Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hydraulisk eller elektrisk handbroms?

Bilfrågan: Hydraulisk eller elektrisk handbroms?

Bilfrågan

"Varför använder man inte hydraulisk handbroms istället för elektronik som kan ställa till det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför använder man inte hydraulisk handbroms med en egen krets med bromsvätska? Borde ju vara en bättre lösning än vajrar och elektronik som kan ställa till det. Parkeringsbroms ska ju vara en alternativ bromstyp, men en elektrisk handbroms kan väl inte stoppa ett fordon i rörelse?

Sen kan ju inte elektriska handbromsar vara så tillförlitliga i detta saltblask vi har på vintrarna med fukt som fryser.

Johan

SVAR:
Hydraulik har många fördelar men risken för läckage gör att den inte används för parkeringsbroms. Det finns en bestämmelse om att parkeringsbromsen ska vara så konstruerad att den i ansatt läge ska kvarhålla bilen på mekanisk väg.

Detta hindrar inte att det är en elmotor som drar åt vajrarna men detta fungerar bara när bilen är stillastående. Trycker man på parkeringsbromsknappen under färd aktiveras ABS/antisladdsystemet som ansätter bromsarna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 14:57

Jag vill ha en vanlig, traditionell handbroms. Tråkigt att man tvingas välja bort tillverkare för att få det.

#2
Jalle E
2011-01-26 14:58

Har inte vågat testa att trycka på parkeringsbromsknappen under färd ännu.
Är det så att ABS/antisladdsystemet aktiveras oavsett bilmärke tro.

#3
johannnnnn
2011-01-26 16:05

hur tillförlitligt blir det med elmotorer ute vid hjulen i det nordiska klimatet?

Nästa stöldpryl för bilar är väll bromsoken....

#4
2011-01-26 16:09

Hur gör bilprovningen vid test av handbromsen om den fungerar på bilar med elektrisk åtdragning? På vanligt sätt på bromsrullarna? Någon som vet? Bengt Dieden?

#5
Olle B
2011-01-26 17:19

Elektronisk parkeringsbroms är ju bara ännu en del i alla funktioner på dagens bilar som har kommit till för att bilägarna inte ska ha en chans att laga och underhålla sina fordon själva utan måste lämna till verkstad för dyra penningar!

#6
MBfreak
2011-01-26 17:24

Dagens biler blir värre och värre. Nästa nya bil blir en Dacia. Jag gillar lite lyxkänsla men ändå enkelhet, provkörde en fullutrustad Duster och blev kär.

#7
Qvist
2011-01-26 18:17

Jag har haft elektronisk parkeringsbroms i 5 år, kört i snö och kyla i norrland samt kört på saltade vägar, utan problem.

#8
2011-01-26 20:07

Johannnnnn, elmotorerna stitter knappast ute vid hjulen, utan elmotorn drar i vajern iställer för att du gör det. Du får en automatisk funktion och utrymme att användas till annat.
Shogun pekar på ett problem, för jag antar att rullarna inte kan startas belastade.
Olle B, jag gissar att det inte blir så mycket krångligare att fixa en trilskande handbroms bara för att en elmotor drar i vajern.
Även jag är nyfiken på Dacia Duster, MBfreak.

#9
2011-01-26 21:40

Alltså, jag anser att en handbroms även är en nödbroms. En sista utväg när allt avancerat fallerat. Nu försvinner den räddningen också.

Och vad händer när batteriet är slut. Kan jag inte "dra" handbromsen då? Måste jag ha startkablar för att sätta an parkeringsbromsen? Det gäller att inte frigöra parkeringsbromsen för än man vet att motorn går igång.

