Nästa artikel
Bilfrågan: Hur motverkar jag geggan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur motverkar jag geggan?

Publicerad 10 februari 2014 (uppdaterad 10 februari 2014)
"Varför bildas en gråvit gegga vid locket för oljepåfyllning? Vad kan göras för att fixa problemet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Skoda Octavia 1,6 -04. Ständigt återkommande gråvit gegga under oljepåfyllningslocket trots oljebyte med syntetolja av kända fabrikat var 800:e mil. Bilen körs varierande med 20 mils ”långresor” ganska ofta och det förekommer inget kylarvattenläckage in i oljan! Märkesverkstadens filosofi att vi byter oljan och du betalar cirka 2 500 kronor verkar inte seriös.

Finns det på VAG-motorerna någon slang, filter eller ventil som måste rengöras eller bytas för att fixa problemet?

E Skuhrstad

SVAR:
Den gråvita geggan i motorn består av en emulsion som bildas när motoroljan kommer i kontakt med kondensvatten som bildas i motorn. Vilken motorolja du använder ska inte påverka uppkomsten av emulsionen. Normalt sett försvinner den när oljan blir varm men i ditt fall har den tydligen blivit kvar. Tyder på att oljetemperaturen är för låg.

Geggan är i sig själv inte skadlig men kan bli det om den fryser och då täpper igen till exempel vevhusventilationen. Du bör rådgöra med din verkstad hur du ska bli av med den. Kanske ett kylarskydd måste monteras under den kalla årstiden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:32
Fredrik Diits Vikström

Milkylainen:
Tack för påpekandet! Du har givetvis helt rätt. Nu är bilden utbytt.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#2 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:36
true believer

För Korta körningar i stadstrafik är orsaken, speciellt tydlig under den kalla årstiden ;-)

#3 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:36
McTar

1.6:an är en otroligt driftsäker maskin. Torka bort kladdet med en trasa, fast gör du inte det kommer inget ändå att hända.
Jag byter olja var 1500e mil på 1.6:a, och då passar jag på att torka om det nu skulle ha blivit något kladd.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-10 12:56
true believer

1,6 16v driftsäker? nej aldrig! den drar olja så man inte ens hinner köra 1500 mil, tysk skräp som vanligt.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-10 13:01
Leif Kavander

Är Skodan tysk nu? Trodde den var tjeckisk.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-10 13:43
Jocke-A

@Leif Larsson
Vad 'true believer' menar, är nog att under den 'tjeckiska' karossen är ju bilen en helt vanlig VW Golf.

VAG:s utbud:
Skoda = Fattigmans * VW *
VW = Medel-Fritz * VW *
AUDI = Rikemans * VW *

#7 • Uppdaterat: 2014-02-10 13:53
nisseste

Motorerna på Skoda är märkta med VW och Audi även om de sätts i bilen i Tjeckien

#8 • Uppdaterat: 2014-02-10 14:11
Leif Kavander

Jo det är sant, men lite mindre skräp är det väl när den sätts ihop i Tjeckien.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-10 15:53
Rikard

Precis som flera andra tillverkare, tex BMW har denna motor undermålig vevhusventilation, därav problemet.
Min granne åkte dagligen 4 mil enkel resa med sin Golf, och alltid med motorvärmare vintertid, ändå var det gegga under oljelocket.

#a • Uppdaterat: 2014-02-10 16:32
Oomkullrunkelig

Är det så på alla bilar?

Jag hade en Renault Megane II förut som fick enormt med vit gegga i motorn, som rabiesfradga nästan, men sen bytte jag olja och oljefilter ordentligt och problemet kom inte tillbaka.

Den bilen hade många andra fel, dock. Skräpbil. Jag sålde den så fort jag kunde.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.