Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur minskar jag smutsen där bak?

Bilfrågan: Hur minskar jag smutsen där bak?

Bilfrågan

"Jag har en kombi som är helt hopplös. När min hemresa med nytvättad bil avslutas är det dags att tvätta bakdelen igen. Har ni något tips?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Finns det något sätt att minska nedsmutsningen av baken på i första hand kombibilar?

Jag har en Mercedes C-klass kombi och den är helt hopplös. När min hemresa med nytvättad bil avslutas med en kilometer grusväg är det dags att tvätta bakdelen igen.

Jag har provat med att montera stänkskydd runtom utan någon som helst effekt. Något tips?

PB

SVAR:
Att bakrutan smutsas ner beror på en aerodynamisk effekt som det är svårt att råda bot på. Saab försökte på sin första kombi (modell 95) att göra detta med en så kallad osthyvel som skulle bryta virveln som bildas vid bakrutan.

Resultatet var väl inte helt övertygande men hjälpte säkert något. Många kombibilar idag har ju en mjukare taklinje och klarar sig bättre. Stänkskydd vid hjulen är tyvärr helt verkningslösa.

För vissa kombisedaner finns takspoilers för eftermontering. Dessa kan ha en viss positiv inverkan på nedsmutsningen men har nog som huvuduppgift att ge bilen ett sportigare utseende.

Vårt tips är att lyssna med ett stylingföretag om detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? Har du några tips?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
borkas
2010-10-18 09:04

"Den här bilen har drabbats av design, som jag brukar säga!"
-Christer Glenning

(Christer vistade detta på en bakdörr på en Mazda 323 från 80-talet)

Har den inspelningen, obetalbart! :)

/Anders B.

#2
Ludde
2010-10-18 11:27

Köra långsamt, långsamt, långsamt är det enda som funkar.

#3
mctar
2010-10-18 11:37

Om det bara är damm som stör dig, så fråga frun hur man vaxar bakdelen... Då är det bara att blåsa lite på bakluckan så åker dammet av.

#4
2010-10-18 12:19

Borkas: Ja, Christer Glenning var den siste riktigt biljournalisten. Han utvärderade bilarna efter de parametrar som vanliga bilister efterfrågar. Undrar jag vad Christer hade tyckt om dagens överdesignade "rymdskepp", framförallt lastförmågan som blir lidande av alla runda och moderna former. Jämfört med gamla tiders kombibilar (145 Express, 245 och 745) ligger dagens vidunder verkligen i lä.
-----------

Jag tror att det är de runda formerna baktill som är boven i dramat vad gäller nersmutsning. Skiten verkar samlas snabbare och fastna lättare på nya kombibilar jämfört med gamla.

#5
icscgharre
2010-10-18 14:18

Ge fan i att köra din bil om Du inte vill ha den smutsig. Själv har jag min bil inomhus och polerar den varje dag!
Om man bara låter bli att använda bilen glänser den varje dag.
(förstår egentligen inte problemet? Självklart blir bilen smutsig om man använder den, speciellt blir den bakre delen smutsig (om man kör framåt)....

Jag

#6
jarl s
2010-10-18 15:07

Varför inte backa sista km hem?

#7
Roland P
2010-10-18 15:40

Min erfarenhet av kombibilar är att bilar med tvär bakdel typ Volvo 245 blir skitigare på bakrutan men är bättre att lasta i. En vinge ovanför luckan verkar inte göra någon större nytta.

#8
S-E S
2010-10-18 16:00

Vad är det för problem med lite skit på bakluckan? Du ska väl inte ha med dig bilen in?

#9
Lasse Bergman
2010-10-18 16:56

Vet inte om man ska skratta eller gråta,men det borde finnas viktigare saker att diskutera och vad anbelangar han som vaxar bilen varje dag så måste han vara arbetslös och ha breda dörrar till vardagsrummet.

#10
TFAN
2010-10-18 17:12

Ja en del förstår inte ironi. Håller helt med icscgharre, har själv en kombi den använder jag till att frakta mej själv mellan A till B

#11
Håkan D
2010-10-18 17:41

Jag hade en Golf på 80-talet som smutsade ner bakrutan snabbt. Köpte en vinge som styrde ner luftströmmen och det fungerade mycket bra. Vet dock inte om dagens "bakvingar" har samma funktion eller om de är gjorda enbart för att trycka ned bilens bakvagn vid höga hastigheter

#12
uff
2010-10-18 17:43

Backa hem de sista biten!metrana.

#13
uff
2010-10-18 17:43

Backa hem de sista biten

#14
uff
2010-10-18 17:44

Backa den sista biten.

#15
uff
2010-10-18 17:44

Hoppsan det blev lite mycket !

#16
André
2010-10-18 17:57

Försök att förstå lite aerodynamik och sluta att gnälla över sådana trivialiteter Om man köper en alltför dyr bil kan man inte tro att den kan övervinna naturlagarna. Försök att leva i verkligheten och inte tro att slantarna har all makt. Naturlagarna gäller för oss alla (dumma eller vi som förstår).

#17
P-A Magnuson
2010-10-18 22:18

Saab 99-900CC, Saab 900 -2 kan, kunde köras en hel vinter på slaskiga och saltskitiga vägar utan att gro igen i bakpartiet. Även öppningshandtagen var befriade från smuts.

#18
P-A Magnuson
2010-10-18 22:18

Saab 99-900CC, Saab 900 -2 kan, kunde köras en hel vinter på slaskiga och saltskitiga vägar utan att gro igen i bakpartiet. Även öppningshandtagen var befriade från smuts.

#19
Qvist
2010-10-19 08:42

Visst är det väl problem med kombibilar som blir skitiga bak. Sikten genom bakrutan blir ju sämre, även med torkare, för att inte tala om skitiga handtag och skitiga stötfångare som man måste ta i. Varje gång man sträcker sig in så ligger kläderna emot skiten. Sedan blir ju alla bilar mer eller mindre skitiga, men kombibilar är ju värst.
Sedan finns det folk som trivs bättre med en ren bil än en skitig. Både in- och utvändigt faktiskt!

#20
roma
2010-10-19 12:44

Kör inte bilen efter tvätten

#21
Peugo
2010-10-19 14:11

Folk tycker inte om kombibilar vars bakdel inte är som en låda. Direkt nån gör nåt åt saken så skäller folk ut den. Min Peugeot 308 SW funkkar det ganska så bra, bakglaset hålls rätt bra öppet, sämre var den med min Volvo V70, på vintern var glasvärmaren på jämt och ständigt och inte det ville hjälpa när det yrde.

#22
2014-06-11 14:42

Formen har nog minimal betydelse så länge det är en bil med någolunda rakt akter, då det blir ett större undertryck efter bilen ju större akterytan är. Så jag tror inte inte Göstas fantasier om 245 är så relevanta i den här frågan. Sen handlar kombi inte om att fylla varenda millimeter med prylar. Det är ingen som gör det ändå. Men det är en annan debatt...

Asfaltera vägen låter som enklaste lösningen ;)

#23
2015-06-12 13:12

Kniiiiip !

#24
2020-06-25 18:45

Christer Glenning hade en del brister!
Jag så då han testade eluppvärmda torkar blad på en igenisad vindruta
och torkarbladen hade ingen effekt. Så han utdömde dessa!
Glenning visste inte att elvärmda torkarblad var för att de inte bladen skulle frysa under färd
i vissa väderleks förhållande. Jag testade och de fungerade utmärkt .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.