#10
2011-01-27 00:24

Jag är inte helt säker på att jag förstår din problematik Thommys.
Om du inte drar parkeringsbromsen när du ställer bilen varför skulle du vilja göra det när du ska starta den då?
.
Parkeringsbroms som nödbroms är endast i vissa fall lämpligt.
Enl Vib's svar, som jag undrar om verkligen är helt korrekt, ansätts färdbromsen (genom ESP och ABS systemen) om du trycker på knappen under färd. Om det är korrekt kan bilprovningen nog inte testa parkeringsbromsen på traditionellt sätt och funktion som nödbroms är nog därmed satt ur spel.
Är det verkligen så man ska förstå Vib's svar?
Därutöver ser jag ingen nackdel med elektrisk manövrering av parkeringsbromsen.

#11
2011-01-27 09:46

Roy J
Jo elmotorn sitter ute vid hjulet, den är oftast integrerad med oket:
http://www.mamut.net/bromsokrenovering/newsdet25.htm
Den här parkeringsbromsen har varit uppe förr:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/handbroms-for-forare-med-tre-fotter-222

Jag gillar den inte, jag vill ha en gammal hederlig rejäl handbroms med spak som verkar på bakhjulen, inte på små fjuttrummor som bl.a. Saab och Volvo har numera på många modeller, utan av den typ som fanns på Saab 9000 där man alltid kunde dra åt handbromsen några km när man kört i blött väglag och torka skivan.
Dessutom tog den bra så att det gick att göra en handbromsvändning om den var rätt justerad.

#12
2011-01-27 09:47

Jag känner till en person som har en Passat med el-handbroms. Vid minst 2 tillfällen har den låst sig på olämpliga platser och enda möjligheten var att ta loss en batterikabelsko. Då lossade bromsen men alla lampor och instrument fick "spel". Enda möjligheten var att uppsöka märkesverkstad. Med garanti låter detta sig göras men efter det blir det dyrt eftersom det kostar minst 1.600 kr för att de skall öppna dörrarna på VW-verkstad och säkert många andra också. Minsta undersökning kostar nämligen 1.600 kr hos VW.

#14
S-E S
2011-01-27 18:09

Vanlig hederlig mekanisk handbroms borde duga för de flesta. Elektrisk handbroms är handikaputrustning.

#15
2011-01-27 20:14

Jes, om du kommer till bilen som står i en backe med dragen handbroms. Och släpper den innan du startat och upptäcker att batteriet är slut. Ska du då inte kunna dra den igen?

#17
2011-01-27 21:05

Nä det händer inte ofta, men det kan hända alla någon gång. Det behöver inte vara gammalt. Det kan vara en läslampa eller något som är glömt. Det är ju nästan löjligt att argumentera om ett batteri kan ta slut eller inte. Det är väl inte det som är frågan?

#19
Sweeny
2011-01-28 08:33

körde en bil med elektrisk handbroms för ett par år sedan och jag har för mig att den släppte själv när man hade startat och började köra, att man alltså inte "lade ur den" som en vanlig mekanisk? lite av en "start i backe"-funktion alltså.

#21
Jarls fan no1
2011-01-28 17:26

Hudrualisk, elektonisk... Allt för att göra det svårt att köra bilar man inte kört tidigare. Små plottriga, fula finesser. Svårt att låta någon övningsköra med, sitta och leta efter en knapp när sonen gör fel och jag måste bromsa. Dyrt och svårt att reparera.

I min nya Auris sitter det en redig pålitliga spak. Toyota tänker även på dem som ska ha bilen.

#22
2011-01-28 17:47

Å fan, saabnisse, det hade jag ingen aaaning om!
Där ser man! Man ska inte lita på andras beskrivningar, utan ta rätt på saker själv.
Av bilden, dit din länk leder, att döma så ser ju konstruktionen riktigt stabil ut. Säkert pålitligare än öppna vajrar endast delvis löpande i höljen plus utsatta länkarmar.

#23
2011-01-28 22:42

Som Vib svarar får man uppfattningen att parkeringsbromsen är delvis traditionell med vajrar, och ska så vara (mekanisk) ... men saabnisses länk visar att så inte är fallet.
Kan man bli annat än förvirrad? :o)

#24
Fordonsutvecklaren
2011-01-31 00:45

Som med allt annat är saker lite mer kompicerade än vad som skrivs i tidningarna...

