSA:s 1,6l diesel som sitter i Peugeot, Citroën, Volvo och Ford. Där kommer man fram till ganska olika oljebytesintervall beroende på vad det står för bilmärke på huven.

Jämför också med kamremsbyte som idag ofta rekommenderas mellan 12-24000 mil men går den sönder innan så är inte det något tillverkaren står för. "Det är ju bara en rekommendation".

Hur ofta får bilen "rätt" olja enligt tillverkaren även om man servar på märkesverkstad? Skönt att man kör så mycket att det ändå blir ett oljebyte per år så man slipper fundera på oljans kalenderlivstid.

#10
Rugward Mississippi
2011-01-15 09:24

Men ni som inte vill byta motorns billigaste och kanske mest betydelsefulla del á kanske 150 kronor litern en gång om året för att det är !"i onödan", skippa det. Dra inte med andra i det tänket bara.

Om oljebyten vore av ondo skulle jag vara på er sida...

#11
Karl Jansson
2011-01-15 10:11

Det är bästa att byta motorolja på hösten eller före en lång avställning av husbilar och sommarbilar m.fl. Korroderande och sedimenterande föroreningar försvinner och oljan åldras obetydligt i när den är kall i tråget.
Alla båtmotortillverkare föreskriver byte när säsongen är slut.
Instämmer också att oljan i växellådan ska bytas. Rekomendras av en tribolog (friktionsexpert) I en annan motortidning då molekylerna kortas även om färgen på oljan är normal. Syntetolja i transmissionen sänker bränsleförbrukning som också motiverar kostnaden för byte.

#12
2011-01-15 11:16

Ett problem är att bilar har så urusla filter jämfört med bussar eller industrimaskiner. Det kortar livsängden. Köp Biltemas bästa oljor och byt var 2000mil. Billig och bra kompromiss i landet lagom. Växellådornas olja luktar alltid apa och är svårare att byta.

#13
mikael tjärnås
2011-01-15 15:25

man följer väl service renault 2år eller 3000mil

#14
Roy Jägestedt
2011-01-15 19:14

Motoroljor oxiderar inte. De kan raffineras och återanvändas. Däremot förbrukas vissa additiver och den förorenas. I synner het om man kör korta sträckor där motorn knappt blir varm. Framförallt bilr det en hel del kondensvatten som till slut inte kan absorberas av additiverna. Så det är helt rätt att byta olja innan uppställning.
Att molekylkedjorna skulle förkortas verkar däremot mindre troligt.
Vegetabiliska oljor oxiderar och bryts ner - men de används ju inte i bilmotorer.

#15
KG Blase
2011-01-16 18:43

Min far körde taxi och vid oljebyte körde han igenom någonting som han kallade för sköljolja, kan vara sae 10, en granne bytte aldrig olja bara fyllde på om det fattades fungerade lika bra 16000 mil .

#16
2011-01-17 09:09

KG Blase, det var något som ofta tillämpades fram till 1960-talet, mest beroende på att motorerna på den tiden nästan aldrig var försedda med någon form av oljefilter, på sin höjd en sil, eller på några franska och italienska motorer, en centrifugalrenare.
Av samma anledning krävdes oljebyte var 150-200e mil på den tiden.

Att grannen aldrig bytte olja på 15000 mil var inte heller särskilt märkligt, motorn var nog väldigt lågt belastad, men skulle han belasta den hårt efter dessa mil skulle den säkert rasa.
Ingen metod som kan rekommenderas.

#17
Sonettracer
2011-01-18 11:01

Intressant debatt med tanke på att de flesta biltillverkare inte föreskriver något byte av växellådsolja alls...

Det är ju i stort sett samma typ av olja som motoroljan, endast viskosoteten skiljer.

Hur kan då växellådsoljan klara åldrandet när motoroljan inte gör det??

#18
2011-01-18 11:52

Nix, Sonettracer, det är inte samma olja.
Oljorna utsätts för helt olika belastningar och "monteras" därför olika med olika tillsatser.
Men visst kan man ofta ersätta transmissionsoljan med motorolja, men det går inte bra tvärtom.
Men man bör komma ihåg att växellådsoljan inte utsätts för samma typ av slask som motoroljan.
Här finns lite info:
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=8404002&contentId=6008153

#19
Håkan i Borgholm på Öland
2011-01-19 17:31

Har själv en gammal Skoda Felicia 1,6 Combi -98 som bara gått knappt 10.000 mil. Har hitintills enbart kört med "Mobil 1 Super Rally Formula" helsyntet o eftersom jag bara kör 300 mil per år så byter jag bara olja var 4:e år dvs var 1200:e mil. Men efter ha läst ovanstående... nu funderar jag på att gå över till Biltemas billigaste minelaolja kom kostar någon tia litern o istället byta olja två gånger per år.

#20
2015-07-16 17:48

Vissa bilmärken ska in på service vart annat år. Slutsats, man behöver ej byta olja årligen.

#21
2016-04-06 09:32

Olika motorer verkar vara olika "täta". en äldre Mazda 626 drog 0 olja trots 12000 + mil. bytte en gång/år med ca 1500 mil. Oljan var inte ren men fortfarande gul och fin. MB C 96:a likaså, ingen förbrukning och fin färg. Audi A4, A6, larmade minst en gång mellan serviceintervallen om brist på olja, hände även volvo V70, ofta i varmt väder och efter lite gasande. Håller med om oljebyte i växellåda men det kan kräva specialverktyg då nya bilar saknar klassisk avtappning/påfyllningspluggar. Har haft fordon där det sitter magnet i avtappningsplugg till transmissionen, det fanns i bland lite små små spån där som jag tror kommer från "tänderna" i växellådan. åker det runt i lådan så får man förr eller senare problem.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.