Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur nå deklarerad förbrukning?

Publicerad 7 maj 2012 (uppdaterad 9 maj 2012)
"Har köpt en ny Citroën C5 E-HDI 110. Hur ska man komma ner till deklarerad förbrukning? Vi kör på 0,65 l/mil." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur tar bilfabrikanterna fram bränsleförbrukning på dieselbilen? Vi har köpt en ny Citroën C5 E-HDI 110. Hur ska man köra för att komma ner till deras snåla bränsleförbrukning? Vi kör blandad körning på 0,65 l/mil.

Bert Persson

SVAR:
Alla bränsleförbrukningsprov görs genom att bilen körs i en speciell körcykel i ett laboratorium. Värdet man där får fram överensstämmer sällan med förbrukningen i det verkliga livet men fungerar utmärkt som jämförelse mellan olika bilar. En förbrukning på 6,5 l/100 km är inte dåligt för en så stor bil som C5.

Går säkert att sänka genom att ändra körstil, då detta mer än något annat bestämmer förbrukningen. En helt ny motor drar också något mer bränsle tills den blir helt inkörd. Det kan dröja upp till 1 500 mil innan förbrukningen stabiliserats. Se vidare artikeln om överförbrukning i Vi Bilägare 7/2012 sidorna 24–28.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-05-07 08:44
Tvåtaktarn

På min A4 2.0 TDIe står det 0.45 blandat och i praktiken drar den 0.55.

På landsväg skall den dra 0.38, tom när jag körde en lång tur och låg under hastighets gränserna och följde växel väljaren slaviskt kom jag ner i lägre än 0.39!

Dock är det trevligt när man tankar och det står att man kan köra 1300km till nästa gång :-)

#2 • 2012-05-07 08:59
Raphael

Åh, det är enkelt att komma ner i tillverkarnas förbrukningssiffror.
1. Stäng av luftkonditionering, radiosystem eller navigator, nyttja inga elektriska funktioner. Ha absolut farthållaren avstängd! Allt detta är nämligen avstängt när man mäter förbrukningen i EUs körcykel.

2. Kör på EUs certifieringsdiesel. Detta är en annan dieselkvalitet än den som används i Sverige. I Sverige får inte EU-dieseln säljas. Den s k "Citydiesel" som säljs i Sverige innebär automatiskt en merförbrukning på 10 - 15 procent jämfört med EUs certifieringsdiesel under likadana förhållanden. Teknikens Värld körde ett prov med en Opel Astra disel för ett par år sedan och jämförde de olika dieselkvaliteterna och kom fram till att med den diesel som säljs i Sverige så drar bilarna mer.

3. Kör mjukt, motorbromsa hellre än att bromsa, gör inga häftiga accelerationer. Kör inte på motorvägar utan håll dig till landsvägar.

#3 • 2012-05-07 09:00
hultarn

Vi vet ju inget om hur föraren i frågan kör, eller hans trafikförhållanden. Det varierar mycket mellan olika förare, kollade på spritmonitor.de och hittade från 0,47 till 0,74 på en C5 HDi 110.
Kanske är han till och med ärligare än många andra som använder enstaka förbrukningar som någon slags snittförbrukning.

Jag samåkte tidigare med en Volvoägare som svarade 0,80 på frågan om vad hans bil drog. Fast, de gånger jag var med när han tankade, så blev snittet en liter!
Till slut kunde jag inte hålla tyst, utan kommenterade: har din bil börjat dra mer? Har för mig du sa att den drog 0,8...?
- Nja, alltså. Det var ju på långkörning...

#4 • 2012-05-07 09:02
Raphael

Min C3 Picasso har deklarerad blandad förbrukning på 0,49 l/mil. Jag kommer ner i 0,5 - 0,55 l/mil blandad förbrukning. Deklarerade förbrukningen är 60 procent stad och 40 procent landsväg, jag kör 60 procent landsväg och 40 procent stad. I min vanliga körsträcka ingår ca 30 procent motorväg 110 km/h.

#5 • 2012-05-07 09:12
Tvåtaktarn

Enligt färddatorn sedan den var ny utan att återställas har min TDIe förbrukat 0.56 i snitt och då kör jag massor med släp och lite husvagn på sommaren.

EU diesel har högra densitet och energi värde så det drar garanterat mer med svensk MK1 diesel!!!

Samma med desto mer etanol det blandas in , det kommer att leda till högre bränsle förbrukning efter som etanolen har betydligt lägre energi värde och densitet!!!

#6 • 2012-05-07 09:20
Raphael

Färddatorer brukar visa något fel, min teori är att många färddatorer är justerade för EUs diesel och därmed räknar fel utifrån givarna.
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-2011-lita-pa-farddatorn-31109

Färddatorn i min bil visar en snittförbrukning på 0,48 l/mil - men jag mäter mot pumpen när jag tankar och då får jag fram att det har gått åt lite mer, så färddatorn visar en något mindre förbrukning än den riktiga. Bilen jag hade innan - en Renault Mégane - hade en färddator som gick mot andra hållet, den visade alltså på en något högre förbrukning än den verkliga.