Det finns två typer av elektriska handbromssystem.

1. De "dyra", som Saabnisses länkade bild, dessa har en elmotor i varje ok som sköter handbroms med mera. Det går därför åt en motor per hjul, mer elektronik och kablage. Kostar därmed mera också. Gissar att byta dessa ok blir riktigt dyrt, och nån gång bör det göras...säg efter 20 000 mil eller så.

2. Samma pricip som en vanlig mekanisk handbroms, men man har ersatt länkaget till spaken i bilen med en elmotor. Denna elmotor drar då virarna istället för spaken. Oken fungerar som gamla vanliga system. Denna typ av elektisk handbroms är enklare och billigare än prinicpen med en elmotor integrerad i varje ok.

Vad gäller driftskvaliteten på båda ovanstående blir den nog vad man gör den till, men en dåligt designad konstuktion kommer säkert ha fler fel än en traditionell mekanisk då den har fler felkällor i och med att man har tagit med elektronik och framför allt programvara i ekvationen.

#25
Roger Skagerström
2011-01-31 16:52

Elhandbroms är jobbigt och omständigt. Hade det på en hyr-Passat. Ibland släppte den inte när den skulle. Ibland drogs den inte åt när den skulle. Ser inte riktigt poängen med det faktiskt. Man spar lite utrymme på mitttunneln som går att använda till läskhållare kanske...

#26
Qvist
2011-01-31 17:18

Thommys! Om du startar innan du släpper parkeringsbromsen då?

#27
2011-03-16 16:51

Apropå elektriska handbromsar så upplever jag just nu problemen med min VW Passat. Plötsligt har handbromsen låst sig efter att stått parkerad. För att kunna få bilen från parkeringen tvingas jag ringa bärgning som i sin tur måste ta den till en märkesverkstad för att få till en lösning och inte ens för dom är det enkelt, man vet inte exakt vad som är problemet, men tror att det är ställmotorn. Vänster bak är helt låst och går inte att rubba. VW verkstaden har försökt att få tag i reservdelar, men det visar sig att först om 1 månad kan man få delarna levererade. Alltså en dryg månad på verkstaden för att få bilen körbar igen. Jag tänker bara, fasa om det hänt ombord på en färja på väg till t ex England eller på en vintersemester långt iväg från märkesverkstäder etc. Det här verkar inte vara en särskilt genomtänkt ny nödvändighet för oss konsumenter, men för märkesverkstäderna är ju detta, ännu en begåvad innovation, som innebär att man kan sälja bilar billigare än konkurrenter och på det sättet få marknadsandelar, men hämta hem det man "förlorar på gungorna senare på karusellen" i form av extra påtvingade verkstadsbesök. Sorry alla ni som gillar all ny elektronik, ska det vara el istället för manuellt måste man kunna begära att man också tänker igenom alla ev problem som kan uppstå lite bättre.

#28
2014-08-12 20:45

Någon som haft bekymmer med att handbromsen har "släppt taget" även om den varit aktiverat ? Min bil rullade 5-6 meter på en parkering idag med lackskador till följd ;(

#31
2016-06-07 16:53

Men risken för läckage kan väl inte stoppa en hydraulisk handbroms.
Lastbilar har pneumatisk parkeringsbroms , bromsen hålls släppt av lufttrycket .
När lufttrycket släpps ut, expanderar den av luften ihop tryckta fjädern, och påverkar bromsbackarna.
Vid ofrivilligt läckage slår bromsen till, detta för att prioritera säkerheten.
Samma tänk med bromsvätska, i stället för luft .

#32
2018-12-10 20:34

Bedrägeri märkets modell Passat har haft mycket besvär med el-parkeringsbromsen som inte släpper.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.