Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanligt med motorhaveri på Kia Picanto?

Publicerad 20 januari 2011 (uppdaterad 20 januari 2011)
"Vi tvingades byta motor på vår Kia Picanto på grund av att bulten till vevaxeln lossnat. Hur vanligt är det?." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi tvingades byta motor på vår Kia Picanto -05 på grund av att bulten till vevaxeln lossnat så att vevaxeln vridit sig och skadat motorn. Kia vill inte ta något ansvar för detta, utan svarar att det beror på att vi inte bytt kamrem i tid. På den lokala Kia-verkstaden sade man dock att de haft detta problem på flera exemplar av Picanto.

Hur vanligt förekommande är det? Vid vilka miltal har det inträffat? Är det något som er tidning uppmärksammat?

Harald och Marlene Jota

SVAR:
I ditt fall tycks det vara så att vevaxeltappen gått av vilket fått till följd att hjulet som driver kamremmen lossnat. Skadorna blir då så stora att det bästa är att byta motorn. Bilfrågan har tidigare inte fått något brev om liknande problem.

Förmodligen har ni haft ren otur då skadan inträffat efter den föreskrivna tiden för kamremsbyte.

Ett haveri av den här typen är inte relaterad till om kamrem bytts eller inte. Däremot kan det vara så att den begynnande skadan kunnat upptäckas vid själva kamremsbytet. Den hade likaväl kunnat ske några hundra mil före och då hade du säkert haft bättre möjlighet att få skadan ersatt av Kia och/eller försäkringsbolaget.

Detta belyser vikten av att göra servicar för att ägaren ska ha en bättre förhandlingsposition om driftstörningar eller haverier inträffar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om motorhaveriet?

Kommentarer

#1 • 2011-01-20 11:08
Foxhunter (ej verifierad)

Det är mycket med KIA just nu! Går inte vevaxeln av så lossnar lacken tydligen.
Och hur mycket bidrar man till tillväxt i Sverige genom att köpa en KIA?

#2 • 2011-01-20 11:16
Anonym-ous (ej verifierad)

värst vad alla är intresserade av nationalekonomi... hur mycket bidrar du till svensk tillväxt om du köper en Volvo tillverkad i Gent i belgien...? sen kan det ju spela en viss roll att varken SAAB eller Volvo tillverkar några bilar i dessa storleks- och prisklasser? är man ute efter en bil för 130000:- kan det vara ett för stort hopp upp till 220000:- eller vad det blir med billigaste "svenska" bilen. alla har inte råd eller möjlighet att ställa upp så förutsättningslöst för rikets bästa som vissa påstår sig göra, så kom inte med såna argument. Det blir mest larvigt.

#3 • 2011-01-20 12:58
Peter i Sydney

Kia bidrar lika mycket till tillväxten i Sverige som Volvo bidrar till tillväxten i Australien. Man får ta det onda med det goda.

#4 • 2011-01-20 13:56
406

bra svar av anonym-ous priset priset spec saab

#5 • 2011-01-20 15:13
Uno Lööv (ej verifierad)

Kia haverarar, tappar lacken mm mm, billigt skräp som lär sjunka i andrahandsvärde snart. Köp en rejälare, begagnad bil i nyskick för samma peng. Det gjorde Uno.

#6 • 2011-01-20 15:15
BörjeK (ej verifierad)

En ny bil borde klara av att kamremmen går av p g a tillverkningsfel eller bortglömt byte. T o m min gamla Volvo jag körde för många år sedan klarade av det...

#7 • 2011-01-20 19:24
Eric H

BörjeK
2011-01-20, 15:15
Det funkar inte riktigt så längre, möjligen på en åldrig Volvo.
Modernare bil = mer lyft på ventilerna för att få ut högre effekt ur samma slagvolym och hålla bränsleförbrukningen låg..

#8 • 2011-01-20 19:59
Janne Kljutschnik (ej verifierad)

Jag har tidigare läst i vi bilägares begagnat köpguide från 2010 att kia har gått ut med en servicekampanj på picanto av årsmodellerna 04 och 05 där en felaktigt åtdragen vevaxelbult åtgärdats, kan de vara så att det här inte är gjort på din bil?

#9 • 2011-01-20 19:59
BörjeK (ej verifierad)

Tror det förvånansvärt bara är B21 och B23 som klarar av detta.

#a • 2011-01-20 20:01
BörjeK (ej verifierad)

Alltså konstruerade för att klara det. (Hoppas ingen blandar ihop B23 med B230)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.