#7 • 2012-05-07 09:36
viachtor

Jag har samma bil, C5 e-HDi. Min är en tourer, vet inte vilken kaross frågeställaren har. Den har gått 2500 mil nu, men jag har inte märkt nån större skillnad i förbrukning nu jämfört med när den var helt ny.
Förbrukningen ligger i snitt på 5,1 l/100 km sommartid och cirka 5,6 vid vinterföre.
Färddatorn är väldigt exakt, det skiljer på sin höjd en eller två centiliter (0,01 l/mil) mellan datorn och förbrukning räknat vid tankning.
Körning är mestadels landsväg, men även vid motorvägspartier håller den sig kring 5,0l/100km. Den blir dock klart törstigare över cirka 110km/h och i stadstrafik.

#8 • 2012-05-07 10:09
Mistro

Har samma erfarenhet utav att förbrukningen INTE sjunker efter ett visst antal körda mil.
Klagade en hel del på Citroen men de sa att förbrukningen skulle sjunka efter några hundra mil,som sedan efterhand blev allt fler mil för varje gång som jag poängterade det faktum att bilen drog för mycket.
En mekaniker körde då bilen ca 7 mil och visade att det faktiskt VAR möjligt att köra bilen snålt...( vilket i praktiken inte betydde något för vad bilen drar med blandad körning över en tank )

Efter några tusen mil förklarade en säljare att de faktiskt inte hade märkt av att bilarna drar mindre efter ett tag så som de hade trott.
Samma visa om att förbrukningen kommer att sjunka på en Dieselmotor hör man ändå dagligen men hur många som kan vittna om att så ÄR fallet vet jag inte.
Den största chansen för att få ner förbrukningen är helt enkelt att lära sig att köra bilen på ett korrekt sätt.
Men det är frustrerande när en bil drar mer än förväntat.
Bilarna har färddatorer,snåla Dieselmotorer,ofta högt växlade lådor,avancerade datorstyrda automatlådor,lättrullande däck tillsammans med karosser med lågt cw o.s.v ....men ändå så är det väldigt svårt att få till en vettig förbrukning.

Minns b.l.a en gammal Passat ( på den tiden då "alla bilar drog en liter" )
som jag inte på något vis ansträngde mig att köra snålt med,det fanns inte heller någon teknik som var avsedd till just detta.
Man körde med dagens syn på Eco-körning alltså väldigt fel,....MEN denna skapelsen med sina 90 Bensinhästar under huven drog aldrig över 0.7 l/m

Min nya bil idag snittar med lite ansträngning 0.57 l/m men skulle troligtvis dra någon dl mer om den kördes på ett liknande sätt som den gamla passaten ifrån -85
Har också haft några äldre Dieselbilar med Turbo b.l.a VW,Audi och Volvo och då låg förbrukningen mellan 0.6 - 0.7 l/m
( en MB 300d -80 utan Turbo snittade 0.8 l/m )
Så där jäääätte imponerad är jag därför inte utav dagens så kallade miljöbilar!

#9 • 2012-05-07 10:10
mcregor (ej verifierad)

Min Golf Variant Bluemotion (1,6/105 hk) har som minst enligt färddatorn dragit 0,38 l/mil vid ca: 10 mils körning på motorväg med farthållaren inställd på ca: 95 km/t (90 km/t enl GPS) - men det var högst idealiska förhållanden och jag var ensam i bilen..
Nästa gång jag åkte samma väg ökade jag till 105 km/t (100 km/t enl GPS) och då ökade snittförbrukningen till 0,48 l/mil under f ö snarlika förhållanden som då bilen drog 0,38 l/mil..
Även om min enkla test inte på något sätt är vetenskpalig så bekräftar den väl i viss mån det milkylainen säger om hans Passat. Håller likaså med om att min Bluemotion-diesel förefaller bra i stan förbrukningsmässigt men att förbrukningen är svårare att hålla låg i högre fart/motorvägsfart.
Jag är rätt övertygad om att det inte finns nån definitiv fartgräns där förbrukningen ökar drastiskt utan det sker nog mera successivt ifrån den lägsta "körbara" hastigheten på den högsta växeln. Rent praktiskt skall man nog hålla sig till max ca: 90 km/t om man vill köra ekonomiskt.
Vid mina tidigare tester gentemot verklig förbrukning (mätt efter tankning) har färddatorn visat 0,01--0,02 l/mil för lite.
Dock undrar jag över om färddatorer i allmänhet alltid räknar genomsnitt på hela sträckan sedan senaste nollställning eller om dom ändå tar mest hänsyn till ett antal mil på slutet av mätcykeln... Vill minnas att jag fått den informationen vid något tillfälle från nån märkesverkstad.

#a • 2012-05-07 10:39
hultarn

mcgregor: du berättar att 95 km/h på mätaren motsvarar 90 i verklig fart. Det betyder förmodligen att datorn också visar 5-6% fel. Har du jämfört datorn mot GPS:en?

Så, kanske har du drygt 0,40 istället för 0.38 (vilket ändå är väldigt bra förstås).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.